8 ماده‌ی موثر برای از بین بردن خش روی چوب

ساختمانچوب و کابینتنجاری

وجود خط و خش روی چوب جلوه‌ی مبلمان منزل را از بین می‌برد. خط و خش و خراش‌های روی سطح چوب به دلایل مختلفی از پنجه کشیدن‌های گربه خانگی گرفته تا استفاده زیاد و قدیمی شدن لوازم چوبی می‌تواند اتفاق بیافتد. شکی نیست که خط افتادن چوب میز نهارخوری می‌تواند ظاهر آن را کدر و قدیمی جلوه بدهد. اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید به وسیله آن‌ها این خط و خش‌ها را به راحتی از بین برده و لوازم چوبی منزلتان را مثل روز اول نو کنید. این مقاله از مجله آچاره قرار است روش‌های از بین بردن خش روی چوب را به شما آموزش دهد.

مراحل از بین بردن خش روی چوب

  • با درست کردن یک محلول تمیز کننده شروع کنید. ابتدا باید ناحیه اطراف خط و خش را تمیز کنید. برای این کار به یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک گالن آب گرم و یک سطل نیاز دارید. مواد را کاملا با هم مخلوط کنید.
  • از یک پارچه بدون پرز استفاده کنید. زمانی که محلول آماده شد (طبق دستور مرحله قبل)، پارچه‌ای را به آن آغشته کرده و آب اضافی را تا جایی که می‌توانید خارج کنید. خراش‌های روی چوب شما باید مرطوب بشود نه خیس.
  • تمیز کردن را شروع کنید. پارچه آغشته به محلول را روی چوب مالیده تا روغن، گریس یا پولیش قدیمی مبلمان را از روی ناحیه خراشیده پاک کنید.
  • منتظر خشک شدن سطح چوب بمانید. پس از تمیز کردن سطح، بلافاصله کار تعمیر و از بین بردن خش روی چوب را شروع نکنید. قطرات آب اضافی روی چوب را پاک کنید و سپس برای چند دقیقه اجازه بدهید تا چوب کاملا خشک شود.
  • تعمیر را شروع کنید. برای این مرحله می‌توانید از چای سیاه استفاده کنید. چای سبز یا دمنوش نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای چای سیاه باشد.
  • از بین بردن خراش‌ها با چای سیاه. آب جوش را روی چای کیسه‌ای ریخته و بگذارید چند دقیقه دم بکشد. هرچه رنگ چوب تیره‌تر باشد، چای کیسه‌ای مدت زمان بیشتری باید در آب جوش بماند تا رنگ تیره‌تری پیدا کند.
  • چای را روی خش‌ها بمالید. یک تکه پنبه را به چای آغشته کرده و آن را روی خط و خش‌های چوب بمالید. اگر چای روی اطراف خراش‌ها ریخت فوراً آن پاک کنید تا بقیه قسمت‌های چوب رنگ نگیرد.

مراحل از بین بردن خش روی چوب

چند ماده طبیعی و کاربردی برای از بین بردن خش روی چوب

1. روغن مینرال

می‌توانید خراش‌های سطحی مبلمان چوبی خود را با خمیر ساخته شده از روغن مینرال (معدنی) و پومیس (که به صورت پودری در رنگ و ابزارآلات فروشی‌ها موجود است) از بین ببرید. خمیر را توسط یک سیم ظرفشویی روی خراش‌های سطحی چوب بمالید، سپس آن را پاک کرده و با یک پارچه خشک کنید.

از بین بردن خش روی چوب

2.مداد شمعی

گاهی اوقات به‌جای از بین بردن خراش‌ها می‌توانید آن‌ها را بپوشانید. از یک مداد شمعی همرنگ چوب مبلمان استفاده کرده و روی خراش‌ها را رنگ کنید. سپس نقطه رنگ شده را با انگشت بمالید تا رنگ یکدست شده و خراش‌ها را بپوشاند.

یک راه دیگر برای پوشاندن خراش‌ها استفاده از رنگ روغن است. رنگی را انتخاب کنید که تیره‌تر از رنگ چوب مبلمان باشد. رنگ را روی خراش بمالید تا آن را بپوشاند. این روش روی مبلمان با روکش پلی یورتان جواب نمی‌دهد.

مداد شمعی

3. آبرنگ برای از بین بردن خش روی چوب

یک راه دیگر برای از بین بردن خش روی چوب، رنگ کردن آن با آبرنگ و به وسیله قلمو است. بعد از اینکه خش به وسیله رنگ پوشیده شد، روی آن روغن جلا بزنید. استفاده از مداد شمعی و آبرنگ راهکارهای مناسبی برای از بین بردن خش روی چوب سفید هستند.

راه حل دیگر برای از بین بردن خش روی چوب، رنگ کردن خش‌ها با یک ماژیک قهوه‌ای (یا سفید) همرنگ چوب است. زمانی که رنگ خشک شد، روی آن را با موم یا روغن جلا بپوشانید.

آبرنگ

4. قهوه فوری

برای از بین بردن خش روی میز چوبی می‌توانید از قهوه استفاده کنید. اگر چوب مبلمان شما لکه‌های تیره و روشن دارد، از قهوه فوری برای پوشاندن خراش استفاده کنید. برای این کار خمیری از قهوه فوری یا قهوه دم کشیده و آب درست کرده و سپس آن را روی خش‌ها بمالید.

از بین بردن خش روی چوب

5. مغز گردو

روغن گردو ماده‌ای عالی برای این کار است. برای از بین بردن خراش‌های چوب، یک تکه از مغز گردو را روی خش‌های سطح چوب بمالید. می‌توانید از دستمال پارچه‌ای آغشته به روغن گردو نیز برای از بین بردن خط و خش چوب استفاده کنید.

مغز گردو

6. روغن جلا برای از بین بردن خش روی چوب

برای نو کردن ظاهر مبلمان چوبی که خط و خش زیادی دارند، قسمت‌های آسیب دیده چوب را به آرامی با سیم ظرفشویی سنباده بزنید. سپس یکی از پولیش‌های رنگی مخصوص چوب مبل که در ابزار فروشی‌ها موجود است استفاده کنید. اجازه بدهید پولیش کاملا خشک شود (تا روغن جلا جذب خراش‌ها شود). در صورت لزوم، دوباره روی خش‌ها را با سیم ظرفشویی به آرامی سنباده بزنید تا سطح یکدست شود.

7. وازلین

کمی وازلین روی خط و خش چوب بزنید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. این کار باعث بالاتر آمدن سطح چوب و پوشاندن خط و خش می‌شود. سپس روی چوب دستمال کشیده و روغن جلا بزنید.

از بین بردن خش روی چوب

8. استفاده از مایونز از بین بردن خش روی چوب

برای از بین بردن خش روی میز چوبی کمی مایونز روی قسمت‌های خراشیده آن بزنید. روغن موجود در مایونز باعث ورم کردن چوب و از بین رفتن خش‌ها می‌شود.

همیشه قبل از شروع به تعمیر چوب آن را تمیز کنید. مهم نیست از چه ابزاری برای رفع خراش مبلمان چوبی استفاده می‌کنید، اما حتما روی چوب دستمال کشیده و آن را خشک کنید. هر چیزی که استفاده می‌کنید باید فقط جذب خود خراش شده و روی ناحیه اطراف آن نریزد؛ چرا که می‌تواند باعث خراب شدن چوب شود.

 

4.1/5 - (43 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا