بهترین ساز برای شروع موسیقی

اخبار آچاره

زندگی بدون موسیقی، یک اشتباه بزرگه! این جمله فیلسوف بزرگ آلمانی، فردریش نیچه، واقعا می‌تونه درست باشه؛ موسیقی روح و جان آدم‌ها رو پالایش می‌کنه و در بسیاری از مواقع، تداعی‌های زیادی رو در ذهن انسان به وجود می‌آره.

آیا شما دوست دارید فقط از شنوندگان موسیقی و آهنگ باشین و یا یادگیری یک ساز موسیقیایی از دغدغه‌های مهم شماست؟ آیا می‌دونید بسیاری از آدم‌ها در سنین میانسالی، یه افسوس بزرگ رو تجربه می‌کنن: چرا زودتر به سراغ یادگیری یک ساز موسیقیایی نرفتن ؟!

آچاره با همین نگاه، به سراغ موضوع یادگیری موسیقی رفت و تلاش کرد برای این سوال، پاسخ مناسبی پیدا کنه:  بهترین ساز برای شروع موسیقی چیه؟ برای انتخاب ساز مناسب برای شروع موسیقی باید از کجا شروع کرد؟ 

ادامه این مقاله، پاسخ به این سوال مهم خواهد بود. راستی، خوشحال می‌شیم شما هم نظرات ارزشمند خودتون رو در مورد این موضوع برامون بنویسید.


هدف گذاری و انتخاب ساز برای شروع موسیقی

به قول یه روانشناس معروف، اگه ندونید کجا می‌خواید برید، چه فرقی می‌کنه کجا برید؟!

هدف داشتن در هر کاری، یه انگیزه و شوق قوی برای ادامه راه دشوار فراهم می‌کنه و موسیقی یاد گرفتن هم از این قاعده جدا نیست.

برای شروع یادگیری موسیقی، اول هدفتون رو مشخص کنید: می‌خواین برای دل خودتون نوازندگی کنین و یا مشهور شدن هم براتون مهمه؟!

مشورت رو دست کم نگیرید

به قول شاعر “با دو عاقل، هوا نیامیزد/ یک هوا از دو عقل بگریزد”.

مشورت در انتخاب بهترین ساز برای یادگیری موسیقی  و انتخاب هدف شما بسیار کمک کننده خواهد بود. البته لازمه برای مشورت، از افراد آگاه این حوزه و اساتید و نوازندگان موسیقی کمک بگیرید.

استادان و نوازنده سازهای مختلف موسیقی، حتما تجربیات فراوانی دارند که می‌تونه به شما کمک کنه. اونهاه می‌تونن ماجراهای یادگیری موسیقی خودشون رو و هنرجوهاشون رو براتون شرح بدن تا سرآخر، با جمع بندی این مطالب و علاقه و هدفتون، ساز مورد نظر رو انتخاب کنید.

یک نکته هم وجود داره: با وجود همه این مشورت‌ها، ممکنه مجبور بشید بین علاقه و امکاناتی که دارید، علاقه و میزان پشتکاری که دارید، و یا حتی علاقه و استادان نوازنده خوبی که در محیط زندگی شما وجود داره، ساز مورد نظر رو انتخاب کنید.

انتخاب ساز برای شروع موسیقی

یادگیری سازهای دشوار در آموزش موسیقی

بسیاری از افراد برای شروع کار موسیقیایی، سازهای سختی مانند ویولن و کمانچه رو انتخاب می‌کنن. این افراد به خاطر علاقه شدید، تمامی سختی‌های این سازها رو بدون هیچ بحثی قبول می‌کنن و با جدیت زیادی یادگیری این سازها رو دنبال می‌کنن.

اما در هر حال یادتون باشه، یادگیری ویولن از سنین پایین توصیه می‌شه و یادگیری اون در سنین بالاتر، بسیار سخت‌تر خواهد بود. حتی این شایعه هم وجود داره که پیشنهاد می‌کنیم صحت اون رو خودتون جستجو کنید: یادگیری ویولن، هوش بالایی نیاز داره!

اما یک نکته رو هم در نظر داشته باشید:

سخت بودن یادگیری ساز مشخصی، به معنای همه گیر بودن اون نیست. گاهی علاقه و استعداد ذاتی یک فرد در یادگیری یک ساز سخت، می‌تونه تعجب همه رو در پی داشته باشه.

انتخاب ساز برای شروع موسیقی

انتخاب ساز برای شروع موسیقی در بزرگسالی

بسیاری از استادان موسیقی، سازهایی مانند گیتار و سه تار رو برای یادگیری موسیقی در سنین بزرگسالی توصیه می‌کنن. یادگیری این سازها، ساده تره و با تمرین مداوم، فهم موسیقیایی شما بالاتر میره. همچنین در مراحل بعد یادگیری، می‌تونید با ذهن آماده‌تر، سازهای سخت‌تر رو انتخاب کنید که به اهداف و علاقه‌هاتون نزدیک‌تره.

یادگیری موسیقی کودکان

بچه‌ها از موهبت یادگیری بیشتری برای موسیقی نسبت به بزرگسالان برخوردارند و می‌تونن با سازهای سخت‌تری، آموزش رو شروع کنن. در آموزش موسیقی کودکان، توصیه می‌کنیم با سازهای بادی مانند فلوت و سازهای ساده کلاسیک انگشتی شروع کنید. حتی می‌تونید به پیانو فکر کنید!

  • اما یادتون باشه، نباید کودکان رو در یادگیری موسیقی، اجبار کنید. نباید اونها رو از انجام کارهای دیگه محروم کنید و صرف اینکه کودک هست، علاقه او در انتخاب ساز مورد نظر رو دست کم بگیرید.

زمان و پول مساله مهم در انتخاب ساز برای شروع موسیقی

اگر فردی هستین که نمی‌تونید زمان زیادی رو برای تمرین در طول روز و هفته داشته باشید، به سراغ سازهای ساده برید؛ تار، سه تار و گیتار.

اما میزان هزینه‌ای که می‌خواین برای یادگیری موسیقی داشته باشین، هم مهمه. یادگیری بعضی از سازها مثل پیانو، هزینه بالایی نیاز داره و حتی تهیه کردن این نوع سازها، بسیار گرانتره .

اما این توصیه رو هیچ وقت فراموش نکنید: اگه الان یادگیری ساز موسیقی رو در اولویت قرار دادید، معطلش نکنید و آموزش یادگیری موسیقی رو با یه ساز حتی آسون و کم هزینه شروع کنید. پس انداز کردن هم در این راه بسیار می‌تونه کمک کننده باشه.

هزینه در شروع یادگرفتن یک ساز موسیقی


یادگیری موسیقی کلاسیک

اگر به دنبال یادگیری موسیقی کلاسیک اروپا هستید، هیچ وقت ساز پیانو را فراموش نکنید. پیانو یکی از بهترین سازها برای شروع موسیقی هست، اما یادگیری اون چندان هم ساده نیست، البته طرفدارن بسیار زیادی برای یادگیری داره.

فرهنگ راهی برای انتخاب ساز برای شروع موسیقی

هر فردی در فرهنگی خاص بزرگ می‌شه و با سازهای اون منطقه آشناتره، چون احتمالا از دوران کودکی بیشتر اونها رو شنیده.

سازهای هر فرهنگ به طرز فکر، رفتار و زندگی مردم اون فرهنگ گره خورده و نمود بارزی از زندگی مردمان اون فرهنگه. برای مثال در ایران، یادگیری موسیقی سنتی، نامیه که ما به موسیقی برخاسته از فرهنگون می‌دیم. یادگیری این نوع سازها، احتمالا آسون‌تر خواهد بود، چرا که ذهن یک یادگیری اولیه نسبت به اونها رو کسب کرده.


یادگیری موسیقی بدون استاد

چند دلیل می‌تونه یادگیری موسیقی بدون استاد رو توجیح کنه:

  • وقت کافی برای کلاس رفتن ندارین.
  • قادر نیستید هزینه های آموزش موسیقی رو پرداخت کنید.
  • اینترنت و کتاب‌های مختلفی که در عصر حاضر وجود داره، می‌تونن جای معلم موسیقی رو برای شما پر کنن.

اما به این موضوعات هم توجه کنید:

  • یادگیری موسیقی با یک معلم و یا نوازنده کاربلد، زمان کمتری از شما خواهد گرفت.
  • برای یادگیری موسیقی به صورت خودآموزی، پشتکار، اراده و همت بالایی نیاز هست. علاوه بر اون، باید انگیزه قوی داشته باشین و حواستون باشه که این انگیزه رو همیشه شارژ نگه دارید.
  • مطمئن باشید در وضعیت خودآموزی، به منابع خودآموزی موسیقی دسترسی دارید و هر از چندگاهی می‌تونید بعضی از مشکلات یادگیری رو به طور مستقیم از یک نوازنده جویا بشید.

در هر حال، ما توصیه می‌کنیم از یک معلم موسیقی کمک بگیرید، به خصوص اگر در مراحل ابتدایی یادگیری موسیقی هستید. یادگیری نت های موسیقی، زبان سازی که با اون کار می‌کنید، کوک کردن اون و موارد دیگه، به تنهایی کار آسونی نیست!

2.5/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. واقعا ساز و موسیقی روح رو جلا و آرامش میده. به نظر من همه ی سازهای موسیقی یادگیریشون جالبه ولی به قول شما هم انگیزش باید داشت هم علاقه هم پشتکار.من خودم پیانو رو خیلی دوست دارم.

  2. سلام، من شخصا تنها ساز رو دوست ندارم، خود موسیقی رو دوست دارم، ساز های کمانچه و پیانو و گیتار الکتریک و باغلاما رو علاقه دارم، و میخوام همه رو یاد بگیرم، فقط موندم با کدوم شروع کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا