راهنمای جامع نحوه عملکرد بخاری ماشین

خودروسیستم تهویه خودرو

خیلی از رانندگان، با نحوه عملکرد بخاری ماشین آشنایی ندارند و نمی‌دانند که این قطعه، چطور گرما می‌گیرد و  درون ماشین را گرم می‌کند. آشنایی با روند تولید انرژی گرمایی در ماشین، مسئله مهمی تلقی می‌شود و بدون دانستن آن، راننده نمی‌تواند به درستی داخل ماشین را گرم کند. ما در این مقاله، قصد داریم در خصوص نحوه عملکرد بخاری ماشین و هر چیزی که در این خصوص لازم است بدانید، با شما صحبت کنیم. همراه ما باشید.

نحوه عملکرد بخاری ماشین

هیتر یا بخاری ماشین، برای این طراحی شده که فضای اتاقک ماشین و سرنشینان آن گرم شوند. در زمستان‌ها و مناطق سردسیر، وجود این وسیله در ماشین ضرورت زیادی دارد تا آرامش خاطر و رضایت سرنشینان خودرو را تامین کند. حتی در گذشته که ماشین‌ها کولر نداشتند، بخاری در ماشین‌ها وجود داشت. 

احتراقی که درون موتور رخ می‌دهد، دمای خیلی بالایی ایجاد می‌کند که تا ۲۰۰۰ درجه هم می‌رسد. این حرارت باید به نحوی مدیریت شود. این حجم گرما، برای خود موتور هم مضر است و برای این که آسیبی به موتور نرساند، باید حرارت خود را تا حدودی از دست دهد.

هیتر خودرو

 

از آن‌جایی که سیستم بخاری و کولر با هم در ارتباط هستند، اگر یکی از این دو سیستم به درستی کار نکند، دیگری هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و کارش مختل می‌شود. موتور، برای این که کارد این دو سیستم را خراب نکند، گرمای خود را انتقال می‌دهد. این انتقال دما با کمک مایع خنک کننده انجام می‌شود. بخشی از گرما، در اثر برخورد با هوای اطراف دمای خود را از دست می‌دهد. بخش دیگر نیز فضای داخلی خودرو را گرم می‌کند. گرم کردن خودرو با گرمای آب موتور میسر می‌شود. در واقع، این گرما را رادیاتور بخاری دریافت می‌کند و در کابین ماشین جاری می‌سازد.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در ماشین‌های قدیمی، به علت جنس متفاوت رادیاتورها، گرم کردن فضای درون ماشین زمان بیشتری می‌برد چون لازم بود آب موتور کاملا گرم شود و این کار حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. اما امروزه، به محض روشن کردن بخاری و گرم شدن رادیاتور، هوای گرم درون اتاقک ماشین دمیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: بوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین

۳ علت خرابی بخاری ماشین

  • گرفتگی رادیاتور
  • خرابی ترموستات
  • خرابی دمنده حرارتی

۱. گرفتگی رادیاتور

بعد از آشنایی با نحوه عملکرد بخاری ماشین، می‌خواهیم نگاهی به علائم خرابی بخاری، بیندازیم. اولین مورد گرفتگی رادیاتور است که مشکل رایجی هم تلقی می‌شود. اگر پس از روشن شدن بخاری ماشین، هیچ گرمایی در کابین جریان پیدا نمی‌کند، یعنی رادیاتور مشکل پیدا کرده است. ممکن است این مشکل به دلیل استهلاک رادیاتور باشد، یا این که رسوب در آن جمع شده باشد و با شستشو و جرم‌گیری، مشکل رفع شود.

عملکرد بخاری ماشین

۲. خرابی ترموستات

ترموستات در ماشین وسیله‌ای بسیار مهم تلقی می‌شود و دمای آب موتور را تنظیم و کنترل می‌کند. همانطور که قبل‌تر گفته شد، وقتی دمای موتور زیاد شود، آب موتور به بخاری منتقل می‌شود. اگر ترموستات خراب باشد، گرمای بخاری منتقل نمی‌شود و در نتیجه بخاری کار خود که گرم کردن کابین ماشین است را انجام نمی‌دهد. 

مطلب پیشنهادی:تعویض رادیاتور بخاری پراید

ترموستات بخاری ماشین

۳. خرابی دمنده حرارتی

وقتی دمنده‌ها خراب باشند، یعنی گرما تا بخاری رسیده، اما دمنده‌ها نمی‌توانند این دما را به داخل اتاقک خودرو انتقال دهند. دمنده‌ها قابل تعمیر نیستند و بهتر است وقتی خراب شدند، عوضشان کنید.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

عملکرد بخاری ماشین

راه‌های بهبود عملکرد بخاری ماشین

برای این که در زمستان‌ها، سرمای اتاقک ماشین را تجربه نکنید، یک سری اقدامات وجود دارند که با انجام آن‌ها، عملکرد بخاری کیفیت بهتری پیدا می‌کند. همیشه حواستان به سلامت ترموستات ماشین باشد چرا که این قطعه بسیار مهم است. درجه حرارت را درست تنظیم کنید. پیش از روشن کردن ماشین، آب موتور را چک کنید که به اندازه باشد. دمنده‌های حرارت، هنگام روشن کردن بخاری باید باز باشند اما بعضی وقت‌ها فراموش می‌کنیم. بنابراین این قسمت را حتما چک کنید. در صورتی که افراد زیادی داخل ماشین هستند، برای جریان بهتر هوا، علاوه بر روشن کردن بخاری، شیشه ها را کمی پایین بکشید که احساس خفگی به کسی دست ندهد. قبل از این که ماشین را خاموش کنید، هوای ورودی توسط فن را ببندید، درجه کنترل حرارت را هم روی بخش آبی قرار دهید. بدین ترتیب دمای موتور هدر نرود.

رعایت تمامی این موارد، به بهبود عملکرد بخاری ماشین کمک می‌کند. 

پایان

در این مقاله تعدادی از خطاهای رایج و مشکلاتی که برای بخاری ماشین ممکن است پیش بیاید، بررسی شد؛ علاوه بر آن، راه‌های بهبود کارایی کولر را هم مرور کردیم. اگر بخاری خودروتان مشکلی جدی پیدا کرد و خواستید که یک تعمیرکار حرفه‌ای و کاربلد روی بخاری کار کند، فراموش نکنید که می‌توانید به وبسایت آچاره مراجعه، و سفارش خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما، در زمانی که مشخص کرده‌اید، به مکان مورد نظر اعزام شوند و مشکل خودرو شما را رفع کنند. 

 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا