نصب دودکش آبگرمکن زمینی و نکات پیرامون آن

آبگرمکنسرمایش و گرمایشگرمایش

همانطور که می‌­دانید علاوه بر کیفیت دستگاه و نصب آبگرمکن، نصب دودکش آبگرمکن زمینی و دیواری نیز مهم است زیرا در کیفیت عملکرد دستگاه و حفظ ایمنی بسیار تأثیرگذار است. احتراق گاز منجر به تولید گازهای سمی و خطرناک از جمله مونوکسید کربن می­‌شود که در صورت استنشاق ممکن است خطر مرگ را در پی داشته باشد. در مورد تمام وسایل گاز سوز از جمله بخاری، پکیج، انواع آبگرمکن‌­های گازسوز زمینی و دیواری، رعایت نکات ایمنی و استاندارهای فنی در هنگام نصب دودکش دارای اهمیت است. اما ما در این مطلب قصد داریم که منحصراً در مورد نصب دودکش آبگرمکن زمینی توضیحاتی را ارائه نماییم. با ما همراه باشید.

نحوه لوله کشی آبگرمکن ایستاده

قبل از نصب دودکش آبگرمکن ایستاده، باید خود آبگرمکن را در محل مناسبی نصب کنیم. در انتخاب محل نصب آبگرمکن، اولین نکته دسترسی به دستگاه­‌های کنترل گاز است، به علاوه باید این را نیز در نظر داشت که آبگرمکن در محلی نصب شود که در مواقع لزوم بتوان به راحتی کارهای مربوط به سرویس و تنظیم آبگرمکن را انجام داد.

آبگرمکن­‌های ایستاده ابعاد بزرگتری دارند و در نتیجه باید در هنگام انتخاب محل مناسب برای نصب مکانی را در نظر گرفت که قدرت مانور کافی داشته باشد؛ در کل توصیه­‌ی ما این است که به هیچ ­وجه سراغ محل­‌های زیر نروید:

  • مکان­های مرطوب و نم­دار مانند سرویس بهداشتی و فضای حمام
  • فضاهای باز و بدون سقف زیرا نباید آبگرمکن در معرض هوای سرد و یخ­زدگی قرار داشته باشد
  • در کنار وسایل گرمایشی و برقی
  • فضای بسته و بدون تهویه مانند زیر زمین و انباری

نکات نصب دودکش آبگرمکن زمینی

طریقه لوله کشی آبگرمکن زمینی مهم­ترین بخش نصب این نوع آبگرمکن است که به ترتیب زیر می­باشد:

در ابتدا از لوله ورودی آب سرد آبگرمکن ایستاده انشعاب می‌گیریم و شیر یک طرفه را روی ورودی آب سرد آبگرمکن نصب می­‌کنیم. این شیر از بازگشت آب به خط لوله اصلی آب ساختمان جلوگیری می­‌کند. شیر یک طرفه باید در نزدیک­‌ترین فاصله به ورودی آب سرد قرار داده شود. سپس شیر قطع و وصل را روی همین ورودی نصب می­‌کنیم. با استفاده از شیر قطع و وصل می‌­توان آبگرمکن را به طور کامل آبگیری کرد و یا از وارد شدن آب به آبگرمکن جلوگیری کرد.

مطلب پیشنهادی آموزش رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری برقی و گازی

همان لوله را از خروجی آب گرم آبگرمکن خارج ساخته و با اتصال زانویی آن را به نقاط مصرفی در ساختمان هدایت می­‌کنیم. در این مرحله نیز باید از شیر قطع و وصل استفاده شود. هم­چنین شیر اطمینان هم روی خروجی آب گرم آبگرمکن ایستاده نصب می­‌شود که در هنگام افزایش فشار و حرارت آبگرمکن ایستاده باز می‌­شود و در نتیجه از انفجار آن جلوگیری به عمل می‌­آورد.

در نصب و لوله­ کشی آبگرمکن زمینی به چند نکته توجه داشته باشید!

ورودی آب سرد و خروجی آب گرم باید به صورت موازی و با فاصله مناسب نصب شوند. به دلیل حرارت بالای بدنه آبگرمکن، لوله‌­های پلیمری را به طور مستقیم به بدنه آبگرمکن وصل نکنید. بهتر است که در ابتدا از لوله­‌های فلزی با طول حداقل 46 سانتی متر استفاده نموده و سپس لوله­‌های پلیمری را به آن­ها وصل نمایید.

نکته: در طریقه نصب آبگرمکن مخزنی گازی، به جای زانویی ازسه راهی استفاده نکنید زیرا به کار بردن سه راهی  با تقسیم آب باعث کاهش فشار آب در بخش­های مختلف می­‌شود و در عملکرد آبگرمکن نیز اختلال ایجاد می­‌کند.

بعد از نصب و لوله کشی آبگرمکن، نوبت به نصب دودکش آبگرمکن ایستاده می­رسد. باید توجه نمود که محل نصب دودکش آبگرمکن زمینی، به هیچ وجه نزدیک مواد اشتعال­‌زا نباشد و تحت هیچ شرایطی نباید از پایه‌­های چوبی برای نصب آبگرمکن زمینی استفاده شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

ویژگی­‌های یک دودکش استاندارد چیست؟

  • دودکش استاندارد باید مکش قوی داشته باشد. هرچقدر که دودکش بلندترباشد از مکش بیش­تری برخوردار است.
  • دودکش مناسب باید دارای سطح مقطع استاندارد باشد، دودکش‌­های با ارتفاع بلندتر امکان گرفتگی سطح مقطع را بسیار کاهش می­‌دهند.
  • جداره­ی دودکش باید از جنس مناسب و صیقل خورده تهیه شود زیرا تأثیر مستقیمی بر روی قدرت مکش دودکش خواهد گذاشت.
  • حداقل سطح ارتفاع در نظر گرفته شده برای یک دودکش باید 3 متر باشد تا هوای احتراق به خوبی بتواند خارج شود.
  • تمام دودکش­‌ها برای هر وسیله­‌ای که مورد استفاده قرار می­گیرند باید مجهز به کلاهک H باشند.
  • قسمت عمودی دودکش را بر روی پایه­‌های مناسبی قرار دهید تا وزن دودکش به پایه منتقل شود و دچار گسیختگی یا شل شدن نشود.
  • توجه داشته باشید که در هنگام نصب دودکش آبگرمکن، دودکش از فضای داخلی یا سقف کاذب حمام عبور داده نشود.
  • محل اتصالات دودکش را کاملاً عایق بندی کنید به طوری که هیچ­‌گونه نشتی نداشته باشد.
  • در نصب دودکش باید حداقل پیچ­‌و­خم و تعدادی زانویی را به کار برد.
  • حتی‌­الامکان از تماس دودکش با پنجره و عبور دادن آن از داخل شیشه پنجره خودداری کنید؛ زیرا حرارت ممکن است باعث شکستن شیشه و در نتیجه افتادن دودکش شود.
  • اگر دودکش را از شیشه پنجره عبور دادید و به بیرون هدایت نمودید لازم است که حداقل ارتفاع عمودی از محل خروج از پنجره را یک متر در نظر بگیرید.
  • توجه کنید که لوله دودکش نباید بیش­از حد استاندارد وارد دودکش اصلی شده باشد، زیرا ممکن است باعث مسدود شدن دودکش شود.
  • و در آخر این­که استفاده از لوله‌­های آکارئونی آلومینیومی برای دودکش به هیچ وجه توصیه نمی­‌شود و استاندارد نیست.

سایز دودکش آبگرمکن زمینی

حتماً باید سایز دودکش آبگرمکن زمینی و دیگر انواع دوکش‌­ها به گونه‌­ای باشد که قطر آن از قطر لوله خروجی دستگاه گازسوز، بزرگ­تر یا مساوی باشد. گاهی اوقات در مواردی که قطر لوله دودکش آبگرمکن با قطر دریچه خروجی متناسب نیست  از ورق­‌های آلومینیومی به همراه پشم شیشه  برای تنظیم این فضا استفاده می‌­شود، اما پیشنهاد ما این است که به جای این کار، از لوله­‌ای با اندازه مناسب با دریچه خروجی استفاده نمایید و لوله‌­ای با اندازه متناسب تهیه کنید تا از نشتی­‌های احتمالی گازهای سمی جلوگیری به عمل آید.

مطلب پیشنهادی آموزش تست و تعویض ترموستات آبگرمکن

مراحل نصب دودکش آبگرمکن زمینی

روشن کردن آبگرمکن ملزم به رعایت اصول و استاندارهای نصب و راه‌­اندازی و نصب دودکش است. نصب دودکش آبگرمکن زمینی در همه انواع دارای مراحلی است که در ادامه به توضیح آن می‌­پردازیم:

در اولین مرحله برای نصب دودکش آبگرمکن باید دودکش را به اندازه فاصله آبگرمکن تا ورودی دودکش برش داد. حتماً به شیب مناسب لوله­‌ی دودکش دقت کنید، زیرا این شیب باید به صورتی باشد که گازهای حاصل از اشتعال بتوانند به راحتی خارج شوند.

ویژگی­‌های یک دودکش استاندارد

در این مرحله دودکش را مستقیماً به آبگرمکن وصل کنید. لوله باید توسط پیچ­های 8/3 اینچی و به فاصله­ی 5/7 تا 10 سانتی متری نزدیک به دودکش وصل شود. حتماً فاصله‌­های استاندارد را رعایت کنید و اتصالات را بررسی نمایید تا از نشتی گاز جلوگیری به عمل آید. بعد از اتصال دودکش به آبگرمکن، دودکش را به خروجی وصل کنید. در این مرحله هم از پیچ‌­های 8/3 اینچی جهت اتصال کمک بگیرید. (هر اینچ تقریبا 2.5 سانتی متر است)

مطلب پیشنهادی تعمیر رگلاتور آبگرمکن دیواری

نکاتی که در نصب دودکش آبگرمکن زمینی باید رعایت شوند

در مورد نصب دودکش آبگرمکن مخزنی و هم­چنین دیگر انواع آبگرمکن، باید نکاتی را رعایت کرد که عبارتند از:

  • اولین نکته‌­ی مهم این است که لوله دودکش را حتماً به همراه زانویی مورد استفاده قرار دهید.
  • دقت داشته باشد که فاصله استاندارد لوله دودکش از بلندترین بخش ساختمان را رعایت کنید، این فاصله حدود 60 سانتی­متر است که باید دودکش به این میزان بلندتر از پشت بام باشد.
  • از دودکش آبگرمکن تنها برای آبگرمکن استفاده کنید. برخی از افراد دودکش آبگرمکن را برای دیگر وسایل گاز سوز استفاده می­‌کنند که به هیچ وجه چنین کاری توصیه نمی‌­شود.
  • در زمان نصب دودکش آبگرمکن ایستاده و هر نوع آبگرمکنی، حتماً مسیر لوله دودکش را بررسی کنید و مطمئن شوید که این مسیر باز است و چیزی آن را مسدود نکرده است. برای این کار می­‌توانید با کمک یک شمع و یا یک چراغ قوه مسیر داخلی دودکش را بررسی نمایید.
  • بعد از نصب دودکش آبگرمکن زمینی حتماً آبگرمکن را تست کنید.
  • هنگامی که نصب آبگرمکن و دودکش تمام شد، شیر فلکه اصلی و شیر قطع و وصل آبگرمکن را باز کنید. حالا با باز کردن نزدیک­ترین شیر آب گرم به آبگرمکن، عمل هواگیری را انجام دهید؛ بعد از اتمام هواگیری و ورود و خروج آب از ورودی و خروجی آبگرمکن شیر آب گرم را ببندید.
  • مورد دیگری که باید تست شود، بررسی نشتی احتمالی در محل اتصال لوله­‌های سرد و گرم است. سپس پیلوت را نیز روشن کنید و شیر خاموش و روشن را در وضعیت مشعل قرار دهید؛ روشن نشدن مشعل آبگرمکن مخزنی گازی یا آبگرمکن‌­های دیواری، ممکن است به دلیل مشکلات آبگرمکن در نصب دودکش و عدم رعایت نکات استاندارد باشد.
  • در مرحله‌­ی آخر، بعد از این­که ابگرمکن را روشن کردید بررسی نمایید که دودکش نشتی نداشته باشد و همه­‌ی گازها به خوبی خارج شوند.

مطلب پیشنهادی تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3118

توجه داشته باشید که اگر نصب دودکش آبگرمکن زمینی به صورت غیر اصولی باشد علاوه بر نشت گازهای خطرناک ممکن است باعث انفجاری روشن شدن آبگرمکن نیز شود، به همین خاطر بهتر است که نصب دودکش آبگرمکن مخزنی توسط شخصی که در آن تخصص دارد و به همه نکات ایمنی مربوط به نصب آشنا است انجام شود.

در این باره بیشتر بخوانید 

7 دلیل عدم وجود آب گرم در خانه

نحوه کار آبگرمکن‌های بدون مخزن به زبان ساده

آموزش تعمیر و عیب‌یابی رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن برقی

آموزش تصویری تخلیه مخزن آبگرمکن در 6 گام

نحوه کار آبگرمکن‌ هیبریدی

2.1/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا