نحوه تعویض کلید هود و بررسی دلایل خرابی آن

لوازم خانگیهود و هواکش

شاید کمتر کسی امروزه در آشپزخانه خود از هود استفاده نمی‌کند و امروزه این دستگاه به یکی از لوازم ضروری هر خانه‌ای تبدیل شده است. هود آشپزخانه هنگام آشپزی ذرات حاصل از پخت‌وپز را به داخل کشیده تا هوای محیط اطراف شما در این شرایط نامطبوع نشود. یکی از مشکلاتی که در استفاده از هود برای کاربران پیش می‌آید، خراب شدن کلیدهای این دستگاه است که در برخی از موارد حتی جلوی روشن شدن هود را نیز می‌گیرد. اگر کلید هود شما هم خراب شده و قادر به استفاده از این دستگاه هنگام آشپزی نیستید، احتمالا به دنبال یک راهکار برای رفع این مشکل می‌گردید. به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره با بررسی نحوه تعویض کلید هود به شما در این روند کمک خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دلایل خرابی کلید هود

اولین علتی که می‌‌توان برای کار نکردن کلید هود در نظر گرفت، خراب بودن خود کلید است. البته این تنها علتی نیست که باعث کار نکردن این کلیدها می‌شود و عوامل دیگری نیز می‌توانند در ایجاد این اختلال تاثیرگذار باشند که در ادامه آن‌ها را به‌طور خلاصه مرور خواهیم کرد:

  • اتصالات ناصحیح
  • وجود قطعی در سیم‌ها
  • ایراد در برد الکتریکی

در صورتی که با فشردن کلید هود هیچ بازخوردی از دستگاه مشاهده نمی‌کنید، باید با طی کردن روند عیب‌یابی به دنبال ریشه بروز مشکل بگردید تا پس از شناسایی علت کار نکردن کلید هود، راهکارهای پیش روی خود برای رفع این مشکل را بررسی کنید.

در روند عیب‌یابی شما باید با توجه به اطلاعات قبلی که نسبت به کارکرد هود خود دارید، عملکرد قطعاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم را مورد بررسی قرار دهید. در بخش بعد همراه با مرور مراحل تعویض کلید هود، اطلاعات لازم برای دسترسی به دیگر قطعات را نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دلایل خرابی کلید هود

مراحل تعویض کلید هود

شما با پشت سر گذاشتن مراحلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد می‌توانید کلید هود خود را تعویض کنید و اگر در این حین با اختلال دیگری در بقیه بخش‌ها برخورد کردید، اقدامات لازم برای رفع آن‌ها را در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که در انجام مراحل نباید عجله کرد و تمامی مراحل را باید به‌آرامی و دقت زیاد به انجام رساند.

  • هشدار: عیب‌یابی و تعمیر هود آشپزخانه به دلیل وجود جریان برق در مدار این دستگاه خطرناک محسوب می‌شود. بنابراین در این روند نکات ایمنی را رعایت کرده و این مسئله را به عنوان اولویت اصلی در نظر بگیرید. همچنین در صورتی که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارید، تعویض کلید هود خود را به افراد دارای صلاحیت بسپارید.

1. جریان برق را قطع کنید

قبل از شروع شما باید اتصال هود را با جریان برق شهری قطع کنید. توجه داشته باشید که خاموش بودن دستگاه در این روند به هیچ عنوان کافی نیست و جریان برق نباید در مدار داخلی این دستگاه وجود داشته باشد.

توصیه می‌کنیم که به این منظور برق هود را از سمت فیوز ساختمان قطع کنید. در نهایت با استفاده از فازمتر از عدم وجود جریان برق در مدار دستگاه اطمینان حاصل کنید.

2. فیلترها و پنل زیرین را جدا کنید

در گام بعدی برای تعویض کلید هود شما برای دسترسی پیدا کردن به قسمت پشتی کلیدها باید ابتدا فیلترها و پنل زیرین هود را جدا کنید. به این منظور در قدم اول با فشردن گیره فیلترها، هر دو فیلتر را از موقعیت خود خارج کنید و آن‌ها را در یک موقعیت ایمن قرار دهید.

برای جدا کردن پنل زیرین، پیچ‌هایی که آن را در موقعیت خود نگه داشته‌اند را جدا کرده و همزمان دست خود را زیر پنل بگیرید تا پس از باز شدن همه پیچ‌ها، پنل سقوط نکند. پس از این که پیچ‌ها را باز و پنل را جدا کردید، آن‌ها را همانند فیلترها در یک موقعیت ایمن قرار دهید.

برای تعمیر هود از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

3. کلید موردنظر را جدا کنید

پس از این که فیلترها و پنل زیرین هود را جدا کنید، ناحیه پشتی کلیدها در دسترس شما قرار خواهد گرفت. توصیه می‌کنیم که در این مرحله شرایط موقعیت قرارگیری کلید و اتصالات کلید مدنظرتان را مورد بررسی قرار دهید تا اگر اشکالی در این قسمت‌ها وجود داشت، تدابیر لازم برای رفع مشکل موجود اندیشیده شود. همچنین بهتر است که شرایط فیزیکی سیم‌ها نیز در این مرحله چک شود تا در صورت وجود قطعی در ساختار آن‌ها، در همین مرحله اقدامات لازم به عمل آید.

برای جدا کردن کلید شما باید ابتدا سیم‌هایی که به کلید متصل هستند را جدا کنید. به‌طور معمول به هر کلید 3 سیم متصل شده است که اتصال هر سه باید جدا شود. قبل از جدا کردن این سیم‌ها بهتر است یک عکس از نحوه و ترتیب اتصالات تهیه کنید تا هنگام نصب کلید جدید دچار سردرگمی نشوید.کلید موردنظر را جدا کنید

زمانی که اتصالات سیم‌های کلید را جدا کردید، کلید را به سمت بیرون کشیده و با دست دیگر از پشت به خارج شدن کلید از موقعیتش کمک کنید. در نهایت کلید را بیرون کشیده و در صورت نیاز شرایط را برای نصب کلید جدید در محل قرارگیری فراهم کنید.

4. کلید جدید را نصب کنید

به این منظور شما باید کلید جدید را از قسمت پشتی کلید وارد پنل صفحه کلید هود کنید. پس از این که کلید را در موقعیت موردنظر قرار دادید، با یک دست آن را نگه داشته و با دست دیگر اتصالات سیم‌ها با آن را برقرار کنید.

توجه داشته باشید که این سیم‌ها را به همان ترتیبی که قبلا قرار داشتند به کلید جدید متصل کنید. هر گونه تغییر در موقعیت اتصال این سیم‌ها باعث خواهد شد تا کلید جدید نیز عکس‌العملی نسبت به دستورات شما از خود نشان ندهد.

پس از وصل کردن سیم‌ها به کلید، از ایمن بودن این اتصال اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز اصلاحات ضروری را اعمال کنید.

  • نکته: با خرید کلید هود از مراکز معتبر، نسبت به سالم و باکیفیت بودن این کلید اطمینان حاصل کنید. خرید قطعات غیراصلی که از کیفیت پایینی برخوردار هستند، عملکرد کلی هود شما را به مرور زمان مختل می‌کند و این مسئله هزینه قابل‌توجهی را برای شما به همراه خواهد آورد.کلید جدید را نصب کنید

مطالعه بیشتر: کار نکردن صفحه لمسی هود آشپزخانه

5. قطعات را به موقعیت خود بازگردانید

زمانی که روند نصب کلید جدید به اتمام رسید، زمان نصب کردن مجدد پنل زیرین و فیلترها فرا رسیده است. به این منظور ابتدا پنل را در موقعیت خود قرار داده و با نگه داشتن آن، پیچ‌های پنل را ببندید. فراموش نکنید که شل بودن یا سفت بودن بیش از اندازه پیچ‌های پنل زیرین هود خطرناک است و می‌تواند باعث آسیب رساندن به شما و خود دستگاه شود. بنابراین در بستن پیچ‌ها دقت کنید و در نهایت از ایمن بودن این اتصال مطمئن شوید.

پس از نصب پنل زیرین، فیلترها باید جایگذاری شوند. در این راستا فیلترها را به‌صورت تک تک در موقعیت مدنظر قرار بدهید و با استفاده از گیره‌های مخصوص، اتصال آن‌ها با هود را برقرار کنید. در این روند نیز شما باید از صحیح و ایمن بودن اتصال فیلترها مطمئن شوید تا در عملکرد هود اختلال ایجاد نشود.

قطعات را به موقعیت خود بازگردانید

6. جریان برق را وصل کنید

با این که مراحل نصب کلید جدید به پایان رسیده است، هنوز از درست شدن عملکرد کلید هود مطمئن نیستیم. در این جهت شما باید اتصال هود با شبکه برق شهری را مجددا برقرار کنید تا در قدم بعد عملکرد کلید جدید مورد بررسی قرار گیرد. پس از وصل شدن جریان برق، صحیح بودن عملکرد کلید را چک کنید.

برای تعمیر هود از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در صورتی که اختلال موجود با تعویض کلید هود برطرف شده بود، شما می‌توانید با اطمینان‌خاطر به استفاده از هود آشپزخانه خود بپردازید. اما اگر کماکان پس از فشردن کلید موردنظر، دستگاه هیچ واکنشی نشان نمی‌داد، احتمالا ریشه اختلال به برد الکتریکی هود بازمی‌گردد و برای اصلاح این اشکال، عملکرد این قطعه باید توسط افراد دارای صلاحیت بررسی شود. فراموش نکنید که برد الکتریکی دارای ساختاری پیچیده و ظریف است و افراد بی‌تجربه نباید در راستای عیب‌یابی و تعمیر آن اقدامی انجام دهند. در غیر اینصورت وسعت اختلال افزایش یافته و شما باید برای تعمیر یا تعویض این قطعه هزینه بیشتری را صرف کنید.

مطلب پیشنهادی:آموزش تصویری تمیز کردن هود

نتیجه‌گیری

در این مقاله از مجله آچاره با مرور مراحل تعویض کلید هود تلاش کردیم تا اطلاعات لازم به این منظور را در اختیار شما قرار دهیم. توصیه می‌کنیم که اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید، با ثبت یک درخواست ساده در وب‌سایت یا اپلیکیشن آچاره، از خدمات کارشناسان مجرب این مجموعه در راستای تعمیر هود خود استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با این متخصصین در میان گذاشته و پاسخ خود را در مدت زمانی کوتاه دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

مطالعه بیشتر: آموزش تعویض شیشه هود آشپزخانه

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا