سیم کشی تلفن

سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان

برقکاریساختمانسیم‌ کشی تلفن

با توجه به حساس و شکننده بودن کابل فیبر نوری، سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان ممکن است کار سختی باشد و نیاز به رعایت یک سری نکات داشته باشد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله از مجله آچاره به بررسی نحوه سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان بپردازیم و تمامی نکات مربوط به آن را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری یک نوع کابل است که از رشته‌ها یا تارهای خیلی نازک شیشه‌ای ایجاد شده است. ضخامت ایجاد هر کدام از رشته‌های داخل فیبر نوری تقریبا به اندازه یک تار موی انسان است و قرار گرفتن آن‌ها در کنار هم باعث به وجود آمدن کابل فیبر نوری می‌شود.

این کابل‌ها می‌توانند امواج نوری را در فواصل خیلی طولانی با سرعت بسیار بالایی انتقال دهند. فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های مسی مزایای متعددی دارد و به همین خاطر روز به روز در حالت محبوب‌تر شدن است. به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود در آینده، کابل‌های فیبر نوری به صورت کامل جایگزین کابل‌های مسی شوند.

فیبر نوری چیست

چرا آشنایی با سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان ضروری است؟

متأسفانه با وجود اینکه مخابرات سال‌هاست در خیلی از مناطق از کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌کند، این کابل‌کشی فقط تا درب منزل انجام می‌شود و سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان بر عهده خود شما است. در صورتی هم که مخابرات این کار را انجام دهد، هزینه گزافی از شما می‌گیرد.

سیم کشی تلفن

با توجه به همین دلایل، ضروری است که با نحوه سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان و تعویض سیم کشی تلفن با فیبر نوری آشنایی کاملی داشته باشید. با مطالعه این مقاله شما می‌توانید کابل فیبر نوری و تجهیزات ضروری را خریداری نمایید و برای نصب در اختیار پیمانکار مخابرات قرار دهید تا هزینه‌های شما به شکل چشمگیری کاهش یابد.

نکات ضروری برای سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان

1. مراقب شعاع خم کابل باشید

‌فیبر نوری دارای یک شعاع خم به‌خصوص است و در صورتی که از این شعاع عبور کنید، به راحتی دچار شکستگی خواهد شد. در صورت شکستگی، الیاف کابل آسیب می‌بیند و توان سابق را نخواهد داشت.

شعاع خم کابل

2. مراقب دمای کابل باشید

کابل‌های فیبر نوری را باید در مکان‌هایی نصب کنید که دمای آن‌ها در محدوده دمای موردنظر کابل باشد. در صورتی که این محدوده دما را رعایت نکنید، عملکرد کابل افت چشمگیری خواهد داشت.

3. کابل را هیچوقت تحت فشار نگذارید

هرگونه فشار روی کابل باعث تغییر شعاع و ایجاد خمیدگی داخل آن خواهد شد و به این ترتیب نمی‌تواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد.

4. قبل از نصب کابل‌ها را تست کنید

کابل‌های فیبر نوری خیلی حساس هستند و به همین خاطر ممکن است در هنگام جابجایی و نصب به راحتی آسیب ببینند. از این رو توصیه می‌شود که قبل از نصب کابل‌ها، سلامت آن‌ها را تست کنید.

انواع کابل کشی فیبر نوری

فیبر نوری بسته به نیاز شما می‌تواند به دو صورت زمینی و هوایی نصب شود. اینکه از کدام مدل استفاده می‌کنید به شرایط ساختمان شما بستگی دارد:

استعلام قیمت سیم کشی تلفن

1. کابل کشی زمینی

این نوع کابل کشی در زیر زمین انجام می‌شود و با توجه به حساسیت بالای فیبر نوری، باید خیلی با احتیاط انجام شود. در این نوع کابل کشی، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که باید کابل مناسب را برای این کار انتخاب کنید. کابل‌هایی که برای مصارف زمینی طراحی شده‌اند تحمل فشار بالایی دارند و تحت هیچ شرایطی دچار خمیدگی نخواهند شد.

کابل کشی زمینی فیبر نوری

2. کابل‌ کشی هوایی

روشی دیگر برای کشیدن سیم فیبر نوری داخل ساختمان، استفاده از کابل‌های هوایی می‌باشد. معمولا در مناطقی که امکان استفاده از کابل‌های زمینی وجود نداشته باشد از این نوع سیم کشی استفاده می‌شود. سیم کشی هوایی فیبر نوری باعث صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد و به همین دلیل خیلی از افراد از این مدل کابل کشی برای سیم کشی فیبر نوری در ساختمان استفاده می‌کنند.

ثبت درخواست سیم کشی تلفن ساختمان

کابل کشی هوایی فیبر نوری

نکات ضروری برای سیم کشی تلفن با فیبر نوری

در ادامه نکاتی که برای عملیات سیم‌کشی فیبر نوری باید رعایت کنید را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید:

  1. از کشیدن کابل جلوگیری کنید: به هیچ عنوان نباید کابل فیبر نوری را به صورت مستقیم بکشید بلکه یک میله مقاوم فایبرگلاس داخل آن وجود دارد که برای کشیدن کابل باید از آن استفاده کنید.
  2. حداکثر میزان کشش کابل را رعایت کنید: به هیچ عنوان فشار زیادی روی کابل اعمال نکنید و همیشه ضریب حداکثر کشش آن را رعایت کنید تا آسیبی به آن نرسد.
  3. از شعاع خمش کابل تجاوز نکنید: همانطور که می‌دانید کابل‌های فیبر نوری دارای یک شعاع خمش هستند که نباید بیشتر از آن خم شوند. در صورتی که میزان خمیدگی کابل فیبر نوری بیشتر از این مقدار باشد، در طولانی مدت به آن آسیب می‌رسد و نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
  4. برای جمع کردن کابل قرقره را بچرخانید: به هیچ عنوان در زمان جمع کردن کابل فیبر نوری، آن را دور قرقره پیچ و تاب ندهید بلکه سعی کنید خود قرقره را بچرخانید تا کابل هم دور آن جمع شود.
  5. از کابل‌هایی با طول مناسب استفاده کنید: استفاده از کابل‌های چند تکه و اتصال آن‌ها به یکدیگر باعث می‌شود سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان به عملی پیچیده و پرهزینه تبدیل شود. به همین خاطر توصیه می‌شود همیشه از طول مناسب کابل استفاده کنید.
  6. استفاده از داکت: کابل‌های داخلی را می‌توانید به صورت روکار هم نصب کنید اما بهتر است آن‌ها را داخل داکت قرار دهید تا از آن در برابر صدمات مختلف محافظت کنید.
  7. برای سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان برنامه داشته باشید: در صورتی که یک برنامه مدون و از قبل آماده شده داشته باشید، می‌توانید ۹۰ درصد مشکلاتی که در زمان نصب ممکن است با آن‌ها مواجه ‌شوید را از بین ببرید. در برنامه خودتان تجهیزات مورد نیاز، مشخصات کابل مورد استفاده، مکان نصب فیبر نوری، وسایل موردنیاز برای تست و… را مشخص کنید.
  8. فیبر داخل ساختمان را حتما تست کنید: در صورتی که مسیر کابل کشی خیلی طولانی است حتما باید در طول مسیر سلامت کابل‌ها تست شود. به این ترتیب در صورتی که هرگونه مشکلی در ساختار سیم کشی وجود داشته باشد، بلافاصله متوجه آن خواهید شد.

سیم کشی فیبر نوری

هزینه سیم کشی فیبر نوری

هزینه سیم کشی بسته به تجهیزاتی که استفاده می‌کنید، موقعیت مکانی ساختمان شما، متراژ ساختمان و… متفاوت خواهد بود. اما معمولا از متری ۹۰ هزار تومن شروع خواهد شد و ممکن است با توجه به موارد مختلف افزایش پیدا کند. برای اطلاع دقیق از هزینه سیم کشی فیبر نوری، می‌توانید همین الان با کارشناسان آچاره تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم در مورد نحوه سیم کشی فیبر نوری داخل ساختمان صحبت کنیم. در صورتی که در این زمینه سوالی دارید، از طریق بخش نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان آچاره در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

2.7/5 - (7 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. درود بر شما، اصول کار با فیبر نوری تا حد زیادی با برقکاری متفاوت است و شما باید به مباحثی مانند استانداردهای کابل کشی، کار با ابزار فیبر نوری و فیوژن فیبر نوری مسلط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

سیم کشی تلفن
خدمات تخصصی سیم کشی تلفن با آچاره

 

کلیک کنید