طریقه نصب دوش حمام توکار

ساختمانبناییتعمیرات ساختمان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ساختمان‌سازی و تجهیزات ساختمانی شاهد ارائه مدل‌های جدید و بروز انواع ابزارها از جمله شیرآلات ساختمانی هستیم. شیرآلات حمام نقشی مهم در زیبایی و شکیل بودن حمام دارند. در این میان استفاده از دوش‌های جدید علاوه بر زیبایی و بروز بودن، به صرفه‌جویی در مصرف آب نیز کمک زیادی می‌کند. در ادامه با انواع دوش‌های مدرن آشنا می‌شویم و به آموزش گام به گام نصب دوش توکار خواهیم پرداخت.

انواع دوش‌های توکار

گام اول در یادگیری نصب دوش‌ توکار این است که با انواع مدل‌های موجود در بازار آشنا شوید. در مدل‌های دوش توکار تمامی اجزا و اتصالات دوش به جز اهرم شیر و سر دوش داخل دیوار نصب می‌شوند. دوش توکار از نظر کارآیی مشابه با دوش‌های معمولی است. اما جلوه و زیبایی بیشتری دارد و قابلیت‌های جدیدتری را ارائه می‌کند. در این دوش‌ها، سر دوش در جای خود ثابت است و برای نصب آن‌ها حتماً باید از شیرآلات توکار استفاده کرد. این نوع سر دوش را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • سر دوش سقفی توکار: این نوع سر دوش‌ها به‌طور ثابت درون سقف کاذب نصب می‌شوند و مناسب حمام‌های با ارتفاع سقف کوتاه هستند. ارتفاع سقف مناسب برای این سر دوش‌ها نهایتاً 280 سانتی‌متر است.
  • سر دوش دیواری توکار: این نوع سر دوش مستقیماً روی دیوار نصب می‌شود و هیچ محدودیتی برای نصب آن وجود ندارد. می‌توان آن را در ارتفاع متناسب با قد افراد خانواده روی دیوار نصب کرد.
  • سر دوش با بازوی توکار: این نوع سر دوش با کمک قطعه‌ای به نام بازوی توکار داخل دیوار نصب می‌شوند. جنس این نوع بازوها معمولاً از فلز برنج است و تنها برای سر دوش‌هایی می‌توان استفاده کرد که بازویی خور باشند.

مزایا و معایب نصب دوش توکار

شیرآلات توکار از جمله پیشرفت‌های مهم صنعت ساختمان‌سازی و دکوراسیون تلقی می‌شوند. استفاده از آن‌ها در حمام دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

مزایا

1. ظاهر مدرن و زیبا

نصب این دوش‌ها زیبایی و جلوه یک زندگی مدرن را به فضای داخلی حمام اضافه می‌کند. حمام نظم بیشتری پیدا کرده و بخش بیشتری از کاشی‌های حمام نیز نمایان می‌شود.

2. استفاده از حداقل فضای ممکن

با وجود فضای کمتر در خانه‌های امروزی و رواج آپارتمان نشینی استفاده از تجهیزات توکار و نصب دوش توکار محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

3. حداقل آسیب و صدای احتمالی

از آنجایی که دوش حمام همیشه در معرض آب قرار دارد، احتمال فرسایش و پوسیدگی آن بسیار بالاست. اما با نصب دوش توکار داخل دیوار یا سقف، لایه‌ای محافظ مقابل آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب از فرسایش آن جلوگیری می‌شود. علاوه بر این دیوار و سقف همچون عایق صدا نیز عمل می‌کند.

4. صرفه‌جویی در مصرف آب

با وجود طراحی پیشرفته و استفاده از قطعات جدید همچون سوپاپ و سر دوش کاهنده مصرف آب، استفاده از دوش توکار تا 30% صرفه‌جویی در مصرف آب را به همراه خواهد داشت.

5. مراقبت و نظافت آسان

با وجود قرارگیری بیشتر اجزاء شیرآلات در داخل دیوار، نظافت و نگهداری از بخش کمی از دوش، کاری راحت‌تر و سریع‌تر است.

معایب

معایب دوش‌های توکار عبارتند از:

1. دشوار بودن تعمیر در صورت خرابی

از آنجایی که در این نوع سر دوش تمامی اجزاء داخل دیوار جای دارند در صورت پوسیدگی یا خرابی، باید بخشی از دیوار را تخریب کرد.

2. تخصصی بودن نصب

نصب دوش توکار باید توسط فردی متخصص انجام گیرد. در خانه‌های جدید بهتر است قبل از مرحله نازک‌کاری، دوش توکار نصب شود. در خانه‌های قدیمی هم می‌توان با تخریب بخشی از دیوار این نوع دوش را نصب کرد.

3. هزینه‌های بالا برای خرید و نصب شیرآلات

شیرآلات توکار به دلیل لوکس بودن قیمت نسبتاً بالایی دارند. البته هزینه کلی به مدل و برند آن‌ها بستگی دارد. با این حال در کل می‌توان گفت که نسبت به انواع معمولی، هزینه خرید و نصب شیرآلات توکار به نسبت بیشتر است.

4. ضخامت دیوار باید کافی باشد

از آنجایی که تجهیزات دوش داخل دیوار قرار می‌گیرند در صورت نازکی دیوار، نصب آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

آمورش نصب دوش توکار

شیرآلات جدید به شما این امکان را می‌دهند که مصرف آب گرم و در نتیجه مبلغ قبض خود را کاهش دهید و از ظاهر زیبای حمام خود لذت ببرید. مراحل نصب دوش توکار به این شرح است:

1. منبع تأمین آب را خاموش کنید و برای نصب آماده شوید.

2. شیر آب حمام یا منبع اصلی آب خانه را قطع کنید.

3. محل سر دوش، دوش و در صورت نیاز وان را تعیین کنید.

اجرای داخلی دوش برای  نصب دوش توکار
  • ارتفاع شیر آب: 115 الی 120 سانتی‌متر
  • ارتفاع سر دوش: 180 الی 200 سانتی‌متر
  • ارتفاع دهانه: 60 الی 70 سانتی‌متر

4. مغزی دوش توکار را با روش مشابه با شیر توکار توالت نصب کنید. به تراز بودن مغزی توجه ویژه کنید. مغزی را به دیوار چسبانده و با پیج سفت کنید.

5. سپس می‌توانید درپوش مغزی را باز کنید. توجه کنید که قسمت بلند شیر باید به سمت بالا باشد.

6. در این مرحله باید دو مغزی دیگر از جنس برنج را تفلون پیچیده و در دو سمت مغزی دوش توکار وصل کنید.

7. توجه به این نکته مهم است که ورودی آب سرد در سمت راست و آب گرم در سمت چپ قرار گیرد. دو خروجی هم داریم که یکی مخصوص دوش و دیگری برای آبریز قسمت پایین دوش خواهند بود.

8. دو مغزی پلیمری هم داریم که بعد از تفلون شدن باید روی مغزی دوش توکار و زیر آن نصب شوند.

9. در این مرحله باید دو زانوی پلیمری را در دو سمت مغزی و روی مغزی‌های برنجی متصل کنیم.

10. حالا نوبت لوله‌کشی آب است. لوله آب سرد در سمت راست و لوله آب گرم در سمت چپ قرار می‌گیرند. المک دوش هم روی مغزی نصب می‌شود.

نصب دوش توکار

11. در این مرحله به یک زانو نیاز دارید. آن را به لوله 40 سانتی‌متری به سمت بیرون وصل کنید. یک روپلاک برنجی را درون آن قرار داده و درپوش پلاستیکی آن را محکم کنید.

12. سپس باید المک دوش توکار را نصب کنید. این المک معمولاً دو تیکه است. قبل از این کار باید درپوش مربوط به مکان اتصال اهرم دوش را متصل کنید. این کار از آسیب به اهرم در زمان کاشی‌کاری جلوگیری می‌کند.

13. مراحل بعدی نصب مربوط به سقف کاذب می‌شود. باید میله‌ای را در بالای سقف کاذب جاسازی کنید تا وزن المک دوش را نگه دارد.

14. بعد از کاشی‌کاری نوبت به نصب لوله‌ای به طول 50 تا 60 سانت به المک دوش است. سپس باید لوله‌ای را به سمت پایین نصب کنید. ارتفاع این لوله باید کمی پایین‌تر از سقف کاذب باشد.

نصب کردن دوش توکار

15. در مرحله بعد باید پولک سقفی دوش را به المک دوش متصل کنید. سری دوش هم در این مرحله نصب می‌شود.

16. حال نوبت به نصب اهرم دوش می‌رسد.

17. مرحله بعدی نصب هولدر یا نگه‌دارنده سر دوش متحرک است.

18. مرحله آخر هم باید آبریز پایین دوش را نصب کنید و نصب دوش توکار شما به پایان برسد.

قیمت دوش توکار

قیمت دوش توکار به مدل و برند آن بستگی دارد. بر همین اساس محدوده قیمت این نوع شیرآلات را می‌توان بین 1.700.000 تومان تا 3.500.000 تومان متغیر دانست. این تفاوت قیمت به جنس و سطح کیفیت و آپشن‌هایی هر مدل دوش مربوط می‌شود. دوش حمام از جنس استیل یا برنج در مقایسه با سایر انواع دوش قیمت بالاتری دارند. شرکت سازنده نیز در تعیین قیمت دوش بی‌تأثیر نخواهد بود و برندهای خارجی گران قیمت‌تر از انواع ایرانی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا