تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

تشخیص چند هزار بودن کولر گازی

کولر گازی و داکت اسپلیتسرمایشسرمایش و گرمایش

با این که همه ما می‌دانیم که کولر گازی یکی از بهترین سیستم‌های تنظیم دمای محیط محسوب می‌شود اما یک انتخاب نادرست می‌تواند مزایای استفاده از این دستگاه را به شدت کاهش دهد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که شما باید هنگام خرید کولر گازی به آن توجه داشته باشید، ظرفیت کمپرسور این دستگاه است.

شاید بپرسید که این نکته چه اهمیتی دارد؟ انتخاب یک کولر گازی حتما باید با توجه به نیازهای ما از قبیل متراژ محیط، میانگین دما در طول سال و … صورت بگیرد و اگر هنگام خرید کولر گازی این نکات را نادیده بگیریم، احتمال عدم دستیابی به یک نتیجه ایده‌آل دور از انتظار نیست. در این مقاله از مجله آچاره، اطلاعات لازم در راستای تشخیص چند هزار بودن کولر گازی را در اختیار شما قرار داده و به شما در روند انتخاب یک کولر گازی مناسب کمک می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص چند هزار بودن کولر گازی

احتمالا شما هم هنگام خرید لوازمی مثل کولر، یخچال و … با اعدادی که در کنار نام این دستگاه‌ها قرار می‌گیرد، برخورد کرده‌اید اما این اعداد چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند؟ ظرفیت و یا چند هزار بودن کولر گازی نشان‌دهنده میزان سرمادهی دستگاه نسبت به متراژ محیط بوده و شما با توجه به این عدد می‌توانید مناسب‌ترین کولر گازی را نسبت به متراژ محیطی که برای نصب آن در نظر دارید، انتخاب کنید.

با این که چند هزار بودن کولر گازی هنگام خرید به اطلاع شما می‌رسد، شما با استفاده از 2 روش دیگر قادر به تشخیص این عدد خواهید بود. این روش‌ها عبارتند از:

  • خواندن پلاک کولر گازی
  • محاسبه قطر لوله‌های رفت و برگشت مبرد

قبل از این که این دو روش را به صورت کامل شرح دهیم، بهتر است ابتدا کمی بیشتر با واحدهای اندازه‌گیری این ظرفیت آشنا شویم.

تشخیص چندهزار بودن کولر گازی71. واحدهای اندازه‌گیری ظرفیت کولر گازی

مرسوم‌ترین واحدی که برای محاسبه این ظرفیت به کار برده می‌‍‌‌‍‌شود، واحد (BTU) بوده که مخفف (British thermal unit) است. میزان گرمایی که شما باید برای افزایش 1 فارنهایتی (Fahrenheit) دمای یک پوند (Pound) آب با دمای 50 فارنهایت، در فشار یک اتمسفر صرف کنید، معادل با 1 (BTU) است. البته گاها دیده شده که برخی برندها از یک عدد مجزا با واحد (KW) برای نمایش ظرفیت کولر گازی استفاده می‌کنند و شما باید این عدد را به واحد موردنظر خود تبدیل کنید. از واحدهای دیگری که در این راستا مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانیم به تن (Tonnage) اشاره کنیم که بیشتر در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

2. خواندن پلاک کولر گازی

ساده‌ترین روشی که شما می‌توانید در این راستا از آن استفاده کنید، خواندن پلاک دستگاه است. شما می‌توانید با مراجعه به کندانسور کولر گازی و بررسی بدنه این بخش، به پلاک و اطلاعات موردنظر خود دسترسی پیدا کنید. پس از پیدا کردن پلاک کولر گازی، شما اطلاعاتی از قبیل مدل دستگاه، نوع برق مصرفی، ظرفیت کمپرسور و … را مشاهده خواهید کرد که مطلع بودن از هر کدام از آن‌ها می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

در بین اطلاعاتی که در این پلاک ثبت شده است، شما باید به دنبال کلمه ظرفیت (Capacity) و یا ظرفیت خنک‌کنندگی (Cooling Capacity) و ظرفیت گرمادهی (Heating Capacity) بگردید. عددی که شما در مقابل این موارد مشاهده می‌کنید، نشان‌دهنده چند هزار بودن کولر گازی شما بوده که با واحد (BTU) به نمایش درآمده است.

تشخیص چند هزار بودن کولر گازی

در صورتی که در پلاک کولر گازی شما، عدد مقابل ظرفیت (Capacity) با واحد (W) یا (KW) نمایش داده شده بود، شما باید با تبدیل این عدد به واحد (BTU)، آن را به حالت عامیانه دربیاورید. شما با توجه به نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌توانید این روند را به راحتی پشت سر بگذارید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

  • هر 1000 (W) معادل با 1 (KW) است و شما باید در اولین قدم، عدد مورد نظر را به واحد KW تبدیل کنید.
  • سپس با ضرب ظرفیت دستگاه به (KW) در عدد (3412.14) می‌توانید به ظرفیت دستگاه در واحد (BTU) دسترسی پیدا کنید.
  • به صورت کلی هر 3500 (W) معادل با 3.5 (KW) و تقریبا برابر با 12000 (BTU) است و شما با توجه به این نکته می‌توانید هر کدام از این واحدها را به دیگری تبدیل کنید.

3. محاسبه قطر لوله‌های رفت و برگشت مبرد

در صورتی که شما به هر دلیلی قادر به تشخیص چند هزار بودن کولر گازی خود با خواندن پلاک این دستگاه نبودید، می‌توانید با اندازه‌گیری و محاسبه قطر لوله‌هایی که مبرد از طریق آن‌ها مسیر رفت و برگشت خود را پشت سر می‌گذارد، به این اطلاعات دستیابی پیدا کنید. در این جهت شما باید صرفا از مجهز بودن و یا نبودن کولر گازی خود به اینورتر (Inverter) اطلاع پیدا کنید. چرا که قطر لوله‌های رفت و برگشت مبرد در کولرهای گازی مجهز به اینورتر نسبت به نوع معمولی این دستگاه متفاوت است. شما با مطالعه اطلاعات موجود در جدول زیر می‌توانید به سادگی ظرفیت کمپرسور کولر گازی خود را تشخیص دهید.

ظرفیت قطر لوله رفت (اینورتر) قطر لوله برگشت (اینورتر) قطر لوله رفت قطر لوله برگشت
9000 6 10 6 10
12000 6 12 6 12
18000 6 16 10 16
24000 6 16 10 16
30000 10 16 10 16
34000 10 20 10 20
  • نکته: واحد اندازه‌گیری قطر لوله‌ها، میلی‌متر (mm) است.

مطلب پیشنهادی:کولر گازی چند وات است؟

مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب ظرفیت کولر گازی

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

4. اطلاع داشتن از ظرفیت کولر گازی چه اهمیتی دارد؟

مهم‌ترین عاملی که به کولر گازی در راستای اجرای وظایف آن کمک می‌کند، مبرد یا گاز این دستگاه است. با توجه به این نکته، توانایی کمپرسور در فشرده‌سازی مبرد و میزان مبرد استفاده شده در کولر گازی، تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد و راندمان این دستگاه داشته و در صورتی که این ظرفیت نسبت به متراژ محیط موردنظر شما کمتر باشد، کولر گازی در تنظیم دمای این محیط با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بنابراین شما باید نوع و ظرفیت کولر گازی خود را حتما با توجه به عواملی همچون متراژ، میانگین دما، میزان استفاده و … انتخاب کنید.

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا به شما در روند تشخیص چند هزار بودن کولر گازی کمک کرده و اطلاعات موردنیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم. در صورتی که علی‌رغم استفاده از این روش‌ها موفق به تشخیص ظرفیت کولر گازی خود نشدید، حتما نظر متخصصین را در این راستا جویا شوید. همچنین شما می‌توانید با طرح سوالات خود در بخش نظرات همین مقاله، پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

3.7/5 - (33 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید