پارچه مناسب پرده، طرح پرده و نکات مهم در انتخاب آنها

ساختمانبازسازی و دکوراسیوندکوراسیون داخلی

به فکر تغییر دکوراسیون خونه هستید؟ خونه جدید خریدید؟ به خونه جدیدی نقل مکان کردید؟ و سوالاتی از این دست، در یک موضوع مشترک هستند: انتخاب پارچه پرده و البته طرح پرده که یکی از دلمشغولی‌های اهل خانه، به ویژه خانم خانه هست. بازسازی و دکوراسیون منزل، یکی از موضوعات دوست داشتنی اهالی خونه هست، البته به شرطی که بتونید هزینه‌های اون رو هم مدیریت کنید.

آچاره در تحریریه امروز، به سراغ نکات مهم در انتخاب پارچه پرده و حتی طرح پرده رفته و امیدواریم تونسته باشیم اطلاعات مفیدی رو برای شما تهیه کنیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


پرده ها و نقش مهم آنها در زیبایی خانه

معمولا بعد از خرید خانه جدید و تحمل سختی‌های پیدا کردن خانه جدید، پرده ها معمولا برای حفظ حریم خصوصی نصب میشن و یا برای جلوگیری از ورود نور به اتاق خواب‌ها کاربرد دارند. البته نصب پرده در پذیرایی بیشتر جنبه ی تزئینی داره و باعث زیباترشدن اتاق پذیرایی میشه.

نصب پرده گاهی برای گرم تر کردن اتاق خواب هم استفاده میشه و اگر همچین هدفی دارید، بهتره از پردههای ضخیم استفاده کنید. پس هدفتون از نصب پرده رو مشخص کنید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

محاسبه رایگان هزینه دوخت و نصب انواع پرده!

انتخاب پرده مناسب برای خانه


اندازه گیری پارچه پرده

قدم اول در انتخاب پرده اندازه گیری محل نصب پرده است و همیشه باید حداقل دو برابر عرض پنجره رو در نظر بگیرید. بلندی پرده ها بستگی به سلیقه ی شما داره و اگر مدل پرده ی شما چین دار باشه، پس باید طول مناسب اون رو در نظر بگیرید.

پرده‌ها میتونن کمی به کف اتاق برسند و یا کمی بالاتر، قرار بگیرند. بهتره همیشه پرده رو تا حد ممکن نزدیک به سقف نصب کنید تا دیوار منزل کشیده‌تر به نظر برسه.

انتخاب پارچه پرده

پارچه پرده و تضادهای خانه

مثلا با دکوراسیون کلی خونه یا رنگ‌مبلمان هماهنگ یا در تضاد باشه. نکته ی مهم اینه که رنگ پرده باید پر رنگ تر از رنگ‌دکوراسیون باشه. همچنین می‌تونید رنگ‌پرده رو با رنگ فرش هماهنگ‌ کنید و نظم بیشتری به محیط ببخشید. با انتخاب پرده مناسب به خونتون انرژی و روح ببخشید. پرده‌ها باعث می‌شن خونه رنگی و یا طرحدار بشن.

انتخاب پرده مناسب

جنس پارچه پرده

جنس پرده به کاربرد پرده بستگی‌داره. مثلا برای انتخاب پرده پذیرایی، باید سراغ مدل های رسمی‌تر و پر زرق و برق و ضخیم برید و جنس‌های ابریشمی و مخمل بهترین انتخاب هستند، چرا که علاوه بر زیبایی که برای دکوراسیون ایجاد می‌کنند، دوام بالایی هم دارند. اما باید دقت کنید اگر رنگ‌ دکوراسیون تیره هست و جلوی انعکاس نور رو میگیره، در انتخاب پرده باید سراغ مدل‌های روشن‌تر برید تا اجازه بدید نور به داخل برسه.

برای انتخاب پرده اتاق خواب و آشپزخونه میتونید از پارچه‌های ضعیف‌تر مثل کتان و حریر استفاده کنید‌، چرا که با انتخاب پرده ی حریر یا کتان دستتون واسه شستشو هم بازتره.

پرده‌های ضخیم مزیت‌های زیادی دارن و تا حدی میتونن عایق پنجره ها باشن مثلا در فصل زمستون پرده ها اجازه ی ورود سرما رو به داخل نمیدن و باعث صرفه جویی در انرژی میشن و فضا رو دلپذیر تر میکنن.

درحالی که در تابستون با انتخاب پرده ضخیم، جلوی ورود گرما به اتاق گرفته می‌شه و به نوعی سایه برای اتاق ایجاد می‌کنه. اما بهتره داخل اتاق‌های کوچیک از انتخاب پرده ی ضخیم اجتناب کنید، چرا که فضا رو کوچیک‌‌تر نشون میدن و حس خفگی ایجاد میکنن.

دوخت و نصب انواع پرده با تیم آچاره

انتخاب پرده مناسب


جنس آستر پرده

آستر پرده گزینه ی دیگه‌ای هست که کاربرد مخصوص به خودشو‌ داره. مثلا اگه میخواید نور کمتری به داخل برسه میتونید واسه پرده اتاقتون آستر نصب کنید.

آستر همچنین این قابلیت رو داره که میتونه از پرده اصلی محافظت کنه و نگذاره که آفتاب پرده رو از بین ببره. آستر طول عمر و دوام پرده رو بالا میبره. اما برای خونه‌های کم نور نصب آستر توصیه ‌نمی شه، چرا که از ورود نور جلوگیری میکنه.

انتخاب مناسب پرده آچاره


طرح پارچه پرده

برای انتخاب پرده، حواستان باید به طرح پرده هم باشد. باید با توجه به طرح مبلمان، طرح پرده رو انتخاب کنید که البته باهم رابطه ی عکس دارن. مثلا اگر مبل شما طرح داره در انتخاب پرده باید سراغ طرح های ساده برید.

در انتخاب پرده بهتره خلاقیت به خرج بدید و طرح پرده ی اتاق خواب و آشپزخانه و پذیرایی رو متفاوت از هم انتخاب کنید. البته مقدار بودجه هم نقش مهمی داره، اما سلیقه شما قطعا خیلی کمک کننده خواهد بود.

انواع طرح پرده


در انتخاب پارچه پرده از موارد زیر اجتناب کنید

در انتخاب پرده بهتره فکر زدن والان رو از سرتون بیرون کنید، چرا که خونه‌های جدید اکثرا سقف کاذب دارن و یا قاب پرده نصب میشه و برای مدل دادن به پرده، پرده های کناری کفایت می کنند.

برای شستن پرده ها، بهتره شستن پرده های ضخیم و پرده های سنگین و آستر دار رو تو خونه انجام ندید، چرا که وقتی خیس میشن، خیلی سنگین میشن و از پس این کار بر نمی آیید. پس بهتره از همون اول این کارو به متخصص‌های پرده شویی بسپارید و خودتونو تو زحمت نندازید.

پرده های سبک تر رو میشه داخل خونه و با ماشین لباسشویی و در دمای کم شست و برای جلوگیری از چروک شدنشون از نرم کننده استفاده کرد. یادتون باشه بعد از شستن پرده ها بهتره اونارو کامل خشک نکنید و به صورت نم‌دار روی میله نصب کنید تا نشن و مجبور نشید دوباره تمام پرده‌ هارو اتو کشی کنید.

پرده مناسب

نکته پایانی در انتخاب پارچه پرده

به طور کلی سعی کنید در انتخاب پرده دست و دل باز باشید و پرده های عریض و طویل انتخاب کنید تا خونه بزرگتر از اون چیزی که هست نشون داده بشه. هرچه رنگ پرده ها روشن تر و طرح ساده تر داشته باشن، فضای بهتر و آروم تری ایجاد خواهند کرد.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا