خشکشویی چمدان – بهترین روش‌های شستشوی چمدان

نظافت و شستشوخشکشویی

در چند دهه گذشته عموم مردم نسبت به اهمیت رعایت بهداشت آگاه‌تر شده و روند نظافت محیط و لوازم به یک بخش مهم از زندگی آن‌ها تبدیل شده است. از آن جایی که امکان نظافت و شستشوی برخی از لوازم و یا حتی محیط‌ها برای افراد عادی به دلیل عدم دسترسی به سیستم‌های نظافتی مخصوص امکان‌پذیر نیست، اکثر ما این روند را برون‌سپاری می‌کنیم. به عنوان مثال شستشوی لوازمی همچون فرش، چمدان و …

به دلیل ابعاد آن‌ها برای بسیاری از افراد غیرممکن است و به همین دلیل اکثر ما روند نظافت این لوازم را به قالیشویی، خشکشویی و … که سیستم‌های نظافتی مخصوص این لوازم را در اختیار دارند، می‌سپاریم. اما آیا واقعا تمیز کردن لوازمی مثل چمدان در منزل امکان‌پذیر نیست؟

در این مقاله از مجله آچاره به شما برای تمیز کردن و یا خشکشویی چمدان در خانه کمک خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

آیا می‌توان خشکشویی چمدان را در منزل انجام داد؟

چمدان از جمله لوازمی است که به صورت مستمر در معرض آلودگی‌های مختلف قرار دارد و به همین دلیل در فواصل زمانی کوتاهی کثیف می‌شود. در این شرایط شما 2 راهکار پیش روی خود خواهید داشت. راهکار اول برون‌سپاری روند نظافت و راهکار دوم خشکشویی چمدان در منزل است.

همان‌طور که می‌دانید، شما می‌توانید نظافت چمدان خود را به مجموعه‌های نظافتی سپرده و پس از پرداخت هزینه، چمدان خود را تحویل بگیرید. اما اگر قصد هزینه کردن به این منظور را ندارید می‌توانید این کار را خودتان بر عهده گرفته و خشکشویی چمدان را در منزل به انجام برسانید. شاید بپرسید که با توجه به ابعاد چمدان آیا نظافت آن در خانه ممکن است؟ بله.

البته شما باید در این روند به برخی از نکات توجه داشته باشید تا به سلامت ساختار چمدان خود آسیب وارد نکنید.

شتستشوی چمدان

دستورالعمل خشکشویی چمدان در منزل

روند خشکشویی چمدان در خانه را می‌توان به 2 مرحله کلی تقسیم کرد که هر کدام از آن‌ها باید به صورت جداگانه و با توجه به یک سری نکات انجام بپذیرد. این مراحل عبارتند از :

  1. جداسازی قطعات چمدان و نظافت اولیه
  2. نظافت هر بخش به طور جداگانه

برای این که در انتها به بهترین نتیجه دست پیدا کنید، باید هر دو مرحله ذکر شده را با دقت پشت‌سر بگذارید. فارغ از آسیب‌های کوتاه‌مدت، هر گونه اشتباه در این روند از عمر مفید چمدان شما خواهد کاست. به این منظور نکات مرتبط به هر کدام از این مراحل را ذکر خواهیم کرد.

1. جداسازی قطعات چمدان و نظافت اولیه

در اولین قدم شما باید تمام قطعاتی که در چمدان قابلیت جدا شدن را دارند، جدا کنید. پس از جداسازی قطعاتی مثل دستگیره، جیب‌ها و … آن‌ها را نسبت به جنسی که از آن تهیه شده‌اند، دسته‌بندی کرده و به صورت جداگانه قرار دهید. پس از جدا کردن همه این قطعات چمدان را در همه جهات تکانده تا تمام آشغال‌های درشت موجود از ساختار آن خارج شود. پس از خارج کردن آشغال‌های درشت باید این روند را با استفاده از جاروبرقی ادامه دهید.

با استفاده از این دستگاه تمام نقاط چمدان که به آن‌ها دسترسی دارید را جارو کرده و محیط داخلی و بیرونی چمدان را عاری از هر گونه آشغال کنید. این نظافت اولیه در مراحل بعد سرعت شما را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد. بنابراین در این روند عجله نکرده و با دقت کامل همه نقاط چمدان را جارو بکشید.

پس از این که قطعات چمدان جدا و بر اساس جنس دسته‌بندی شدند باید مرحله بعد یعنی نظافت هر بخش به طور جداگانه را آغاز کنیم.

جداسازی قطعات چمدان

2. تمیز کردن قطعات متحرک

پس از این که قطعات متحرک را از بدنه چمدان جدا کردید باید روند نظافت هر قسمت را نسبت به جنس آن پشت‌سر بگذارید. در این مرحله قطعات کوچکی که قابل شستشو هستند را با استفاده از آب و شوینده مناسب شسته و با یک حوله خشک کنید.

همچنین شما می‌توانید قطعاتی که جنس آن‌ها برای قرار گرفتن در ماشین لباسشویی مناسب است را با استفاده از این دستگاه تمیز کنید. توجه داشته باشید که در این روند سلامت قطعه و یا ماشین لباسشویی را در معرض خطر قرار ندهید.

تمیز کردن قطعات متحرک

3. نظافت پوشش داخلی

مرحله بعد تمیز کردن پوشش داخلی چمدان می‌باشد. در اولین قدم با استفاده از یک دستمال مرطوب سطح داخلی چمدان را پاک کنید. در این مرحله بهتر است صرفا آب به کار برده شده و از شوینده استفاده نشود زیرا امکان پخش بیشتر آلودگی وجود دارد. نگران نظافت نقاط کثیفی که با دستمال مرطوب پاک نمی‌شوند، نباشید.

در راستای تمیز کردن لکه‌های مقاوم موجود در پوشش داخلی چمدان به آب، یک مسواک و شوینده نیاز خواهید داشت. در این مرحله شوینده را به نسبت یک به پنج ترکیب کرده و مسواک را به محلول آغشته کنید. سپس مسواک را بر روی لکه کشیده و با یک دستمال نرم و آب گرم آن را پاک کنید.

در نهایت با استفاده از یک حوله این سطح را خشک کنید.

نظافت پوشش داخلی

4. تمیز کردن پوشش خارجی

روشی که شما باید برای تمیز کردن پوشش خارجی چمدان خود به کار ببرید به طور مستقیم به جنس این پوشش وابسته است و نمی‌توان از یک روش به منظور نظافت جنس‌های مختلف استفاده کرد. به همین دلیل راهکار نظافت هر چمدان را نسبت به جنس آن شرح خواهیم داد.

شما می‌توانید با استفاده از هر یک از این روش‌ها سطح بیرونی چمدان خود را کاملا پاک کرده و لکه‌های موجود بر روی این سطح را از بین ببرید.

برای خشکشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تمیز کردن پوشش خارجی چمدان

نحوه تمیز کردن پوشش پارچه‌ای نرم (نایلون، پلی استر و …)

بهترین روش برای پاک کردن این نوع پوشش استفاده از پاک‌کننده‌های فومی است. به این منظور شما باید ابتدا یک پاک‌کننده فومی (پاک‌کننده فرش، صندلی و …) و یک برس تهیه کرده و آماده آغاز روند نظافت شوید.

  1. برای خشکشویی چمدان در اولین قدم سطح را به صورت کامل با پاک‌کننده فومی بپوشانید. در این مرحله سطح بیرونی چمدان شما باید کاملا سفید شود.
  2. سپس با برس بر روی سطح کشیده تا فوم کاملا ته‌نشین شود.
  3. هر قسمتی که پاک نشده است را دوباره با استفاده از همین روش تمیز کنید.
  4. در صورت پاک نشدن لکه دقت کنید که چیزی به چمدان نچسبیده باشد. در این صورت آلودگی را با استفاده از یک ابزار مناسب از پوشش بیرونی چمدان جدا کنید.
  5. پس از تمیز شدن کامل سطح و گذشت 5 تا 15 دقیقه با استفاده از یک حوله، فوم باقی‌مانده را پاک کنید.
  6. در آخرین مرحله خشکشویی چمدان، همه زیپ‌های چمدان را باز کرده و آن را ترجیحا مقابل نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

خشکشویی چمدان

نحوه تمیز کردن پوشش سخت (پلی کربنات، پری پروپیلن و …)

برای نظافت این نوع پوشش‌ها مناسب‌ترین روش، استفاده از ترکیب آب و صابون است. ابتدا آب و صابون را مخلوط کرده و سپس کمی از محلول را به یک نقطه از سطح مورد نظر بزنید. هدف از انجام این کار کسب اطمینان از مناسب بودن محلول برای جنس چمدان شماست.

در صورتی که مشکلی در این مرحله مشاهده نکردید با استفاده از دستمال و محلول آب و صابون، همه سطح را آغشته کرده و بمالید. حالا سطح چمدان را با استفاده از یک حوله خشک کنید. اگر کماکان لکه‌ای بر روی پوسته قرار داشت باید یک ترکیب دیگر را برای پاک کردن آن به‌کار ببرید. به این منظور کمی جوش شیرین را با خمیر دندان کاملا مخلوط کنید. سپس کمی از این ترکیب را به یک نقطه بزنید تا مطمئن شوید که این ترکیب به پوشش بیرونی چمدان شما آسیب وارد نمی‌کند.

حالا این مخلوط را به مسواک زده و بر روی لکه بکشید. این روند را یک دقیقه ادامه داده و در نهایت آن را با یک دستمال پاک و خشک کنید. زیپ‌های چمدان را باز کرده و به آن برای خشک شدن زمان دهید.

نحوه خشکشویی چمدان سخت

تمیز کردن پوشش چرمی در خشکشویی چمدان

در راستای خشکشویی چرم، ابتدا باید همه گرد و غبار موجود بر روی آن را پاک کنید. استفاده از یک دستمال نرم بهترین انتخاب شماست. فراموش نکنید که از جاروبرقی برای از بین بردن غبار موجود بر روی پوشش چرمی استفاده نکنید زیرا بر اثر استفاده از این دستگاه، روی این سطح خط خواهد افتاد. برای پاک کردن گوشه‌ها یک مسواک خشک را به کار ببرید.

این روند را تا از بین رفتن گرد و غبار و … ادامه دهید.

تمیز کردن پوشش چرمی صرفا باید با استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص چرم انجام بپذیرد و شما نباید به هیچ عنوان از شوینده دیگری استفاده کنید. پاک‌کننده مبل چرم یک گزینه بسیار مناسب برای پاک کردن پوشش چرمی چمدان شماست. این پاک‌کننده را با استفاده از یک دستمال بر روی سطح بمالید تا تمام آلودگی‌ها کاملا پاک شوند. سپس پوشش چرمی را با حوله کاملا خشک کنید.

همچنین اگر جنس پوشش بیرونی چمدان شما جیر است حتما از پاک‌کننده مخصوص جیر برای نظافت آن استفاده کرده و از استفاده از دیگر شوینده‌ها بپرهیزید. پس از خشک کردن پوشش خارجی چمدان، استفاده از نرم‌کننده چرم را فراموش نکنید. با استفاده از این نرم‌کننده، شما از ترک‌خوردگی چرم جلوگیری کرده و علاوه بر جلا دادن، عمر چرم را نیز افزایش می‌دهید.

خشکشویی چمدات چرم

تمیز کردن پوشش آلومینیومی در خشکشویی چمدان

از آن جایی که اکثر شوینده‌ها از خود بر روی سطح آلومینیومی اثر بر جای می‌گذارند بهتر است در راستای نظافت آن صرفا از یک دستمال مرطوب استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از آب، بهترین روش برای تمیز کردن این نوع پوشش‌ها محسوب می‌شود.

البته شما می‌توانید قبل و یا حتی بعد از اتمام روند نظافت، نقاطی که در معرض آلودگی بیشتری بوده و شما بیشتر با آن در تماس هستید را با استفاده از یک ضدعفونی کننده مناسب، از هرگونه آلودگی عاری کنید.

در این مقاله تلاش کردیم که تمام نکات لازم به منظور خشکشویی چمدان را در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید که برای تمیز کردن چمدان‌های مختلف صرفا باید از روش‌های مختص به جنس آن استفاده کنید چون در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن پوشش بیرونی چمدان شما وجود خواهد داشت.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا