رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی، انتخاب یا ضرورت؟

نظافت و شستشو

احتمالاً کمتر روزی را به یاد دارید که گذرتان به چای‌ساز یا کتری برقی نیفتاده باشد. وسایلی که از پرکاربردترین دستگاه‌های آشپزخانه هستند. این استفاده مکرر، همیشه موجب مشکلات و فرسودگی‌ وسایل می‌‌شود. چای‌ساز و کتری برقی هم به علت ارتباط مستقیم با آب و املاح آن، مستمراً با معضل رسوب روبرو هستند.

رسوبات چای‌ساز و کتری برقی، اگر بعد از مدتی مورد توجه قرار نگیرند آب را کدر و بد بو می‌کنند و شکل و شمایل نامناسبی به آن می‌دهند. اگر این اتفاق در چای‌ساز و کتری ‌برقی شما هم افتاده است، نگران نباشید چون نیاز به خرید مجدد نیست! راه‌هایی ساده و کاربردی پیش روی شماست تا با رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی بتوانید از شر جرم و آهک ‌خلاص شوید!

شما می‌توانید برای انجام تمام کارهای خانه از نظافتچیان متعهد و ماهر آچاره کمک بگیرید. برای مشاهده قیمت خدمات نظافت منزل و اطلاع از جزئیات خدمات کلیک کنید.

مشاهده رایگان هزینه نظافت منزل و ساختمان!

فیلم آموزش رسوب زدایی کتری به روش خانگی

دلیل رسوب چای‌ساز و کتری برقی

رسوب کتری، ماده‌ای سفیدرنگ است که در کف چای‌ساز و کتری برقی جمع می‌شود. دلیل اصلی تشکیل این رسوب، املاح و سختی‌های موجود در آب است. کربنات کلسیم یا آهک، به سهولت در آب حل می‌شود.

زمانی که شما آب را برای درست‌کردن چای، به جوش می‌آورید این ماده از آب جدا شده و به علت سنگینی در کف چای‌ساز یا کتری برقی شما ته‌نشین شده و کم‌کم یک لایۀ ضخیم و سخت را به وجود می‌آورد. اگر به آن رسیدگی نکنیم، این رسوبات روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شوند و تمیزکردن‌شان سخت‌تر می‌شود.

دلیل رسوب چای‌ساز و کتری برقی

چطور از شر رسوب چای‌ساز و کتری‌برقی خلاص شویم؟

رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی با سرکه

بهترین روش برای از بین‌بردن رسوب چای‌ساز، استفاده از محلول ترکیبی آب و سرکه سفید است. برای درست‌کردن این ترکیب، دو ماده را به نسبت مساوی یا با ضریب دوبرابر سرکه مخلوط کنید و آن را در چای‌ساز یا کتری‌برقی بریزید. حالا اجازه دهید که محلول برای 15 تا 30 دقیقه به جوش آید. برای خالی‌کردن محلول عجله نکنید.

15 دقیقه صبر کنید که سرکه و آب جوشیده، در ظرف باقی بمانند. حالا وقت خالی‌کردن چای‌ساز یا کتری برقی و مشاهدۀ نتیجۀ کار است. حتماً از رسوب‌های جداشده شگفت‌زده خواهید شد! حالا به سهولت می‌توان با اسکاچ مناسب، کاملاً رسوب‌ها را از کف دستگاه‌ها خارج کرد.

یک نکتۀ مهم در رسوب‌زدایی کتری برقی با سرکه بعضاً باقی‌ماندن بوی بد این ماده در درون کتری است که در استفاد‌ه‌های بعدی، ممکن است احساس نامطبوعی را برای شما و دیگران ایجاد کند. برای این کار، چند بار چای‌ساز یا کتری‌برقی را پر از آب کنید و بجوشانید و تخلیه کنید. کم‌کم بوی ناخوشایند سرکه، کمرنگ خواهد شد.

رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی با آبلیمو

از بین‌بردن این رسوبات با خود سرکه به تنهایی نیز قابل انجام است. برای جرم‌گیری چای‌ساز و کتری‌برقی با سرکۀ خالص، شب کتری را کامل با آن پرکنید و آن را تا صبح به حال خود رها کنید! حالا سرکه را خارج کنید و دو بار در هفته، این کار را تکرار کنید و از نتیجۀ کار لذت ببرید. فقط به یاد داشته باشید که این سرکه، دیگر قابل استفاده در مصارف دیگر نیست.

از بین بردن رسوب ضخیم کتری با جوش شیرین

جوش‌شیرین به دلیل در دسترس بودن هم یکی از گزینه‌های مناسب برای رسوب‌زدایی چای‌‌ساز و کتری ‌برقی است. برای از بین‌بردن رسوب دستگاه‌ خود، مقداری جوش ‌شیرین در آن‌ها ریخته و آن‌ها را با آب پرکنید. حالا کتری را روی شعله‌های گاز گذاشته و اجازه دهید برای ساعتی بجوشد. بعد از مدتی، رسوب‌ها کم‌کم از کف چای‌ساز و کتری برقی جدا می‌شوند و به سهولت با یک برس نرم یا سیم ظرفشویی قابل تمیزکردن خواهند بود.

رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی با آبلیمو

لیمو، منبع غنی اسید سیتریک است و همین موضوع باعث می‌شود که رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی با آبلیمو به یکی از محبوب‌ترین روش‌های خلاص‌شدن از شر این مزاحم تبدیل شود. برای این کار دو روش کلی وجود دارد:

  • کتری را تا نصفه با آبلیمو پرکنید. در باقی کتری، آب بریزید و اجازه دهید بین 30 تا 45 دقیقه بجوشد. بعد از خنک‌شدن، محلول را تخلیه کرده و دوباره این روش را تکرار کنید. مدنظر داشته باشید که در انتهای این فرایند، حتماً برای رهایی از مزه و طعم احتمالاً تند لیمو که در کتری باقی می‌ماند، نیاز است چند بار دستگاه را با آب معمولی جوش آورد و تخلیه کرد
  • در روش دیگر، چند عدد لیموترش را قاچ کنید. سعی کنید تا جایی که امکان‌پذیر هست، برش‌ها را کوچک‌تر کنید. حالا همۀ آن‌ها را در کتری در حال جوش بریزید و اجازه دهید تا چای‌ساز و کتری‌‌برقی در این حالت بجوشند. بعد از خنک‌شدن، محلول را تخلیه کنید. مزیت مناسب این روش نسبت به دیگر روش‌ها این است که اگر بویی هم در دستگاه باقی بماند، عطر خوش لیمو خواهد بود!

رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی با آبلیمو

رسوب‌زدایی با پوست هندوانه

هندوانه علاوه سمبل شب یلدا بودن، کاربرد دیگری هم می‌تواند داشته باشد که آن رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری ‌برقی است. برای این کار، پوست هندوانه را خرد کرده و در دستگاه در حال جوشیدن قرار دهید. نتیجۀ کار، از بین‌رفتن بسیاری از رسوب‌هاست. پس شب یلدای امسال، پوست هندوانه‌های خود را دور نریزید!

رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی کتری با نوشابه

نوشابه به خاطر گاز خود، مادۀ مناسبی برای رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی است. برای این کار، دستگاه‌ها را پر از نوشابه کنید و اجازه دهید 1 ساعت بجوشد. حالا اجازه دهید 45 دقیقه، خنک شوند. رسوب ضخیم کتری نیز در این روش، به حداقل خود می‌رسد و قابل تخلیه می‌شود. رسوب‌زدایی کتری با نوشابه از ارزان‌ترین روش‌ها برای خلاصی از شر جرم‌های کف دستگاه‌های شماست.

جرم‌گیری چای‌ساز و کتری‌برقی با سیب‌زمینی

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

جرم‌گیری چای‌ساز و کتری‌برقی با سیب‌زمینی

اگر سیب‌زمینی نقش پررنگی در وعده‌های غذایی خانۀ شما دارد، پس حالا می‌توانید یک استفادۀ تازه از آن‌ها هم بکنید. پوست آن‌ها را سفت و سخت بکنید! چرا که آکنده از نشاسته است که می‌تواند در معرض حرارت، به ماده‌ای ژل‌مانند تبدیل شود که می‌تواند رسوب و آهک ته‌نشین‌شده در کف یک چای‌ساز و کتری‌ برقی را جذب خود کند.

برای این کار در حین جوشیدن کتری، مقداری پوست سیب‌زمینی را در آن ریخته و اجازه دهید که ترکیب به خورد هم بروند. در صورت برطرف‌نشدن عمدۀ رسوب‌ها، این عمل را چندین بار تکرار کنید. حتماً نتایج خوبی در انتظار چای‌ساز و کتری‌برقی شماست!

جرم‌گیری چای‌ساز و کتری‌برقی با سیب‌زمینی

5 نکته کاربردی دیگر برای عمر بیشتر چای‌ساز و کتری‌برقی

  1. بعد از هر بار استفاده چای‌ساز، از خاموشی کامل دستگاه مطمئن شوید. اجازه ندهید دستگاه در حالت استندبای قرار گیرد. این کار موجب می‌شود که شما کمتر به راه‌های رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برقی نیازمند شوید.
  2. هر زمان که رسوب‌ها به حدی رسید که احساس کردید دیگر بدون تمیزکردن، استفادۀ مجدد از چای‌ساز و کتری برقی مقدور نیست، حتماً برای انجام رسوب‌زدایی، دستگاه را خاموش کنید و اجازه دهید تا کاملاً آن سرد شود و بعد کار خود را شروع کنید.
  3. بعضی از اجزای یک چای‌ساز و کتری‌برقی مثل سرپوش کتری و قاشقک چای قابلیت این را دارند که در ماشین ظرفشویی، شستشو شوند.
  4. حتماً مواظب محل قرار گرفتن دستگاه چای‌ساز و کتری‌برقی باشید. سیم برق آن‌ها نباید در سطحی مرطوب قرار گیرد چرا که خطر اتصال و سوختن دستگاه، عمر آن را تهدید می‌کند. حتما بعد از هر استفاده هم، تمام بخش‌های دستگاه را خشک کنید.
  5. همانطور که پیشگیری بهتر از درمان است، اینجا هم روش‌هایی وجود دارد که بتوان از تشکیل رسوب‌ها جلوگیری کرد و هزینه‌های احتمالی بعدی را برای رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری‌برقی کاهش داد. یکی از آن‌ها، استفاده از نرم‌کنندۀ آب است. این محلول سبب می‌شود که سختی‌های آب از بین رود و ترکیب نرم‌تری در جوشیدن استفاده شود. همچنین استفاده از دستگاه‌های تصفیۀ آب، در این فرایند بسیار موثر است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا