5 علت ترک خوردن کاشی که از آن بی‌خبرید | روش ترمیم و تعویض کاشی

ساختمانتعمیرات ساختمانکاشی کاری و سرامیک

بررسی علت ترک خوردن کاشی راه خوبی برای جلوگیری از گسترش آن است. وقتی بدانید کاشی‌ها و سرامیک‌های آپارتمانتان چرا ترک می‌خورند و می‌شکنند می‌توانید عامل اصلی را از بین ببرید و شروع به تعمیر نواحی آسیب دیده کنید.

کاشی کفپوشی مناسب از نظر دوام و زیبایی است و در بین مردم بسیار محبوب است. با این حال، مانند هر کفپوش دیگری تا حدی می‌تواند مقاومت از خود نشان دهد و ممکن است در ترک بخورد. حتماً اول به فکر تشخیص علت باشید. نباید بدون حل پایه‌ای مشکل به فکر تعویض یا ترمیم کاشی ترک خورده بیوفتید. چون هر اقدامی کنید ممکن است موقتی باشد و ترک‌های دوست نداشتنی! دوباره برگردند.

در این نوشتار از مجموعه مقالات بازسازی تخصصی ساختمان – کاشی کاری از آچاره، 5 علت ترک خوردن کاشی را به شما خواهیم گفت و بعد از آن سراغ تعمیر کاشی شکسته می‌رویم.
با ما همراه باشید.

5 علت ترک خوردن کاشی دیوار و سرامیک

ترک خوردن کاشی به علت ضربه شدید

اگر ترک روی کاشی در یک منطقه خاص باشد و یا قسمتی از کاشی کنده شده باشد به احتمال زیاد دلیل ترک خوردن کاشی برخورد جسمی تیز یا سنگین و ضربه شدید ناشی از آن بوده است. این مورد در آشپزخانه‌ها به دلیل سقوط اجسام سنگینی مثل قوطی کنسرو، قابلمه و ماهی‌تابه و یا وسایل نوک تیز مثل چاقو بسیار اتفاق می‌افتد.

ترک خوردن کاشی به علت ضربه شدید

قسمت جلویی درب‌های خانه از جمله درب ورودی، درب‌های اتاق خواب و سرویس بهداشتی هم از جمله نقاطی هستند که در معرض این نوع شکستگی قرار دارند. با استفاده از قالیچه و پادری تا حد زیادی می‌توان از آسیب به کاشی در این نواحی جلوگیری کرد. اگر زیرسازی کاشی مناسب نباشد و پستی و بلندی یا حفره هوا زیر آن وجود داشته باشد کاشی در معرض خطر ترک خوردن قرار می‌گیرد. کافی است کمی به آن فشار وارد شود یا سرد و گرم شود. چسب و ملات کم باعث می‌شود چنین مشکلاتی بوجود بیاید.

ترک خوردن کاشی زیر بار سنگین

آیا وزن اجسام سنگینی مثل یخچال، لباسشویی، کمد یا مبل می‌تواند باعث ترک خوردگی کاشی شود؟ در شرایط ایده‌آل نباید این اتفاق بیوفتد چون تولید‌کنندگان کاشی و سرامیک موظفند تست‌های مربوط به استحکام محصولات را مرتباً انجام دهند تا محصولشان استاندارد باشد. اما ممکن است ایرادی در فرآیند ساخت بوجود آمده باشد و یا حتی کاشی بی‌نقص باشد اما کاشی کار کارش را درست انجام نداده باشد و وزن زیاد باعث ترک خوردن آن شود. یخچال‌های ساید بای ساید وزنی بالغ بر 150 کیلوگرم دارند و بعضی بوفه‌های بزرگ حتی سنگین‌تر از این هم هستند و با توجه به سطح مقطع کوچک پایه‌های کمد فشار خیلی زیادی در واحد سطح به مقطع کاشی وارد می‌شود. قبل از ترمیم ترک کاشی به این فکر کنید که چطور می‌توامید فشار وارد بر واحد سطح کاشی را در آن نقطه کاهش دهید.

علت ترک خوردن کاشی در خانه و ترمیم آن

 

کاشی‌های منزلتان غیر استاندارد هستند

متاسفانه بدترین حالتی که می‌تواند وجود داشته باشد این که سازنده و یا بازسازی‌کننده خانه شما از محصول غیر استاندارد استفاده کرده که به راحتی ترک می‌خورد و می‌شکند. تمام کاشی‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت موجود در بازار بعد از گذشت مدتی با چنین مشکلاتی روبرو می‌شوند. چون هم مواد اولیه خوبی ندارند و هم در کوره به درجه حرارت مناسب نرسیده‌اند. معمولاً خانم‌ها دائماً از لک شدن و خوب تمیز نشدن این کاشی‌ها گلایه دارند و چون لکه‌ها از بین نمی‌روند و ظاهر خوبی ندارند از شویندها و پاک کننده‌های قوی استفاده می‌کنند که شرایط را بدتر می‌کند.

اگر انجام کار بازسازی منزل خود را به افراد مطمئن و تائید شده بسپارید چنین مشکلاتی هرگز برایتان پیش نخواهد آمد. مهارت و تعهد اخلاقی و کاری کاشی‌کارهای آچاره تضمین خوبی برای ارائه خدمات با کیفیت است.

علت ترک خوردن کاشی

علت ترک خوردن کاشی و سرامیک : نشست ساختمان

نشست ساختمان هم می‌تواند باعث ترک خوردن کاشی شود. این ترک‌ها معمولاً بزرگ و گسترده هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

ترک خوردن کاشی

تغییر دمای کاشی

وقتی کاشی بیش از حد سرد و گرم شود حتی اگر جنسش عالی باشد باز هم بعد از مدتی ترک خواهد خورد. کاشی‌هایی که در مجاورت لوله‌های تاسیسات آب گرم قراردارند یا پشت لوله بخاری قرار می‌گیرند در معرض آسیب هستند. اگر کاشی در هوای آزاد نصب شود در طول زمستان ممکن است ترک بخورد. تنها راه مبارزه با این مشکل این است که کاشی مرغوب بخرید و حتما یک کاشی‌کار ماهر کار نصب را انجام دهد.

اگر ممکن است منبع حرارت را از کاشی دور کنید و اگر این کار شدنی نیست سعی کنید از کاشی محافظت کنید. برای مثال بین لوله بخاری و دیوار کمی فاصله ایجاد کنید و یا قطعه‌ای که عایق حرارت بوده و نسوز باشد بین آن‌ها قرار دهید. لوله‌کشی‌های توکار هم اگر اصولی انجام نشده باشد می‌تواند باعث ترک خوردن کاشی شود. در محل‌هایی که لوله آب گرم عبور می‌کند باید حتماً از پشم شیشه استفاده شود. اگر مقدار دوغاب پشت کاشی کافی نباشد انبساط و انقباض لوله توکار به کاشی منتقل شده و به آن آسیب می‌زند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

شرایط طبیعی ساختمان علت ترک خوردن کاشی!

شرایط طبیعی ساختمان مثل نفوذ رطوبت در آن یا افزایش سن بنا و کاشی می‌تواند باعث ترک رطوبتی کاشی شود. اگر کاشی‌ها روی پاسیوی شما قرار دارند، دلیل اصلی ترک کاشی دیوار و کف می‌تواند چرخه طبیعی خیس شدن و یخ زدن در زمستان باشد. تغییرات دمایی و انبساط حجمی آب وقتی تبدیل به یخ می‌شود هر دو در ایجاد این ترک رطوبتی موثرند.

کاشی کار مشغول تعمیر کاشی کف

 

علت ترک خوردن دوغاب

در تهیه دوغاب یکی از بهترین مواد برای ترکیب با سیمان سفید، خاک سنگ سفید است. اگر در دوغاب خود از خاک سنگ استفاده کنید محال است ترک خورده و بشکند. فرمول ساخت دوغاب بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر در ساخت دوغاب از آب یا مواد افزودنی بیش از حد استفاده شود؛ پس از خشک شدن کامل دوغاب حفره هوا و ترک در آن ایجاد می‌شود.

علت ترک خوردن دوغاب

روش ترمیم و تعویض کاشی شکسته

بعد از پیدا کردن علت ترک خوردن کاشی دیوار نوبت به آموزش تعمیر کاشی می‌رسد. در مواقعی که میزان ترک‌خوردگی حداقل باشد یا فقط در تعداد کمی از کاشی‌ها رخ داده باشد و یا جایی باشد که توی چشم نیست و ظاهر خانه را بهم نمی‌ریزد؛ ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش تعمیر کاشی کاری استفاده از چسب‌های مخصوص این کار است که در بازار موجود است. اما اگر ناحیه ‌آسیب‌دیده بزرگ است یا نمای داخل خانه را خراب کرده؛ باید از کاشی کار کمک بخواهید تا کاشی‌های خراب را عوض کند.

یکی از دشوارترین موارد در ترمیم و تعویض کاشی شکسته یافتن نمونه مشابه و تطبیق دادن با سایر کاشی‌هاست. اکثر تولیدکنندگان پس از مدتی دیگر طرح‌های قدیمی را تولید نمی‌کنند و گاهی نمی‌توانید آن را در بازار پیدا کنید. قبل از اینکه به بازار بروید، سری به انباری بزنید. ممکن است تعدادی کاشی از قبل آنجا مانده باشد و با پیدا کردنش حسابی خوشحال شوید. اما اگر چیزی نیافتید نا امید نشوید. اگر خوش شانس باشید و طرح کاشی منزل شما طرحی موفق باشد آن را در بازار پبدا خواهید کرد.

علاوه بر مشکل کاشی، باید رنگ دوغاب را هم مطابقت دهید تا تعمیرات تا آنجا که ممکن است تمیز و طبیعی باشد. اگر انجام کار تعویض را به فردی خبره بسپارید می‌توانید آسوده خاطر باشید که نتیجه کار رضایت‌ بخش خواهد بود.

شما چه تجربه‌ای از کشف علت ترک خوردن کاشی دیوار و کف در منزل خود دارید؟ با ما در میان بگذارید. اگر پرسشی دارید نیز می‌توانید در بخش نظرات درج کنید تا به آن پاسخ دهیم.

 

4.1/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا