پیدا کردن جعبه فیوز یا جعبه قطع کننده مدار

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

جعبه­‌های فیوز یا جعبه قطع کننده مدار، وظیفه اصلی برق‌رسانی به قسمت‌های مختلف ساختمان را به عهده دارد و در مواقع قطعی برق باید از قبل بدانیم که چگونه جعبه فیوز یا جعبه قطع کننده مدار را پیدا کنیم! فیوزها و جعبه‌های فیوز مدت‌هاست که از ساختمان خانه‌ها در برابر افزایش بیش‌ازحد دمای سیستم و یا جریان‌های برق خطرناک محفاظت می‌کنند. اگرچه امروزه تا حد زیادی کلیدهای مدار و جعبه‌های پنل خدماتی جایگزین فیوزها شده‌اند اما هنوز هم در بسیاری از خانه‌های قدیمی می‌توان فیوزها و جعبه قطع کننده مدار را پیدا کرد.

جریان برق توسط جعبه فیوز برای بخش‌های مختلف خانه تنظیم می‌شود که به‌ندرت ممکن است دچار قطعی یا مشکلاتی همچون افت برق در برخی قسمت‌های ساختمان شود. اگر در حال انجام تعمیرات برقی در ساختمان و برق‌کاری هستید نیز باید بتوانید کلیدهای مدار یا جعبه فیوز را پیدا کنید؛ پس تا پایان مقاله همراه ما باشید تا به‌صورت گام به گام با این مسئله آشنایی پیدا کنید.

فیوز و جعبه فیوز چیست؟

همان‌طور که ذکر شد، فیوز وسیله بسیار کاربردی برای محافظت از سیستم‌های الکتریکی است. در برخی مواقع ممکن است جریان برق دچار نوسانات زیاد شده و منجر به افزایش دمای شدید شود. اگر فیوز در چنین شرایطی قرار بگیرد، ممکن است منفجر شود یا اینکه بسوزد. برخلاف قطع کننده‌های مدار که قابل ریست هستند، فیوزها را نمی‌توان ریست کرد و باید به طور کلی تعویض شوند.

جعبه فیوز خارجی

جعبه‌های فیوز، جعبه‌های فلزی هستند که فیوزهای پیچی و فیوزهای کارتریج را نگهداری می‌کنند. جعبه فیوزهای کوچک که در بسیاری از خانه‌ها به چشم می‌خورند، چیزی حدود 6 تا 12 فیوز دارند و اکثر جعبه فیوزهای قدیمی 60 آمپر ظرفیت کلی دارند. در مقایسه با جعبه فیوزهای قدیمی، امروزه جعبه فیوزها تا 200 آمپر نیز ظرفیت دارند.

قطع کننده‌های مدار یا پانل‌های سرویس نیز گاهی به عنوان فیوز و جعبه فیوز نامیده می‌شوند. این نام‌گذاری هرچند از نظر فنی درست نیست اما در بین افراد رایج شده است. تفاوت آن‌ها نیز از نظر فنی این است که فیوزها عنصری دارند که می‌سوزد و دیگر قابل استفاده و تنظیم نیست؛ اما کلیدهای مدار، کلیدهایی ترمومغناطیسی دارند که می‌توان مجدد آن‌ها را تنظیم و راه‌اندازی کرد. در هر صورت جعبه قطع کننده مدار و جعبه فیوز، جعبه‌­ای معمولا از جنس پلاستیک یا فلز و به اندازه یک جعبه کفش است. این جعبه‌ها روی دیوار در قسمت‌های خاصی از خانه نصب می‌شود. در ادامه به این خواهیم پرداخت که در مواقع ضروری چگونه جعبه فیوز یا جعبه قطع کننده مدار را پیدا کنیم!

مقاله پیشنهادی دوفاز شدن برق ساختمان

شش قدم برای پیدا کردن جعبه فیوز و جعبه قطع کننده مدار

  • قدم اول: اگر هنگام روشنایی بتوانید جای جعبه فیوز را پیدا کنید به شما کمک خواهد کرد که در مواقع تاریکی و قطع برق به‌راحتی بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. برای این کار در ابتدا پارکینگ را بررسی و جستجو کنید. اگر سرویس شما از بالای زمین تغذیه می‌شود می‌توان به سیم‌های داخل کوچه یا خیابان نگاهی انداخت و مسیر آن‌ها را دنبال کرد تا جعبه را پیدا کنید. این جعبه فیوز یا جعبه مدار معمولا با یک کابل بزرگ با یک قطعه لوله که از بالا به پایین آن خارج می‌شود قابل تشخیص است.
  • قدم دوم: جعبه فیوزها را گاهی می‌توان در زیرزمین‌ها نیز پیدا کرد. پس اگر در پارکینگ جعبه فیوز را یافت نکردید، به زیرزمین خانه سر بزنید و آنجا را جستجو کنید تا جعبه فلزی یا پلاستیکی نصب روی دیوار را ببینید.
  • قدم سوم: اگر محل زندگی شما ساختمانی آپارتمانی است و یا در گاراژ یا زیرزمین موفق به پیدا کردن جعبه فیوز یا قطع کننده مدار نشدید می‌توانید از همسایگان خود محل نصب جعبه فیوز را بپرسید و یا راهرو و کمدهای قابل مشاهده را بگردید.
  • قدم چهارم: اگر با سه قدم گفته شده موفق به پیدا کردن جعبه فیوز یا جعبه قطع کننده مدار شدید، اکنون نوبت باز کردن جعبه و پیدا کردن فیوز درون آن است. معمول‌ترین فیوزها، فیوزهای پیچی هستند که ظاهری شبیه به درب بطری دارند و یک درجه آمپر در کنار آن نوشته شده است. قطع کننده‌های مدار نیز کلیدهای کوچکی درون جعبه هستند و روی آن برچسبی وجود دارد که نشان‌دهنده حالت “روشن” یا “خاموش” است.
  • قدم پنجم: فیوزهای پیچی اگر رنگ کدری داشته باشند نشان‌دهنده این است که فیوز سوخته است. پس باید با چرخاندن خلاف جهت عقربه ساعت آن را خارج کنید و فیوزی جدید جای آن قرار دهید. مواظب باشید که به قسمت فلزی آن دست نزنید.
  • قدم ششم: در آخرین مرحله، برق اصلی را وصل کنید و با عملکرد فیوز جدید را بررسی کنید. در نهایت درب جعبه را ببندید و وسایل برقی را مجدد به برق وصل کنید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان!

جعبه فیوز

نکات مهم

کار کردن با سیستم‌های الکتریکی همچون فیوز و جعبه فیوز بسیار خطرناک است. بنابراین اگر از توانایی خود برای انجام این کار مطمئن نیستید، به هیچ عنوان به تنهایی این کار را انجام ندهید. بهترین کار در چنین مواقع ضروری، تماس با یک برق‌کار باتجربه است؛ زیرا در صورتی که فیوز را دست‌کاری کنید باعث از کار افتادن آن شده و ایمنی آن را به خطر می‌اندازد و چه‌بسا منجر به انفجار فیوز و حوادث دیگر شود.

بیشتر بخوانید تست فیوز

نکته دیگر این است که باید حتما وسایل برقی را قبل از خارج کردن فیوز قدیمی و سوخته از برق بکشید. زیرا ممکن است فیوز جدید نیز دچار سوختگی و مشکل شود. اگر فیوز جدیدتان نیز دچار مشکل شد حتما با اداره برق تماس بگیرید تا مشکلات سیم‌کشی شما را دقیق‌تر بررسی کنند.

جعبه فیوز

جمع‌بندی

اگر سیم‌کشی ساختمان در معرض خطر گرم شدن بیش‌ازحد قرار بگیرند فیوزها و قطع کننده‌های مدار جریان برق را قطع می‌کنند تا از محیط در برابر خطرات آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی محافظت کنند. در خانه‌های قدیمی معمولا به جای کلیدهای مدار، جعبه‌های فیوز قرار دارند. اگر بدانیم که چگونه جعبه فیوز یا جعبه قطع کننده مدار را پیدا کنیم، در موارد ضروری و هنگام قطع برق می‌توان به آن سریع‌تر دسترسی پیدا کرد و مشکلات فیوز و مدار را پیدا کرد. در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه حتما باید با برق‌کار تماس برقرار کرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا