سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

همه ما در فصل‌های گرم سال به یک دستگاه برای تنظیم دمای محیط نیاز داریم و در صورتی که این امکان برای ما وجود نداشته باشد، روزهای سختی را پشت سر خواهیم گذاشت. با تولید کولر آبی این مشکل برای عموم مردم حل شد. ما به صورت روزانه با استفاده از این دستگاه دمای محیط اطراف خود را کاهش می‌دهیم.

تصور تحمل گرمای فصل تابستان بدون کولر نیز برای ما دشوار است و در صورت بروز اختلال در عملکرد این دستگاه در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع آن اقدام می‌کنیم. برای این که کولر آبی شما به خوبی دمای محیط را تنظیم کند، اجزای آن باید وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند. در غیر این صورت عملکرد این دستگاه با مشکل مواجه شده و امکان وارد شدن آسیب جدی به آن افزایش می‌یابد.

یکی از این اجزا پمپ کولر آبی‌ست که نقش بسیار مهمی را در این دستگاه ایفا می‌کند. این نقش مهم باعث می‌شود که در صورت وجود مشکل در عملکرد پمپ، کولر آبی توان خود برای کاهش دما را از دست بدهد. بنابراین می‌توان گفت که بدون پمپ، کولر آبی کارایی چندانی نداشته و در اجرای وظیفه اصلی خود ناکام می‌ماند.

همین امر موجب می‌شود که در این شرایط قصد اصلاح این مشکل را داشته باشیم ولی در این راستا باید با ساختار این دستگاه و پمپ آن آشنایی قبلی داشته باشیم. در این مقاله از مجله آچاره شما را با این قطعه بیشتر آشنا کرده و اطلاعات لازم راجع به تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی را در اختیار شما خواهیم گذاشت. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

پمپ کولر آبی چیست؟

پمپ یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده کولر محسوب شده و بدون آن کولر کارایی خود را از دست می‌دهد. وظیفه این قطعه آب‌رسانی به پوشال‌ها و در نتیجه کاهش دمای محفظه داخلی می‌باشد. پمپ کولر به این منظور، آب کف تشتک کولر را مکیده و به سمت پوشال‌های دستگاه هدایت می‌کند.

این آب از قسمت بالای پوشال‌ها بر روی آن‌ها ریخته و به سمت پایین سرازیر می‌شود. زمانی که رطوبت به نقاط مختلف پوشال‌ها رسید، دمای هوای گرم بیرون هنگام ورود به محفظه داخلی کاهش یافته و باد کولر آبی خنک می‌شود.

تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی

بنابراین اگر پمپ وظیفه خود را به‌درستی اجرا نکند، پوشال‌های کولر خشک شده و باد گرم توسط کولر پخش می‌شود. این مشکل در پمپ فارغ از آسیب رساندن به کارایی دستگاه، سلامت دیگر قسمت‌ها از جمله موتور را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد. در این شرایط باید سلامت این قطعه بررسی شده و در صورت نیاز، اقدامات لازم برای تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی در نظر گرفته شود.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

البته نباید این نکته را فراموش کرد که اگر آب به پوشال‌های دستگاه نمی‌رسد، منشا مشکل حتما پمپ نیست و سلامت دیگر بخش‌ها نیز از جمله کل سیستم آب‌رسانی به بررسی نیاز دارد. نکات لازم در این باره را در بخش تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی ذکر خواهیم کرد. شاید بپرسید که چه عواملی به بروز مشکل در عملکرد پمپ کولر آبی منجر می‌شوند؟ در قسمت بعد این عوامل را برای شما شرح خواهیم داد.

اختلال در پمپ کولر آبی

دلایل اختلال در عملکرد پمپ کولر آبی

 عوامل متعددی می‌توانند در عملکرد پمپ اختلال ایجاد کنند و باعث علت روشن نشدن پمپ کولر آبی شود. در نتیجه، برای عیب‌یابی باید ابتدا دلیل بروز آن را شناسایی کنیم. زیرا روند تعمیر پمپ کولر آبی نسبت به این عوامل متغیر خواهد بود و در چگونگی انجام آن حائز اهمیت می‌باشد. در ادامه از عواملی که باعث بروز مشکل در عملکرد این قطعه می‌شوند، نام خواهیم برد.

  • عدم برق‌رسانی به پمپ
  • نبود آب در تشتک دستگاه
  • اختلال در سیستم آب‌رسانی ( مسدود شدن شیلنگ‌ها و … )
  • خشک شدن و عدم روغن‌کاری اجزای مکانیکی پمپ
  • نفوذ آب به ساختار داخلی پمپ
  • تشکیل رسوبات و اختلال در عملکرد پروانه‌های پمپ
  • پوشال‌های نامناسب

شما قبل از هر گونه اقدامی در راستای تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی، باید علت بروز اختلال در عملکرد آن را شناسایی کنید زیرا ممکن است وجود مشکل در دیگر قسمت‌ها به بروز اختلال در عملکرد پمپ منجر شده باشد.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

بهتر است ابتدا شرایط سیستم برق‌رسانی و آب‌رسانی دستگاه مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل در آن‌ها، اقدامات لازم برای رفع این مشکلات انجام شود. برای آشنایی بیشتر شما توضیحات مختصری راجع به هر کدام از این موارد ارائه کرده و راهکارهای مقابله با آن‌ها را مرور می‌کنیم.

1. عدم برق‌رسانی به پمپ؛ علت روشن نشدن پمپ کولر آبی

زمانی که پمپ دستگاه به کلی هیچ گونه واکنشی نشان نمی‌دهد، ممکن است انرژی الکتریکی لازم در اختیار آن قرار نگرفته باشد. بنابراین باید قبل از اقدام برای تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی، سلامت سیستم برق‌رسانی دستگاه را بررسی کنیم. بهترین روش برای بررسی این موضوع، خارج کردن پمپ از کولر و تست آن می‌باشد.

به این منظور باید اتصالات پمپ از جمله شیلنگ‌ها و سیم‌های متصل به جعبه تقسیم را جدا کرده و با جدا کردن گیره‌ها آن را از دستگاه خارج کنیم. در قدم بعد باید این قطعه را به صورت مستقیم به جریان برق متصل کنیم.

اختلال در برق رسانی به پمپ

اگر پمپ در این شرایط روشن شود، در واقع سیستم برق‌رسانی کولر با مشکل مواجه شده است و ایرادی در عملکرد پمپ وجود ندارد و علت روشن نشدن پمپ کولر آبی همین مشکل است.

عیب‌یابی و رفع مشکل سیستم برق‌رسانی کولر آبی در صورت عدم آشنایی و تجربه قبلی پیشنهاد نمی‌شود و می‌توانید در این شرایط از کمک تعمیرکار کولر آبی استفاده کنید. اما اگر این قطعه با اتصال مستقیم به برق نیز روشن نشد، باید تدابیر لازم برای تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی در نظر گرفته شود.

2. نبود آب در تشتک دستگاه

اگر باد کولر شما خنک نبوده و این دستگاه به درستی فعالیت نمی‌کند، امکان نبود آب در تشتک آن وجود دارد و مشکل حتما از پمپ کولر نیست. برای بررسی این مشکل باید پوشال‌های دستگاه را جدا کرده و شرایط آب موجود در تشتک آن را چک کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

اگر آب این قسمت از حالت طبیعی کمتر بود، باید سلامت تمام بخش‌های دخیل در روند آب‌رسانی به دستگاه بررسی شود. گاهی خرابی کفی کولر نیز ممکن است مشکل ایجاد کند.

خشک بودن کف کولر

3. اختلال در سیستم آب‌رسانی

اگر میزان مناسبی از آب در اختیار پمپ قرار نگیرد، روند آب‌رسانی به پوشال‌ها به درستی انجام نخواهد گرفت. میزان آب موجود در کولر تاثیر مستقیمی بر کیفیت توزیع آب داشته و اگر این میزان از میزان مجاز کمتر شود، رطوبت به صورت متوازن در قسمت‌های مختلف پوشال‌ها پخش نخواهد شد.

البته اگر این میزان بیش از اندازه کاهش پیدا کند، روند آب‌رسانی به کلی قطع خواهد شد و کولر کارایی خود را از دست خواهد داد. برای بررسی سیستم آب‌رسانی باید از مسدود نبودن همه شیلنگ‌ها اطمینان حاصل کنیم و مطمئن شویم که آب با فشار مناسبی وارد این شیلنگ‌ها می‌شود.

در صورتی که عیب‌یابی این سیستم برای شما مقدور نبود، این روند را با خیال راحت به تعمیرکار بسپارید.

4. خشک شدن و عدم روغن‌کاری اجزای مکانیکی پمپ

اجزای تشکیل‌دهنده پمپ کولر آبی را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد:

  • بخش الکتریکی
  • بخش مکانیکی

برای این که پمپ به‌درستی فعالیت کند، این دو قسمت باید به درستی وظیفه خود را انجام دهند. یکی از لازمه‌هایی که بخش مکانیکی پمپ برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد، روغن‌کاری اجزای آن است. این روغن‌کاری معمولا در طول سرویس سالیانه کولر انجام می‌گیرد و به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت.

زیرا در صورت خشک شدن این قسمت، پمپ دچار مشکل خواهد شد. البته توجه داشته باشید که در روند روغن‌کاری به هیچ عنوان روغن وارد بخش الکتریکی پمپ نشود. در صورت نفوذ روغن به این قسمت، احتمال بروز اتصالی به صورت جدی افزایش می‌یابد.

5. نفوذ آب به ساختار داخلی پمپ

شاید تصور کنید که چون پمپ دائما با آب در تماس است، هیچ آسیبی از این ناحیه به آن وارد نخوهد شد. باید به شما بگوییم که این تصور اشتباهی بوده و آب به هیچ عنوان نباید وارد ساختار داخلی پمپ شود. مسیر تردد آب در این قطعه کاملا مشخص است و حرکت آب صرفا در این ناحیه انجام می‌گیرد.

در صورتی که اب به داخل پمپ نفوذ پیدا کند، خرابی پمپ که یکی از مشکلات کولر آبی است کاملا قابل انتظار خواهد بود. برای جلوگیری از بروز این چالش بر روی تمام پمپ‌ها یک کلاهک قرار گرفته که وظیفه جلوگیری از ورود آب به پمپ را برعهده دارد. اگر منشا بروز مشکل در عملکرد پمپ، ورود آب به ساختار داخلی آن باشد، تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی اجتناب ناپذیر است و یکی از این روندها باید پشت سر گذاشته شود.

تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی

6. تشکیل رسوبات و اختلال در عملکرد پروانه‌ها

برای این که پمپ قدرت مکش آب درون تشتک و هدایت آن به بالای پوشال‌ها را داشته باشد، چند پروانه درون آن در حال فعالیت می‌باشند. اگر عملکرد این پروانه‌ها به هر نحوی با مشکل روبه‌رو شود، پمپ توان کلی خود برای جابه‌جایی آب را از دست خواهد داد. اصلی‌ترین علت بروز این مشکل را می‌توان تشکیل رسوبات در این محدوده دانست.

همه می‌دانیم که امروزه همه آب‌ها دارای املاح و رسوبات می‌باشند و این عامل احتمال تشکیل رسوبات در محدوده‌هایی که به صورت مدام با این آب در تماس هستند را افزایش می‌دهد.

برای جلوگیری از نفوذ این رسوبات به داخل پمپ، یک صافی در قسمت زیرین پمپ قرار گرفته است و آب پس از گذشتن از این صافی وارد این قطعه می‌شود. اگر از تشکیل رسوبات در پروانه‌های پمپ مطمئن شدید، باید نسبت به رفع آن اقدام کنید. رفع شوره کولر این مقاله را مطالعه کنید.

تجمع رسوبات

7. پوشال‌های نامناسب

دلیل آخری که می‌توانیم برای اختلال در عملکرد پمپ کولر آبی ذکر کنیم، پوشال‌های نامناسب کولر می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید جریان هوای لازم از طریق گذشتن از پوشال‌ها وارد کولر می‌شود و اگر شرایط این پوشال‌ها به گونه‌ای باشد که این هوا قابلیت عبور از آن را نداشته باشد، علاوه بر بوی بد پوشال‌ها، فشار بسیار زیادی هم به تمام اجزای کولر آبی وارد خواهد شد.

شرایط پوشال‌ها را حتما سالیانه یک بار بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. آیا هر تابستان پوشال کولر باید تعویض شود؟برای پاسخ این سوال کلیک کنید و مقاله را مطالعه کنید. 

تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی

تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی

تا به اینجا دیدیم که پمپ کولر آبی به چه میزان در کارکرد صحیح این دستگاه موثر است. این تاثیر باعث شده که همه ما سعی کنیم هر چه سریع‌تر این مشکل را رفع و عملکرد کولر خود را بازیابی کنیم. به این منظور در اولین قدم باید تدابیر لازم برای تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی را در نظر بگیریم. در این جهت نکات لازم را برای هر کدام از این روندها ذکر خواهیم کرد.

تعمیر پمپ کولر آبی

در برخی از موارد که عملکرد پمپ دچار مشکل شده است با تعمیر، اختلال آن برطرف خواهد شد و نیازی به تعویض پمپ نیست. با این وجود به این دلیل که تعویض پمپ کولر آبی هزینه زیادی ندارد، بسیاری از افراد تعویض آن را جز در موارد جزئی به تعمیر آن ترجیج می‌دهند.

اما اگر مشکل پمپ کولر شما جزئی بوده و قصد تعمیر آن را دارید، فراموش نکنید که این روند تخصصی است و نباید توسط افراد بی تجربه انجام شود. زیرا هر گونه بی‌دقتی ممکن است به بروز مشکلات بزرگتر منجر شود. 

تعویض و تعمیر پمپ خراب کولر آبی

توجه داشته باشید که قبل از آغاز تعمیر پمپ کولر، از سالم بودن دیگر بخش‌ها و وجود مشکل در پمپ اطمینان حاصل کرده و سپس این روند را شروع کنید. مشکلاتی همانند تشکیل رسوبات و یا ورود جسم خارجی به داخل پمپ از رایج‌ترین اختلالات قابل تعمیر پمپ محسوب می‌شوند و با باز کردن پمپ و رفع این مشکلات، عملکرد پمپ کولر آبی شما بازیابی خواهد شد.

تعویض پمپ کولر آبی

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که تعویض پمپ گزینه بهتری نسبت به تعمیر آن محسوب می‌شود و یا این قطعه قابلیت تعمیر ندارد، باید روند تعویض آن را شروع کنید. البته اگر با ساختار این دستگاه آشنا نیستید و هیچ گونه تجربه قبلی در این زمینه ندارید، بهتر است تعویض پمپ کولر آبی خود را به افراد دارای صلاحیت بسپارید. در ادامه نکات لازم راجع به این روند را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

قطع برق پمپ

  1. اولین قدم در تعویض پمپ کولر آبی، قطع کلی جریان برق کولر می‌باشد. پیشنهاد ما در این جهت قطع ارتباط کلی دستگاه با برق است. زیرا امکان این که هنگام کار، این دستگاه به اشتباه توسط فرد دیگری روشن شود وجود دارد. با این وجود می‌توانید ارتباط پمپ و برق را از طریق جدا کردن اتصالات این قطعه در جعبه تقسیم انجام دهید. به این منظور به جعبه تقسیم که در کنار موتور و در قسمت بالای بدنه کولر قرار گرفته است دسترسی پیدا کنید و سیم پمپ را از سوکت مربوط به آن جدا کرده و آن را خارج کنید.
  2. سپس اتصالات آب‌رسانی پمپ باید از این قطعه جدا شوند. شیلنگ‌های پمپ را جدا کرده و در گوشه‌ای قرار دهید.
  3. در مرحله بعد اتصالاتی که پمپ را در موقعیت خود نگه داشته‌اند را باز کنید تا بتوانید پمپ را از کولر خارج کنید. پس از باز کردن این اتصالات، پمپ کولر را از صافی به صورت کشویی و به سمت بالا جدا کرده و پمپ را در بیاورید.
  4. نکته : موقعیت تمام اتصالات را به خاطر بسپارید تا پمپ جدید کولر خود را دقیقا به همان نحو به دستگاه متصل کنید.
  5. قبل از نصب پمپ جدید از عدم انسداد همه شیلنگ‌ها اطمینان حاصل کرده و سلامت دیگر قسمت‌های مربوط را مورد بررسی قرار دهید.
  6. پمپ جدید را در موقعیت خود و بر روی صافی قرار داده و اتصالات آن را به صورت محکم و ایمن برقرار کنید.
  7. زمانی که پمپ به صورت کامل در موقعیت خود قرار گرفت، شیلنگ‌ها را مجددا به آن وصل کنید.
  8. در مرحله آخر باید اتصال این قطعه با جریان برق دوباره برقرار شود. این اتصالات را دقیقا همانند پمپ قدیمی وصل کرده و آن‌ها را به هیچ عنوان جابه‌جا نکنید.
  9. پس از نصب کامل پمپ باید عملکرد آن را چک کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که پمپ، آب را به صورت متوازن بر روی تمام قسمت‌های پوشال‌ها پخش کند و هیچ بخشی خشک نماند.

به این ترتیب روند تعویض پمپ کولر آبی شما به اتمام خواهد رسید.

نکته مهم دیگری که شما باید حتما در روند تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی به آن توجه داشته باشید، استفاده از قطعات استاندارد و باکیفیت می‌باشد. کیفیت پمپ و اجزای تشکیل‌دهنده آن تاثیر به سزایی بر کیفیت عملکرد آن خواهد گذاشت و شما می‌توانید تا مدت زمان بیشتری به استفاده از آن بپردازید.

کارشناسان مجرب آچاره در روند تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی از باکیفیت‌ترین قطعات که مورد تایید سازنده دستگاه هستند، استفاده خواهند کرد و شما می‌توانید با خیال راحت تا مدت زیادی از کولر خود استفاده کنید. تعمیرکاران کولر آبی آچاره در کنار شما خواهند بود و فقط به اندازه یک ثبت درخواست با شما فاصله دارند.

در نهایت یادآور می‌شویم که سرویس منظم کولر آبی و قطعات آن، حائز اهمیت بسیاری است و عمر مفید این دستگاه و اجزای آن را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. در نتیجه این سرویس، عملکرد پمپ تقویت شده و مشکلات احتمالی آن رفع می‌شود.

توجه به این نکات تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی شما را به تعویق خواهد انداخت و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد. فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی در طول روند تعویض و تعمیر پمپ کولر آبی دارای اهمیت زیادی بوده و نادیده گرفتن این نکات سلامت شما را در معرض خطر قرار خواهد داد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید