آموزش نصب سیفون روشویی اتوماتیک و سنگی

ساختمانروشوییلوله کشی و تاسیسات

سیفون مکانیزمی است که به طور گسترده در مکانیک سیالات برای انتقال سیال از یک ظرف با ارتفاع بالاتر، به یک ظرف با ارتفاع پایین‌تر استفاده می‌شود. از لحاظ ظاهر این وسیله مشابه یک لوله U شکل معکوس است. سیفون‌ها دو سر دارند که یکی انتهای بلند و دیگری دارای انتهای کوتاه است. انتهای بلند در ارتفاع پایین در ظرف، غوطه‌ور می‌شود. انتهای کوتاه نیز در ظرفی که در ارتفاع بالاتری قرار دارد، فرو می‌رود. برخی تصور می‌کنند سیفون‌ها فقط برای سرویس‌های بهداشتی کاربرد دارند، اما این چنین نیست. از این مکانیزم، می‌توان در روشویی‌ها، حمام و سینک‌های ظرف شویی نیز استفاده کرد که تنها تفاوت آنها در شکل ظاهری و محل قرارگیری سیفون می‌باشد. با ما همراه باشید تا انواع سیفون روشویی را به شما معرفی کرده و نحوه نصب سیفون روشویی را برایتان شرح دهیم.

کاربرد انواع سیفون

همان طور که در مقدمه ذکر شد، سیفون‌ها انواع مختلفی دارند که برحسب محل نصب کارهای خاصی را انجام می‌دهند. برخی از کاربردهای سیفون عبارتند از:

  1. انتقال مواد سیال از یک مخزن به مخزن دیگر، بدون هیچ نیروی خارجی
  2. برای تخلیه یک مخزن، زمانی که خروجی وجود ندارد
  3. برای خالی کردن یک کانال در زمانی که خروجی وجود ندارد
  4. در کارخانه‌های تصفیه آب
  5. برای تخلیه آب فاضلاب
  6. در سیستم‌های آبیاری برای تامین سطح کنترل شده آب
  7. تخلیه آب سینک ظرفشویی، روشویی و توالت

بیشتر بخوانید : علت قطع نشدن آب سیفون توالت فرنگی

در ادامه به طور خاص از درمورد نصب سیفون روشویی سنگی و اتوماتیک صحبت خواهیم کرد.

 تعویض سیفون روشویی

اجزای سیفون روشویی

قبل از آموزش نصب سیفون روشویی بهتر است شما با اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شده تا این کار را بهتر و سریع‌تر انجام دهید. سیفون جزء جدایی ناپذیر وسایل لوله کشی مانند سینک و حمام است. در واقع سیفون‌ها برای جلوگیری از بوی بد لوله‌های فاضلاب از دستگاه آب بند استفاده می‌شوند. به این صورت که جریان آب را برای لوله فاضلاب تامین کرده و در عین حال از نفوذ بوی فاضلاب در آپارتمان جلوگیری می‌کنند. سیفون‌ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ طراحی و ساختار با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

سیفون از چند جزء تشکیل شده است که شامل اتصالات و قطعات مختلفی مانند گلویی، اتصالات زانویی و کاسه خروجی می‌باشند. بدنه آن، متناسب با نوع مدل از فلزها و پلیمرهای متنوعی ساخته می‌شود. استیل، برنج، upvc، پلیکا و pvc نمونه ای از این متریال به شمار می‌آیند.

عملکرد زهکشی در سیفون، بر اساس قانون “هیدرواستاتیک کشتی‌های ارتباطی” است که به کمک یک زانو، فرآیند زهکشی آب انجام می‌شود. به این صورت که بخش دهانه با لوله ورودی در بالا و قسمت پایینی با سوراخ لوله تخلیه در ارتباط می‌باشد. حتی پس از بسته شدن دریچه آبگیری، بخشی از آن نمی‌تواند از قسمت خمیده عبور کند. بنابراین به اصطلاح سامپ همیشه با آب پر می‌شود. بنابراین برای زانو یک آب بند (سیفون) درنظر می‌گیرند که این از ورود بوی فاضلاب به سایر بخش‌های خانه جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید : هنگام افتادن صابون در چاه دستشویی

تعویض سیفون روشویی

انواع سیفون روشویی

مدل‌های مختلفی از سیفون‌ها تولید می‌شود که در شکل و متریال آن متفاوت هستند (گاهی عملکردشان نیز فرق دارد). دو نوع پر کاربرد و پرفروش سیفون‌ها به شکل S و P می‌باشند. سیفون مدل P، معمولا برای ایجاد اتصال در روشویی‌ها، حمام و دستشویی به کار گرفته می‌شود.

به طور کلی، جریان فاضلاب در سیفون P، در قیاس با سایر نمونه‌ها کندتر به طرف چاه اصلی می‌روند. از لحاظ عمق نیز سیفون‌ها، به دو مدل آب بندی معمولی و عمیق تقسیم می‌گردند. نوع معمولی آن تقریبا پنج سانتی‌متر عمق دارد. در مقابل سیفون‌های عمیق هستند که عمقشان حدودا 10 سانتی‌متر می‌باشد. سیفون راه بند، یکی دیگر از انواع آنها بوده که برای جلوگیری از نشت و نفوذ بوی نامطبوع فاضلاب در محیط به کار گرفته می‌شوند. از دیگر مدل‌های سیفون روشویی می‌توان به سیفون‌های چربی گیر اشاره کرد. این مدل، برای جلوگیری از وارد شدن چربی‌ها و روغن‌ها به داخل چاه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. زیرا اینها چربی‌ها را به خوبی نگهداری کرده تا از مشکلات بعدی جلوگیری کند.

بیشنر بخوانید : گرفتگی لوله فاضلاب با قیر و روش باز کردن

تعویض سیفون روشویی

نصب سیفون روشویی سنگی

اکثر ساختمان‌های قدیمی از سیفون روشویی سنگی استفاده می‌کنند که بخش آبریز آن با یک پیچ پایه‌ای بلند به لوله تخلیه متصل می‌شود. نصب سیفون روشویی سنگی نسبت به نمونه‌های جدید کمی متفاوت است. برای نصب سیفون روشویی، براساس مراحل زیر پیش می‌رویم:

  •  این نوع سیفون، یک آبریز پنجره‌ای دارد که باید روی سوراخ وسط قرار دهید.
  •  حال لوله تخلیه را در زیر سینک روشویی گذاشته و با پیچ گوشتی پیچ روی آبریز را به لوله تخلیه ببندید.
  •  در این مرحله، باید باقی سیفون روشویی را به هم وصل کرد. برای سیفون روشویی مخزن‌دار، مخزن را به استفاده از پیچ‌های موجود در بسته بندی، در دو طرف لوله تخلیه ببندید. اگر تنها از لوله خرطومی بعنوان سیفون استفاده می‌کنید، لوله خرطومی را اندکی به طرف پایین قوس داده، سپس آن را ببندید. این کار باعث شده تا آب در داخل آن جمع شود.
  • اکنون باید اتصال دهنده سیفون به لوله فاضلاب را به سری لوله داخل دیوار ببندید( این لوله داخل دیوار در بخش پایینی سینک قرار گرفته است).
  •  بخش پایینی لوله تخلیه سیفون روشویی را به اتصال دهنده زده و با پیچ آن را محکم ببندید.

تعویض سیفون روشویی

نصب سیفون اتوماتیک روشویی

نوع دیگری از سیفون‌ها در بازار موجود هستند که دارای سیستم خودکار یا “Pop-up drain” می‌باشند. برای اتصال سیفون بر روی سینک روشویی جدید، باید لوله سیفون را به طور کامل به لوله فاضلاب داخلی که روی دیوار قرار دارد، وصل کنید. از این رو، با استفاده از یک اتصال دهنده خاص و چسب مخصوص، آن را به لوله فاضلاب پایین روشویی این کار را انجام می‌دهیم. گاهی شما مجبور به خرید سیفون روشویی خواهید شد. هر پکیج کامل سیفون روشویی شامل لوله تخلیه، 2 واشر و 2 مهره اتصال دهنده پیچی است.

  • برای استفاده از این قطعات باید مهره اتصال دهنده را به بخش داخلی لوله تخلیه با یک فشار وارد کنید و مهره مربوطه را بچرخانید.
  • دو واشر با سایزهای متفاوت داخل پکیج وجود دارد. براساس اندازه لوله فاضلاب، یکی از دو واشر را انتخاب می‌کنیم.
  • در این مرحله شما باید لوله تخلیه را به دیوار وصل کنید. گاهی طول لوله، بیشتر از اندازه مورد نظر است. در چنین شرایطی ابتدا فاصله لوله به دیوار را با متر اندازه گرفته و به همان میزان، لوله تخلیه را ببرید. پس از این، مهره اتصال دهنده را در داخل لوله قرار داده و مهره دیگر را روی دیوار می‌گذاریم. حال از آن یکی واشر، برای وصل کردن لوله به دیوار استفاده می‌کنیم.
  • در این گام، مانند روشویی‌های سنگی، لوله تخلیه را به داخل دیوار فرو کرده و بصورت پیچی به اتصال دهنده (یا آداپتور) می‌بندیم. سپس لوله “U” شکل را به لوله تخلیه چفت کرده و مهره اتصال دهنده را در دو طرف لوله ببندید. یادتان باشد که مهره‌ها با واشر به همدیگر خوب بسته شوند (توجه: در صورت استفاده از آچار، به پیچ و مهره بیش از حد فشار وارد نکنید زیرا ممکن است آب بندها آسیب ببینند).
  • در گام آخر، شما باید لوله فاضلاب و سیفون روشویی را امتحان کنید تا مطمئن شوید نشتی ندارد. بنابراین، شیر آب روشویی را باز کرده و کل لوله تخلیه بررسی کنید که آیا آب از آن چکه می‌کند یا خیر.

تعویض سیفون روشویی به چه صورت است؟

هر چند سال یکبار به دلایل مختلفی ممکن است شما به فکر تعویض سیفون روشویی بیفتید. از این رو برای نصب سیفون روشویی به یک سری تجهیزات نیاز دارید:

  • دستمال
  • اره
  • آچار فرانسه
  • پکیج سیفون روشویی
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مرحله 1:

در این مرحله از نصب سیفون روشویی باید فضای اطراف را آماده کنید. به عنوان مثال برای روشویی‌های کابینت‌دار شما باید وسایل اضافی را از داخل آن بیرون آورده و یک دستمال یا پارچه را کف کابینت روشویی قرار دهید تا درصورت نشتی، ته مانده آب آلوده محیط داخلی کابینت را کثیف نکند.

مرحله 2:

اگر روشویی شما قدیمی است، تعویض سیفون روشویی آن بسیار راحت‌ می‌باشد. پس قبل از هر کاری، مخزن سیفون را با احتیاط باز کنید. تعویض قطعات سیفون‌های روشویی‌ جدید کمی متفاوت است. این سیفون‌ها دارای شترگلو هستند. شما باید شترگلو را با آچار فرانسه باز کنید.

مرحله 3:

سیفون دارای یک  بازو است که به کمک مهره اتصال دهنده به لوله تخلیه باز متصل شده است. شما باید این اتصالات بازو را از هم جدا کنید. برای این کار لوله را به آرامی به  طرف عقب یا جلو کشیده تا راحت‌تر از دیوار جدا شود.

مرحله 4:

در این مرحله از نصب سیفون روشویی باید مهره را بر روی بازو قرار دهید. از این رو، مهره را از طرف رو به رو داخل لوله قرار داده و مهره بعدی را در طرف دیگر انتهایی بازو وارد کنید. حال وقت استفاده از واشر است. یک واشر از پکیج برداشته و بین اتصال دهنده و انتهای لوله سیفون قرار دهید( توجه: در این حالت باید قسمت مورب واشرها به سمت خارج قرار بگیرد).

حال به صورت همزمان، مهره و واشر دیگر را در بخش مغزی انتهای دریچه روشویی قرار داده تا کار تعوی سیفون روشویی تمام شود.

کلام آخر 

همان طور گفتیم، سیفون‌ها بسته به نوع کاربرد انواع مختلفی دارند که به طور عمده به منظور جلوگیری از بوی نامطبوع فاضلاب در بخش‌های مختلف خانه مور استفاده قرار می‌گیرند. ما در این مقاله نصب سیفون روشویی را به شما آموزش دادیم. اگر قصد انجام این کار را دارید، می‌توانید مطابق راهنمای بالا عمل کنید. لازم به ذکر است که قیمت سیفون روشویی بسته به نوع متریال و شرکت سازنده متفاوت خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا