سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

10 راهکار برای کاهش مصرف برق کولر آبی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

در فصل گرما استفاده از کولر و وسایل سرمایشی افزایش پیدا می‌کند و همین عامل، باعث افزایش مصرف برق توسط این سیستم‌های تهویه مطبوع خواهد شد.

البته شما می‌توانید با یادگیری نکات کاهش مصرف برق کولر آبی، در هزینه برق مصرفیِ خود صرفه‌جویی کنید. صرفه‌جویی در مصرف انرژی کولر آبی کار چندان سختی نیست و صرفا به رعایت چند نکته نیاز دارد. در این موارد می‌توانید با سرویس کولر ابی به هدفتان برسید.

برای یادگیری این نکات با این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

بهترین روش‌های کاهش مصرف برق کولر آبی

بیشتر نواحی کشور ما از آب و هوای گرم و خشک برخوردار هستند و به همین دلیل، استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع مانند کولر آبی، کولر گازی و اسپیلیت در این مناطق بسیار متداول است. با توجه به افزایش هزینه‌های متغیر زندگی، افراد همواره در پی کاهش مصرف برق کولر آبی و هزینه‌های مصرفی آن هستند.

لازم به ذکر است که استفاده از کولرهای آبی برای مناطق شرجی مانند استان‌های حاشیه دریای خزر یا خلیج فارس، به دلیل رطوبت بالای هوا امکان‌پذیر نخواهد بود. درواقع کولر آبی مخصوص مناطقی با آب و هوای خشک است. برخی از بهترین روش های کاهش مصرف برق کولر آبی شامل موارد زیر هستند:

1. ظرفیت سرما و هوادهی کولر آبی را بررسی کنید

این موضوع را حتما می‌دانید که ظرفیت هر کولر آبی با کولری دیگر متفاوت است. درواقع این مورد از گزینه‌های مهمی است که باید برای کاهش مصرف برق این نوع کولرها به آن توجه کنید. هرچقدر که میزان ظرفیت کولر بالاتر باشد، طبیعتا میزان مصرف برق آن هم افزایش پیدا می‌کند.

از این رو اگر قصد دارید که هزینه‌های اضافی پرداخت نکنید، باید میزان خنک‌سازی و همچنین ظرفیت کولر را بررسی کنید. با چک کردن این نکات می‌توانید یک کولر آبی متناسب با نیازتان را خریداری کنید.

2. مصرف برق کولر را چک کنید

برای چک کردن مصرف برق کولر آبی، باید هنگام خرید کولر آبی حتما به برچسب انرژی که روی آن قرار دارد، دقت کنید و مطمئن شوید که میزان انرژی کمتری دارد. نزدیک بودن درجه مصرف انرژی کولر به A نشان‌دهنده مصرف پایین کولر است.

3. طول کانال‌کشی را تا حد ممکن کوتاه کنید

برای این‌که گامی مهم در جهت کاهش مصرف برق کولر آبی بردارید، سعی کنید طول کانال‌کشی را کاهش دهید. کم بودن طول کانال‌کشی کولر باعث افزایش فشار جریان هوا و درنتیجه دریافت عملکرد بهتر از کولر می‌شود. اما بلند بودن طول کانال مصرف برق را بسیار افزایش می‌دهد.

مصرف انرژی کولر آبی

4. درجه متناسب کولر آبی را انتخاب کنید

به‌منظور فشار کمتر به سیستم سرمایشی بهتر است که در سالن‌های بزرگ، درجه کولر آبی را روی دور کند بگذارید تا فرایند خنک‌سازی به شکل یکسان صورت بگیرد. با این راه‌حل شما می‌توانید مصرف برق را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.
سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

5. از پد سلولزی استفاده کنید

کولر آبی ساختار ساده‌ای دارد. در این فرایند آب توسط پمپ آب کولر به بالای کولر پمپاژ می‌شود و روی پوشال یا پد سلولزی می‌ریزد. با روشن بودن فن کولر و عملکرد الکتروموتور، هوای بیرون به داخل کشیده شده و از پوشال عبور می‌کند.

با عبور هوا روی پوشال خیس، آبی که رویش قرار دارد، تبخیر می‌شود. از آن‌جایی که فرایند تبخیر یک فرایند گرماگیر است؛ پس هوای عبوری از روی آن خنک می‌شود و به‌وسیله فن، درون کانال کولر می‌رود.

همان‌طور که می‌دانید در کولرهای آبی از تبخیر استفاده می‌شود. در واقع واسط‌های تبخیری همان پوشال‌ها و پدهای سلولزی است که در کولرها تعبیه شده‌اند.

واسط‌های تبخیری دارای بازدهی کم و مصرف بالا هستند. توصیه می‌کنیم از پدهای سلولزی استفاده کنید تا به کاهش مصرف برق کولر آبی کمک کرده باشید. علاوه‌بر آن باید هرچندوقت یک‌بار پدها را تمیز کنید و آن‌ها را با واسط‌های نو جایگزین کنید. این‌کار باعث افزایش قدرت کولر خواهد شد.

6. عایق‌بندی محیط را انجام دهید

برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در محیط باید محیط را عایق‌بندی کنید. این‌کار باعث کاهش مصرف برق می‌شود. برای یادگیری بیشتر در این زمینه مقاله همه چیز درباره عایق رطوبتی کولر آبی را مطالعه کید.

7. محل مناسب برای نصب کولر آبی انتخاب کنید

قرار دادن کولر آبی در معرض باد باعث می‌شود که شاهد عملکرد بهتری از این وسیله باشید. اگر نتوانستید این‌کار را انجام دهید، ساخت سایبان کولر آبی گزینه مناسبی است. سایبان برای خنک نگه داشتن کولر بسیار مناسب است و بدون افزایش مصرف برق باعث خنک شدن محیط می‌شود.

کاهش مصرف برق کولر آبی

8. تنظیم شناور کولر

همه ما افرادی را دیده‌ایم که هنگامی که کولر هوا را خنک نمی‌کند، کولر را سریعا روی دور تند می‌زنند. غالبا هم به فکر حل مشکل به شکل ریشه‌ای نیستند. بد نیست بدانید که اغلب اوقات علت خنک نشدن کولر مشکل در سیستم آبرسانی کولر است.

وقتی که سیستم آبرسانی خوب کار نکند، پوشال‌ها مشکل پیدا می‌کنند و خوب خیس نمی‌شوند. همین مسئله هم باعث ورود باد گرم کولر به خانه خواهد شد.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

برای رفع این مشکل حتما توصیه می‌کنیم که تنظیم شناور کولر را در برنامه خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که شناور تنظیم است و در بهترین حالت خودش قرار دارد. علاوه‌بر آن می‌تواند آب کافی را برای پر کردن کف کولر تامین بکند؛ زیرا عدم وجود آب کافی در کف کولر باعث می‌شود که پمپ نتواند آبرسانی پوشال‌ها را به‌خوبی انجام دهد. این موضوع ممکن است که باعث سوختگی پمپ کولر نیز شود.

9. روغن‌کاری کولر آبی

روغن‌کاری کولر آبی یکی از راه‌هایی است که به صرفه جویی در مصرف برق کولر آبی کمک می‌کند. این‌کار را در زمان تعمیر سرویس کولر آبی نیز انجام می‌دهند. اگر کولر را سرویس نکرده باشید ممکن است روغن کافی برای کارکرد مناسب کولر نداشته باشد.

همین مسئله هم باعث ایجاد اختلال در روند کولر می‌شود. همان‌طور که می‌‌دانید قطعات کولر مثل پروانه و موتور، فلزی هستند. برای کارکرد بهتر آن ها بهتر است که هرچندوقت یک‌بار آن‌ها را روغن‌کاری کنید.

راهکار کاهش مصرف برق کولر آبی

ما به شما توصیه می‌کنیم که حتما 2 طرف یاتاقان پروانه که یک دریچه کوچک دارد و دور موتور است را خوب بررسی کنید. اگر خشک بودند، حتما آن‌ها را با روغن کولر روغن‌کاری کنید. انجام ندادن این‌ کار باعث ایجاد اصطکاک زیادی در بین قطعات فلزی می‌شود و موتور کولر آبی مشکل پیدا می‌کند.

اگر هم پروانه نتواند کارش را به‌خوبی انجام دهد، باعث ایجاد سروصدای فراوان در کولر خواهد شد. از طرفی کار نکردن مناسب پروانه، باعث وارد شدن باد کمتری به کولر می‌شود؛ برای همین هم شما فکر می‌کنید که کولر کار نمی‌کند و آن را روی دور تند قرار می‌دهید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

10. رسوب‌گیری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی کولر آبی

از آن‌جایی که آب املاح زیادی دارد، باعث می‌شود که وقتی کولر آبی در تماس مستقیم با آب است، املاح زیادی را دریافت کند و در خودش نگه دارد. وجود املاح و رسوبات کولر آبی باعث کاهش قدرت خنک‌کنندگی کولر می‌شود. هم‌چنین این مسئله باعث خواهد شد که نتوانید باد مناسبی از کولر بگیرید.

مصرف برق کولر آبی

بنابراین اگر در شهری زندگی می‌کنید که آب آن املاح زیادی دارد یا شور است، باید هرماه یا یک‌ماه درمیان، در فصل‌های گرم سال سعی کنید کولر را رسوب‌گیری کنید. این کار باعث پاک شدن رسوب و املاح از کولر و درنتیجه دریافت عملکرد بهتر از آن می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی روش‌های کاهش مصرف برق کولر آبی تلاش کردیم تا اطلاعات لازم در این راستا را در اختیار شما قرار دهیم. شما با توجه به این نکات قادر خواهید بود تا مصرف انرژی کولر آبی خود را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش دهید. همچنین اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در زمانی کوتاه پاسخگوی شما باشند.

3.7/5 - (10 امتیاز)

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید