آموزش نصب دستگاه تصفیه آب

تصفیه آبساختمانلوله کشی و تاسیسات

نصب دستگاه تصفیه آب در خیلی از شهرها ضروری است تا آب قابل شرب و استفاده شود. در برخی شهرها آب شور است، در بعضی شهرها آب آهک زیادی دارد، و انواع و اقسام مشکلات دیگر که باعث می‌شوند در صورت نوشیدن آن آب، مشکلات گوارشی یا پوستی زیادی ایجاد می‌کند. بنابراین، آموزش نصب دستگاه تصفیه آب اهمیت زیادی دارد. ما در این مقاله قصد داریم آموزش نصب دستگاه تصفیه را ارائه دهیم تا اگر خواستید خودتان دستگاه منزلتان را نصب کنید، بتوانید با توجه به توضیحات ارائه شده در متن و فیل آموزشی این کار را انجام دهید.

اهمیت استفاده از آب شرب سالم

همه می‌دانیم که آب برای سلامتی چقدر اهمیت دارد و بدون وجود آب آشامیدنی سالم، عملا خیلی از کارهای روزانه‌ فلج می‌شود. ما از آب برای نوشیدن، آشپزی، استحمام و شست و شوی ظروف و البسه، و راه انداختن خیلی از دستگاه‌های برقی در منزل استفاده می‌کنیم بنابراین ضروری است که به آب سالم دسترسی تمام وقت داشته باشیم.

خیلی‌ها فکر می‌کنند که آب لوله‌کشی، آبی تمیز است و برای این منظور می‌توان از آن استفاده کرد، اما متاسفانه در خیلی  از شهرها، اب لوله‌کشی کیفیتی که باید را ندارد و مردم مجبورند برای سلامت خود، از آب تصفیه شده استفاده کنند. اگر در مجاورت محل زندگی‌تان لوله‌کشی قدیمی باشد یا پایگاه‌هایی مانند آتش نشانی وجود داشته باشد، احتمال آلودگی آب شدیدتر است. استفاده از آب شرب ناسالم می‌تواند شما را به بیماری‌هایی نظیر حصبه، اسهال، هپاتیت، کرم روده، سرطان، مشکلات کبد و کلیه نظیر سنگ کلیه، و انواع مسمومیت‌ها و عفونت‌های داخلی دچار کند. 

اهمیت آب سالم شرب

آشنایی با انواع روش‌های تصفیه آب

در گذشته، روشی که برای تصفیه آب استفاده می‌شد، اضافه کردن کلر به آب بود. (این روش همچنان برای ضدعفونی کردن آب استخرها به کار می‌رود اما به منظور شرب، خطرناک است). کلر در داخل آب هیدروکلریک آزاد می‌کند که در اثر تماس با میکروارگان‌های توی آب واکنش نشان می‌دهد و آن‌ها را از بین می‌برد. اما از آن‌جا که این ماده برای سلامت بدن مضر بود و یک سری از میکروب‌ها و باکتری‌ها را نمی‌توانست از بین ببرد، استفاده از آن منع شد. در ادامه، ۴ نوع فیلتر برای آب ساخته شد که پیش از آموزش نصب دستگاه تصفیه آب، بررسی‌شان می‌کنیم:

۱.فیلتر کربن فعال

این نوع فیلتر گازهایی نظیر کربن مونوکسید، کلر، نیتروژن، آمونیاک، و مواد طبیعی مانند جلبک‌های مرده و دیگر اجرام خارجی وارد شده به آب را فیلتر می‌کند. همچنین، کربنی که داخل این فیلتر است، کمک می‌کند تا کلر و دیگر آلاینده‌ها جذب و نابود شوند. به طور کلی، فیلترهایی که در آن‌ها از کربن استفاده شده، مواد فعالی دارند که باکتری‌ها را نابود می‌کند. 

۲. فیلتر بیوسند

این فیلتر، کیسه‌ای پلاستیکی است که با ماسه و سنگ ریزه پر شده. پاتوژن‌ها که همان میکروارگان‌ها و ذرات بیماری‌زای درون آب هستند، به کمک این نوع فیلتر زدوده می‌شوند. آب مناسب برای نوشیدن، باید از این اجرام خالی باشد تا ما را بیمار نکند اما متاسفانه فیلتر بیوسند به تنهایی نمی‌تواند تمامی مواد بیماری‌زا را از آب خارج کند. بنابراین، آب در بالای فیلتر بیوسند، داخل محفظه‌ای جمع می‌شود تا بتوانید از آن با خیال راحت استفاده کنید.  

۳. فیلتر اسمز معکوس

اسمز معکوس یک سیستم تصفیه‌کننده آب چند مرحله‌ای است. کربن آزاد و اجرام تصفیه‌کننده‌ای که داخل این فیلتر هستند، به پاک شدن آب از مواد خارجی کمک می‌کنند. روش کار این فیلتر بدین صورت است که آب لوله‌کشی شده، از کیسه‌ای پلیمری که منافذ ریزی دارد عبور می‌کند و بدین ترتیب، تمامی ناخالصی‌ها و مواد مضر از جمله میکروارگان‌ها از آن خارج می‌شوند. تمامی این اجرام مضر، در نهایت به کمک لوله‌ای خارج می‌شوند.

برای از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

۴. فیلتر سرامیکی

فیلترهای سرامیکی از استوانه‌های سیلندری تشکیل شده‌اند که باکتری‌ و دیگر اجرام مضر را از طریق سوراخ‌های ریزی که رویشان است، خارج می‌کنند. فیلتر سرامیکی قادر است با زدودن کلر و باکتری E.coli، تا ۹۹ درصد ناپاکی‌های آب را از بین ببرد و مخزنی که بالایش تعبیه شده، برای نگهداری آب سالم استفاده می‌شود.

فیلم آموزش نصب دستگاه تصفیه آب

حال که با اهمیت این دستگاه آشنا شدید، احتمالا تصمیم دارید که در خانه دستگاه تصفیه آب نصب کنید. ما در ادامه به طور تمام و کمال به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید این کار را انجام دهید. 

آموزش نصب دستگاه آب شیرین کن

این دستگاه باید زیر سینک دستشویی قرار بگیرد. اول از همه، کنار سینک با کمک مداد یا ماژیک، نقطه‌ای که می‌خواهید سوراخ کنید تا لوله رد شود را مشخص کنید و با کمک یک مته شماره ۱۱ محلی که علامت زده‌اید را سوراخ کنید. شیر آب را از واشر رد کنید در محل سوراخ شده قرار دهید. از زیر سینک، واشرها را محکم کنید و شیرا سفت کنید. مقداری از شلنگ که مناسب فاصله دستگاه تصفیه تا شیر ورودی است را برش دهید. سپس این شلنگ را از یک سمت به شیر ورودی و از سمتی دیگر به اتصال هوزینگ وصل کنید. زیر سینک ظرفشویی، یا هر مکان دیگری که برای نصب دستگاه تصفیه آب انتخاب شده، شیر آب شهری را پیدا کنید. بعد سه راه استیل را به لوله آب بزنید. یک نوار تفلون بردارید و دور شیر ببندید. سپس آن را به سه راهی وصل کنید. (حواستان باشد تمامی اتصالات را به کمک آچار محکم کنید). حال یک و نیم متر شلنگ تصفیه را ببرید. یک سر شلنگ را به شیر ورودی وصل کنید. شیر ورودی را نگاه کنید. اگر شیر ورودی مهره‌ای فلزی داشت، هنگام نصب، شلنگ را از این مهره عبور دهید و به شیر پیچ کنید.

حال فیلترهای مرحله ۱،۲،۳ تصفیه آب را از محفظه‌های دستگاه بیرون بیاورید و روکش آن‌ها را باز کنید. فیلترهای ۱ و ۲ را در هوزینگ تصفیه بگذارید و محفظه‌ها را در جای خود محکم کنید. یک آچار خانگی بردارید و به کمک آن از محکم شدن محفظه‌ها در جای خود اطمینان حاصل کنید. پیچ‌های سیاهی که کنار محفظه‌ قرار دارد را باز کنید. (برای این کار باید بست قرمزی که این پیچ ها را محکم کرده در ابتدا باز کنید). حال شلنگ آبی را به بالای محفظه‌ها وصل کنید و شلنگ سفید را به محفظه اولی وصل کنید).

نیم متر شلنگ ببرید و یک سر آن را به خروجی آخرین فیلتر تصفیه آب وصل کنید. سر دیگر شلنگ را هم باید به محدود کننده فاضلاب وصل کنید. بالای مخزن را که نگاه کنید، رزوه‌ای می‌بینید. این مخزن را با نوار تفلون نوارپیچی کنید. شیر مخزن را به ورودی مخزن وصل کنید. سپس مقداری شلنگ ببرید و یک سر آن را به مخزن، و سر دیگر آن را به سه راهیی سر فیلتر پُست کربن وصل کنید. در این مرحله، کار تمام شده و فقط لازم است که بست لوله را ببندید. حال دستگاه و تمام تشکیلات آن را زیر سینک قرار دهید.

 

نحوه تعویض فیلتر تصفیه آب

  • ابتدا دستکش‌های محکمی دست کنید چون حین کار ممکن است نیاز باشد به دستگاه فشار وارد کنید تا بتوانید آن را جدا کنید. 
  • حال شیر ورودی را ببندید. بدین ترتیب، این شیر با یک سه راهیی به زیر سینک متصل شده است. برای بستن این شیر زیاد زور نزنید چون احتمال شکستن شیر وجود دارد و با این وضع، آب از شیر نشت می‌کند. (شیر را که بستید، فیلترهای سه گانه را باز کنید.)
  • فیلتر اولی، پلی پروپیلن است و املاح درشت را تصفیه می‌کند. این فیلتر زمانی که قهوه‌ای رنگ شود، یعنی پر شده و باید تعویضش کنید. این فیلتر را باید از هوزینگ در بیاورید و هوزینگ را بشویید. نیازی نیست از شوینده‌ها برای شستن هوزینگ استفاده کنید چون شوینده‌ها می‌توانند به فیلترها آسیب بزنند.
  • وقتی فیلتر جدید را گذاشتید، هوزینگ را هم وصل کنید.
  • فیلتر دوم،  فیلتر کربن اکتیو است که کارش زدودن کلر از آب شرب است. در بالای این فیلتر یک واشر تعبیه شده که لازم است به طرف هوزینگ باشد. حواستان به جهت فیلتر باشد چون اگر آن را برعکس بگذارید، عمل نمی‌کند. 
  • فیلتر سوم سختی خاصی ندارد و از هر سمت که قرارش دهید، کار می‌کند. در پایان کار که همه فیلترها نصب شدند، هوزینگ‌ها را قرار دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر پمپ دستگاه تصفیه‌ آب خانگی

زمان تعویض فیلترهای دستگاه آب تصفیه کن

پس از آموزش نصب دستگاه تصفیه آب، دانستن زمان عوض کردن فیلترها بسیار مهم است و اگر زمانش بگذرد و آن‌ها را به موقع عوض نکنید، مانند این است که اصلا فیلتری روی دستگاه قرار ندارد. تعویض فیلتر، به ۴ عامل وابسته است.

نصب دستگاه تصفیه

  1. مقدار کاری که از دستگاه می‌کشید.
  2. زمانی که از اولین بار استفاده از دستگاه گذشته است.
  3. وضعیت آب ورودی
  4. وضعیت فیلتر

به طور کلی، فیلترها را در می‌توانید طبق الگوی زیر عوض کنید:

  1. فیلتر پلی پروپلین: هر ۴ ماه یک بار
  2. فیلتر کربن گرانول: هر ۴ ماه یکبار
  3. فیلتر کربن بلاک: هر ۴ ماه یکبار
  4. فیلتر ممبران: سالی یکبار
  5. فیلتر پست کربن: سالی یکبار
  6. فیلتر مینرال: سالی یکبار
  7. فیلتر قلیایی: سالی یکبار
  8. فیلتر اشعه فرابنفش: هر زمان که لامپ فیلتر بسوزد

سختی آب چیست؟ انواع درجه سختی آب چیست؟

درون آب، مواد طبیعی و آلی فراوانی، از جمله منیزیم و کلسیم هستند که برای سلامتی ما اهمیت دارند ولی می‌توان گفت، وجودشان در آب ضروری نیست. «سختی آب» در حقیقت نشان‌دهنده وجود این مینرال‌ها در آب است. 

دلیل وجود این املاح در آب این است که آب در طبیعت از روی زمین عبور می‌کند و مواد زیادی با آن همراه می‌شوند. این مواد، آب را سخت می‌کنند اما از آن‌جا که برای بدن مفید هستند، این نوع آب، آبی است که مردم ترجیح می‌دهند به عنوان آب شرب استفاده کنند و به آب نرم ترجیح داده می‌شود. اما اگر این مواد به مقدار خیلی زیادی در آب وجود داشته باشند، برای سلامتی مشکل ایجاد می‌کنند. 

از نشانه‌های سختی آب، می‌توان به طعم و بوی غیر عادی آن اشاره داشت که نشانه‌ی وجود املاح معدنی است. لکه‌ها، یکی دیگر از دلایل سختی آب هستند. اگر در آب لکه‌های قرمز رنگ دیدید، می‌تواند بخاطر وجود عنصر آهن در آب باشد. یکی دیگر از نشانه‌ها، باقی ماندن رد ماده شوینده روی سطوح، ظرف‌ها یا لباس‌ها است که نشان می‌دهد ماده شوینده در آب حل نشده است. مورد بعدی، کف نکردن صابون و شامپو در حین استحمام است که کیفیت حمام کردن را کم می‌کند. مسدود شدن لوله‌ها به دلیل رسوب گرفتن نیز، یکی دیگر از نشانه های سختی آب می‌باشد و آخرین نشانه، خراب شدن قطعات ظرفشویی، لباس‌شویی، و تمام وسایلی است که با آب سر و کار دارند.

برای این که از سختی آب کاسته شود و آن را مناسب استفاده‌ی روزانه کنند، از دستگاه تصفیه آب استفاده می‌شود. دستگاه تصفیه، آب را تا حدی تصفیه می‌کند که میزان سختی آن متعادل شود و املاح مورد نیاز بدن را حفظ کند. برای حفظ این املاح مفید، از فیلترهای مینرال استفاده می‌شود که یون‌های معدنی مورد نیاز بدن را به آب اضافه کند.

  • سختی دائم آب: این نوع سختی، به‌خاطر وجود املاحی چون کلسیم، منیزیم، کلرید و نیترات ایجاد شده است و با کمک روش‌های شیمیایی فقط می‌توان سختی آب را شکست و یون‌های سختی آن را جدا کرد.
  • سختی موقت: سختی موقت، سختی کربناتی است. این سختی، در آب منیزیم و بی کربنات کلسیم ایجاد می‌کند. برای این که سختی موقت آب کم شود، از حرارت یا بالا بردن میزان PH آب استفاده می‌شود.
  • سختی کل: این نوع سختی، در واقع ترکیبی است از دو نوع سختی موقت و سختی دائم.

یکی دیگر از راه‌هایی که به کمک آن، میزان سختی آب کنترل می‌شود، استفاده از شیر میکس است.

شیر میکس تصفیه آب

شیر میکس که به آن شیر مخلوط هم می‌گویند، بالای فیلتر ممبران جا گرفته و موظف است میزان سختی آب را طوری که مد نظر ماست تنظیم کند و با باز کردن شیر، می‌توان خلوص آب را مدیریت کرد.

هر زمان که این شیر باز شود، آب سخت به جریان آبی که سختی کمی دارد می‌پیوندد و میزان سختی آب را متعادل می‌کند.

تعویض شیر میکس

نصب شیر میکس در دستگاه تصفیه آب 

برای نصب شیر میکس روی دستگاه تصفیه‌تان، نیاز به شیر میکس، دو تا سه راهی و کمی لوله دارید. شیر میکس در فضای بالای ممبران نصب می‌شود و دو لوله از انتهای آن بیرون می‌زند.

لوله شیر میکس، قبل از لوله ورودی آب به ممبران جا میگیرد. لوله‌ای که از شیر میکس بیرون می‌آید هم باید به لوله‌ی خروج آب از ممبران اتصال پیدا کند.

برای تنظیم شیر میکس، شیر مخزن را محکم کنید و مقداری آب بردارید. میزان سختی این آب را به کمک سختی سنج محاسبه کنید. حال که میزان سختی دستتان آمد، با چرخاندن شیر میکس در خلاف جهت فلش روی شیر، می‌توانید آب املاح‌دار به آن اضافه کنید. سپس دوباره سختی آن را امتحان کنید. این مسیر باید آن‌قدر طی شود تا درجه سختی به حد مطلوب برسد. 

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر تصفیه آب خانگی

فشار باد مخزن تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب، باید فشار مشخصی داشته باشد و اگر کاهش یافته باشد، لازم است که آن را اصلاح کنید و فشار مجددا تنظیم شود. مسئله کم شدن فشار آب دو دلیل عمده می‌تواند داشته باشد.

  1. پاره شدن دیافراگم و خرابی مخزن
  2. کم شدن فشار هوا در ناحیه هوا فشرده

۱. پاره شدن دیافراگم و خرابی مخزن

وقتی دیافراگم پاره شود، آب به محدوده ذخیره هوا ورود می‌کند. کاری که لازم است انجام دهید تا مطمئن شوید، این است که وقتی مخزن پر از آب است، بخش مربوط به ورود هوا را بررسی کنید و کمی فشار دهید. (برای فشار دادن از جسم تیزی استفاده کنید). در صورتی که به جای هوا، آب از مخزن بیرون بزند، یعنی آب وارد دیافراگم شده و باید مخزن جدیدی تهیه کنید. مخزن‌ها قابل تعمیر نیستند.

۲. کم شدن فشار هوا در ناحیه هوا فشرده

به مرور زمان، در مخزن، فشار هوا کم می‌شود و لازم است مخزن را مجددا شارژ کنید. از نشانه‌هایی که به شما کمک می‌کند تا زمان کم شدن فشار آب را پیدا کنید، می‌توان به این مورد اشاره داشت که با کم شدن مقدار ناچیزی آب از دستگاه، فشار آب خروجی کند می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌ها این است که اگر بخواهید مخزن را تخلیه کنید، متوجه می‌شوید که این کار شدنی نیست و مخزن فشار لازم برای بیرون راندن تمام آب خود را ندارد. برای شارژ فشار مخزن، از یک تلنبه استفاده کنید. 

برای از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

کم شدن فشار آب دستگاه تصفیه

  • کم شدن فشار آب در دستگاه‌هایی که فیلتر قلیایی دارند، به این منظور است تا آب با سرعت کمتری رد شود و فیلتر بتواند آب را قلیایی کند. 
  • اگر دستگاه شما فیلتر پست کربن دارد، دلیل افت فشار این است که این فیلتر، رسوب گرفته  و به همین دلیل، سرعت جریان آب کم شده است. ممکن است این مشکل با برعکس کردن فیلتر رفع شود.
  • یکی دیگر از دلایل کاهش فشار جریان آب، این است که فیلترها خیلی سفت و محکم بسته شده‌اند و آب، مسیری برای عبور ندارد. بهتر است اتصالات را باز کنید و آرامتر ببندید تا این مشکل رفع شود.

پایان آموزش نصب دستگاه تصفیه آب

در این مقاله، به طور تمام و کمال با اهمیت وجود دستگاه تصفیه، سختی آب، آموزش نصب دستگاه تصفیه، و قطعات مختلف آن آشنا شدید. امیدوار هستیم که به کمک این مقاله بتوانید به راحتی دستگاه را در منزل خود نصب و استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر برای نصب، نیاز به متخصص داشتید و ترجیح دادید این کار را کسی غیر از خودتان انجام دهد، می‌توانید به وبسایت آچاره مراجعه، و سفارش خود را برای نصب کامل دستگاه تصفیه آب ثبت کنید. بدین ترتیب، در زمان کوتاهی متخصصین ما به محل مراجعه می‌کنند و دستگاه را نصب می‌کنند. همچنین، پشتیبانان آچاره تمام وقت روی خط ۱۴۷۱ هستند تا اگر شکایتی از جانب شما بود، به آن رسیدگی کنند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا