برق خودرو برق خودرو

آشنایی با طرز کار سنسور ضربه ماشین (سنسور ناک)

خودروبرق خودرو

آیا با نحوه کار و عملکرد سنسور ضربه ماشین آشنایی دارید؟ می‌دانید چه زمانی پدیده ناک اتفاق می‌افتد؟ تعیین زمان مناسب برای جرقه‌زنی شمعک خودرو، توسط ecu معین می‌شود و اگر جرقه زنی در زمان مشخص انجام نشود، قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند و پدیده ناک رخ می‌دهد. در این مقاله میخواهیم با شما درباره ناک، سنسور ضربه و نشانه‌هایی که به شما کمک می‌کند متوجه شوید سنسور ضربه خودروتان خراب است، صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با پدیده ناک یا ضربه

وقتی که سوخت و هوا وارد موتور می‌شوند، پیستون این دو عنصر را با هم ترکیب و فشرده می‌کند. پس از فشرده شدن، شمع جرقه می‌زند و احتراق درون موتور کامل می‌شود. دلیل حرکت خودرو، همین احتراق است که داخل موتور رخ می‌دهد.

ناک زدن ماشین چگونه است

تمام این پدیده در زمان مشخصی رخ می‌دهد و این زمان، توسط ecu خودرو که واحد پردازش و درواقع کامپیوتر داخلی ماشین است صورت می‌گیرد. اما عوامل و دلایلی می‌توانند این نظم را بهم بزنند. مثلا اگر درون موتور میزان گرما بالا باشد، بدون این‌که دستور احتراق از سوی ecu صادر شود، احتراق صورت می‌گیرد و فشاری ناگهانی و زیاد، به پیستون‌ها می‌آید. در ادامه پیستون با سیلندر برخورد می‌کند و صدایی به گوش ما که در خودرو هستیم می‌رسد که به آن پدیده ناک یا ضربه می‌گویند. اگر این ناک‌ها زیاد شوند، پیستون‌ها آسیب می‌بینند و خرج زیادی روی دستتان می‌گذارند بنابراین موقعی که چنین پدیده‌ای پیش آمد، باید فورا به آن رسیدگی شود.
برق خودرو
برق خودرو

آشنایی با سنسور ضربه

طرز کاز سنسور ضربه ماشین بدین صورت است که میزان لرزش‌های وارد شده به موتور را بررسی و اندازه‌گیری کند. این بررسی‌ها در ادامه به ecu ارسال می‌شوند. تا حد مشخصی از ناک مجاز است اما اگر بیشتر شود یا به عبارتی از حد مجازی که کامپیوتر ماشین تعیین کرده بالاتر برود، چراغ چک روشن می‌شود و به شما اخطار می‌دهد. 

عملکرد سنسور ناک ماشین

گاهی اوقات میزان ناک خیلی ضعیف است و ما متوجه آن نمی‌شویم، اما سنسور ضربه ماشین را می‌گیرد. تمامی ضربه‌ها، حتی ضربه‌های ضعیف قادرند به موتور آسیب بزنند. دلیل این که سنسورها این اطلاعات را به کامپیوتر می‌دهند، این است که در صورت نیاز، از احتراق‌ها جلوگیری شود.

عملکرد سنسور ضربه ماشین

یک مقاومت متغیر یا در واقع پیزوالکتریک، عملکرد سنسور ناک را تنظیم می‌کند. داخل سنسور، یکی از این پیزوالکتریک‌ها وجود دارد که اگر ضربه‌ای وارد شد، میزان و شدت آن بررسی شود. اگر ارتعاشات از ۱۲ الی ۱۶ کیلوهرتز بیشتر بشود، ای سی یو مطلع می‌شود. 

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

کاری که ای سی یو در ادامه می‌کند، این است که اجازه می‌دهد هوا و سوخت به میزان مناسب وارد موتور شوند و احتراق در زمان مناسب صورت بگیرد.  برای این که احتراق‌های ناگهانی و بی‌موقع اتفاق نیوفتد و جرقه زنی به موقع انجام شود، این سنسور پیامی به ای سی یو ارسال می‌کند تا از سرعت جرقه‌زنی کاسته شود.

سنسور ناک در کجا قرار می‌گیرد؟

محل سنسور ضربه ماشین، سمت منیفولد ورودی هوا  است و معمولا مابین سیلندرهای ۲ و ۳ دیده می‌شود. ارتعاشات موتور به راحتی در این قسمت قابل دیدن هستند. سنسور ناک به این دلیل در این قسمت قرار می‌گیرد که ضربات حاصل شده از پیش احتراق یا احتراق‌های سریع را خیلی زود متوجه شود. در ادامه با نشانه‌های خرابی سنسور ضربه بیشتر آشنا می‌شویم.

نحوه جلویری از ضربات موتور

نشانه‌های سنسور ضربه معیوب

  • عملکرد نادرست موتور
  • شتاب ضعیف
  • روشن شدن چراغ چک
  • کم شدن قدرت ماشین

۱. عملکرد نادرست موتور

مطمئنا اولین چیزی که در اثر بروز ناک تاثیر می‌گیرد، موتور است. عملکرد نادرست موتور بیشتر در شرایطی چون سر بالایی‌ها، یا زیاد شدن سرعت و حمل بارهای زیاد دیده می‌شود. بنابراین، در چنین زمانی حتما خودرو را به تعمیرکاران نشان دهید.

۲. شتاب ضعیف

یکی از نشانه‌ها کم بودن سرعت ماشین خرابی سنسور ضربه ماشین است. پس اگر حس کردید سرعت ماشین کم است و شتاب نمی‌گیرد، به سلامت سنسور ناک شک کنید. علاوه بر سرعت ماشین، مصرف سوخت هم بالا می‌رود و هزینه‌های زیادی روی دستتان می‌گذارد بنابراین بلافاصله بعد از این که متوجه شدید سنسور آسیب دیده، به وضعیت آن رسیدگی کنید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

۳. روشن شدن چراغ چک

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، وقتی در ماشین ناک به‌وجود بیاید، سنسور خبرش را به ای سی یو مخابره می‌کند و در ادامه، انتقال سوخت کمتر می‌شود. این مسئله باعث روشن شدن چراغ چک میشود. 

۴. کاهش قدرت ماشین

کار نکردن سنسور ضربه ماشین، از قدرت ماشین کم می‌کند. اگر میزان اکتان بنزین هم کم باشد، قدرت ماشین کمتر و خطر دو برابر می‌شود.

عوامل خرابی سنسور ضربه ماشین

اتصالات و جرقه‌ای داخل سنسورها می‌تواند باعث خرابی‌شان شود. همچنین، اگر یکی از سیم‌ها آسیب ببیند یا بریده شود، طبیعی است که سنسور ناک خراب شود. موقع نصب سنسور یا تعویض آن از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید چون نصب نادرست آن‌ها هم می‌تواند آسیب رسان باشد. اکسید شدن روکش و بدنه سنسور نیز، دیگر دلیلی است که شما را به مکانیک‌ها نیازمند می‌کند.

سنسور ضربه ماشین چگونه خراب میشود

پایان

در این مقاله همه چیز درباره سنسور ضربه ماشین و عملکرد آن بررسی کردیم. چنانچه سوالی در این خصوص دارید، در قسمت نظرات مطرح بفرمایید تا متخصصین آچاره پاسخ سوالاتتان را در کمترین زمان ممکن بدهند. همچنین اگر نیاز به تعمیرکار در محل داشته باشید، می‌توانید با شماره گیری ۱۴۷۱ با ما در ارتباط باشید یا از طریق سایت و اپ آچاره، به رایگان سفارش خود را ثبت بفرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید