برق خودرو برق خودرو

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و دلایل اصلی ضعیف شدن باتری

خودروبرق خودرو

عمر باتری خودرو معمولا کمتر از آن چیزی است که انتظار داریم؛ خصوصا در خودروهای جدیدتر که خیلی زود ضعیف می‌شوند. اصلی‌ترین تاثیر باطری ضعیف بر خودرو بروز مشکلات الکتریکی در خودرو است که شرایط آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کند.

البته تاثیر باتری بر عملکرد خودرو مستقیم نیست و با اثرگذاری بر بخش‌های دیگر خودرو مثل آلترناتور روی عملکرد کلی آن اثر می‌گذارد. در این مقاله از مجله آچاره به تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و دلایل آن پرداخته‌ایم.

یادآور می‌شویم که شما می‌توانید از طریق ثبت درخواست در صفحه تعمیر خودرو در محل و همچنین مکانیک سیار ماشین در محل تهران برای رفع مشکل خودروی خود با کارشناسان مشورت کرده و از این سرویس‌ها استفاده نمایید.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

همانطور که اشاره شد، باطری ضعیف به طور کلی در عملکرد خودرو تاثیر منفی دارد که در این بخش به اصلی‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم:

1. کوتاه شدن عمر آلترناتور

از زمانی که ماشین روشن می‌شود، آلترناتور مسئول عملکرد بی عیب و نقص آن است. آلترناتور برق مورد نیاز قطعات الکترونیک خودرو را تامین کرده و باتری را شارژ می‌کند.

در صورتی که باتری خودرو ضعیف شده باشد و یا ولتاژ آن به کمتر از 12 ولت افت کرده باشد آلترناتور با فشار بیشتری کار کرده و این موضوع باعث کاهش طول عمر آن می‌شود.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو چیست؟

2. تاثیر باطری ضعیف در افزایش مصرف سوخت

عملکرد بیش از حد آلترناتور باعث می‌شود تا موتور خودرو سوخت بیشتری مصرف کند. زمانی که آلترناتور بیش از حد معمول فعالیت کند، این تقلای زیاد مصرف سوخت موتور را نیز افزایش می‌دهد.

3. تاثیر باطری ضعیف بر قطعات داخلی موتور

زمانی که سطح ولتاژ باتری پایین باشد آمپر و همچنین دما بالا می‌رود. در نتیجه این افزایش حرارت، موتور خودرو دچار آسیب دیدگی می‌شود.
برق خودرو
برق خودرو

4. کاهش عملکرد اجزای مختلف خودرو

کاهش عملکرد اجزای الکترونیکی نیز تاثیر باطری ضعیف بر خودرو است. این اجزا شامل صندلی‌ها، چراغ داشبورد، بالابر خودکار شیشه‌ها، پمپ سوخت، هیترها و غیره می‌شود.

5. انتقال ضعیف سوخت به سیلندرها

صدا دادن موتور در حالت آماده به کار و یا به سختی راه افتادن آن نشانه‌ای از نرسیدن سوخت به سیلندرها توسط انژکتورهای سوخت است. این مشکل معمولا تاثیر باطری ضعیف بر خودرو است.

6. عملکرد ضعیف کامپیوتر خودرو

اگرچه کامپیوتر خودرو ممکن است به اندازه کافی کار کند، نیاز رفع نشده سیستم مکانیکی و الکتریکی به دلیل باتری ضعیف ممکن است منجر به کاهش کارایی برخی از عملکردهای کامپیوتر شود.

برخی از سنسوهای گاز مثل سنسور اکسیژن نمی‌توانند در ولتاژ کمتر از حد پیشنهادی کارخانه سازنده درست عمل کنند. به همین دلیل کامپیوتر خودرو ممکن است نتواند تطابق مصرف سوخت با نرخ فرسایش را تشخیص بدهد.

در چنین حالتی موتور میزان بیشتری سوخت مصرف کرده و از دست می‌دهد. کامپیوتر همچنین ممکن است توانایی خود را در بستن برخی از سیلندرهای موتور برای حفظ بنزین هنگام رانندگی در شرایط کم شدت مانند رانندگی با سرعت کم از دست بدهد.

اصلی‌ترین دلایل ضعیف شدن باتری خودرو

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو می‌تواند بسیار صدمه زننده باشد، به همین دلیل شناخت دلایل اصلی ضعیف شدن و جلوگیری از آن می‌تواند انرژی و زمان صرف شده و هزینه‌های مرتبط با تعمیر خودرو را کاهش دهد.

1. کارکرد طولانی مدت باطری

به طور معمول میانگین طول عمر باتری خودرو بین 3 تا 5 سال است. بعد از گذشت 3 سال علایم مرتبط با ضعیف شدن باتری کم کم خودشان را نشان می‌دهند. بعد از هر بار شارژ، توانایی باتری در نگهداری شارژ کاهش پیدا کرده و در نتیجه بعد از 3 سال عملکرد آن مشابه روزهای اول نخواهد بود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

بیشتر بخوانید ولتاژ باتری ماشین

2. لایه‌بندی اسیدی

یک تاثیر باطری ضعیف بر خودرو لایه‌بندی اسیدی است. لایه‌های اسیدی در باتری زمانی ایجاد می‌شوند که الکترولیت باتری در کف آن ته نشین می‌شود. همانطور که می‌دانید الکترولیت ترکیب آب و سولفوریک اسید است و از آنجایی که اسید از آب سنگین‌تر است در کف باتری ته نشین می‌شود.

این ته نشین شدن زمانی اتفاق می‌افتد که شارژ باتری (80%) نگه داشته نمی‌شود. یکی دیگر از دلایل این اتفاق رانندگی در مسیرهای کوتاه و روشن بودن هیتر و برف پاک کن به‌طور همزمان است.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم آچاره

لایه‌بندی و ته نشین شدن اسید باعث کاهش عملکرد باتری و در نتیجه کاهش طول عمر آن می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل:

  • باتری را بیشتر از حد معمول شارژ کنید. به مدت حداقل یک تا دو ساعت باتری را شارژ کنید تا ولتاژ 12 را به 18 برسانید.
  • اجازه بدهید باتری چند روز استراحت کند.
  • باتری را تکان داده یا روی آن آرام ضربه بزنید تا از ته نشین شدن اسید جلوگیری شود.

3. سولفاته شدن

سولفاته شدن به معنی تجمع کریستال‌های سولفات روی سر باتری است. علت سولفاته شدن کم شارژ شدن و شارژ نامنظم باتری است. جالب است بدانید 85 درصد مشکلات عملکرد باتری در نتیجه سولفاته شدن آن است.

تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

4. از دست دادن آب

شارژ بیش از حد، حرارت بالا، نگهداری ضعیف یا ناکافی، و تبخیر (به دلیل دمای زیاد زیر کاپوت) باعث از دست رفتن آب باتری می‌شود.

نشانه‌های تاثیر باطری ضعیف بر خودرو

با مشاهده موارد زیر می‌توانید اطمینان حاصل کنید که باطری خودرو ضعیف شده است و عملکرد سابق را ندارد:

  • استارت کند و پر سرو صدای خودرو
  • کم بودن یا عدم وجود جریان الکتریکی مورد نیاز اجزای خودرو
  • بک‌فایر موتور
  • روشن شدن چراغ هشدار “Check Engine”
  • سطح پایین الکترولیت
  • باد کردن باتری

بیشتر بخوانید تعویض روغن و کاهش مصرف سوخت

چگونه از ضعیف شدن باطری خودرو جلوگیری کنیم؟

عمر مفید باطری به کیفیت آن و همچنین نوع خودرو و میزان مصرف آن بستگی دارد؛ اما با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از ضعیف شدن باطری جلوگیری کرد که موثرترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • از باطری باکیفیت و سازگار با سیستم خودروی خود استفاده کنید.
  • باطری را همیشه تمیز نگه دارید. رسوبات و تجمع زباله و گردوغبار روی بدنه و پایه باطری به مرور زمان روی عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد.
  • از روشن و خاموش کردن‌های مداوم و کوتاه مدت خودرو اجتناب کنید.
  • به طور همزمان از تمامی آپشن‌ها و تجهیزات الکتریکی خودرو استفاده نکنید.
  • در فصول گرم سال ماشین را در مکان‌های خنک و سایه پارک کنید؛ زیرا گرمای بیش از حد باطری ماشین را خالی می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله به تاثیر باطری ضعیف بر خودرو و به طور کلی تاثیر باتری بر عملکرد خودرو پرداختیم. بدون شک باتری ضعیف بر عملکرد خودرو اثرگذار است؛ اما نه به طور مستقیم. با توجه بیشتر به وضعیت باتری و شارژ و تعویض آن در زمان مناسب می‌توان از صدمات احتمالی جلوگیری کرد.

منبع: https://blog.nationwide.com

توصیه آقای محمود محمدی متخصص برق و باتری خودرو آچاره:

توصیه آقای محمود محمدی متخصص برق و باتری خودرو آچاره:

اگر مولتی‌متر در اختیار ندارید، می‌توانید به روش زیر ضعیف بودن باطری خودرو را تست کنید:

قبل از اینکه استارت بزنید تا ماشین روشن شود، چراغ‌های جلو را به مدت 5 تا 10 دقیقه روشن کنید. سپس استارت بزنید، اگر هنگام روشن شدن ماشین، چراغ‌های جلو کم‌نور شوند، نشان‌دهنده این است که باطری شارژ کافی ندارد و ضعیف شده است.

سوالات متداول

آیا رانندگی با باطری ضعیف خطرناک است؟

باطری خالی یا ضعیف به این معناست که سیستم الکتریکی خودرو به درستی کار نمی‌کند. به این ترتیب چراغ‌ها و سایر اجزای ضروری الکتریکی ماشین، عملکرد درستی نخواهند شد و این امر می‌تواند حادثه‌آفرین باشد.

آیا نحوه رانندگی در عمر باطری خودرو تاثیر دارد؟

بله، استارت‌های سریع و حرکت‌های ناگهانی حین رانندگی، توقف‌های سریع، حرکت‌های مارپیچ و رانندگی در پیچ‌های تند، موجب شل شدن پایه‌های باطری و لرزش آن‌ می‌شوند و همین امر به اجزا و مدارهای آن فشار وارد کرده و باطری را ضعیف می‌کند.

4.4/5 - (10 امتیاز)

17 دیدگاه

    1. دور موتور ماشین ۴۰۵ مدل ۸۶ من مدام نوسان داشت . خودبخود بالا میرفت و پایین می اومد . استپر و سنسور دریچه گاز،و وایرها و شمع ها و رله دوبل رو تعمیرکارها گفتن و عوضش کردم . در نهایت معلوم شد که اشکال از باطری هستش . با تعویض باطری مشکلم حل شد .

      1. واقعا ممنون از راهنماییتون
        من ۳ ماه درگیر گاز خوردن ماشین بودم همچیو عوض کردم کل مجموعه دریچه گاز سیم کشی و خیلی چیزای دیگه کلی هزینه گزاشت برام وقتی باتریو چک کردم دیدم ولتاژش ۱۱ ولته ولی بدون مشکل استارت میخوره بعد تعویض باتری درست شد

  1. با سلام و خسته نباشید
    خودرو ریو مدل 87 دارم با گرم شدن هوا و سربالایی و تحت فشار قرار گرفتن خودرو آمپر بالا می رود ولی موتور جوش نمی آورد دلیلش چیست لطفا راهنمایی کنید تشکر

    1. سلام، معمولا خودروهای ریو ضعف فن دارند. بهتر است برق فن را چک کنید.

      1. سلام خسته نباشید من وانت مدل 90دارم بی دلیل گاز میخوره بردم جای سیم کش میگه ولتاژباتری ماشین پایین میاد خطا میده ماشین باعث گاز خوردن میشه. نمی راست میگن یا نه نظر شما مشکل از کجاست ممنون میشم کمکم کنید

        1. سلام وقت بخیر. نه ربطی نداره باید دیاگ بخوره از پارامترها عیب یابی شه. ولی معمولا استور موتور باعث گاز خوردن می‌شه

  2. باسلام. ممنون از مطالب مفیدتون. من یه جک اس۵ دندهای مدل ۹۴ دارم. متاسفانه بعضی اوقات چراغهای کنترل پایداری و فرمان روشن میشن و فرمان بسیار سفت میشه و با چندبار خاموش و روشن کردن ماشین رفع میشه. ماشین پیش مکانیک باطریساز بردم نتونستن عیبشو پیدا کنن.اگه امکانش هست راهنماییم کنید. ممنون

    1. سلام
      ماشین نیاز به بازدید داره ولی طبق تجربه، میتونه از رله الکترو موتور باشه، حالا یا جریان زیاد داره میکشه یا نیم سوز شده که اول باید عوض بشه، قیمتی هم نداره بعدش برسی کنیم. احتمال زیاد حل بشه اگر نشد الکترو موتور باید باز بشه

  3. سلام اگه برای ماشین سمند باتری ۴۵ امپر ببندیم چه میشود؟

    ممنون میخوام بدونم به باتری صدمه میخوره یا به ماشین البته برای مدت یکهفته

  4. سلام خسته نباشید ماشین من استارت اولیه رو میخوره بعد خاموش میشه پمپ و تست کردم استپر. سنسور. حالا میگن عیب از باتری هستش راست میگن یانه. ماشین من پراید دوگانه سوز یورو ۴

    1. سنسور دریچه گاز یا سوکتش خرابه، برای تست این موضوع وقتی ماشین گرمه و روشن میمونه درجا کولربگیرید. اگه ریپ زد ودور موتور پایین اومد یعنی سنسور دستور نمیده دور موتور بالا بره. وقتی کمپرسور کولر داره فشارمیاره به موتور، پس وقتی موتور سرده و تاگرم بشه ساسات کنه، نمیکنه وخاموش میشه.

  5. سلام پژو پارس مدل ۸۸ دارم تقریبا ۴ ساله باتری عوض نکردم تازگیا ماشین کوپ میکنه بعضی موقع ممکنه از باتری باشه.ممنون میشم پاسخ بدید

    1. سلام وقت بخیر. نه ربطی نداره باید دیاگ بزنید یا سنسور اکسیژن شمع وایر انژکتورها، سنسور مپ و سنسور دریچه گاز تست بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

برق خودرو
درخواست خدمات سیم کشی و برق خودرو در محل!

 

کلیک کنید