8 علت دود دادن شومینه هیزمی

سرمایش و گرمایششومینهگرمایش

بعد از روشن کردن شومینه هیزمی، هیچوقت نباید خانه شما پر از دود شود. تا زمانی که دمپر شومینه شما باز است، دود و بخار باید از دودکش به سمت بالا حرکت کنند، نه این‌که وارد اتاق شوند! اگر مشکلی در دودکش شومینه شما وجود داشته باشد، به‌جای این‌که دود از طریق دودکش کشیده شود، می‌تواند به‌سرعت خانه شما را پر از دود کند.

چند دلیل وجود دارد که علت دود دادن شومینه هیزمی می‌شود و راه‌هایی هم برای برطرف کردن آنها  وجود دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

برای تعمیر بخاری گازی حرفه‌ای از تکنسین مجرب کمک بگیرید.

نکات کلیدی

در این مقاله به علت دود دادن شومینه هیزمی پرداخته می‌شود. بسته بودن دمپر یا گرفتگی آن، اندازه اشتباه دمپر، نبودن جریان هوایی صعودی، فشار هوای خانه، نبود فن، رطوبت هیزم و درست ساخته نشد شومینه از عواملی است که در این مطلب به آن اشاره شده است.

بررسی علت دود دادن شومینه هیزمی

در این قسمت عوامل مختلفی که می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند را بررسی خواهیم کرد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

علت دود دادن شومینه هیزمی

1. دمپر بسته

یکی از نکات مهم در مورد استفاده از شومینه هیزمی، این است که دمپر را قبل از روشن کردن آتش در شومینه خود، به‌طور کامل باز کنید. باز کردن جزئی دمپر ممکن است جریان را خیلی محدود و اتاق را پر از دود کند و همین موضوع علت دود دادن شومینه هیزمی شما شود؛ زیرا دود، خروجی دیگری ندارد.

اگرچه این کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما اغلب ممکن است نادیده گرفته شود و مردم با نادیده گرفتن دمپر، آتش را روشن کنند. البته وقتی از شومینه خود استفاده نمی‌کنید، بهتر است دمپر را ببندید. ولی به محض این‌که تصمیم به روشن کردن آتش گرفتید، دمپر را باز کنید.

در مقاله ای به انواع روش‌های بازسازی شومینه اشاره شده است.

2. دودکش شما خیلی سرد است و به یک جریان صعودی نیاز دارید

اغلب، دودکش‌ها روی دیوار خارجی خانه قرار گرفته و در معرض دمای سرد قرار می‌گیرند. از آنجایی که هوای سرد متراکم‌تر و سنگین‌تر از دود ناشی از آتش تازه روشن‌شده شما است، جریان هوای سرد، دود را به داخل اتاق هل می‌دهد. برای رفع این علت بهتر است وقتی شومینه در حال دود کردن است، پنکه سقفی یا هر پنکه دیگری را در خانه خود روشن نکنید، چون این کار فقط مشکل را بدتر می‌کند.

در این شرایط با یک ترفند این مشکل را برطرف کنید. در صورتی که دودکش شومینه شما خیلی سرد است، بهتر است قبل از این‌که در شومینه آتش روشن کنید، تعدادی روزنامه را بسوزانید و در مسیر دودکش قرار دهید تا حرارت ناشی از آن، دودکش شما را کمی گرم کند. برای انجام این کار حتماً از ابزارها و دستکش نسوز مناسب استفاده کنید.

دودکش شما خیلی سرد است

3. دمپر باز است ولی کار نمی‌کند

در بیشتر مواقع، باز بودن دمپر باید مشکل وارد شدن دود به خانه شما را برطرف کند. با این حال، اگر دمپر باز است و هنوز مقدار زیادی دود خانه شما را پر می‌کند، ممکن است مشکل دیگری در دودکش وجود داشته باشد. چند دلیل وجود دارد که چرا این اتفاق می‌افتد، یکی از رایج‌ترین آن‌ها وجود گرفتگی در دودکش است. برای مثال، اگر زباله یا لانه پرنده در بالای دودکش وجود داشته باشد، جریان هوا آن‌طور که باید کار نمی‌کند.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

اگر به نظر می‌رسد که دمپر شما دچار گرفتگی شده است، از یک فرد متخصص بخواهید تا دودکش را بررسی کند. معمولاً چند راه برای رفع این مشکل وجود دارد که یکی از آن‌ها، شخصی است که بتواند دودکش را به‌طور کامل تمیز کند. از یک متخصص بخواهید که روی پشت‌بام برود و دودکش را از آن جا بررسی کند تا ببیند آیا چیزی از بیرون مانع خروج دود شده است یا خیر.

4. اندازه اشتباه دمپر، علت دود دادن شومینه هیزمی

دمپرها اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند، بنابراین شومینه‌ای که روی دودکش دارید ممکن است برای اندازه شومینه شما طراحی مناسبی نداشته باشد. اگر این‌طور است، وقت آن است که یک دمپر جدید تهیه کنید. اگر مناسب نباشد، می‌تواند دودی را جمع کند که درنهایت جایی برای رفتن به جز بازگشت به خانه شما نخواهد داشت.

اگر فکر می‌کنید علت دود دادن شومینه هیزمی شما این است، از یک متخصص بخواهید که دودکش شما را بررسی کند. آن‌ها می‌توانند شما را با دمپر اندازه مناسب تجهیز کنند تا دود شما بدون هیچ مشکلی از دودکش خارج شود.

5. فشار هوای خانه

گاهی اوقات خانه‌ها، به‌ویژه خانه‌های جدیدتر، از عایق‌کاری خیلی خوبی برخوردار هستند. این موضوع می‌تواند مشکلات فشار هوای رقابتی هنگام استفاده از شومینه ایجاد کند و علت دود دادن شومینه هیزمی شما شود. مشکلاتی از این دست گاهی اوقات با باز کردن یک پنجره نزدیک شومینه به‌راحتی قابل‌حل است. جریان هوای پنجره به‌عنوان یک منبع تعادل در فشار هوای خانه عمل می‌کند و دود را قادر می‌سازد که از دودکش خارج شود.

برعکس، برخی از مشکلات فشار هوا در خانه‌های قدیمی به دلیل خروج بیش از حد هوا است. بسیاری از سازه‌های قدیمی از عایق‌بندی ضعیفی برخوردار هستند که باعث می‌شود هوا از فضاهای موجود خارج شود. افزودن مقداری عایق اضافی ممکن است به تعادل فشار هوا در خانه شما و خروج دود از دودکش کمک کند.

6. عدم وجود فن

گاهی اوقات مشکل را می‌توان با قرار دادن یک فن در بالای دودکش حل کرد. اگرچه نصب آن گران است، اما گاهی اوقات نصب فن می‌تواند تنها راه‌حل شما باشد. اگر در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای رفع علت دود کردن شومینه خود هستید، این کار ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.

همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که روشن بودن شومینه هرگز نباید باعث تجمع دود فراوان در خانه شود. اگر این اتفاق افتاد، وقت آن رسیده است که کمی درباره علت دود دادن شومینه هیزمی خود تحقیق کنید. حتماً با یک متخصص تماس بگیرید تا بتوانند بیایند و شومینه شما را به‌درستی بررسی کنند. استفاده از شومینه خود را صرفاً به دلیل وجود این مشکل متوقف نکنید، مشکل را پیدا و برطرف کنید.

7. مرطوب بودن هیزم

هیزم خیس نمی‌تواند به‌خوبی بسوزد یا حرارت کافی برای دودکش ایجاد کند تا به‌درستی از آن خارج شود. اگر صدای خش‌خش را می‌شنوید یا هیزم دود می‌کند، هیزم شما احتمالاً مجاز رطوبت بالایی برخوردار است.مرطوب بودن هیزم

برای تست هیزم قبل از سوختن، دو تکه کوچک هیزم را به هم بزنید. اگر صدای کوبنده‌ای می‌شنوید، احتمالاً چوب خیس است؛ اما اگر صدای تند و تیزی شنیدید، به این معنی است که چوب آن‌قدر خشک است که می‌تواند به‌خوبی بسوزد.

8. بد ساخته شدن شومینه

اگر همه مواردی را که در بالا به آن اشاره کردیم، مورد بررسی قرار دادید و مشکل برطرف نشد، پس می‌توان گفت که علت دود دادن شومینه هیزمی شما بد ساخته شدن آن است و شما شومینه ضعیفی دارید. در صورتی که شومینه شما به‌خوبی طراحی نشده باشد، شما را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند و عواملی مانند حجم دودکش، اندازه دهانه شومینه، اندازه دمپر و ارتفاع دودکش همگی می‌توانند در عملکرد شومینه شما نقش داشته باشند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

چرا باید علت دود دادن شومینه هیزمی را بررسی کنیم؟

دود ناشی از سوختن چوب برای سلامتی شما مفید نیست. در حالی که بوی خوبی دارد ولی نباید آن را تنفس کنید. دود چوب حاوی ذرات ریزی است که می‌تواند چشم و سیستم تنفسی شما را تحریک کند و استنشاق دود شدید می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود، مانند:

    • حملات آسم
    • حمله قلبی
    • سکته
  • ریتم نامنظم قلب
  • نارسایی قلبی

در کنار این خطرات ناشی از استنشاق ذرات ریز، دود چوب حاوی آلاینده‌های سمی و مضر هوا مانند مونوکسید کربن (CO)، بنزن، فرمالدئید، آکرولئین و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) است. بدون فن و تهویه مناسب، این آلاینده‌ها می‌توانند به سلامت شما آسیب برسانند. همه این موارد نشان می‌دهند که شما باید در اسرع وقت علت دود دادن شومینه هیزمی خود را پیدا و برطرف کنید.

جمع‌بندی  در علت دود دادن شومینه هیزمی

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا با بررسی تمامی دلایل احتمالی به شما در شناسایی علت دود کردن شومینه هیزمی کمک کنیم. در صورتی که شما برای رفع این مشکل به کمک نیاز داشتید، فراموش نکنید که کارشناسان آچاره به این منظور، تنها به اندازه یک ثبت درخواست ساده با شما فاصله دارند. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

اگر از دردسرهای استفاده از شومینه هیزمی خسته شده‌اید و دوست دارید آن را به شومینه گاری تبدیل کنید پیشنهاد می‌کنیم سری به مقالۀ روش تبدیل شومینه هیزمی به گازی بزنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا