آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

سرمایش و گرمایشآبگرمکنگرمایش

همه ما به طور روزانه میزان زیادی آب گرم مصرف می‌کنیم؛ از شستشوی دست و صورت گرفته تا شستشوی لباس و ظروف، گرمایش و استحمام؛ انجام اغلب کارهایمان به وجود آب گرم گره خورده است. در چنین شرایطی قطع شدن جریان آب گرم می‌تواند اختلال بزرگی در انجام کارهای روزانه ما ایجاد کند.

خراب شدن ترموستات یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که چه در آبگرمکن‌های برقی و چه در نوع گازی موجب قطع جریان آب گرم می‌شود. در نتیجه با دانستن نحوه تعمیر ترموستات آبگرمکن می‌توانیم در زمان صرفه‌جویی کرده و سریعا مشکل را حل کنیم. پس با این مقاله از آچاره همراه شوید تا با نحوه تعویض و تعمیر ترموستات آبگرمکن به طور کامل آشنا شوید.

ترموستات آبگرمکن چه زمانی نیاز به تعمیر یا تعویض دارد؟

علایم و نشانه‌هایی وجود دارد که در صورت مشاهده آن‌ها می‌توانید متوجه فرارسیدن زمان تعمیر یا تعویض ترموستات تعمیر آبگرمکن شوید. به این نکته توجه کنید تعمیر ترموستات آبگرمکن ایستاده و دیواری نیاز به یک متخصص حرفه‌ای دارد و کار افراد بی تجربه نیست.

تعویض ترموستات آبگرمکن

عيب يابي پیچ تنظیم ترموستات آبگرمکن مخزنی و انواع دیگر آن در این مقاله توضیح داده می‌شود.

 

برای اینکه درک بهتری از روند تعمیر آبگرمکن داشته باشیم پیشنهاد می‌شود آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی مطالعه شود.

داغ شدن بیش از حد آب

داغ شدن بیش از حد آب نشانه مشخص و رایجی از مشکل ترموستات است و وجود آن به این معنی است که نیاز به تعمیر ترموستات آبگرمکن دارید. شرایط مختلفی مثل تغییر فصل بر این مشکل اثرگذارند و باید باتوجه به شرایط فصلی، تنظیمات پیشنهادی کارخانه آبگرمکن را تغییر بدهید.

اگر امکان تغییر درجه حرارت را ندارید به این معنی است که نیاز به تعویض ترموستات آبگرمکن دارید و یا باید سیم‌کشی آبگرمکن را بررسی کنید. برای بررسی سیم‌کشی، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا دچار آسیب و ضررهای احتمالی نشوید.

کمبود آب گرم

دمای هوا در فصول سرد می‌تواند بر کمبود میزان آب گرم اثرگذار باشد. این مشکل ممکن است ناشی از سرد شدن لوله‌های عایق بندی نشده و یا خرابی ترموستات آبگرمکن باشد. مشکلات دیگری از جمله سیم‌کشی نامناسب، قطعات معیوب و یا کوچک بودن مخزن آب گرم در مقایسه با میزان مصرف‌ می‌توانند منجر به کمبود آب گرم شوند.

دیر گرم شدن آب

به  طور معمول گرمایش آب در آبگرمکن‌های برقی نیاز به زمان بیشتری دارد و حدودا دوبرابر یک آبگرمکن گازی زمان لازم است تا آب مجدد گرم شود. اگر متوجه شدید گرم شدن آب بیش از حد نرمال یک آبگرمکن برقی زمان می‌برد ممکن است مشکل از ترموستات باشد. در این صورت نیاز به تعویض ترموستات آبگرمکن دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر ترموستات خانگی چیست؟ مطالعه شود.

تست و آزمایش ترموستات آبگرمکن

اغلب آبگرمکن‌های برقی دارای دو المنت گرمایشی بالایی و پایینی هستند. برای تست و آزمایش ترموستات آبگرمکن برقی با دو المنت گرمایشی، به مولتی‌متر و پیچ‌گوشتی نیاز دارید. جهت تست ترموستات بالایی مراحل زیر را انجام دهید:

می‌توان با مطالعه مقاله طرز کار ترموستات هانیول به شناخت بهتری از انواع این محصول دست پیدا کنید.

  • برق آبگرمکن را قطع کنید.
  • پنل محافظ ترموستات را باز کرده و کاور عایق که ورودی را پوشانده خارج کرده و بیرون بیاورید.
  • به وسیله پیچ‌گوشتی ترموستات بالایی را روی بالاترین درجه تنظیم کنید.
  • ترموستات پایینی را روی کمترین درجه تنظیم کنید.
  • برق آبگرمکن را مجددا وصل کنید.
  • دو سیم بالای دکمه ریست را چک کرده و مطمئن شوید جریان برق در آبگرمکن جریان دارد.
  • برای بررسی جریان برق به وسیله مولتی متر دو سیم بالای ترموستات را تست کنید. اگر برقی وجود نداشته باشد به این معنی است که ترموستات خراب است و باید آن را تعویض کنید.

تست و آزمایش ترموستات آبگرمکن

جهت بررسی ترموستات پایینی گام‌های زیر را طی کنید:

برای شناخت بهتر از مراحل تعمیر آبگرمکن، آموزش تصویری تخلیه مخزن آبگرمکن در 6 گام کمک می‌کند.

  • به وسیله پیچ‌گوشتی ترموستات بالایی را روی کمترین درجه تنظیم کنید.
  • ترموستات پایینی را روی بیشترین درجه تنظیم کنید.
  • مطمئن شوید جریان برق در المنت پایینی وجود دارد. اگر مولتی متر جریان برق را نشان داد چند دقیقه صبر کنید تا آب گرم شود. درجه آب را در این ترموستات پایین آورده و منتظر صدایی کلیک مانند باشید؛ شنیدن صدا به این معنی است که ترموستات سالم است و درست کار می‌کند.
  • اگر جریان برقی در المنت وجود نداشت، برق ترموستات پایینی را چک کنید. یکی از میله‌های مولتی متر را روی پیچ اتصال بالایی و میله دیگر را روی روکش فلزی مخزن آب بگذارید.
  • از آنجایی که ترموستات بالایی جریان برق را به ترموستات پایینی می‌رساند، اگر عددی نمایش داده نشد به این معنی است که ترموستات بالایی نیاز به تعویض دارد.
  • اگر عدد ولت نمایش داده شد، این بار یکی از میله‌های مولتی متر را روی پیچ اتصال پایینی و میله دیگر را روی روکش فلزی مخزن آب بگذارید.نمایش عدد ولتاژ نشان دهنده وجود جریان برق است، در غیر این صورت ترموستات پایینی نیاز به تعویض دارد.

تست و آزمایش ترموستات آبگرمکن

آموزش تعویض ترموستات آبگرمکن برقی

ترموستات وظیفه تنظیم میزان گرمایش آب را به عهده دارد. اگر درجه آبگرمکن روی میزان بسیار پایینی تنظیم شود آب سرد و اگر درجه بیش از حد نرمال تنظیم شود آب داغ می‌شود. اگر اصلا آب گرم ندارید، قبل از هرچیز برق آبگرمکن را قطع کرده و سپس برای تعویض ترموستات آبگرمکن برقی این مراحل را انجام بدهید:

برای تعمیر آبگرمکن از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

  1. ترموستات‌های بالایی و پایینی را پیدا کنید.
  2. منبع تغذیه هر دو ترموستات را چک کنید. دو پنل محافظ ترموستات‌ها و کاور عایق را باز کنید.
  3. جهت اطمینان از عدم وجود برق حتما با یک مولتی متر دو سیم بالای ترموستات را چک کنید.
  4. ترموستات‌ها توسط براکت مخصوصی که آنها را محکم در برابر مخزن نگه می‌دارد نگه داشته شده و این اتصال به ترموستات کمک می‌کند تا دمای آب داخل مخزن را تشخیص بدهد. به آرامی یک طرف براکت را بیرون آورده و طرف دیگر ترموستات را به سمت بالا بچرخانید تا براکت دوباره قفل نشود. همین کار را برای سمت دیگر تکرار کنید. برای ترموستات پایینی (در صورت وجود) همین کار را تکرار کنید.
  5. ترموستات‌های قبلی را برای خرید ترموستات جدید با خودتان به ابزار فروشی ببرید تا بتوانید نوع مناسب را خریداری کنید.
  6. اگر در حین باز کردن ترموستات، براکت دچار آسیب دیدگی شد می‌توانید یک براکت جایگزین هم خریداری کنید.
  7. برای جایگذاری ترموستات‌های جدید آن‌ها را با فشار یکنواخت به سمت پایین در براکت نگه دارنده جا بیاندازید.
  8. روکش‌های ایمنی و پنل‌ها را تعویض کنید.
  9. برق را مجددا وصل کرده و آبگرمکن را یک ساعت قبل از استفاده از آب گرم روشن کنید.

هر خانه‌ای که مجهز به تجهیزات گازیوز است نیاز به راهکار موثر برای کاهش مصرف گاز در زمستان دارد.

آموزش تعویض ترموستات آبگرمکن گازی

سیستم ترموستات به کار گرفته شده در آبگرمکن‌های گازی از مدل برقی متفاوت است. در اغلب آبگرمکن‌های گازی، شیر کنترل گاز که شامل ترموستات و دستگاه محدود کننده گرمایش است در قسمت بیرونی دستگاه و نزدیک به قسمت پایین آن قرار دارد. با توجه به این مورد، در صورتی که ترموستات آبگرمکن گازی خراب شود به جای تعویض ترموستات آبگرمکن گازی، نیاز به تعویض شیر کنترل گاز دارید.

اگر در مناطق روستایی و یا نقاطی هستید که به آنجا گازرسانی نشده است آموزش تبدیل آبگرمکن کپسولی به گاز شهری را جدی بگیرید و از یک متخصص خبره بهره ببرید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا