فاصله بین گاز و هود چقدر باید باشد؟

هود و هواکش

آشپزخانه عضو اصلی هر خانه‌ای است و اجاق گاز قلب تپنده و گرمابخش آن است. هیچکس دوست ندارد بوی غذاهایی که روی گاز پخته می‌شوند، در خانه باقی بماند. لذا تهویه مناسب برای خارج کردن بوی مواد غذایی، یکی از امور واجب هر آشپزخانه‌ای است. در گذشته این عمل توسط دودکش بلند منازل انجام میشد اما امروزه و با وجود زندگی آپارتمانی، ایده دودکش غیرممکن است. هود، وسیله‌ای است که جایگزین دودکش‌های بلند خانه‌های قدیمی شده است. هود هوای اطراف اجاق گاز را تهویه کرده، بو و رطوبت اضافی را از محیط آشپزخانه خارج می‌کند. فاصله بین هود و گاز، یکی از فاکتورهای مهم در حداکثر بهره‌وری این وسیله است. در هنگام پخت و پز، چربی و بخارات، به سمت بالا حرکت می‌کنند و مانند بقیه عناصر شناور، با بالا رفتن منبسط شده و دچار افزایش حجم می‌شوند. هود در بالای اجاق گاز شما نصب می‌شود و این بخارات و چربی‌های اضافی متساعد از مواد در حال پخت را از محیط زندگی شما دور می‌کند.

آیا فاصله بین هود و گاز اهمیتی دارد؟ اهمیت آن چیست؟

همانطور که گفته شد، فاصله بین هود و گاز فاکتور مهمی است که می‌تواند باعث  بیشترین بازده در استفاده از هود شود. برخی افراد تصور می‌کنند فاصله این دو وسیله اهمیت خاصی ندارد و به‌هرحال، هود وظیفه خود را به خوبی انجام خواهد داد. در حالی که این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست. رعایت نکردن فاصله مناسب بین هود و گاز، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود که در ادامه به بررسی این مشکلات می‌پردازیم.

فاصله بین گاز و هود

در صورت رعایت نکردن فاصله بین هود و گاز چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟

  1. ممکن است در صورت عدم رعایت فاصله مناسب بین این دو وسیله، هود بسوزد و آتش‌سوزی اتفاق بیفتد.
  2. عملکرد هود با مشکل مواجه می‌شود و هود نمی‌تواند به‌خوبی بو و مواد متصاعد از غذا را جذب کند.
  3. چربی توسط هود جذب نشده، در محیط آشپزخانه می‌ماند و باعث کثیفی بیش از حد کابینت‌ها و سطوح می‌شود.
  4. اکسید نیتروژن متصاعد شده از گاز، در هوا باقی مانده، باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی خطرناک می‌شود.

پس از بررسی دلایل اهمیت فاصله بین هود و گاز، در ادامه به بررسی فاکتورهایی که فاصله مناسب این دو وسیله را مشخص می‌کنند می‌پردازیم.

عوامل تعیین کننده برای انتخاب بهترین فاصله بین هود و گاز

به‌طور کلی، بهترین فاصله بین هود و گاز در آشپزخانه حدود 60 تا 80 سانتی‌متر است. اما در هنگام نصب، عوامل زیادی وجود دارند که باید برای تنظیم این فاصله به آن‌ها توجه کنید. در ادامه به بررسی عوامل تعیین کننده فاصله بین هود و گاز می پردازیم.

1. ابعاد، نوع و قدرت هود

یکی از مهم ترین نکاتی که فاصله بین هود و گاز را تعیین می کند، ابعاد و قدرت هود شما است. در مورد اندازه هود باید به نکات زیر توجه کنید:

  1. عرض هود باید به اندازه‌ای باشد که تمام عرض اجاق گاز را بپوشاند.
  2. اگر ابعاد هود کوچک‌تر از اجاق گاز باشد، باید آن را در فاصله کمتری از گاز نصب کنید تا بتواند به طور موثری بو و رطوبت متصاعد از گاز را جذب کند.
  3. اگر هود شما نسبت به هودهای معمولی موجود در بازار، قدرت کمی دارد نیز باید آن را در فاصله کمتری از گاز نصب کنید تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

انواع مختلفی از هود در بازار وجود دارد. هودهای مخفی، مورب و شومینه‌ای، انواع مختلف هود هستند که متناسب با نوعشان، در فواصل متفاوتی از گاز نصب می‌شوند. مناسب‌ترین فاصله برای این هودها با در نظر گرفتن وجود تناسب بین هود و گاز، به شرح زیر است:

  1. فاصله هود شومینه‌ای تا گاز ۷۰ سانتی‌متر
  2. فاصله هودهای مورب تا گاز ۶۰ سانتی‌متر
  3. هودهای مخفی و زیر کابینتی ۶۵ سانتی‌متر

ابعاد، نوع و قدرت هود

2. سبک غالب در آشپزی شما

نوع آشپزی غالب شما، فاکتور مهمی در فاصله بین هود و گاز است. بیشتر غذای روغنی مصرف می‌کنید یا آب‌پز؟ آیا روی گاز خود غذاهای کبابی نیز درست می‌کنید یا خیر؟
غذاهای کبابی و چرب، نسبت به سایر غذاها، بو و ذرات معلق بیشتری تولید می‌کنند. بنابراین در منازلی که سبک آشپزی غالب، غذاهای چرب و کبابی است، هود باید قوی تر باشد و در فاصله نسبتا کمتری با گاز نصب شود. همچنین نوع گاز نیز اهمیت زیادی در فاصله هود و گاز دارد؛ زیرا اجاق‌های گازی، چربی و بوی بیشتری نسبت به اجاق‌های برقی ایجاد می‌کنند.

3. انداره آشپزخانه

ابعاد آشپزخانه از دیگر فاکتورهای مهم برای تعیین فاصله بین هود و گاز است. ممکن است اندازه آشپزخانه شما خیلی کوچک باشد یا سقف منزلتان کوتاه‌تر از محدوده عادی باشد. در این صورت باید هود خود را در فاصله کمتری از گاز نصب کنید تا بو و بخار، پیش از پخش شدن در محیط، توسط هود جذب شدهو از محیط خانه و آشپزخانه شما خارج شوند.

فاصله گاز و هود

4. قد و قامت شما!

معمولا افراد ترجیح می‌دهند، هود در فاصله ای از گاز نصب شود که در محدوده بینایی آن‌ها قرار داشته باشد. بنابراین قد و قامت شما نیز فاکتور مهمی برای تعیین فاصله مناسب بین هود و گاز می باشد. اگر قد شما از حد نرمال بلندتر است، باید توجه کنید که هود نباید در هنگام پخت و پز جلوی دید شما را بگیرد که مجبور شوید برای تسلط بیشتر روی غذا، روی گاز خم شوید. این موضوع باعث می‌شود پوست صورت شما با حرارت گاز آسیب ببیند و یا هنگام بلند کردن سر، هود با سر و صورت شما برخورد کند.

اگر قد و قامت شما از حد نرمال جامعه کمی کوتاه‌تر است، پیشنهاد ما به شما این است که هود را در فاصله‌ای قرار دهید که هیچ مزاحمتی برای شما ایجاد نکند و بتوانید بدون ریسک برخورد سر به هود، آشپزی کنید. اما به این نکته توجه کنید که هود را در ارتفاع خیلی بلندی نسبت به گاز قرار ندهید، زیرا در هنگام تمیز کردن هود، دچار مشکل خواهید شد و دسترسی به هود برای شما سخت می‌شود.

در ادامه این مقاله، نکات مهمی که در نصب هود اهمیت دارند را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم تا در نصب هود خود، تمامی جنبه‌های امنیتی را در نظر بگیرید.

نکات نصب هود

  1. حداقل فاصله پایین هود تا سطح صفحه گاز نباید کمتر از 70 باشد. نزدیک کردن بیش از حد گاز به هود باعث موارد زیر می‌شود:
  • ذوب‌شدگی کلید هود
  • تخریب پنل لمسی هود
  • سوختن فیلتر آلومینیومی هود
  • سوختن و آتش گرفتن موتور هود
  • اختلال در عملکرد مطلوب هود

نصب هود باید با استفاده از پیچ رول ‌پلاک انجام شود. هود را با پیچ‌های خودکار و بدون درگیر شدن با دیوار پشت کابینت نصب نکنید. پیچ رول‌پلاک باعث استحکام اتصال کابینت و هود به دیوار پشتی می‌شود و احتمال افتادن هود را به صفر می‌رساند.

نصب هود

  1. اگر دیوار آشپزخانه با کابینت فاصله زیادی دارد و استفاده از رول پلاک مقدور نیست؛ می‌توانید با رعایت نکات ایمنی، از پیچ‌های خودکار استفاده کنید. در این حالت از واشر فلزی استفاده کنید و بسته به وزن هود، پیچ‌های مصرفی خود را زیاد کنید.
  2. به دلیل جنبه زیبایی هود، توجه به تقارن و قرارگیری صحیح آن بر روی گاز و نسبت به کابینت، ضروری است.
  3. اتصال برق به هود، حتما باید از بالای هود صورت گیرد. توجه داشته باشید که برق مربوط به هود، بالای تاج کابینت‌ها باشد تا نصب کننده هود، برق هود را از بالای کابینت‌ها وصل کند. اتصال هود به برق پریزهای پایین هود، باعث گرم شدن سیم با حرارت گاز شده و خطر آتش‌سوزی را به‌شدت افزایش می‌دهد.
  4. بهتر است فاصله هود تا خروجی هوا کم باشد (تا حد استاندارد) تا خروج بو و بخارات به سرعت انجام گیرد و فشار اضافی روی موتور هود اعمال نشود.
  5. برای خروجی هوای هود از استفاده از لوله‌های بخاری و آکاردئونی خودداری نمایید و حتما از خرطومی پلاستیکی ارتجاعی استفاده کنید.
  6. خروجی هود به‌هیچ‌وجه نباید با خروجی پکیج و آبگرمکن مشترک باشد. این موضوع باعث بازگشت گازهای سمی و کشنده تولید شده در آبگرمکن و پکیج به محیط زندگی می‌شود و زندگی افراد خانه را در معرض خطر قرار می‌دهد.
  7. برای اتصال هود به جریان برق شهری از محافظ الکترونیکی استفاده کنید تا بر اثر نوسانات برق، برد و قطعات هود آسیب نبینند.
  8. اگر خروجی هود در ساختمان شما پیش‌بینی و تعبیه نشده است، می‌توانید از فیلترهای زغالی استفاده کنید. این قطعه در بالای موتور هود نصب می شود و شما را از خرطومی پلاستیکی بی‌نیاز می‌کند. استفاده از فیلتر زغالی نمود ظاهری ندارد و باعث زیبایی بیشتر آشپزخانه شما می‌شود.

بهترین نوع هود

سخن نهایی

هر آشپزخانه‌ای، برای تهویه نیاز به هود دارد. اما برخی افراد از عملکرد هود خود (حتی زمانی که هود کیفیت بالایی دارد) رضایت کافی را ندارند. در استفاده از هود، رعایت فاصله مناسب بین هود و گاز، مهم ترین نکته است. در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع پرداختیم و سعی کردیم به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم. برای داشتن آشپزخانه عاری از دود و بوی نامطلوب ناشی از مواد غذایی، به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید.

اگر برای انتخاب هود مناسب سردرگم هستید، می‌توانید سوالات خود را این‌جا بپرسید و پاسخ سؤال خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید.

4.2/5 - (12 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام. آیاد هود جلوی گرمای گاز رو هم میگیره؟ تازه کابینت کردیم از نوع ممبران. چسب طرح روی چوب داره وا میره، هود بزاریم جلوگیری میکنه از این قضیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا