بررسی سیم کشی برق ساختمان

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

امروزه با توجه به بالا رفتن هزینه‌های ساختمان‌سازی یکی از مسائلی که اکثر افراد را دچار مشکل می‌کند، سیم کشی برق ساختمان است. بنابراین بایستی قبل از اینکه خانه‌ای را جهت سکونت انتخاب می‌کنید، سیستم برق کشی آن را مورد بررسی قرار دهید. ما در این مطلب به شما استانداردهای لازم جهت بررسی سیم کشی برق ساختمان را بازگو خواهیم کرد، تا بتوانید به آسانی خودتان این کار را انجام دهید و یا در صورت تمایل از یک برقکار حرفه‌ای کمک بگیرید

بررسی فیوزها و سیم کشی ورودی به ساختمان

در وهله اول به سراغ جعبه فیوز ورودی ساختمان بروید. بررسی کنید که سیم‌هایی که از کنتور به سمت ساختمان شما آمده اند چه سایز و برندی هستند.

چقدر از عمر آنها گذشته است ؟ آیا با گذشت زمان سیم‌ها و فیوزها فرسوده نشده اند و درست کار می‌کنند؟ اگر ساختمان شما نوساز است، آیا سازنده از فیوزهای معتبر و سیم‌های معتبری استفاده کرده است ؟

متاسفانه با وجود برندهای نامعتبر در بازار و قیمت ارزان‌تر، بسیاری از سیم کشی های انجام شده از استانداردهای مطلوبی برخوردار نیستند. فیوزهای ورودی اصلی باید از برندهای معتبر با توان 25 آمپر به بالا باشد. در صورتی که مشاهده کردید توان فیوز ورودی ضعیف‌تر است یا از برند معتبری نمی‌باشد، اقدام به تعویض آن کنید.

سیم مناسب ورودی ساختمان باید سایز 6 به بالا و مسی باشد. در صورتی که مشاهده کردید سیم ورودی ساختمان شما سایز کمتری دارد یا از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، اقدام به تعویض آن کنید. متاسفانه سیم‌های آلومینیومی نیز در بازار موجود است که این سیم ها 60 درصد کمتر از سیم‌های مسی توان و قدرت دارند. در ضمن اینکه سیم‌های آلومینیومی استانداردهای لازم برای استفاده در منزل را ندارند.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان

سیم‌های داخلی و فیوزهای داخلی ساختمان می‌توانند از توان مصرفی کمتری برخوردار باشند. سیم‌های داخلی می‌توانند بسته به نوع مصرفی آنها از سایز 2.5 تا 4 و حتماً از جنس مس باشند. برای فیوزهای داخلی هم به غیر از فیوز کولر گازی می‌توانید از فیوزهای 10 آمپر و 15 آمپر استفاده کنید.

تعویض سیم کشی ساختمان

برای اینکه بخواهید سیم کشی ساختمان خود را تعویض کنید حتماً از یک متخصص سیم کشی استفاده کنید، اما اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید، قبل از هر اقدامی نکات زیر را در نظر بگیرید :

نکات ضروری در هنگام سیم کشی ساختمان :
  1. با استفاده از فیوزهای ورودی منزل یا از طریق کنتور اصلی برق مداری که قرار است سیم کشی آن را تغییر دهید را قطع کنید.
  2. بعد از قطع کردن فیوز، بازهم با کمک فازمتر برق سیم‌ها را بررسی کنید و از قطع بودن جریان برق مطمئن شوید.
  3. برای پیدا کردن فیوز فضایی که بر روی آن کار می‌کنید، می‌توانید فیوزها را به ترتیب قطع کنید و فیوز مورد نظر را پیدا کنید. بعد از یافتن فیوز مورد نظر بهتر است که نام فضا را بالای فیوز برای تغییرات بعدی یادداشت کنید.
  4. حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید
  5. در صورت نداشتن اطلاعات کافی اقدام به تعویض سیم کشی برق ساختمان نکنید.

نحوه تعویض فیوز مینیاتوری سیم کشی ساختمان :

فیوزهای داخل ساختمان به صورت خطی به یکدیگر متصل می‌شوند و از سمت دیگر خروجی فیوز است که برق را به فضای مورد نظر شما می‌رساند. قبل از تعویض باید فیوز اصلی که از کنتور به داخل ساختمان آمده است را قطع کنید تا به طور کامل جریان برق فیوز قطع شود. با یک فازمتر از قطع شدن برق فیوز مطمئن شوید.

تعویض فیوز مینیاتوری

حال می‌توانید سیم‌ها را با کمک یک فازمتر از فیوز جدا کرده و فیوز مورد نظر را تعویض نمایید.

نحوه تعویض سیم کشی داخل ساختمان :

تعویض سیم کشی داخل ساختمان کمی پیچیده‌تر است. سیم کشی ساختمان‌های قدیمی به صورت جعبه تقسیم می‌باشد اما در ساختمان‌های جدید سیم کشی به صورت مستقیم از جعبه فیوز به محل مورد نظر وارد می‌شود. 

برای تعویض سیم کشی ساختمان های قدیمی باید قبل از هر کاری سیم‌های وارد شده به فضا را از طریق جعبه تقسیم پیدا کنید. سپس اقدام به قطع برق ساختمان کرده و سیم مورد نظر را تعویض کنید. برای آسان‌تر تعویض کردن سیم ساختمان متخصصین این کار از سیم‌های مخصوص سیم کشی استفاده می‌کنند.

رنگ سیم ها

اما شما اگر توانایی تهیه این سیم‌ها را ندارید می‌توانید سیم جدید را به کمک اتصال‌های موجود به انتهای سیم قبلی متصل کنید و سیم را از داخل لوله خرطومی عبور دهید. برای اینکه سیم آسان‌تر از لوله خرطومی عبور کند می‌توانید از مایع‌های لغزنده استفاده کنید.

برای تعویض سیم کشی ساختمان های جدید نیز کار به همان صورت است با این تفاوت که به آسانی می‌توانید سیم داخلی را از طریق جعبه فیوز ورودی ساختمان پیدا کرده و اقدام به تعویض سیم مورد نظر نمایید.

تست فیوز مینیاتوری با فازمتر

با یک فازمتر به آسانی می‌توانید فیوز مینیاتوری را تست نمایید. فازمتر را به دست بگیرید و انگشت شصت خود را انتهای فازمتر قرار دهید. برخی از فازمترها دارای شصتی بوده و برخی از فازمترها نیز دارای یک بخش فلزی به صورت پیچ در انتها می‌باشند. دو پیچ بر روی فیوز مینیاتوری قرار دارد. اگر نوک فازمتر را به پیچ ها بزنید در صورت روشن بودن فیوز مینیاتوری چراغ فازمتر بر روی هر دو پیچ روشن می‌شود و اگر فیوز مینیاتوری خاموش باشد تنها پیچ بخش ورودی روشن می‌شود.

تست فیوز مینیاتوری با فازمتر

در صورتی که فیوز مینیاتوری خراب باشد هر دو پیچ در صورت قطع و وصل کردن روشن می‌شود یا کلاً خاموش را نشان می‌دهد. قبل از تعویض فیوز مینیاتوری اطمینان حاصل کنید که برق ورودی وصل است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا