11 علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ و راهکار آن

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

اگر لپ تاپ شما فقط در صورت استفاده زیاد خاموش می‌شود، ممکن است علت خاموش شدن ناگهانی آن، گرما یا مشکلات اورکلاک باشد. اگر این اتفاق فقط زمانی میفتد که برنامه‌های خاصی باز هستند، مشکل می‌تواند نرم‌افزاری باشد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی رایج‌ترین دلایل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌پردازیم تا اگر با این مشکل مواجهید بتوانید بهترین اقدام را برای حل آن انجام دهید. البته اگر نتواستید مشکل را حل کنید کافی است برای رفع آن از خدمات تعمیر لپ تاپ آچاره بهره بگیرید.

علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

خاموش شدن یکباره لپ تاپ ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد که در ادامه به شرح و معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

1. وجود بدافزار علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

با استفاده از یک نرم‌افزار اسکن بدافزار، لپ تاپ را اسکن کنید. بدافزار یک دلیل کم احتمال به‌عنوان علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ است، اما از آنجایی که بدافزار به‌راحتی شناسایی می‌شود، ساده‌ترین کار این است که ابتدا آن را از سر راه بردارید.

علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

 2. از تهویه کافی اطمینان حاصل کنید

رایج‌ترین علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ، حفاظت حرارتی است. یک آستانه دمایی مشخص وجود دارد که رایانه برای جلوگیری از آسیب دیدن، خود را در آن دما خاموش می‌کند. قبل از این، لپ‌تاپ سرعت کامپیوتر را کاهش می‌دهد و عملکرد فن‌ها را برای خنک نگه داشتن لپ تاپ بالا می‌برد. خاموش شدن کامل لپ تاپ آخرین راه حل است.

لپ‌تاپ‌ها در معرض تهویه ضعیف هستند و همه دریچه‌های آن‌ها به هوای تازه و خنک نیاز دارند. یک راه سریع برای بیش از حد داغ شدن لپ تاپ این است که با قرار دادن آن روی یک سطح نرم مانند فرش یا تخت، دریچه‌های پایینی دستگاه را مسدود کنید. اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ خود در رختخواب استفاده کنید، از یک پد خنک‌کننده بهره ببرید تا مطمئن شوید که به پایین دستگاه هوای کافی می‌رسد.

رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

 3. گردوغبار؛ علت خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ

ممکن است شما با دریچه‌ها و فن‌های مسدودشده با گردوغبار مواجه باشید. برای اکثر لپ‌تاپ‌ها، این یک مشکل پیچیده محسوب نمی‌شود. برای باز کردن پنل اصلی لپ تاپ به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید. معمولاً این کار شامل باز کردن چند پیچ و یک یا دو گیره است. هنگامی که لپ‌تاپ باز است، فن‌ها را با یک برس، فشار هوا یا جاروبرقی تمیز می‌کنید.

مطلب پیشنهادی:دسترسی به تنظیمات باتری لپ تاپ

همیشه به توصیه‌های خاص سازنده در مورد نحوه حذف گردوغبار پایبند باشید. درست نصب نشدن هیت سینک‌های CPU و GPU هم می‌توانند علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشند. اگر هیت سینک‌ها بین خود و تراشه‌هایی که خنک می‌کنند، فاصله ایجاد کرده باشند، باعث ایجاد گرما می‌شود و درنهایت کامپیوتر خاموش می‌شود.

خاموش شدن ناگهانی لپ‌تاپ در ویندوز 10

4. بایوس را ریست و برنامه Overclocking را حذف کنید

اگر تنظیمات بایوس لپ تاپ شما (مانند اورکلاک) به هم ریخته است، ممکن است باعث خاموش شدن لپ تاپ شود. به‌جای جستجوی تنظیمات اشتباه، ریست کردن بایوس به حالت پیش‌فرض ساده‌تر است. از آنجایی که بایوس لپ‌تاپ برای کار با آن لپ‌تاپ خاص طراحی شده است، معمولاً نیازی نیست که تنظیماتش را به هم بزنید. یکی از مواردی که ما سعی می‌کنیم برای رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در بایوس ریست کنیم، هر چیزی است که با اورکلاک، زمان‌بندی حافظه یا ولتاژ انجام می‌شود. هر تنظیمی که یک جزء سخت‌افزاری را از محدوده عملیاتی پیش‌فرض کارخانه خارج می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لپ تاپ!

ریست کردن بایوس به حالت پیش‌فرض اقدام خوبی است، اما کافی نیست. اگر نرم‌افزاری دارید که به شما امکان اورکلاک کردن یا تغییر تنظیمات سخت‌افزاری از دسکتاپ را می‌دهد، باید آن را نیز به حالت پیش فرض ریست کنید. اگر رایانه شما قبل از این‌که این کار را انجام دهید، خاموش می‌شود، ممکن است بخواهید به حالت Safe Mode بوت شوید. اگر بایوس ریست شود و لپ‌تاپ همچنان در حالت Safe Mode خاموش شود، یعنی علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ به اورکلاک یا سایر تنظیمات سخت‌افزاری مربوط نمی‌شود.

تعمیر خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ

مطلب پیشنهادی: 10 علت بالا نیامدن فلش در لپ‌تاپ

5. درایورها و بروز رسانی کردن آن‌ها

درایوهای دارای باگ، خراب یا قدیمی می‌توانند علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ باشند. در این صورت شما باید مطمئن شوید که درایورهای شما به‌روز هستند. اگر مشکوک هستید که قطعه سخت‌افزاری خاصی مانند GPU علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شماست، آخرین درایورهای آن دستگاه را از وب‌سایت سازنده دستگاه (معمولاً سازنده لپ‌تاپ) دانلود کرده و دوباره نصب کنید.

6. BSODهای مختلف

اگر قبل از خاموشی لپ تاپ، صفحه نمایش آبی مرگ (BSOD) و صفحه خطای ترسناک ویندوز ظاهر می شود، از صفحه عکس بگیرید یا کد خطای خاص را یادداشت کرده و بعدا آن را در اینترنت بررسی کنید.

7. خرابی سخت‌افزار

مشکلات سخت‌افزاریِ جزئی وجود دارند که می‌توانند علت خاموشی ناگهانی لپ تاپ شوند. قطعات الکترونیکی کوچکی که به‌درستی کار نمی‌کنند، تراشه‌های RAM که دارای خطا هستند و مشکلاتی در باتری یا منبع تغذیه شما همه می‌توانند علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما باشند. تنها راه برای اطمینان یافتن از این موضوع این است که یک تکنسین با تجهیزات مناسب لپ تاپ شما را ارزیابی کند.

اگر به‌تازگی لپ‌تاپ خود را با رم جدید ارتقا داده‌اید، ارزش آن را دارد که آن را بیرون بیاورید و بررسی کنید که آیا همچنان مشکل وجود دارد یا خیر. باید تمام تجهیزات جانبی خارجی مانند هارد دیسک یا پرینتر را جدا کنید.

 8. مشکلات سیستم عامل لپ تاپ

سیستم عامل شما مجموعه‌ای پیچیده از کدهای نرم‌افزاری است و گاهی اوقات مشکلات به‌گونه‌ای پیش می‌رود که کامپیوتر مجبور به خاموش شدن می‌شود. شایع‌ترین علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ خرابی فایل‌های سیستمی است. اکثر سیستم عامل‌ها دارای عملکرد نصب تعمیر هستند، بنابراین می‌توانید سیستم عامل را بدون از دست دادن اطلاعات خود دوباره نصب کنید.

مطلب پیشنهادی:عسل مانوکا چیست و چه خواصی دارد

9.  مشکلات لولای صفحه نمایش

لولای صفحه نمایش لپ‌تاپ مکانیزم پیچیده‌ای دارد که در معرض ساییدگی، پارگی و دارای اتصالات حساس و ظریفی است. گاهی سنسور درب لپ‌تاپ   به کامپیوتر فرمان می‌دهد که بسته است؛ در حالی که بسته نیست. بنابراین سیگنال خواب یا خاموشی را در زمانی که نباید، ارسال می‌کند. برای از بین بردن این احتمال، به سراغ تنظیمات برق لپ تاپ بروید.

 مسائل مربوط به لولای صفحه نمایش

10. مشکل در تنظیمات برق لپ تاپ

مورد دیگری که ممکن است علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما باشد، این است که تنظیمات برق لپ تاپ به‌درستی تعیین نشده باشند. برای مثال، اگر تنظیمات برق لپ تاپ طوری تنظیم نشده باشد که دستگاه را در حین پخش ویدیو بیدار نگه دارد، ممکن است لپتاپ در نیمه فیلم خاموش شود. تنظیمات برق لپ‌تاپ خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که متناسب با نیازهای شما باشد.

تعمیرات لپ تاپ با تیم آچاره

 11. Fast Startup را در ویندوز را فعال کنید

هدف از ویژگی Fast Startup کاهش زمان بوت شدن کامپیوتر پس از خاموش شدن آن است، البته این ویژگی می‌تواند باعث بروز مشکلات خاموش شدن تصادفی ویندوز 10 شود. با فعال کردن این ویژگی در لپ‌تاپ، درست مانند خاموش شدن معمولی، ویندوز همه برنامه‌ها را می‌بندد و همه کاربران را از سیستم خارج می‌کند.

با این حال، قبل از اتمام خاموش شدن، وضعیت فعلی سیستم در Hibernation ذخیره می‌شود. هنگامی که رایانه شخصی خود را بوت می‌کنید، ویندوز نیازی به بارگذاری مجدد هسته، فایل‌های سیستم و درایورها ندارد. ویندوز فایل Hibernation را برای تازه‌سازی RAM می‌خواند و زمان بوت شدن را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

اگرچه این ویژگی فرآیند بوت شدن را سرعت می‌بخشد، اما رویکرد ترکیبی آن می‌تواند باعث ناپایدار شدن سیستم شما شود که منجر به مشکلات متعددی خواهد شد و حتی می‌تواند علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ شما هم در نظر گرفته شود. چنین مشکلاتی در دستگاه‌هایی دیده می‌شود که از حالت sleep یا hibernation mode پشتیبانی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: 8 دلیل خراب شدن باتری لپ‌تاپ

سخن پایانی

در این مقاله از آچاره با رایج‌ترین دلایلی که باعث خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ می‌شوند، آشنا شدیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان از کارشناسان آی تی  ما دریافت کنید. از این‌که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

4.6/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا