-به سرعت از شر کهیر خلاص شویم! (درمان خانگی + دارویی)

زیبایی و سلامتپوست

کهیر نوعی عارضه پوستی است که ناشی از شرایط آب و هوایی، حساسیت به دارو، عفونت و یا بیماری خود ایمنی به شکل دانه‌های ریز و جوش‌هایی با رنگ‌های سفید، صورتی و قرمز، در اشکال مختلف روی پوست ظاهر می‌شو. این جوش‌ها اغلب منجر به خارش‌های شدید در فرد می‌شوند. اگر به‌دنبال درمان سریع کهیر هستید، در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید، تا با چند روش درمان خانگی و دارویی برای خلاصی از شر کهیر و خارش و خدمات پاکسازی پوست آشنا شوید.

 نکات کلیدی

گیاه فندق جادوگر، آلوئه‌ورا، روغن درخت چای و زردچوبه به درمان سریع کهیر به صورت خانگی کمک می‌کند.

برخی از داروهای موجود نیز به درمان کهیر و به‌طور کلی آلرژی کمک می‌کند که شامل: لوسیون کالامین، پردنیزون (دلتاسون)، داروی زولیر (اومالیزوماب) در کنار دیفن هیدرامین و داپسون که آنتی بیوتیک قوی است، توسط پزشکان توصیه می‌شود.

آیا کهیر خطرناک است؟

کهیر که دراصطلاح پزشکی Urticaria نامیده می‌شود، جوش‌های خارش‌دار ناشی از عفونت و واکنش‌های آلرژیک است. کهیر می‌تواند در اثر استرس، حساسیت به دارو، نیش حشرات، نور خورشید، دمای هوای پایین و عفونت برروی پوست بروز پیدا کند. به‌طورکلی کهیر خطرناک و نگران کننده نیست اما در صورتی که بیش از 6 هفته باقی بماند به کهیر مزمن تبدیل خواهد شد. افراد با توجه به اینکه روی پوست دیده می‌شود تمایل دارند درمان سریع کهیر را شروع کنند.

درمان کهیر

درمان خانگی کهیر

درمان کهیر  اغلب نیاز به مراجعه به پزشک ندارد و با روش‌های خانگی می‌توان آن را به سرعت برطرف کرد. در ادامه به معرفی رایج‌ترین روش‌های درمان خانگی کهیر می‌پردازیم:

1. کمپرس سرد به عنوان درمان کهیر

استفاده از مواد خنک روی پوست می‌تواند در تسکین خارش مؤثر واقع شود. چند عدد یخ را در یک حوله یا پارچه بپیچید و به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده نگه دارید. درصورت نیاز این کار را چندین بار درطول روز تکرار کنید.

درمان کهیر

2. درمان کهیر با گیاه فندق جادوگر

تان ماده‌ای است که به‌طور طبیعی در گیاهان وجود دارد و سرشار از آنتی اکسیدان و مواد ضدمیکروب است.  فندق جادوگر گیاهی سرشار از تان است که به تسکین سوزش ناشی از کهیر کمک بسیاری می‌کند. برای استفاده از این گیاه جهت درمان کهیر مراحل زیرا دنبال کنید:

  • 5 تا 10 گرم از پوست گیاه را له کنید.
  • 1 فنجان آب به آن اضافه کنید.
  • مخلوط را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید تا جوش بیاید.
  • ماده را از صافی رد کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
  • حدود 20 دقیقه روی نواحی آسیب‌دیده بمالید و سپس بشویید.

درمان سریع کهیر با فندق جادوگر

3. درمان کهیر با آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌‌ورا به دلیل خواص درمانی بالای خود بسیار شناخته شده است. برای درمان کهیر، کافی است مقداری از آن را روی پوست خود بمالید اجازه دهید 24 ساعت بماند سپس آن را بشویید. اگر برای اولین بار از آلوئه‌ورا استفاده می‌کنید برای جلوگیری از بروز حساسیت آن را روی ناحیه‌ای از پوست خود امتحان کنید در صورت اطمینان از عدم بروز نشانه‌های خارش و سوزش از آن استفاده کنید. ژل وکرم‌های آلوئه‌ورا نیز در رفع کهیر می‌توانند مؤثر واقع شوند.

درمان کهیر و آلوئه‌ورا

4. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد اتهاب قوی است که به رفع خارش و درمان کهیر کمک بسیاری می‌کند. چند قطره از این روغن را با روغن بادام شیرین ترکیب کنید و بر روی نواحی آسیب‌دیده بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این کار را 1 تا 2 بار در روز تکرار کنید.

درمان کهیر

مطالب پیشنهادی: 21 روغن روشن کننده پوست صورت را بیشتر بشناسید!

5. درمان کهیر با زرد‌چوبه

زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین به التیام خارش پوست کمک بسیاری می‌کند. کافیست 1 قاشق چای‌خوری از آن را با مقداری آب مخلوط کنید تا  حالت خمیری به خود بگیرد و آن را بر روی ناحیه‌ای که کهیر زده است بمالید و اجازه دهید تا خشک شود، سپس با آب گرم بشویید. هنگام شستن پوست خود به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از صابون‌های عطری ممکن است باعث خشکی پوست و خارش شوند. بنابراین توصیه می‌شود از صابون‌های مخصوص پوست‌های حساس استفاده کنید. همچنین از مصرف مرطوب کننده‌ها یا لوسیون‌های محرک پوست نیز خودداری کنید.

درمان کهیر

درمان دارویی کهیر

اگر درمان‌های طبیعی و خانگی مؤثر واقع نشدند می‌توانید از دارو‌های بدون نسخه برای تسکین خارش خود استفاده کنید. برخی از دارو‌هایی که می‌توانید استفاده کنید به شرح زیر هستند:

1. لوسیون کالامین برای درمان سریع کهیر

لوسیون کالامین ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن است که برای درمان موضعی خارش از آن استفاده می‌شود. کرم را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید تا مواد آن به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند، سپس مقداری از آن را روی یک پنبه بزنید و آن را مستقیم روی کهیر‌ها قراردهید و اجازه دهید تا پماد جذب شود.

درمان سریع کهیر

2. دیفن هیدرامین

این دارو برای درمان آلرژی مصرف می‌شود و می‌تواند در درمان کهیر و سایر علائم آن مانند خارش مؤثر واقع شود. قبل از مصرف دارو حتما دستورالعمل روی جعبه را به‌طور کامل مطالعه کنید. معمولا تاثیرات این دارو یک ساعت پس از استفاده از آن شروع می‌شود.

درمان سریع کهیر

3. پردنیزون (دلتاسون)

کاربرد پردنیزون‌ها برای درمان آلرژی شدید است. مصرف این دارو برای طولانی مدت می‌تواند عوارضی مانند فشار خون، آب مروارید و بیماری‌های کلیوی را با خود به همراه داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود این درمان سریع کهیر را با دوزکم و با مشورت پزشک شروع کنید.

 پردنیزون (دلتاسون) و درمان سریع کهیر

4. داپسون

این آنتی بیوتیک به صورت موضعی و خوراکی استفاده می‌شود که می‌تواند در درمان سریع کهیر یا سایر بیماری‌های پوستی ناشی از عفونت باکتریایی موثر واقع شود.

 داپسون  

5. داروی زولیر (اومالیزوماب)

این دارو باید زیر پوست تزریق شود و در صورتی استفاده از آن توصیه می‌شود که کهیر شما ماه‌ها بر روی پوست باقی مانده باشد. سردرد، سرگیجه، درد گوش داخلی و علائم سرماخوردگی رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف این دارو هستند.

زولیر

نکته: در صورتی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستید، از مصرف هرگونه دارویی بدون مشورت با پزشک خود خودداری کنید.

بهترین قرص برای درمان کهیر

همه موارد بالا با توجه به تجویز پزشک می‌تواند موثر باشند. برای درمان کهیر، انواع مختلفی از داروها وجود دارد که رایج‌ترین آن‌ها آنتی هیستامین‌ها هستندو با کاهش ترشح هیستامین در بدن، علائم کهیر مانند خارش و قرمزی را کاهش می‌دهند.

آنتی هیستامین‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

آنتی هیستامین‌های نسل اول: این آنتی هیستامین‌ها خواب‌آور هستند و معمولاً برای درمان سریع کهیر در شب توصیه می‌شوند. از جمله این داروها می‌توان به هیدروکسی زین، کلرفنیرامین و دیفن هیدرامین اشاره کرد.
آنتی هیستامین‌های نسل دوم: این آنتی هیستامین‌ها خواب‌آور نیستند و معمولاً برای درمان کهیر در روز توصیه می‌شوند. از جمله این داروها می‌توان به سیتریزین، لوراتادین و فکسوفنادین اشاره کرد.

دوز مصرف آنتی هیستامین‌ها باید توسط پزشک تعیین شود. به طور کلی، دوز مصرف آنتی هیستامین‌های نسل اول برای درمان کهیر در بزرگسالان به شرح زیر است:

  • هیدروکسی زین: 50 تا 100 میلی گرم هر 4 تا 6 ساعت
  • کلرفنیرامین: 4 تا 8 میلی گرم هر 4 تا 6 ساعت
  • دیفن هیدرامین: 25 تا 50 میلی گرم هر 4 تا 6 ساعت

دوز مصرف آنتی هیستامین‌های نسل دوم برای درمان کهیر در بزرگسالان به شرح زیر است:

  • سیتریزین: 5 تا 10 میلی گرم روزانه
  • لوراتادین: 10 تا 15 میلی گرم روزانه
  • فکسوفنادین: 120 میلی گرم روزانه

در صورتی که مصرف آنتی هیستامین با دوز معمول پس از 24 ساعت به بهبود منجر نشد، می‌توان دوز مصرف را تا سه برابر بالا برد.

بهترین قرص برای درمان سریع کهیر بسته به شرایط بیمار و نوع کهیر متفاوت است. در حالت کلی، آنتی هیستامین‌های نسل اول برای درمان در شب و آنتی هیستامین‌های نسل دوم برای درمان سریع کهیر در روز توصیه می‌شوند.

چه عواملی باعث ایجاد کهیر می‌شوند؟

شناسایی فوری این عارضه و منشا آن اهمیت بالایی دارد زیرا اگر عوامل محرکی که باعث ایجاد آن شده است را شناسایی کنید، می‌توانید از تماس با آنها اجتناب کرده و از تشکیل شدن کهیرهای بیشتر بر روی پوست خود جلوگیری کنید. برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد این عارضه پوستی  می‌شوند به شرح جدول زیر هستند:

عامل محرک

مدت زمان ظاهر شدن کهیر

بادام زمینی و سایر مغزها، تخم مرغ و صدف   1 ساعت پس از خوردن غذا
موز، شاه بلوط، کیوی یا انبه 12 تا 24 ساعت پس از خوردن غذا
رنگ‌ها و نگهدارنده‌های مورد استفاده در غذاها، ویتامین‌ها و سایر مکمل‌ها، ادویه‌ها، لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست   12 تا 24 ساعت
آنتی بیوتیک‌ها، آسپرین و ایبوپروفن کهیر می‌تواند بلافاصله، روزها، هفته‌ها یا سال‌ها پس از شروع مصرف دارو ایجاد شود.
سرما و گرما کهیر بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض سرما و گرمای هوا بر روی پوست ظاهر می‌شود.
آب (علت بسیار نادر)  1 تا 3 دقیقه پس از تماس آب با پوست
آدرنالین: استرس، ورزش، گرما و دوش آب گرم مواردی هستند که باعث ترشح آدرنالین در بدن می شوند.  30 تا 60 دقیقه

سخن پایانی در مورد درمان سریع کهیر

کهیر نوعی عارضه پوستی همراه با خارش شدید است که در اثر قرار گرفتن در برابر عواما حساسیت‌زا ایجاد می‌شود. در این مقاله از مجله آچاره به روش‌های درمان خانگی و دارویی کهیر و بررسی عوامل مؤثر در ایجاد آن پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان سلامت آچاره دریافت کنید. از اینکه تاپایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا