مکانیک سیار ماشین در محل تهران مکانیک سیار ماشین در محل تهران

ویژگی،مزایا و انواع سیستم تعلیق مستقل خودرو

خودرومکانیک خودرو

سیستم تعلیق، بخشی حیاتی در خودرو است و نمی‌توان نقش آن را کم یا بی‌اهمیت دانست. اتومبیل‌ها، اجزای مختلفی مانند موتور، گیربکس، چهار لاستیک، پوشش رویی و سیستم تعلیق دارند. کل ماشین توسط تایرها به‌همراه سیستم تعلیق سرپا نگاه داشته می‌شود. نقش سیستم تعلیق، در خودروهای اسپرت نیز بسیار مهم است. این سیستم، مسئول کنترل ماشین و کیفیت رانندگی نیز هست. به‌طور کلی، این سیستم شامل جذب کننده، فنر، و قطعاتی است که پوشش ماشین را به چرخ‌ها وصل می‌کند. سیستم تعلیق انواع گوناگونی دارد و ما در این مقاله قرار است درباره سیستم تعلیق مستقل خودرو صحبت، و همچنین ویژگی‌ها و مزایای آن را بررسی کنیم. با ما باشید.

بررسی انواع سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق به سه بخش وابسته، مستقل و نیمه مستقل تقسیم می‌شود. سیستم تعلیق مستقل، همانطور که از اسمش برمی‌آید، اجازه می‌دهد که هریک از چرخ‌ها مجزا و مستقل از دیگری حرکت کند. هر یک از چرخ‌ها در سیستم تعلیق مستقل، واکنش متفاوتی نسبت به شرایط جاده‌ای دارد؛ مثلا، اگر مانعی جلوی یکی از چرخ‌ها باشد، در کار چرخ کناری اختلالی ایجاد نمی‌کند. 

نقش سیستم تعلیق مستقل

در این نوع سیستم تعلیق، یک اکسل عقبی وجود دارد که در عرض ماشین کشیده شده است. این اکسل باعث می‌شود که چرخ‌ها در موقعیتی موازی با همدیگر باشند. در عین حال، چرخ‌های چپ و چرخ‌های راست، دو به دو مانند یک تیم با هم کار می‌کنند. در سیستم های تعلیق وابسته و غیر مستقل، در صورتی که یکی از چرخ‌ها مانعی را زیر خود احساس کند، چرخ جهت مخالف نیز تحت تاثیر خواهد بود. 

سیستم تعلیق نیمه مستقل نیز کمابیش شبیه سیستم تعلیق مستقل است، اما به علت انعطاف‌پذیری بالا وضعیت یکی از چرخ‌ها، قادر است تا حدودی بر وضعیت چرخ‌ها اثر بگذارد. سیستم تعلیق های نیمه مستقل این روزها خیلی کم پیدا می‌شوند و در برخی از ماشین‌ها فقط به‌کار می‌روند.
مکانیک سیار ماشین در محل تهران
مکانیک سیار ماشین در محل تهران

وظیفه سیستم تعلیق خودرو

این سیستم، موظف است که تکان‌های وارد شده به چرخ ها و بدنه ماشین را دریافت، و از شدت آن‌ها کم کند. دیگر وظیفه‌ی آن، بهتر کردن وضعیت و عملکرد چرخ‌های ماشین است. سیستم تعلیق با به‌وجود آوردن اصطکاک، مناسب برای چرخ‌های ماشین، کنترل فرمان و چرخ‌ها را برای راننده راحت‌تر می‌کند.

سیستم تعلیق خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  • رینگ و لاستیکها
  • فنر
  • کمک فنر
  • میل موجگیر و میل رابط
  • سیبک و بوش
  • استارت و طبق

نقش رینگ و لاستیک در سیستم تعلیق مستقل خودرو

لاستیک اولین و تنها بخشی است که با جاده در تماس است و تکان‌ها و فشارهای وارده را دریافت می‌کند. بخش بزرگی از نیرویی که به لاستیک‌ها وارد می‌شود، توسط آن‌ها جذب شده و بخش دیگر آن به سیستم تعلیق انتقال داده می‌شود. کیفیت لاستیک در کاهش تکان‌ها و عملکرد خودرو تاثیر بسزایی دارد. هرچه که لاستیک‌ها چسبندگی بهتری با سطح جاده داشته باشند خودرو بهتر و با نوسان کمتری حرکت می‌کند بنابراین سلامت لاستیک‌ها را جدی بگیرید.

فنر

فنرها جز اجزای حیاتی سیستم تعلیق مستقل ماشین هستند. کار فنرها، جذب ضرباتی است که به لاستیک‌ها وارد می‌شود. فنرها با جمع شدن، فشارِ دریافت شده از لاستیک‌ها را در خود ذخیره می‌کنند. بدین ترتیب، فشاری به بدنه خودرو وارد نمی‌شود یا شدت آن بسیار کم خواهد بود. از انواع فنرها می‌توان به فنر لوله‌ای که شبیه به فنر خودکار فشاری عمل می‌کند اشاره کرد. فنر برگی که استقامت و تحمل زیادی دارد و می‌تواند بار زیادی را حمل کند و در خودروهای سنگین به‌کار می‌رود، و فنر میله پیچ که از جنس فولاد است و به‌هیچ وجه مستهلک نمی‌شود. 

کمک فنر

این فنرها به کمک فنرهای اصلی می‌آیند و مکمل آن‌ها هستند. اگر فنرها و کمک فنرها در سیستم تعلیق مستقل یا انواع دیگر سیستم تعلیق وجود نداشتند، فشار وارد شده به بدنه ماشین آنقدر زیاد بود که ماشین را به هوا می‌فرستاد.

میل موجگیر و میل رابط در سیستم تعلیق

اگر این وسیله وجود نداشت، موقعی که ماشین می‌خواست در پیچ‌های تیز و گردانه‌ها بچرخد، ماشین نمی‌توانست تعادل خود را نگه دارد و واژگون می‌شد. این میل از هر دو طرف به شاسی وصل است. میل رابط نیز اجزای مختلف را به همدیگر وصل می‌کند. میل رابط، تنها در صورت ضربات وارده‌ی بسیار سنگین آسیب می‌بیند.

سیبک و بوش

سیبک مفصلی منعطف است که در عین مستحکم بودن، در جا می‌چرخد و تحرک دارد. چرخ‌ها از طریق سیبک به سیستم تعلیق وصل هستند. بوش نیز یکی دیگر از اجزاست که در کنار سیبک فعالیت می‌کند. این قطعه قابلیت چرخش ندارد ولی می‌تواندسروصداهایی که بر اثر برخورد با جاده ایجاد می‌شود را کنترل و کم کند. 

طبق و استارت

سیستم تعلیق به لطف طبق به شاسی متصل شده است. دو نوع طبق وجود دارد. طبق کنترلی و طبق جناغی. طبق‌های جناغی با دو بوش به شاسی می‌چسبند. وضعیت طبق‌ها در خودروهای مختلف متفاوت است. استارت، در سیستم‌هایی که طبق یا سیبک داشته باشند وجود ندارد و فقط در سیستم تعلیقی که فنر لول داشته باشد دیده می‌شوند. کار استارت، ایجاد ارتباط بین سیستم تعلیق، شاسی و میل رابط است.

مطلب پیشنهادی:تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق

مشاهده هزینه مکانیک سیار ماشین در محل!

آیا سیستم تعلیق مستقل ماشین بهتر از انواع دیگر است؟

به‌طور کلی می‌توان گفت که این مدل سیستم تعلیق بهتر از انواع دیگر است. اما سیستم تعلیق، به نوع خودرو هم بستگی دارد و نمی‌توان در همه ماشین‌ها از این سیستم استفاده کرد. برای مثال، سیستم تعلیق مستقل در ماشین‌های باری مانند کامیون، مناسب نیست چون این وسیله نقلیه نیاز دارد که وضعیت تمام چرخ‌هایش برابر و مانند هم باشند. 

سیستم تعلیق مستقل خودرو

از سمتی دیگر، در ماشین‌های اسپرت که پویاتر هستند، سیستم تعلیق مستقل، بسیار ایده‌آل می‌باشد. اگر در ماشین‌های مسابقه‌ای از سیستم تعلیق وابسته استفاده شود، حین پیچیدن‌های شدید ماشین، چرخ‌ها همه به یک سمت کشیده می‌شوند و تعادل خودرو بهم می‌ریزد.  

انواع سیستم تعلیق مستقل خودرو

  1. کویل اسپرینگ یا فنر لوله‌ای مدل ۱:‌ در این طراحی از فنر لوله‌ای استفاده شده که مانند مار می‌پیچد. فنر لوله‌ای مابین بازوی بالایی و پایینی قرار می‌گیرد. بازوی پایینی سیستم تعلیق از یک زاویه مشخص به قاب سیستم تعلیق می‌چسبد.
  2. کویل اسپرینگ یا فنر لوله‌ای مدل ۲: این مدل از کویل اسپرینگ، مرسوم‌ترین نوع است. فنر لوله‌ای مابین بازوهای بالایی و پایینی می‌نشیند اما از دو نقطه به قاب سیستم تعلیق می‌چسبد.
  3. کویل اسپرینگ یا فنر لوله‌ای مدل ۳: در این مدل، فنر لوله‌ای بین بازوی بالایی و کلاهک فنر لوله‌ای که بخشی از بدنه‌ی ماشین است قرار می‌گیرد. 
  4. میله‌ی پیچشی: در این طرح از میله‌ای که به میله پیچشی شناخته شده است استفاده می‌کنند. این میله مانند فنر لوله‌ای عمل می‌کند و بازوی بالا و بازوی پایین را هم‌راستا و موازی با یکدیگر نگه می‌دارد. یک سر این میله با بازوی چپ چفت می‌شود. 
  5. لیف اسپرینگ یا فنر برگی: در این نوع از سیستم تعلیق مستقل، به جای فنر لوله‌ای از فنر برگی استفاده شده است. یک سر این میله به بازوی پایین وصل می‌شود. فنر برگی توان و نیروی زیادی دارد و با به حداق رساندن تکان‌های ماشین، برای سرنشینان راحتی به‌ ارمغان می‌آورد. 
  6. مک فرسون استرات: این مدل، دارای بخش ویژه‌ای تشکیل شده از یک فنر لوله‌ای و یک شوک‌گیر است. نام این سیستم تعلیق، به افتخار مخترع آن است و در خودروهای زیادی به کار می‌رود. از ویژگی‌های مثبت این سیستم تعلیق مستقل می‌توان به این مورد اشاره کرد که کنترل ماشین را راحت‌تر ، و همینطور از تکان خوردن‌های آن پیشگیری می‌کند. همچنینی هزینه کمتری نسبت به نوع‌های دیگر سیستم تعلیق مستقل دارد.
  7. دابل ویشبون: دابل ویشبون مدل اصلاح شده‌ی سیستم تعلیق جلو است. در این مدل، از یک شوک‌گیر داخل فنر لوله‌ای استفاده شده که شدت ضربات وارده‌ی جاده‌ای را بگیرد. بین هر یک از ویشبون‌ها یک شوک‌گیر هیدرولیک قرار گرفته. قسمت انتهایی فنر لوله‌ای درون یک بستر لاستیک‌مانند جا می‌گیرد و قسمت پایین فنر نیز، در پایین بدنه‌ی سیستم تعلیق می‌نشیند.

مکانیک سیار ماشین در محل تهران

مزایای سیستم تعلیق مستقل خودرو

  • نرمی و انعطاف سیستم تعلیق مستقل بیشتر از مدل‌های غیرمستقل است. 
  • کیفیت رانندگی با ماشین‌هایی که این سیستم تعلیق را دارند بهتر است. 
  • پایایی ماشین بیشتر است.
  • فرمان و چرخ‌ها بهتر و باکیفیت‌تر می‌چرخند. 
  • فضای بیشتری برای موتور وجود دارد.

مطلب پیشنهادی:اطلاعات کاربردی درباره تراز لاستیک 

انواع سیستم تعلیق

پایان

سیستم تعلیق، بخشی مهم و حیاتی در خودرو شماست. در صورتی که احساس کردید سیستم تعلیق به درستی کار نمی‌کند و تکان‌های وارده با خودرو زیاد است یا کنترل آن در پیچ و تاب جاده‌ها راحت نیست، حتما خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا سیستم تعلیق بررسی شود. بهترین کار این است که آن‌ها را به صورت دوره‌ای سرویس کنید. بهترین زمان برای سرویس سیستم‌ تعلیق مستقل، پس از طی کردن هر ۶۰ هزار کیلومتر است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

مکانیک سیار

درخواست فوری مکانیک سیار!

 

کلیک کنید