ترمیم آبکاری شیرآلات دست دوم 

ساختمانشیرآلاتلوله کشی و تاسیسات

ترمیم آبکاری شیرآلات دست دوم یا تعویض آن‌ها؟ این سوالی است که احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد و در این فکر باشید که شیرآلات منزلتان را، به دلیل فرسودگی یا رنگ پریدگی، آبکاری کنید. اگر می‌خواهید با پروسۀ آبکاری شیرآلات و معنای آن آشنا شوید، در این مقاله با ما باشید.

آبکاری شیرآلات یعنی چه؟

بهتر است اول از هر چیزی، یک تعریف کلی درباره آبکاری شیرآلات ارائه دهیم تا بهتر با آن آشنا شوید. این کار، یک پروسه تخصصی محسوب می‌شود که در طی آن، روکش فلزی فعلی شیرها پاک، و رنگ یا روکش جدیدی روی آن‌ها گذاشته می‌شود. رایج‌ترین نوع آبکاری، پوشاندن شیرآلات با لایه‌ی نازکی از فلز غیرفعال، مانند کروم است که نیازی به نگهداری مداوم ندارد. اما به جز کروم، از لاک، رنگ و پودر هم استفاده می‌شود. 

آبکاری شیرآلات

این کار تخصصی است  و چیزی نیست که خودتان در خانه بتوانید انجامش دهید و بهتر است آن را به متخصصین شیرآلات بسپارید. اما در ادامه، نوع ساده‌ای از آبکاری شیرآلات که نیاز به تخصص خاصی ندارد را به شما آموزش می‌دهیم.

مراحل آبکاری شیرآلات

ابزار مورد نیاز 

  • مایع ظرفشویی
  • اسکاچ
  • اسپری پرایمر
  • اسپری رنگ و اسپری براق کننده
  • آچار مناسب برای باز کردن شیرآلات 
  1. تمام قطعات شیرآلات که برنجی نیستند را با کمک آچار باز کنید.
  2. کمی مایع ظرفشویی روی اسکاچ بریزید و خوب شیر را بسایید تا چربی و کثیفی از سطح آن پاک شود. می‌توانید از آب گرم هم در این راه استفاده کنید.
  3. اگر بعد از این کار، لبه‌ها و قسمت‌های کوچک مانند درزها هنوز کثیف بود، از یک مسواک قدیمی و مایع ظرفشویی برای تمیز کردنشان کمک بگیرید.
  4. یک دستمال یا حوله نازک که پرز پس نمی‌دهد بردارید و کامل شیر را خشک کنید.
  5. اسپری پرایمر را بردارید و خوب تکان دهید. سپس از فاصله حدودا ۱۵ سانتی بگیرید و روی سطح شیر اسپری کنید. حواستان به حرکت دستتان باشد. حرکات منظم باعث یکدست شدن کار می‌شوند. 
  6. ۲۴ ساعت به شیر دست نزنید تا پرایمر خوب خشک شود.
  7. اسپری رنگ کروم را، به همان شکل که پرایمر زدید، روی شیر اسپری کنید. بهتر است برای بهتر رنگ گرفتن، چند لایه اسپری کنید اما پیش از هر لایه، صبر کنید تا لایه قبلی خشک شود.
  8. استفاده از اسپری براق کننده در آخر کار باعث شاین شیرآلات می‌شود.
برای نصب و تعمیر شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

دلیل ترمیم آبکاری شیرآلات دست دوم چیست؟

یکی از دلایلی که خیلی‌ها این کار را می‌کنند، صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. البته نمی‌توان گفت که این کار همیشه مقرون به‌صرفه است و در خیلی موارد، تهیه شیرآلات جدید، هزینه‌ کمتری برایتان می‌تراشد. علاوه بر این، ممکن است شیرآلات هیچ وقت کیفیت قبلی خود را به دست نیاورند و خیلی زود مجددا خراب شوند؛ لذا توصیه نمی‌شود. دلیل دیگری که افراد ترجیح می‌دهند شیرآلات را ترمیم کنند، حفظ و نگهداری شیرآلات قبلی به علت ارزشی که برایشان دارد است.

مطلب پیشنهادی:جدول ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

بهتر است آبکاری روی چه وسایلی انجام شود؟

تمام وسایل، به مرور زمان دچار فرسایش و کهنگی می‌شوند و این مسئله برای شیرآلات مختلف هم پیش می‌آید. به جز کهنگی، تمیزکاری نادرست شیرآلات هم می‌تواند منجر به خوردگی‌شان شود. تجمع رسوب در قسمت داخلی و خارجی شیرآلات هم می‌تواند کاری کند که قطعات آسیب ببینند. توصیه ما به شما این است که این کار را فقط روی فلزها و شیرآلات گران‌قیمت و ارزشمند انجام دهید. شیرآلات سینک روشویی، بهتر است به طور کلی تعویض شود تا این که آن‌ها را آبکاری کنید. 

مطلب پیشنهادی:تمیز کردن رسوب شیرآلات

در آبکاری شیرآلات دست دوم از چه فلزی استفاده می‌شود؟

مرسوم‌ترین روکشی که در این کار استفاده می‌شود، کروم است. کروم، مات می‌شود و حالتی طبیعی پیدا می‌کند. همچنین، باعث بیشتر شدن عمر شیرآلات می‌شود.

به جز کروم، از فلزاتی چون نیکل، زینک و مس هم استفاده می‌شود که هیچ کدام، از منظر مات شدن، به کیفیت کروم نمی‌رسند. استفاده از کروم به عنوان رایج‌ترین فلز آبکاری، از اوایل دهه ۳۰ میلادی آغاز شد. 

روش تخصصی آبکاری شیرآلات 

برای ترمیم آبکاری شیرآلات دست دوم، شیرآلات و فلزی که برای آبکاری لازم است را در اسید فرو می‌برند و بعد از آن، جریان برق را به هر دو جسم وارد می‌کنند تا یون‌های فلز، از فلز به شیر منتقل شود. هرچه شیر در آن محلول بیشتر غوطه‌ور بماند، لایه آبکاری ضخیم‌تر می‌شود. برای آبکاری نازک، شیرآلات فقط چند دقیقه باید در این ترکیب بمانند.

برای نصب و تعمیر شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
شیرالات

جمع‌بندی

در طی این مقاله، دو مدل آبکاری شیرآلات – آبکاری در منزل و آبکاری تخصصی – بررسی شد. توصیه ما به شما این است که فقط در صورتی این کار را انجام دهید که آن شیرآلات ارزشمند و خاص هستند. هزینه کردن برای آبکاری شیرآلات معمولی که به سادگی قابل جایگزینی‌ هستند، اصلا به صرفه نیست. 

چنانچه خواستید این کار را انجام دهید، حتما به متخصصین این حوزه بسپارید تا کار سریع، و در محیط مخصوص این کار انجام شود. 

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا