سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

خرید کولر آبی خوب، با اطلاعات فنی مناسب

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

روزهای تابستان و حتی بهار، اگرچه برای بسیاری از آدم‌ها نوید روزهای بلند، اوقات فراغت مناسب و رسیدگی به علائق و آرزوهاست، اما گرمای داغ و سوزان اون، تا حدی و بسته به حساسیت آدم‌ها، می‌تونه آزار دهنده باشه و فعالیت رو سخت کنه. اما آیا هوای داغ می‌تونه برای ما آدم‌ها مانع باشه؟ در حالی که برای همه مشکلات، یک راه حل پیدا می‌کنیم!

بله، برای مقابله گرما و حرارت زیاد مکان‌های بسته، کولرهای آبی و گازی توسط دستان خلاق آدمها به وجود اومده و بسته به میزان هوای گرم، یکی از این‌ها در بالای پشت بام اماکن، بیرون از خانه و در کنار پنجره‌ها و یا داخل خانه‌ها، نصب میشه. اما شما جزو کدوم دسته از افراد هستید؟ در سال جاری نیاز به خرید کولر آبی دارید و یا تنها سرویس کولر آبی و یا تعمیر کولر آبی ر اون مشکل شما رو رفع خواهد کرد؟

هیئت تحریره آچاره، در این مقاله، تلاش کرده تا اطلاعات مفیدی برای افرادی که قصد خرید کولر آبی دارند، ارائه بده. این اطلاعات از منابع انگلیسی و فارسی و تعمیرکاران و متخصصان کولرهای آبی جمع‌آوری شده و امیدواریم بتونه یک راهنمایی مناسب برای خرید کولر آبی مورد نیاز شما باشه. در ادامه مقاله با ما همراه باشید

قبل از خرید کولر آبی، از این نکته فنی آگاه شوید

جالبه بدونید کولرهای آبی در اصطلاح انگلیسی با واژه‌های evaporate cooler، swamp cooler، desert cooler و wet air cooler خوانده می‌شن و همونطور که از این واژه‌ها برمیاد، متوجه خواهیم شد که کولرهای آبی، در حقیقت سیستم‌های خنک کننده‌ای هستن که بر پایه تبخیر آب عمل می‌کنن. آب جریان یافته، در مقابل هوای داغی که در محیط وجود داره، تبخیر می‌شه و هوای تبخیر شده با سرعت، از طریق کانال کولر، به فضای بسته جریان پیدا می‌کنه.

چند ویژگی مهم در هنگام خرید کولر آبی

بیایید یکبار ویژگی‌های مهم کولر آبی رو بررسی کنیم تا هنگام خرید متوجه باشیم که با توجه به نیازهایی که داریم، کدام یک از انواع کولرها، مناسب هستند:

ویژگی‌های کلی کولر آبی

1. ابعاد کولر: اگر می‌خواید کولر آبی رو برای خنک کردن فقط یک اتاق استفاده کنید، بهتره از ابعاد کوچکتر کولر آبی استفاده کنید و اگر برای تمام خانه نیاز به خرید کولر دارید، نیاز به اندازه بزرگ‌تر کولر دارید.

به طور کلی کولرهایی که در ایران تولید می‌شن و قابلیت نصب بیرون از خونه دارن در دو اندازه کوچیک (500 تا 600 میلی‌‌متر برای هر سه ضلع اون) و بزرگ (870 تا 1100 میلی متر برای سه ضلع) ساخته می‌شن. مسلما هر چه کولر بزرگ‌تر باشه، جایگاه قرارگیری پوشال‌ها بیشتر می‌شه، میزان آب بیشتری تردد می‌کنه و قدرت خنک‌کنندگی محصول هم بالا می‌ره.

2. جنس کولر آبی: امروزه بیشتر کولرهای آبی رو از جنس ورق‌های گالوانیزه می‌سازن و شاید برای شما سوال پیش بیاد که ورق‌های گالوانیزه، چه ویژگی‌های رقابتی نسبت به انواع قبلی بدنه کولر داشت؟

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

ورق‌های گالوانیزه، از فلز آهن به همراه روی ساخته می‌شن. فلز روی همانند روکشی روی آهن رو می‌پوشونه و به این ترتیب، احتمال زنگ زدگی ورق، حتی در صورت شکستن اون، به کمترین میزان ممکن می‌‌رسه. برای کولرهای آبی که به میزان زیادی در معرض آب قرار می‌گیرن، استفاده ازاین نوع ورق‌ها ضروری به نظر می‌رسه.

ویژگی‌های فنی کولر آبی

راهنمای خرید کولر آبی

  • ظرفیت هوادهی کولر آبی: مسلما برای همه ما مهم هست که عملکرد کولر موجب خنک شدن محیط مورد نظر بشه؛ ویژگی که با توان کولر مشخص می‌شه و معمولا در ابتدای نام کولر هم آورده می‌شه. برای مثال اگر در کنار مدل کوار، عدد 5500 ذکر شده باشه، نشون میده که توان این کولر، 5500 هست و سرعت باددهی اون، حدود 6300 متر مکعب در ساعت هست. پس توان کولر با واحد مترمکعب بر ساعت سنجیده می‌شه و مشخص می‌کنه که در هر یک ساعت، هوای جریان یافته تا چه متر مکعبی، می‌تونه جریان پیدا کنه.
  • مصرف برق کولر آبی: در روزهای داغ تابستان، گاهی مجبوریم، برای ساعت‌های بیشتر از 10 ساعت هم، کولر رو روشن نگه داریم که این موضوع علاوه بر مصرف آب، مصرف برق بالایی هم خواهد داشت. اما هرچه عملکرد و کارایی موتور بهتر باشه، مصرف برق بهینه‌تری خواهد داشت. اما ما این موضوع رو از کجا بفهمیم؟ معمولا رده انرژی روی کولر آبی نصب می‌شه و اگر این رده با حرف A انگلیسی مشخص شده باشه، بع معنای مصرف برق بهینه دستگاه خواهد بود.
  • پمپ آب کولر: پمپ آب کولر، یک بخش مهم در کولرهای آبی هست و مسئول پمپاژ کردن آب خواهد بود. اگرچه پمپ‌های موجود در بازار، چندان با هم متفاوت نیستند، اما بهترین نوع پمپ‌ها، انواعی هستند که دارای موتورهای الکتریکی دو بالشتکی باشند. چرا که وجود الکتروموتور، نیروی محرکه پمپ رو به صورت مستقل تامین می‌کنه و در عین حال، دو بالشتکی بودن، سرعت پمپ آب رو بیشتر می‌کنه.
  • پوشال و یا پد سلولزی: مدت زیادی نیست که به جای پوشال‌های رایج کولر آبی، از پدهای سلولزی در پره‌های کولر آبی مورد استفاده قرار می‌گیره. اینطور اذعان می‌شه کولرهای با پد سلولزی، قدرت بالاتری در خنک کردن، دارند، مصرف برق کمتری دارند، برای چندین سال و بدون کاهش کارایی، قابل استفاده هستند و همه این موارد، یعنی کاهش هزینه‌هایی که همواره به دنبال آن هستیم.
  • دهانه کولر هم از موارد دیگه‌ای هست که میشه به اون توجه کرد. دهانه بزرگ‌تر، میزان بیشتری از هوا رو داخل کانال کولر آبی به جریان خواهد انداخت.

بهترین مارک برای خرید کولر آبی

حتی اگر همه این موارد فنی رو بدونید، ممکنه این سوال رو بپرسید: کدام یک از برندهایی که در بازار ایران وجود داره، کولر آبی با کیفیت‌تری ارائه میده که بسته به هزینه‌ای که داره، ارزش خرید داشته باشه؟ در این صفحه نمی‌تونیم چندان در مورد بهترین مارک برای خرید کولر صحبت کنیم، اما مهم‌ترین برندهایی که وجود دارند، در زیر لیست شده‌اند:

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

کولر آبی آبسال، کولر آبی های جنرال، کولر آبی‌ های سپهر الکتریک و برفاب.

راهنمای انتخاب سایز مناسب کولر آبی

با رسیدن فصل گرما، تهیه وسایل سرمایش مناسب و کاربردی در مرکز توجه همگان قرار می‌گیرد. در این میان کولر آبی نیز به دلیل قدرت خنک کنندگی بالا و البته کم هزینه بودن نسبت به کولر گازی محبوبیت بیشتری بین مردم مخصوصا ساکنین مناطق گرم و خشک پیدا کرده است. اینجاست که انتخاب سایز مناسب کولر آبی مهم می‌شود چون انتخاب نادرست می‌تواند بر کیفیت هوای خنک و بازده این وسیله تأثیر بگذارید.

انتخاب سایز مناسب کولر آبی روی راندمان کاری و مصرف برق این وسیله سرمایشی تأثیر داشته و به همین دلیل باید هنگام خرید و نصب کولر آبی تمام عوامل مهم از جمله متراژ ساختمان و ظرفیت سرمایش مورد نیاز را مورد توجه قرار دهیم.

مهم‌ترین نکته قبل از خرید کولر آبی، در نظر گرفتن متراژ ساختمان و سایر عوامل تأثیر گذار روی سایز این وسیله سرمایشی است. انتخاب کولر آبی کوچک‌تر از محیط به خاطر ظرفیت پایین سرمایش می‌تواند مشکلاتی از قبیل ناکافی بودن خنک سازی، کارکرد بیشتر از حد موتور دستگاه و در نتیجه خرابی زودهنگام این وسیله را به همراه داشته باشد.

درست در مقابل، اگر کولر آبی انتخابی برای فضای مورد نظر بزرگ‌تر بوده و ظرفیت بیشتری داشته باشد علاوه بر خنک سازی بیش از حد، مصرف برق نیز افزایش یافته و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. با توجه به این نکات پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب سایز مناسب کولر آبی، قبل از خرید، نکات ذکر شده در راهنمای خرید کولر آبی را مورد توجه قرار دهید.

معیارهای مهم برای انتخاب کولر آبی متناسب با محیط

در ادامه دو مورد از مهمترین معیارهای انتخاب کولر را بررسی می‌کنیم:

انتخاب سایز مناسب کولر آبی بر اساس ظرفیت

مهم‌ترین معیار در انتخاب سایز مناسب کولر آبی متناسب بودن قدرت خنک کنندگی یا ظرفیت آن با محیط مورد نظر است. اگر کولر انتخابی شما ظرفیت بیشتری نسبت به محیط داشته باشد قدرت خنک کنندگی آن کاهش یافته و از طرفی مصرف برق بیشتری خواهد داشت. کولر بزرگ ممکن است سر و صدای بیشتری تولید کند و از این رو آزاردهنده خواهد بود.

علاوه بر این بر اساس راهنمای خرید کولر آبی، چنانچه کولر انتخابی شما از نظر ابعاد و سایز نسبت به محیط مورد نظر کوچک‌تر انتخاب شود پس از مدتی ممکن است از کار بیفتد و خراب شود. کولر کوچک با ظرفیت پایین برای تأمین هوای خنک، بار زیادی را تحمل می‌کند و در نتیجه زودتر فرسوده می‌شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

از کجا بفهمیم کولر آبی چند هزار است؟ کولرهای آبی را بر اساس ظرفیت خنک کنندگی آن‌ها می‌توان به صورت 2000، 3000، 3500، 4000، 4500، 5000، 6500، 7000 و 12000 تقسیم بندی کرد که انتخاب سایز مناسب کولر به ابعاد محیط مورد نظر بستگی دارد. در ایران نمونه‌های 5000، 7000 و 12000 بیشترین کاربرد را دارند. این اعداد نشان دهنده قدرت مکش کولر آبی هستند و بالاتر بودن این عدد قدرت خنک سازی کولر را نشان می‌دهد.

خرید کولر آبی

 انتخاب سایز مناسب کولر آبی بر اساس متراژ محیط

قبل از خرید کولر آبی باید متراژ محیط، تعداد اتاق‌ها، تعداد دریچه‌های خروجی هوا، موقعیت جغرافیایی محیط مورد نظر، آفتاب گیر بودن اتاق‌ها و ضخامت دیوارها را مورد توجه قرار دهیم. با انتخاب سایز مناسب کولر آبی و مطابقت ابعاد آن با متراژ ساختمان، بازده کولر تا حد زیادی افزایش یافته و مصرف برق کم‌تر می‌شود.

به عنوان مثال آپارتمان 100 متری را در نظر بگیریم که در طبقه سوم یک ساختمان چهار طبقه واقع شده است. با توجه به متراژ بنا و تعداد اتاق‌های این آپارتمان می‌توان تخمین زد که کولر آبی با ظرفیت 4500 گزینه مناسبی خواهد بود. در عین حال برای آپارتمانی 60 متری با تعداد اتاق‌های کمتر و محیط کوچک‌تر ظرفیت کولر آبی 3500 بهترین گزینه برای بیشترین خنک سازی و کمترین هزینه برق است.

انتخاب سایز مناسب کولر آبی می‌تواند هوایی بین 10 تا 12 درجه خنک‌تر از محیط بیرون را به افراد خانواده هدیه دهد. در مناطقی که رطوبت هوا کمتر از 25 درصد باشد کولر آبی بهترین گزینه است چون می‌تواند تا 30 درصد در مصرف برق صرفه جویی کند و محیطی مرطوب و مطبوع را ایجاد نماید.

نکات مهم راهنمای خرید کولر آبی سلولزی و معمولی (پوشالی)

در حال حاضر دو نوع کولر آبی در بازار عرضه می‌شود. این دو نوع شامل کولر آبی معمولی و کولر آبی سلولزی هستند. حال ببینیم این دو چه تفاوتی با هم دارند. در کولر آبی معمولی یا پوشالی، آب از طریق یک الکتروپمپ روی پوشال‌ها جاری شده و باعث مرطوب شدن آن‌ها می‌شود. در مرحله بعد فن کولر هوا را از روی پوشال‌ها عبور داده و باد خنک تولید می‌شود. در نوع سلولزی کولر آبی به جای پوشال از پد سلولزی استفاده می‌شود که دارای مزایا و معایبی نیز می‌باشد.

استفاده از کولرهای آبی معمولی یا پوشالی، به دلیل نیاز به تعویض مرتب پوشال‌ها و انتقال آلودگی و گرد و خاک به محیط داخل خانه ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. علاوه بر این در صورت عدم تعویض به موقع این پوشال‌ها امکان رشد میکروب و قارچ در آن‌ها وجود دارد که می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد.

خرید کولر آبی در اندازه مناسب

در نوع کولر آبی سلولزی از یک پد سلولزی به جای پوشال‌ها استفاده شده است. تعویض سالانه این پدها ضروری نیست و گاهی اوقات ممکن است تا پنج سال عمر مفید داشته باشند. مزیت دیگر این پدها حفظ رطوبت یکنواخت آن‌هاست که به تولید هوای خنک و مطبوع کمک می‌کند. با این حال یکی از نکات قابل ذکر در راهنمای خرید کولر آبی سلولزی این است که پدهای سلولزی بعد از مدتی بوی نامطبوعی می‌گیرند و همین می‌تواند نقطه ضعف کولرهای سلولزی محسوب شود.

پدهای سلولزی نسبت به پوشال گران‌تر هستند ولی چون نیاز به تعویض سالانه ندارند. از این رو انتخاب کولر آبی سلولزی به جای کولر آبی پوشالی منطقی به نظر می‌رسد.

با انواع کولر آبی آشنا شویم

کولرهای آبی باید متناسب با نیاز افراد انتخاب شوند. برای مثال در مناطق مسکونی با متراژ بالا نوع پشت بامی کولر آبی بهترین گزینه خواهد بود. در مقابل برای دفاتر کاری با متراژ پایین می‌توان از نوع کولر آبی متحرک استفاده کرد و آن را به تمام اتاق‌ها انتقال داد.

در مواردی که کانال کشی مناسبی برای کولر آبی پشت بامی یا بالکنی تعبیه نشده باشد نوع پرتال یا متحرک این وسیله سرمایشی مناسب‌ترین انتخاب خواهد بود.

خرید کولر آبی با سایز مناسب

نکات مهم درباره خرید کولر آبی

قبل از خرید کولر آبی و با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد موارد زیر را نیز باید در نظر بگیرید:

  1. کولری را انتخاب کنید که رده مصرف انرژی B یا بالاتر داشته باشد تا در مصرف برق صرفه جویی شود.
  2. ضخامت بدنه و کف کولر آبی بسیار مهم است چون هر چه ضخامت بیشتر باشد مقاومت کولر در برابر پوسیدگی ناشی از تابش خورشید یا باد و باران افزایش پیدا می‌کند.
  3. به دلیل احتمال تجمع آب در کف کولر، ممکن است زودتر از بقیه بخش‌ها دچار پوسیدگی شود. ضخامت کف کولر را در نظر گرفته و در صورت امکان پوشش اپوکسی را انتخاب کنید.
  4. به دلیل کاهش تقاضا در فصول سرد سال، قیمت کولر آبی تا حدی کاهش می‌باید و بهترین زمان برای خرید این وسیله سرمایشی خواهد بود.

در هنگام خرید کولر آبی، حواسمان به مصرف انرژی هم باشد

اگر می‌خواید حواستون بیشتر به محیط زیست باشه، پیشنهاد می‌کنیم در هنگام خرید کولر آبی، حتما سعی کنید سایبان مناسبی هم برای کولر انتخاب کنید تا از تبخیر بیش از حد آب و هدر رفت آب و برق در روزهای داغ تابستان جلوگیری بشه. این سایبان‌ها رو می‌تونید حتی با استفاده از یک تلق، روی کولرها، تعبیه کنید.

سخن پایانی

آچاره، به عنوان یک سرویس ارائه دهنده انواع خدمات، قادر به ارائه خدمات نصب و راه‌اندازی کولر تا سرویس و تعمیر کولر آبی هست که توسط متخصصان این حوزه انجام می‌گیره. در اینجا، لینک صفحه خدمات سرمایشی و گرمایشی آورده شده تا راحت‌تر بتونید با این خدمت آشنا بشید.

امیدواریم در این مقاله تونسته باشیم اطلاعات ارزشمندی درباره خرید کولر آبی ارائه کرده باشیم. اگر شما هم قصد خرید کولر آبی دارید و یا به تازگی کولری خریداری کردید، می‌تونید از تجربیات ارزشمندتون با ما صحبت کنید.

4.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید