تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

تشخیص سوراخ شدن رادیات و نشتی گاز کولر گازی و رفع آن

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

تشخیص سوراخ شدن رادیات و نشت گاز مبرد در سیستم های AC/R یا کولر گازی برای جلوگیری از کاهش کارایی سیستم‌های تهویه مطبوع یا تبرید و کاهش تاثیر آنها بر محیط امری ضروری است. بیایید ببینیم چگونه با دو روش ساده و سریع نشتی گاز کولر گازی را به طور دقیق شناسایی کنیم.

نشت گاز مبرد می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال ارتعاشات مکرر، خوردگی و نصب نامناسب می‌تواند منجر به سایش درزگیر، اتصالات و اجزای سیستم AC/R و در نتیجه ایجاد ریزنشت شود.

نشتی مبرد معمولاً خیلی زود تشخیص داده می‌شود زیرا سیستم AC/R یا کولر گازی به طور موثر کار نمی‌کند، کمتر خنک می‌شود و انرژی بیشتری مصرف می‌کند. بنابراین یافتن این نشت‌ها برای بازگرداندن مصرف انرژی سیستم به سطح اولیه آن و محافظت از محیط زیست از عواقب خطرناک مرتبط با انتشار مبردها در جو ضروری است.

شناسایی نشتی مبرد در سیستم‌های AC/R

برای شناسایی نشتی مبرد در سیستم‌های AC/R، تکنسین‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که می‌توان آنها را در دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد:

1) تشخیص داخلی: این فرآیند شامل قرار دادن رنگ در سیستم AC/R یا کولر گازی است.

2) تشخیص خارجی: این روش شامل بررسی سطوح لوله‌کشی خارجی سیستم‌ها می‌شود و می‌توان آن را با پاشیدن محلول صابونی روی آن‌ها و یا با استفاده از نشت یاب الکترونیکی انجام داد.

رنگ‌های UV به دلیل توانایی آنها در تشخیص نشت حتی در شرایط دید کم به طور جهانی شناخته شده‌اند. با این حال بسیاری از رنگ‌های UV موجود در بازار حاوی حلال‌هایی هستند که در آن رنگدانه‌های کروماتوفور حل می‌شوند.

این پروسه حل شدن می‌تواند به اجزای آلومینیومی، پلاستیکی و لاستیکی سیستم‌های AC/R آسیب برساند. علاوه بر این برخی از حلال‌ها مانند Aromatic200 و N-Methyl-2-pyrrolidone (NMP) سرطان زا و سمی هستند. برای ارائه محصول ایمن برای سیستم و تکنسین‌ها، شرکت Errecom برلیانت را فرموله کرده است. مانند تمام رنگ‌های Errecom، برلیانت غیر سمی است زیرا بدون حلال است و با استانداردهای SAE J2297 و SAE J2298 مطابقت دارد.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

این حلال در نسخه‌های مختلف برای سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو با کمپرسورهای R12، R134a، R1234yf و الکتریکی و همچنین برای بخش HVAC/R سازگار با کلیه روان کننده‌ها و گازهای مبرد از جمله CFC، HFC، HCFC، HFO، CO2 و هیدروکربن‌ها تولید می‌شود.

زمانی این حلال که در سیستم مورد بررسی قرار می‌گیرد برلیانت نشت گاز مبرد را با دقت بسیار بالایی مشخص می‌کند. زمانی که توسط یک لامپ UV روشن می‌شود نشت‌ها به صورت نقاط فلورسنت ظاهر می‌شوند.

شناسایی نشتی مبرد در سیستم‌های AC/R

به همین دلیل Brilliant برای بررسی سیستم‌های واقع در مناطق کم نور توصیه می‌شود. علاوه بر این از آنجایی که در داخل سیستم تعبیه می‌شود حتی دسترسی به سخت‌ترین مناطق را تضمین خواهد کرد. علاوه بر این اگر حذف نشود فعالیت Brilliant در طول زمان ادامه می‌یابد و هر گونه نشت احتمالی را که ممکن است بعداً ایجاد شده باشد مشخص می‌کند. برای برآوردن نیازهای تکنسین‌هایی که ترجیح می‌دهند متفاوت عمل کنند، Errecom راه‌حل‌هایی برای تشخیص نشتی ارائه کرده است.

شناسایی نشتی گاز در سیستم‌های AC/R

با Best Bubbles، تعیین محل نشتی در خطوط مبرد و اجزای یک سیستم کولر گازی و تبرید سریع و آسان است. به لطف فرمولاسیون خاص خود، کاملاً به سطوح می‌چسبد به طوری که پس از اعمال بر روی مبرد مشکوک به نشتی، حباب ایجاد می‌شود. اگر سیستم در ناحیه ای با نور کم قرار دارد Errecom استفاده از Best Bubbles Fluo (نسخه فلورسنت) را توصیه می‌کند. در این صورت هر حباب در معرض نور UV قابل مشاهده خواهد بود.

هر دو Best Bubbles و Best Bubbles Fluo در دمای بین -40 درجه سانتیگراد و 80+ درجه سانتیگراد کار می‌کنند. برای جلوگیری از نتایج مثبت کاذب در معاینات بعدی، توصیه می‌شود پس از تعمیر سیستم، آثار باقیمانده را با برلیانت ریموور پاک کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

3 دلیل اهمیت تشخیص نشتی گاز کولر گازی

پیش از این نشت گاز مبرد را از جنبه‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. از نحوه جلوگیری از آن تا حل مشکل. در ادامه سه دلیل اصلی را توضیح خواهیم داد که چرا انجام بررسی‌های منظم در سیستم‌‌های AC/R ضروری است.

1. تشخیص نشتی گاز کولر گازی برای رعایت قوانین

گازهای گلخانه‌ای فلوئوردار که به عنوان گازهای F نیز شناخته می‌شوند جایگزین مواد تخریب‌کننده لایه ازن شده‌اند و به‌عنوان گازهای گلخانه‌ای قوی، نقش مهمی در گرم شدن کره زمین دارند.

رایج‌‌ترین انواع گازهای F هیدروفلوئوروکربن‌ها (HFCs) هستند که کاهش فاز آن در سال 2016 توسط اصلاحیه کیگالی معرفی شد. اتحادیه اروپا و بریتانیا به تعهدات خود در کیگالی از طریق مقررات اتحادیه اروپا برای گازهای اف اف 517/2014 عمل می‌کنند. به این ترتیب دستورالعمل‌ها و تعهداتی برای به حداقل رساندن خطر انتشار تعیین شده است. برای مثال می‌توان به اصلاحیه‌های الزامات نگهداری منظم، بررسی نشت و تعمیر سیستم‌های تهویه مطبوع و تبرید حاوی گازهای F اشاره نمود.

شناسایی نشتی مبرد در سیستم‌های AC/R

به طور دقیق تر مقررات اتحادیه اروپا F-Gas ملزم می‌کند که سیستم‌های AC/R و پمپ‌های حرارتی حاوی گازهای F در مقادیر 5 تن معادل CO2 یا بیشتر باید بررسی شوند.

به طور خاص، بررسی نشتی باید به شرح زیر انجام شود:

  • حداقل هر 12 ماه یک بار، اگر سیستم حاوی گازهای F-F در مقادیر 5 تن معادل CO2 یا بیشتر اما کمتر از 50 تن معادل CO2 باشد.
  • حداقل هر 6 ماه یک بار، اگر سیستم حاوی گازهای F-F در مقادیر 50 تن معادل CO2 یا بیشتر اما کمتر از 500 تن معادل CO2 باشد.
  • حداقل هر 3 ماه یک بار، اگر سیستم حاوی گازهای F-F در مقادیر 500 تن معادل CO2 یا بیشتر باشد.

2. کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه قبوض

زمانی که نشت گاز مبرد اتفاق می‌افتد سیستم تهویه مطبوع یا تبرید کارایی خود را از دست می‌دهد و زمان و انرژی بیشتری برای خنک شدن می‌گیرد که به ناچار منجر به افزایش مبلغ قبوض برق می‌شود.

3. حفاظت از محیط زیست

تأثیر زیست محیطی سیستم تبرید یا تهویه مطبوع مجموع انتشار مستقیم و غیر مستقیم آن است. منظور ما از “انتشارهای مستقیم” خروج گاز مبرد از سیستم به جو است. در حالی که اصطلاح “انتشارهای غیرمستقیم” به مصرف انرژی مورد نیاز سیستم برای عملکرد بهینه اشاره دارد. اگر در نظر بگیریم که تنها 20 درصد از تأثیرات زیست محیطی یک سیستم AC/R به انتشار مستقیم و 80 درصد باقیمانده به انتشار غیرمستقیم بستگی دارد نتیجه می‌گیریم که انتخاب مبردهای با GWP پایین ضروری است.

سوراخ شدن رادیات

جلوگیری از نشت گاز مبرد در کمپرسور کولر گازی

یک صبح زیبا از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید کولر گازی شما اتاق را به درستی خنک نکرده است. اگر چنین است باید کمپرسور تهویه مطبوع را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا گاز خنک‌کننده نشتی دارد یا خیر.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

نشت گاز می‌تواند قدرت خنک‌کنندگی کولر گازی را کاهش دهد. در لحظه‌ای که خنک شدن کامل آن متوقف شود مطمئن باشید که علت چیزی جز نشت مایع خنک‌کننده نیست. اما نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم که ممکن است مسائل دیگری وجود داشته باشد که منجر به کاهش خنک‌کنندگی شود.

زمانی که از نشت گاز مبرد مطمئن شدید به سراغ پر کردن مایع خنک‌کننده نروید و ابتدا نشت را شناسایی و تعمیر کنید. اگر این کار را انجام ندهید بدون اصلاح دلیل اصلی نشتی، پول خود را برای افزودن مایع خنک‌کننده بیشتر هدر خواهید داد.

بیایید مراحلی را که باید برای رفع مشکل نشت گاز مبرد دنبال کنید با هم بررسی کنیم.

  1. شناسایی نشتی کبرد کولر گازی

برای شناسایی محل نشتی از دستگاه نشت یاب گاز کمک بگیرید. توصیه می‌کنیم از نشتی یاب گاز هالوژن استفاده کنید. درست مانند خنک‌کننده مبرد، نشت گاز هالوژن را شناسایی می‌کند. از آشکارساز برای تعیین محل دقیق نشتی گاز استفاده کنید و آن را تعمیر نمایید.

توجه به علائم نشتی گاز کولر گازی نیز به شما کمک می‌کند به موقع اقدام به شناسایی نشتی کولر گازی کنید. موارد زیر از جمله علائم رایج هنگام بروز این مشکل هستند:

  • گرم شدن باد کولر
  • برفک زدن یا یخ زدن کولر گازی
  • کم شدن قدرت پرتاب باد کولر گازی

یکی روش دیگر برای تست نشتی کولر گازی بررسی چشمی لوله‌های مسی و کندانسور است. محل نشتی در اغلب موارد دچار تغییر حالت و تغییر رنگی می‌شود که به‌راحتی با چشم قابل رویت است.

  1. حذف مبرد

قبل از شروع کار تعمیر، باید مبرد موجود در دستگاه را خارج کنید. شما باید پمپ مبرد را در محل خود وصل کنید تا تمام مایع خنک‌کننده مبرد موجود را از بین ببرید. کاربردهای پمپ و اتصالات بر اساس سازنده کمی متفاوت است.

  1. رفع نشتی گاز کولر گازی

در صورتی که نشتی در شیر تشخیص داده شود باید شیر را به طور کامل تمیز کنید و از اتصال مناسب آن اطمینان حاصل کنید. آن را امتحان کنید و سپس به سراغ ریست کردن سوپاپ بروید و اگر نشتی ادامه داشت، باید به سراغ تعویض شیر بروید.

رفع نشتی

در مرحله بعد، در صورت وجود نشتی در لوله، باید برای آب بندی نشتی لوله اقدام کنید. در اینجا باید از مشعل با دمای بالا به همراه لحیم کاری با مقدار نقره بالا برای تعمیر استفاده کنید. برای شناسایی نشتی یا ترک در لوله را به دقت بررسی کنید. اگر نشت یا ترک کشف شده بیش از حد بزرگ است در این صورت توصیه می‌شود که آن قسمت را بریده و با یک قطعه لوله جدید جایگزین کنید. از طرف دیگر اگر نشتی یا ترک کوچک است، برای کار تعمیر، لوله را در سراسر ناحیه نشتی لحیم کنید.

  1. شارژ مایع خنک‌کننده

پس از اینکه تأیید کردید که نشتی به درستی آب بندی یا تعمیر شده است اکنون وقت آن رسیده که دستگاه را با جایگزینی خنک‌کننده قدیمی با یک مبرد جدید شارژ کنید. اطمینان حاصل کنید که مایع مبرد زیادی را به دستگاه وارد نکنید. اضافه کردن بیش از حد مایع خنک‌کننده به عملکرد بهتر دستگاه کمک نمی‌کند. بلکه باعث ایجاد موانعی در عملکرد دستگاه خواهد شد. زمانی که بر اساس دستورالعمل ارائه شده توسط سازنده، مقدار مایع مبرد مورد نیاز اضافه شود AC خود بهترین عملکرد را خواهد داشت.

بنابراین اکنون می‌دانید که برای جلوگیری از نشت گاز مبرد موجود در کمپرسور کولر گازی چه اقداماتی باید انجام دهید.

جمع‌بندی

فیلترها، کویل‌ها و پره‌های کولر گازی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا دستگاه در طول سال‌های کارکرد خود به طور مؤثر و کارآمد عمل کند. بی توجهی به تعمیر و نگهداری ضروری کاهش مداوم عملکرد تهویه مطبوع را به همراه دارد.

همچنین مصرف انرژی به طور پیوسته افزایش می‌یابد. برای یافتن راه‌های بیشتر برای کمک به بهبود راحتی و کارایی تهویه مطبوع، خنک‌کننده خانه خود را به طور منظم بررسی کنید.

4.4/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید