سیستم کنترل کشش یا TCS در خودرو چیست؟

خودرواخبار خودرو

اصطلاح TCS مخفف سیستم کنترل کشش است. این ویژگی در اکثر خودروهای فعلی وجود دارد و مانع از دست دادن کشش چرخ‌های محرک در سطوح لغزنده می‌شود. در این مقاله نحوه عملکرد این سیستم را مورد بحث قرار می‌دهیم.

TCS یا سیستم کنترل کشش چیست؟

سیستم‌های کنترل کشش از سنسورهای سرعت چرخ برای سیستم‌های ترمز ضد قفل استفاده می‌کنند تا تشخیص دهند چه زمانی یک یا چند چرخ محرک در حال لغزش یا از دست دادن کشش هستند. این سیستم بسته به خودرو و TCS، سپس قدرت چرخ‌های محرک را کاهش می‌دهد و برای بازگرداندن کشش، ترمز را اعمال می‌کند. وقتی TCS درگیر می‌شود ممکن است چراغ هشدار داشبورد روشن شود.

TCS مانند راننده‌ای عمل می‌کند که وقتی چرخ محرک شروع به لیز خوردن می‌کند پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارد. با این حال TCS می‌تواند لغزش چرخ‌ها را زودتر تشخیص دهد، سریع‌تر واکنش نشان داده و در برخی خودروها، قدرت چرخ‌های محرک را کاهش دهد. البته، برخی از سیستم‌های کنترل کشش خیلی سریع مداخله می‌کنند یا مانع نیروی بیشتر به چرخ‌های محرک می‌شوند و نتیجه این است که وسیله نقلیه‌ای که در برف یا روی یخ گیر کرده به جایی نمی‌رسد. در این مواقع بهتر است TCS را خاموش کنید و با تکان دادن خودرو به جلو و عقب یا فشار دادن پدال گاز و خاموش کردن آن، حرکت کنید.

غیرفعال کردن کنترل کشش

نسخه‌های اولیه این سیستم در دهه 1970 ظاهر شدند. اما اواخر دهه 1980 سیستم TCS به طور گسترده در برندهای رده بالا مانند مرسدس بنز و BMW در دسترس قرار گرفت. امروزه همه وسایل نقلیه دارای TCS هستند، اما در مدل‌های قدیمی در سیستم کنترل پایداری الکترونیکی گنجانده شده بودند.

ESC چیست؟

ESC یک سیستم ایمنی ضروری است. این سیستم جهت حرکت وسیله نقلیه را با مسیری مقایسه می‌کند که هدف تشخیص فرمان است. این هدف مشخص می‌کند که چه زمانی وسیله نقلیه در شرف لغزش قرار دارد.

سپس ESC قدرت را کاهش می‌دهد و به سرعت ترمزها را روی تک تک چرخ‌ها اعمال و رها می‌کند تا از لغزش جلوگیری کرده و کنترل فرمان را حفظ نماید. مانند TCS، این سیستم نیز به سنسورهای ضد قفل در هر چرخ، علاوه بر سنسورهای دیگر متکی است.

در بسیاری از خودروهای فعلی، سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری از همان چراغ هشدار داشبورد استفاده می‌کنند. این چراغ هشدار هنگام روشن شدن موتور و درگیر شدن هر یک از سیستم‌ها برای مدت کوتاهی روشن می‌شود.

بسیاری از خودروهای قدیمی دارای یک سوئیچ داشبورد برای خاموش کردن کنترل کشش بودند. اما با شروع مدل سال 2012، زمانی که کنترل پایداری در همه خودروها مورد نیاز بود این وضعیت تغییر کرد. اکنون برای غیرفعال کردن کنترل کشش، شاید مجبور شوید ESC را خاموش کنید.

مطالعه بیشتر: ویژگی،مزایا و انواع سیستم تعلیق مستقل خودرو

غیرفعال کردن کنترل کشش

غیرفعال کردن سیستم کنترل کشش یا کنترل پایداری بسته به خودرو و شرکت سازنده متفاوت است. برخی از خودروها دارای یک سوئیچ داشبورد هستند که امکان خاموش کردن ESC را فراهم می‌کند.

در حالی که در برخی دیگر ممکن است برای یافتن و غیرفعال کردن ESC به صفحه لمسی یا استفاده از سایر کنترل‌ها یا منوها نیاز داشته باشید. در برخی خودروها، خاموش کردن ESC، سیستم کنترل کشش یا TCS را نیز غیرفعال می‌کند. در برخی دیگر TCS اجازه پیدا می‌کند تا خاموش شود اما ESC روشن بماند. اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه خود را در دفترچه راهنمای خودرو خواهید یافت.

tcs

TCS یا باید فقط در مواقع ضروری برای خارج شدن از برف یا موقعیت‌های مشابه خاموش شوند زیرا این سیستم‌ها مزایای ایمنی مهمی را ارائه می‌کنند. به همین دلیل است که برخی از تولیدکنندگان غیرفعال کردن این سیستم‌ها را سخت می‌کنند.

هر دو سیستم احتمالاً هر بار که موتور روشن می‌شود به طور پیش فرض روشن می‌شوند.

کنترل پایداری الکترونیکی یا ESC چه زمانی فعال می شود؟

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ورودی فرمان شما را کنترل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که خودرو به جایی که می‌خواهید می‌رود. ESC زمانی فعال می‌شود که از دست دادن احتمالی کنترل فرمان را تشخیص دهد.

زمانی این سیستم تشخیص می‌دهد خودرو به جایی که راننده فرمان می‌دهد نمی‌رود سیستم تنظیماتی را برای تصحیح مسیر خودرو یا به حداقل رساندن لغزش در هنگام انحرافات اضطراری فعال می‌کند.

ESC همچنین زمانی وارد عمل می‌شود که رانندگان در مواقع اضطراری فرمان را بیش از حد در تلاش برای کنترل وسیله نقلیه حرکت می‌دهند. رانندگان خوش‌نیت گاهی اوقات در پیچ‌هایی که قضاوت ضعیفی دارند، کم فرمان یا بیش فرمان می‌دهند. این اتفاق می‌تواند در جاده‌های لغزنده یا در هنگام هیدروپلنینگ رخ دهد و یکی از دلایل اصلی تصادفات وسیله نقلیه است.

ESC چیست؟

کنترل پایداری الکترونیکی چگونه کار می‌کند؟

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی با دستکاری دریچه گاز موتور و ترمز هر چرخ کار می‌کند. مشابه سایر وسایل کمکی راننده، ESC زمانی که ماشین خود را روشن می‌کنید فعال می‌شود. در نتیجه فعالیت فرمان را همراه با سنسورهای سرعت روی هر چرخ نظارت می‌کند.

زمانی که حسگرها تشخیص می‌دهند که راننده کنترل خود را از دست می‌دهد سیستم ESC به طور خودکار درگیر می‌شود تا فرمان را تنظیم کند. ترمزهای هر چرخ خودرو را فشار داده یا آن را کاهش می‌دهد تا خودرو را به مسیر مورد نظر بازگرداند. ESC سیستم کنترل کشش یا TCS را درگیر می‌کند و قدرت موتور را برای کاهش سرعت تنظیم می‌کند و اگر راننده بیش از حد گاز دهد ترمز را اعمال می‌کند.

این دستکاری‌ها به طور قابل توجهی خطر قرار گرفتن در یک چرخش پرمخاطره را کاهش می‌دهد. آنها به نگه داشتن خودرو در جاده کمک می‌کنند جایی که احتمال دارد توسط مانعی از جاده خارج شود و واژگون شود. ESC فشار ترمز را به یک سمت خودرو افزایش می‌دهد تا به آرامی آن را در آن جهت هدایت کند. نتایج بسته به اینکه ترمزهای جلو یا عقب چقدر و چقدر اعمال شده است متفاوت است. سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز شدید یا فرمان را به طور خودکار اعمال نمی‌کند.

ESC جهت لغزش را تخمین می‌زند. ترمزها را به صورت نامتقارن روی تک تک چرخ‌ها اعمال می‌کند تا خودرو را در راستای جهت فرمان راننده بازگرداند. سیستم ESC ممکن است قدرت موتور را کاهش دهد یا گیربکس را برای کاهش سرعت خودرو فعال کند.

نحوه عملکرد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

برای راه اندازی ESC ماشین خود نیازی به انجام کاری ندارید. زمانی که موتور را روشن می‌کنید کنترل فرمان و سرعت شروع می‌شود.

ESC زمانی فعال می‌شود که تشخیص دهد ممکن است راننده کنترل خودرو را از دست بدهد. این سیستم به طور خودکار ترمزهای چرخ را تنظیم می‌کند تا به تثبیت خودرو در هنگام از دست دادن کنترل لحظه‌ای کمک شود.

نحوه عملکرد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

زمانی که ESC خودروی شما فعال می‌شود و تنظیمات را انجام می‌دهد یک چراغ هشدار روی داشبورد چشمک می‌زند. ممکن است با ترمز گرفتن و کاهش قدرت موتور، تکان‌های خفیفی احساس کنید.

هنگام رانندگی سرعت خود را کاهش دهید و حتماً به آرامی و با احتیاط بپیچید. کمک‌های کامپیوتری راننده مانند کنترل پایداری الکترونیکی می‌تواند در موقعیت‌های رانندگی خطرناک کمک کند. لازم به ذکر است ESC جایگزینی برای رعایت احتیاط در رانندگی در جاده‌های لغزنده نیست.

مشکلات رایج در کنترل پایداری الکترونیکی

سیستم‌های کنترل پایداری الکترونیکی عموماً به طور موثر کار می‌کنند. با این حال ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد شود.
مشکلات سیستم ترمز ضد قفل خودروی شما، مانند فرسودگی لنت‌های ترمز و هوا یا کثیفی در روغن ترمز، می‌تواند بر عملکرد ESC تأثیر بگذارد.
لاستیک‌هایی با آج ضعیف و آنهایی که در شرایط خوبی نیستند می‌توانند عملکرد ESC را کاهش دهند. سوئیچ چراغ ترمز معیوب می‌تواند چراغ ESC را فعال کند. این مشکل رایج به راحتی با یک سوئیچ جایگزین ارزان قیمت برطرف می‌شود.
ورودی فرمان در حین رانندگی با عملکرد بالا ممکن است همیشه جهت حرکت مورد نظر را نشان ندهد. در این موارد ESC می‌تواند در صورت ناخواسته مداخله کند.

مزایای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی

سیستم‌های ESC از سنسورهای موقعیت فرمان برای مقایسه موقعیت چرخ با پاسخ واقعی فرمان خودرو استفاده می‌کنند. اگر ESC تشخیص دهد که چیزی درست نیست، تنظیمات جزئی را در ترمزها یا گشتاور موتور انجام می‌دهد تا به راننده کمک کند کنترل را حفظ کند.

کنترل پایداری الکترونیکی خودرو مزایای بسیاری را به همراه دارد:

  • با لغزش خودرو در شرایط لغزنده مقابله می‌کند.
  • پشتیبانی اصلاحی را در شرایط رانندگی بحرانی فراهم می‌کند.
  • عملکردهای کمکی ارزشمندی را برای ایمنی رانندگی، راحتی و چابکی ارائه می‌دهد.
  • به راننده کمک می‌کند تا کنترل کلی خودرو را حفظ کند.

چراغ کنترل پایداری الکترونیکی به چه معناست؟

کنترل پایداری الکترونیکی خودروی شما یک ویژگی ایمنی ارزشمند است. یک ESC خراب عمل نمی‌کند تا زمانی که مشکلات برطرف شود. چراغ نشانگر ESC که روی داشبورد خودرو روشن می‌شود می‌تواند یکی از چندین مورد را نشان دهد:

  • خارج از کنترل. کنترل پایداری الکترونیکی فعال است و برای حفظ کشش و جهت کار می‌کند زیرا حس می‌کند خودرو تحت کنترل نیست.
  • اشکال در عملکرد. سیستم ESC خراب است یا غیرفعال شده است. شما باید سریعا ماشین را نزد یک مکانیک مجرب ببرید تا مشکل را برطرف کند.
  • شرایط لغزنده. چراغ داشبورد ESC ممکن است نشان دهنده لغزنده بودن شرایط رانندگی باشد. برای بهبود کنترل خود باید سرعت خود را کاهش دهید.

نکات مهمی که باید در ذهن داشته باشید

  • وقتی چراغ ESC خاموش است، سیستم شما به درستی کار می‌کند.
  • ارتباط مستقیمی بین ESC خودروی شما و سیستم ترمز ضد قفل آن (ABS) وجود دارد.
  • سیستم ESC زمانی موثرتر است که تایرهای خودرو به درستی باد شده باشند.
  • کنترل پایداری الکترونیکی از سال مدل 2012 در تمام خودروهای سواری اجباری شد.

جمع‌بندی

سیستم کنترل کشش (TCS) از دست دادن کشش در بین چرخ‌های خودرو را تشخیص می‌دهد. با شناسایی چرخی که چسبندگی خود را در جاده از دست می‌دهد سیستم به طور خودکار ترمز را روی آن چرخ می‌کشد یا قدرت موتور خودرو را به چرخ لغزنده کاهش می‌دهد. اگر چرخ‌ها چسبندگی خود را در جاده از دست بدهند می‌تواند باعث ناپایداری خودرو و در نتیجه بروز وضعیت خطرناک شود. چنین کاهش کششی معمولاً در جاده‌های برفی یا یخ زده و در هوای بارانی اتفاق می‌افتد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا