آشنایی با روش‌های تشخیص نوع و رزولوشن صفحه نمایش گوشی

لوازم دیجیتالموبایل

در سال‌های اخیر تولید گوشی‌های موبایل پیشرفته زیادی کرده است و هرکدام از برند‌ها به ‌دنبال طراحی خاص و کاملاً مدرن در موبایل‌ها هستند تا محصولاتشان منحصر به فرد باشد. هنگام فروش نمایشگر‌های گوشی یکی از اصلی‌ترین مشخصاتی که کنترل می‌شود، رزولوشن صفحه نمایش است. برای تشخیص نوع و رزولوشن صفحه نمایش گوشی، حتماً باید اطلاعاتی تخصصی در اینخصوص داشته باشید.

رزولوشن صفحه نمایش گوشی چیست؟

هنگام فروش نمایشگر‌های گوشی یکی از اصلی‌ترین مشخصاتی که کنترل می‌شود، رزولوشن صفحه نمایش گوشی است. بالا بودن رزولوشن صفحه نمایش گوشی نشان دهنده کیفیت نمایشگر نیست بلکه عوامل دیگری مثل میزان تراکم پیکسل، گستره رنگی، میزان کنتراست صفحه و… در میزان کیفیت تصویر نقش دارند.

رزولوشن تعداد پیکسل‌هایی است که در طراحی تصویر نمایشگر استفاده می‌شود. پیکسل‌ها کوچکترین عنصر و ریزترین بلوک رنگی تصویر دیجیتالی را ایجاد می‌کنند. هر چه میزان پیکسل‌های موجود در صفحه نمایش بیشتر شود و نمایش اطلاعات دیداری وضوح بیشتری داشته باشد، میزان رزولوشن صفحه نمایش گوشی نیز بیشتر است. میزان رزولوشن و یا تراکم پیکسل‌ها در صفحه نمایش گوشی بر اساس تعداد پیکسل‌ها در طول و عرض صفحه نمایش مشخص می‌شود.

تفاوت رزولوشن هر کدام از صفحه نمایش گوشی ها با یکدیگر

انواع رزولوشن صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش گوشی بر اساس میزان تراکم پیکسل‌ها دارای انواع متفاوتی است و بر اساس میزان رزولوشن یا همان تعداد پیکسل‌ها در کیفیت‌های گوناگونی طراحی می‌شود. در واقع جهت تشخیص نوع و رزولوشن صفحه نمایش گوشی تعداد پیکسل‌های دو طرف طول و عرض صفحه را اندازه می‌گیرند. البته برای تعیین میزان رزولوشن صفحه نمایش گوشی استاندارد‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد. در ادامه انواع رزولوشن صفحه نمایش گوشی را با مشخصات هر یک معرفی می‌کنیم.

1. رزولوشن HVGA

نمایشگری که دارای رزولوشن HVGA است بر اساس ابعاد دارای ترکیبات زیادی از پیکسل‌ها است. این رزولوشن جز استاندارد‌های اولیه صفحه نمایش بوده است. تعداد پیکسل‌های این رزولوشن حداقل ۲۴۰ و حداکثر ۶۴۰ است که هر کدام برای نوع خاصی از نمایشگر‌ها کاربرد دارد. مثلا تراکم پیکسل‌ها در برخی از صفحه نمایش ها 640 در 480 و در برخی دیگر 240 در 480 است.

2. رزولوشن HD

میزان رزولوشن در صفحه نمایش HD حدود ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است. در واقع این اعداد نشانگر تراکم پیکسل است و هر چقدر تراکم پیکسل افزایش یابد تصویر بهتری نشان می‌دهد و هر چه میزان تراکم پیکسل‌ها کمتر می‌شود و وضوح تصویر کاهش پیدا می‌کند.

 3. رزولوشن Full HD

این نوع صفحه نمایش در حال حاضر به عنوان استاندارد کیفیت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. میزان رزولوشن صفحه نمایش full HD حدود ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است. میزان تراکم پیکسل در این صفحه نمایش موبایل به اندازه نمایشگر بستگی دارد.

4. رزولوشن QHD یا ۲K

این نوع صفحه نمایش میزان کیفیت ۴ برابر صفحه نمایش HD را داراست. میزان رزولوشن صفحه نمایش QHD در حدود ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل است. به دلیل داشتن بیش از ۲۰۰۰ پیکسل در میزان رزولوشن این نوع صفحه نمایش، با عنوان ۲K نیز شناخته می‌شود.

5. رزولوشن Ultra HD یا ۴K

میزان پیکسل تشکیل دهنده صفحه نمایش Ultra HD حدود ۳۸۶۰ در ۲۱۶۰ است و صفحه نمایش ۴K تعداد پیکسلی برابر با ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ را داراست. به دلیل میزان رزولوشن زیاد این نوع صفحه نمایش به عنوان با کیفیت‌ترین نمایشگر گوشی موبایل شناخته می‌شود.

6. رزولوشن ۸K

این نوع صفحه نمایش دارای ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل است. صفحه نمایش‌هایی که در حدود ۸۰۰۰ پیکسل در قسمت عرض دارند، از این نوع رزولوشن برخوردار هستند. بهتر است بدانید میان وضوح تصویر نمایشگر ۸K و ۴K و ۲k تفاوت چندان زیادی وجود ندارد. تنها تفاوت این رزولوشن‌ها در میزان تراکم پیکسل‌های آن است.

مقایسه انواع رزولوشن ها بر اساس وضوح تصاویر در هر یک

تشخیص نوع و رزولوشن صفحه نمایش خوب و بد گوشی ازهم

به طور کلی می‌توان گفت تشخیص نوع و رزولوشن صفحه نمایش گوشی و خوب یا بد بودن آن کار راحتی نیست. برخی از افراد بر این عقیده هستند که هر چه تراکم پیکسل صفحه نمایش زیاد باشد، میزان کیفیت و وضوح تصاویر نیز افزایش پیدا می‌کند. که البته این عقیده درست است اما ممکن است با افزایش تراکم پیکسل‌ها میزان بازدهی نیز کاهش پیدا کند. در واقع هر چه میزان تراکم پیکسل بیشتر می‌شود، مزایای آن نیز به صورت معکوس کمتر می‌شود. این کاهش بازدهی به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر میزان تراکم پیکسل‌ها از طریق چشم قابل مشاهده نباشد.

در این صورت می‌توان به این نتیجه رسید که صفحه نمایش‌های با ابعاد کوچک‌تر کیفیت بهتری از تصاویر را نشان می‌دهند. در واقع زمانی که دیگر تراکم پیکسلی بالا قابل تشخیص نباشد، میزان کیفیت تصویر و وضوح آن نیز کم‌تر می‌شود. بیشترین تراکم پیکسلی قابل مشاهده با چشم انسان حدود ۱۰۰۰ پیکسل در هر اینچ صفحه نمایش است اما میزان تراکم پیکسل مناسب و مطلوب در حدود ۴۰۰ پیکسل در هر اینچ صفحه نمایش است. پس زیاد بودن تعداد پیکسل در صفحه نمایش باید بر اساس عواملی مثل ابعاد صفحه نمایش بررسی شود و صرفا زیاد بودن تعداد آن نشان‌دهنده کیفیت صفحه نمایش نیست.

اهمیت رزولوشن در صفحه نمایش گوشی

هنگام خرید گوشی معمولاً اندازه نمایشگر و رزولوشن آن از مهم‌ترین معیار‌ها هستند که بر انتخاب محصول به نظر تأثیر‌گذار هستند. به همین دلیل روش‌های تشخیص نوع و رزولوشن صفحه نمایش گوشی نیز بسیار مهم و کاربردی هستند. اندازه نمایشگر همان اندازه‌گیری فیزیکی صفحه نمایش به صورت اینچ است و رزولوشن تعداد پیکسل‌های موجود بر روی صفحه نمایشگر است.

هرچه تعداد پیکسل‌ها کمتر باشد تأثیر ‌گذاری آن بر وضوح صفحه نمایش کمتر است. در گوشی‌هایی با رزولوشن کم، هر چه تصویر بیشتر بزرگنمایی شود تاری آن بیشتر می‌شود. هر چه میزان روشنایی صفحه نمایش بالا رود، نور پس زمینه قوی‌تر می‌شود و قدرت پیکسل‌ها نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه وضوح تصاویر افزایش پیدا کرده و روشنایی یکسانی در صفحه گوشی شکل می‌گیرد.

افزایش میزان کیفیت صفحه نمایش گوشی در محصولات تولیدی سال های اخیر

انواع صفحه نمایش گوشی 

صفحه نمایش‌های گوشی به‌طور کلی دارای دو دسته ال سی دی و ال‌ای دی هستند. در گذشته برای ساخت صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند از LCD استفاده می‌شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی از صفحه نمایش‌های LED برای تولید و طراحی گوشی‌ها استفاده می‌شود. صفحه نمایش LCD کیفیت رنگ و وضوح صفحه بسیار کمتری دارد. با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلف از صفحه نمایش LCD مانند IPS، TFT و یا Super LCD نیز طراحی شد. هزینه ساخت گوشی و یا تعمیرات صفحه نمایش LCD نسبتاً کمتر از نوع دیگر است.

صفحه نمایش LED نوع دیگری از نمایشگر‌ها است که کیفیت رنگ بسیار عالی دارد و از نظر وضوح تصاویر نیز بسیار مطلوب است. میزان روشنایی این نوع صفحه نمایش بیشتر است و در عین حال مصرف باتری کمتری دارد. با پیشرفت تکنولوژی طراحی و ساخت صفحه نمایش‌های LED انواع دیگری مثل صفحه نمایش خمیده OLED، Clear Black، Super AMOLED، AMOLED، POLED طراحی و تولید شده است.

انواع مختلف صفحه نمایش موبایل

نکات مهم  درباره رزولوشن هنگام خرید گوشی موبایل

هنگام خرید گوشی برای تشخیص صفحه نمایش مناسب و میزان رزولوشن متناسب با آن به قیمت گوشی توجه کنید. از روی قیمت گوشی به راحتی می‌توان تشخیص داد که آیا کیفیت صفحه نمایش و یا رزولوشن گوشی مناسب است یا خیر. چرا که هنگام قیمت‌ گذاری بر روی گوشی‌ها یکی از مهم ترین عوامل میزان رزولوشن صفحه نمایش و وضوح تصاویر آن است.

در گذشته اکثر گوشی‌های هوشمند Full HD بودند و گوشی‌های جدید QHD نیز با قیمت‌های بالاتر به بازار عرضه می‌شدند. در حال حاضر انواع گوشی‌ها با رزولوشن ۴K و در نمونه‌های جدید‌تر تا ۸K نیز به بازار عرضه می‌شوند. همچنین بهتر است دقت کنید که همیشه بزرگ‌تر بودن یا کوچک‌تر گوشی نشان دهنده رزولوشن مناسب آن نیست. میزان رزولوشن در کیفیت تصویر صفحه نمایش گوشی تأثیر بسیار زیادی دارد اما چشم انسان فقط تا یک حد مشخص از این تفاوت را احساس می‌کند.

نتیجه ‌گیری

تشخیص نوع و رزولوشن صفحه نمایش گوشی بر اساس انواع مختلفی از ویژگی‌ها صورت می‌گیرد. در واقع یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که هنگام خرید گوشی باید به آن توجه کرد که صفحه نمایش گوشی موبایل است. به دلیل تنوع زیادی که در بازار‌های موبایل وجود دارد، نحوه تشخیص نوع و رزولوشن صفحه نمایش گوشی کار نسبتاً سختی است. به همین دلیل حتماً باید افراد هنگام خرید گوشی اطلاعات کاملی را در این زمینه کسب کنند و بتوانند انواع صفحه نمایش‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا