آموزش تعمیر و عیب‌یابی رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن برقی

سرمایش و گرمایشآبگرمکنگرمایش

آبگرمکن برقی و گازی شباهت زیادی به هم دارند. برای مثال هر دو مخزنی عایق جهت حفظ درجه حرارت آب دارند. اصلی‌ترین تفاوت بین این دو نوع آبگرمکن، منبع حرارت آن‌ها است. آب در آبگرمکن برقی توسط المنت‌های الکتریکی و در آبگرمکن گازی به وسیله سوخت گاز و حرارت ایجاد شده در زیر مخزن گرم می‌شود.

معمولاً مشکلات ایجاد شده در آبگرمکن‌های برقی ناشی از خرابی المنت‌ها است. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی رایج‌ترین موارد تعمیر آبگرمکن و مشکلات آبگرمکن برقی و نحوه رفع ایرادات آن می‌پردازیم.

انواع مشکلات آبگرمکن برقی و نحوه تعمیر آن‌ها

قبل از شروع تعمیر آبگرمکن برقی یادتان باشد آبگرمکن را از برق کشیده و فیوز مربوطه را قطع کنید. حتما سیم‌ها را با فازمتر بررسی کنید و از نبود جریان برق در آن‌ها مطمئن شوید.

انواع مشکلات آبگرمکن برقی و نحوه تعمیر آن‌ها

تعمیرات انواع آبگرمکن زمینی و دیواری با تیم آچاره

گرم نشدن آب در آبگرمکن برقی

  • علت: گرم نشدن آب در آبگرمکن برقی ممکن است به علت نرسیدن برق، گیر کردن سوئیچ محدود کننده دما و یا خرابی المنت‌ها باشد.
  • نحوه رفع مشکل و تعمیر آبگرمکن برقی : ابتدا قطع کننده مدار آبگرمکن در پنل بررسی کنید و ببینید گیر نکرده باشد. در صورتی که سوئیچ گیر کرده بود آن را روی حالت OFF و سپس ON قرار دهید. اگر مشکل از سوئیچ نبود، باید محدود کننده دمای بالا را ریست کنید. جهت انجام این کار این مراحل را دنبال کنید:
  1. ابتدا قطع‌کننده مدار آبگرمکن در پنل را خاموش کنید.
  2. پنل دسترسی در المنت بالایی آبگرمکن را جدا کرده و بردارید.
  3. عایق و گارد پلاستیکی را با احتیاط برداشته و مراقب برخورد دست‌هایتان به سیم‌ها باشید.
  4. دکمه تنظیم دما (دکمه قرمز رنگ) در قسمت بالای ترموستات بالایی را بفشارید.
  5. پنل دسترسی و عایق را مجددا نصب کنید.
  6. قطع‌کننده مدار آبگرمکن را روشن کنید.
  7. در صورتی که مشکل رفع نشد، هر کدام از المنت‌ها را تست کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید بدین نحو تعمیر آبگرمکن برقی انجام می‌شود.

گرم نشدن آب در آبگرمکن برقی

کمبود آب گرم در آبگرمکن برقی

  • علت: اگر با مشکل ناکافی بودن آب گرم مواجه شدید، احتمالا به این دلیل است که حجم مخزن جهت رفع نیازهای آب گرم خانگی شما بسیار کم است. در صورتی که آب مصرفی شما از آستانه ظرفیت مخزن بیشتر باشد با این مشکل مواجه خواهید شد.
  • نحوه رفع مشکل و تعمیر آبگرمکن برقی : 75 درصد ظرفیت آبگرمکن برقی باید آب داغ باشد. به طور مثال یک مخزن 150 لیتری برای تامین 112 لیتر آب گرم مناسب است. در صورتی که نیاز شما از ظرفیت آبگرمکن بیشتر است، یکی از راهکارها کوتاه کردن زمان استفاده از آب گرم برای مصارف مختلف، خصوصا دوش گرفتن است. می‌توانید از سردوش‌هایی با فشار آب کم استفاده کنید و ماشین ظرفشویی و لباسشویی را همزمان روشن نکنید. اگر مخزن برای مصارف شما کوچک نیست و کمبود آب گرم به‌تازگی اتفاق افتاده، احتمالا مشکل از خرابی المنت‌های آبگرمکن است. در این صورت نیاز به تعویض المنت‌ها دارید که بهتر است تعمیر آبگرمکن برقی توسط فرد متخصص انجام شود.

کمبود آب گرم در آبگرمکن برقی

داغ شدن بیش از حد آب در آبگرمکن برقی

  • علت: معمولا در صورتی که یک یا هر دو ترموستات روی درجه حرارت بالایی تنظیم شده باشند با این مشکل مواجه خواهید شد.
  • نحوه رفع مشکل و تعمیر آبگرمکن برقی : جهت بررسی تنظیمات ترموستات آبگرمکن الکتریکی این مراحل را دنبال کنید:
  1. جریان برق آبگرمکن برقی را قطع کنید.
  2. پنل دسترسی عایق هر کدام از المنت‌ها را بردارید. احتیاط کنید. به هیچ عنوان به سیم‌ها و پایانه‌های برقی دست نزنید.
  3. با استفاده از فازمتر سیم‌ها را چک کرده و از نبود جریان برق مطمئن شوید.
  4. تنظیمات گرمایشی هر دو ترموستات را بررسی کنید. دمای هر دو ترموستات باید یکی باشد. تنظیمات پیشنهادی برای ترموستات‌ها دمای بین 45 تا 50 درجه سانتی‌گراد است.
  5. پس از تنظیم دمای هر دو ترموستات، پنل دسترسی را مجددا وصل کنید.
  6. مدار آبگرمکن برقی را روشن کنید.

برای این منظور بایدآموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن را گذرانده باشید یا به افراد متخصص اعتماد کنید.

داغ شدن بیش از حد آب در آبگرمکن برقی

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی!

چکه کردن آب در آبگرمکن برقی

  • علت: مشکل چکه کردن آب معمولا به خرابی فلکه و اتصالات لوله‌کشی مربوط می‌شود، اما ممکن است به علت مشکلات مخزن هم باشد.
  • نحوه رفع مشکل و تعمیر آبگرمکن برقی : چکه کردن آب از مخزن می‌تواند به دلیل شل‌شدگی المنت‌های گرمایشی و یا فرسایش مخزن باشد. جهت رفع مشکل، المنت‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را با آچار مخصوص المنت سفت کنید. اگر مشکل فرسایش مخزن باشد تنها راه تعویض آن است. برق و منبع آب آبگرمکن را قطع کرده و سپس مخزن را جهت جلوگیری از چکه کردن آب تا زمان تعویض کاملا خالی کنید.

چکه کردن آب در آبگرمکن برقی

بد رنگ شدن و بوی بد آب

اگر آب خارج شده از شیرآلات منزلتان رنگی مایل به قهوه‌ای، قرمز و یا زرد دارد، احتمالا مخزن و یا لوله‌های آب خانه دچار فرسایش و زنگ‌زدگی شده‌اند. اگر آب بوی تخم مرغ گندیده می‌دهد، ممکن است علت آن وجود باکتری در آب داغ داخل مخزن آبگرمکن برقی باشد. جهت رفع مشکل نیاز به تعویض میله آند داخل مخزن دارید که باید توسط تعمیرکار متخصص انجام شود.

بد رنگ شدن و بوی بد آب

مشکل سر و صدای مخزن آبگرمکن برقی

  • علت: ممکن است صدای ایجاد شده ناشی از جوشیدن آب داخل مخزن باشد. تجمع بیش از حد ذرات در کف مخزن باعث داغ شدن بیش از حد آن و در نتیجه جوشیدن آب می‌شود.
  • نحوه رفع مشکل و تعمیر آبگرمکن برقی : اولین راه‌حل، خالی کردن مخزن جهت از بین بردن ذرات جمع شده و رسوب‌زدایی است. اگر این راه کمکی به رفع مشکل نکرد نیاز به تعویض مخزن دارید که بهتر است توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود.

مشکل سر و صدای مخزن آبگرمکن برقی

سخن پایانی

آب در آبگرمکن برقی توسط المنت‌های الکتریکی در مخزن گرم می‌شود. این آبگرمکن‌ها بسیار کارآمد هستند اما گاهی دچار مشکل می‌شوند. در این مقاله به بررسی مشکلات رایج آبگرمکن برقی از جمله مشکل گرم نشدن آب، کمبود آب گرم در منزل، داغ شدن بیش از حد آب، چکه کردن آب، بد رنگ و بد بو شدن آب و سر و صدای مخزن آب آبگرمکن پرداختیم تا بتوانید به تعمیر آبگرمکن برقی خود بپردازید. باید توجه کنید قبل از همه این موارد نصب دودکش آبگرمکن زمینی را باید درنظر داشته باشید.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا