تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

دلایل قطع شدن صدای تلویزیون و راهکارهای رفع آن

لوازم خانگیتلویزیون

همه ما در طول روز مقدار زیادی از زمان و اوقات فراغت خود را صرف تماشای تلویزیون کرده و از مشاهده برنامه‌های مختلف لذت می‌بریم. اما آیا تماشای تلویزیون بیصدا، باز هم لذت‌بخش است؟ عوامل مختلفی گاها به قطع شدن صدای تلویزیون منجر شده و به کارایی این دستگاه آسیب وارد می‌کنند.

در این شرایط همه ما سعی خواهیم کرد که مشکل به وجود آمده را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنیم اما در این راستا ابتدا باید علت بروز این اختلال را شناسایی شود. در این مقاله از مجله آچاره با بررسی دلایل قطع شدن صدای تلویزیون، راهکارهای رفع این مشکل را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل قطع شدن صدای تلویزیون به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

همان‌طور که می‌دانید تلویزیون با در کنار هم قرار گرفتن یک مجموعه سخت‌افزار و یک سیستم نرم‌افزاری تشکیل شده و برای این که این دستگاه عملکرد صحیحی داشته باشد، این دو بخش باید بدون هیچ نوع اختلالی مشغول فعالیت باشند.

هر کدام از این بخش‌ها از اجزای گوناگونی تشکیل شده‌اند که بروز اختلال در عملکرد هر کدام از این اجزا در نهایت عملکرد کلی تلویزیون را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.



تعمیر تلویزیون در محل
تعمیر تلویزیون در محل

قطع شدن صدای تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و وجود مشکل در یکی از این بخش‌ها منجر به بروز آن می‌شود. در نتیجه اگر به‌دنبال شناسایی علت قطع شدن تلویزیون خود هستید، باید مشکلات احتمالی در هر کدام از این قسمت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. به این منظور باید یک روند عیب‌یابی را پشت سر گذاشته و علت بروز این مشکل را پیدا کنید. قبل از آغاز روند عیب‌یابی بهتر است دلایل قطع شدن صدای تلویزیون را به‌صورت کلی شرح دهیم.

دلایل قطع شدن صدای تلویزیون

در بخش قبل دلایل بروز این اختلال را به 2 دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم کردیم. اما چه مشکلات احتمالی در این بخش‌ها به قطع شدن صدای تلویزیون منجر می‌شوند؟ این مشکلات احتمالی را می‌توان به 3 قسمت تقسیم کرد که عبارتند از:

  • وجود مشکل در تنظیمات
  • وجود مشکل در اتصالات و کابل‌ها
  • وجود مشکلات سخت‌افزاری (اسپیکر، برد کنترل و …)

به منظور آشنایی بیشتر شما با دلایل قطع شدن صدای تلویزیون، نکات لازم راجع به هر کدام از این موارد را ذکر خواهیم کرد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

1. وجود مشکل در تنظیمات

در این شرایط تنظیمات صدای تلویزیون باید در 3 قسمت مورد بررسی قرار بگیرد.

  • بی‌صدا (Mute) و یا بسته بودن صدای تلویزیون

اولین قدم در راستای بررسی دلایل قطع شدن صدای تلویزیون کسب اطمینان از وجود مشکل است. گاها صدای تلویزیون به دلیل بی‌صدا ( Mute ) بودن آن و یا کم بودن درجه صدا، به گوش شما نمی‌رسد و مشکلی در قسمت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دستگاه وجود ندارد. به همین دلیل ابتدا از این که تلویزیون شما در حالت بی‌صدا (Mute) قرار ندارد، اطمینان حاصل کنید.

  • تنظیمات دستگاه‌های متصل به تلویزیون

در برخی از موارد با این که صدای تلویزیون باز است ولی صدا به علت وجود مشکل در تنظیمات دستگاه‌های متصل به تلویزیون مثل رسیور (Receiver) و یا دی وی دی پلیر (DVD Player) پخش نمی‌شود. در نتیجه باید تنظیمات صدای این دستگاه‌ها بررسی شده تا در صورت نیاز اصلاح شوند. اگر این دستگاه‌ها بر روی حالت بی‌صدا (Mute) قرار نداشتند، به بخش تنظیمات آن‌ها مراجعه کرده و از صحیح بودن تنظیمات صدای آن‌ها مطمئن شوید.

  • تنظیمات صدای تلویزیون

عامل دیگری که ممکن است باعث قطع شدن صدای تلویزیون شده باشد، وجود مشکل در تنظیمات صدای خود تلویزیون است. احتمال این که تنظیم اشتباه صدای تلویزیون به بروز این مشکل منجر شده باشد، وجود داشته و در صورت اصلاح این تنظیمات عملکرد صحیح این دستگاه بازیابی خواهد شد. تنظیمات هر تلویزیون بسته به مدل و برند آن کمی با دیگر دستگاه‌ها تفاوت داشته و بهتر است به این منظور از دفترچه راهنمای تلویزیون خود استفاده کنید.

  • ضعف سیگنال دریافتی

دیگر عاملی که ممکن است باعث بروز این مشکل در تلویزیون ما شود، وجود مشکل و ضعیف بودن سیگنال دریافتی آن است. گاها وجود اختلال در سیگنال ورودی به تلویزیون باعث خواهد شد که دستگاه شما صرفا تصویر را نشان داده و قادر به پخش صدا نباشد.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

  • عدم بروزرسانی سیستم عامل

امروزه در اغلب تلویزیون‌ها به‌منظور راحتی بیشتر مصرف‌کنندگان از سیستم عامل استفاده می‌شود. نوع سیستم عامل تلویزیون ممکن است بسته به برند تولیدکننده آن با دیگر محصولات موجود در بازار تفاوت داشته باشد اما به‌صورت کلی هدف از به کارگیری سیستم عامل در تمامی تلویزیون‌ها یکسان است. وجود سیستم عامل امکانات متعددی را در اختیار شما خواهد گذاشت که در مدل‌های قدیمی‌تر این دستگاه دسترسی به آن‌ها غیرممکن بوده است.

البته شما باید در فواصل زمانی معینی نسبت به بروزرسانی این سیستم عامل اقدام کرده تا قادر به استفاده از تمامی این امکانات باشید. در غیر این صورت امکان بروز اختلالات نرم‌افزاری در دستگاه شما به میزان زیادی افزایش خواهد یافت. یکی از مشکلاتی که ممکن است عدم بروزرسانی سیستم عامل به همراه داشته باشد، قطع شدن صدای تلویزیون است. در این شرایط نسخه سیستم عامل دستگاه خود را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به بروزرسانی آن اقدام کنید.

2. وجود مشکل در اتصالات و کابل‌ها

هر تلویزیون مجهز به تعداد مشخصی ورودی و خروجی می‌باشد که در راستای اتصال به دیگر دستگاه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. در صورت قطع شدن صدای تلویزیون عوامل ذیل را مورد بررسی قرار دهید.

  • اتصال نادرست تلویزیون و رسیور

اگر شما هم از رسیور استفاده می‌کنید باید در این شرایط اتصالات بین این دستگاه و تلویزیون را چک کرده و از صحیح بودن موقعیت این اتصالات اطمینان حاصل کنید. به‌طور مثال اگر کابل مربوط به صدا به‌صورت صحیح در موقعیت خود قرار نگرفته باشد، قطع شدن صدای تلویزیون کاملا قابل انتظار خواهد بود. بنابراین در این شرایط موقعیت قرارگیری اتصالات بسیار حائزاهمیت است.

  • اتصال نادرست تلویزیون و دستگاه پخش صدای خارجی

اگر به‌منظور پخش صدا از اسپیکرهای داخلی تلویزیون استفاده نمی‌کنید، باید اتصالات بین این دستگاه و اسپیکرهای خارجی مثل سینما خانگی و … را به‌دقت چک کنید. اتصال نادرست کابل‌ها در این قسمت بعضا به قطع شدن صدای تلویزیون منجر می‌شوند که با اصلاح موقعیت قرارگیری این اتصالات مشکل تلویزیون شما رفع خواهد شد.

  • اتصال اضافه به تلویزیون

برخی از افراد به‌طور معمول هنگام تماشای تلویزیون از هندزفری و یا هدفون استفاده می‌کنند. در صورتی که با عدم پخش صدا در تلویزیون خود روبه‌رو شدید، باید از عدم اتصال چنین لوازمی به دستگاه خود مطمئن شوید. هر گونه اتصال اضافه‌ای به تلویزیون ممکن است به قطع صدا در این دستگاه منجر شود. دیگر عاملی که در این دسته باعث بروز این مشکل می‌شود، متصل بودن کابل انتقال صدا (AUX) به تلویزیون است. توجه داشته باشید که برای بازیابی عمکلرد تلویزیون، تمامی این اتصالات باید از این دستگاه جدا شوند.

  • کابل اچ دی ام آی (HDMI)

اگر تصویر نمایش داده شده در تلویزیون را با واسطه کابل اچ دی ام آی (HDMI) تماشا می‌کنید، باید سلامت آن را چک کنید زیرا وجود مشکل در این کابل ممکن است به قطع شدن صدا بیانجامد. در نتیجه حتما از سالم بودن کابل اچ دی ام آی (HDMI) خود اطمینان حاصل کنید.

3. مشکلات سخت‌افزاری

همان‌طور که اشاره کردیم تلویزیون به 2 دسته کلی سخت‌افزار و نرم‌افزار تقسیم می‌شود. وجود مشکل سخت‌افزاری در قسمت‌های مرتبط این دستگاه یک عامل مهم برای قطع شدن صدای تلویزیون محسوب می‌شود. این مشکلات احتمالی عبارتند از:

  • خرابی اسپیکرهای داخلی

در صورتی که اسپیکرهای تلویزیون شما با مشکل مواجه شده و یا اصطلاحا خراب شده باشند، این دستگاه قادر به پخش صدا نخواهد بود. اگر علت قطع شدن صدای تلویزیون شما وجود مشکل سخت‌افزاری در اسپیکرهای داخلی آن باشد، بازیابی عملکرد این دستگاه کمی دشوارتر خواهد شد.

در این شرایط پخش‌کننده‌های صدای این دستگاه باید توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض آن‌ها در نظر گرفته شود.

  • اختلال در عملکرد برد کنترل (اصلی)

برندهای مختلف در تولید تلویزیون‌های مدرن از یک برد (Board) استفاده می‌کنند که به آن اصطلاحا برد کنترل، مین برد (Main Board) و یا مادربرد ( Mother Board) نیز گفته می‌شود. این قطعه در واقع همانند مغز تلویزیون عمل کرده و هماهنگی بین تمام اجزا را بر عهده دارد.

لازم به ذکر است که معمولا شناسایی مشکل در این قطعه نیاز به تخصص و دقت زیادی داشته و از توان افراد عادی خارج است. البته قبل از این مرحله باید تمام عوامل احتمالی دیگر بررسی شده و صرفا در صورت عدم وجود مشکل در دیگر قسمت‌ها، برای عیب‌یابی برد اصلی تلویزیون اقدام شود.

  • خرابی اسپیکرهای خارجی

آخرین عاملی که در این قسمت می‌توان به آن اشاره کرد، وجود مشکل در عملکرد اسپیکرهای خارجی می‌باشد. اگر از دستگاه‌های پخش صدا در کنار تلویزیون خود استفاده می‌کنید، باید از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. وجود هر گونه اختلال در عملکرد سینما خانگی و … باعث قطع شدن صدای تلویزیون خواهد شد که در این شرایط راهکاری جز اصلاح عملکرد این اسپیکرها و یا قطع این اتصال پیش روی شما نخواهد بود.

عیب‌یابی و شناسایی علت قطع شدن صدای تلویزیون

شما با پشت سر گذاشتن مراحلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد قادر هستید علت قطع شدن صدای تلویزیون خود را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای رفع مشکل را در نظر بگیرید.

  • در قدم اول مطمئن شوید که تلویزیون در حالت بی‌صدا (Mute) قرار نداشته و یا صدای آن بسته نیست.
  • اگر این مشکل برطرف نشد پیشنهاد می‌کنیم که تلویزیون خود را یک بار خاموش و روشن کنید تا در صورت وجود اختلال جزئی نرم‌افزاری، مشکل دستگاه سریع‌تر رفع شود. در صورتی که از این روند نیز نتیجه‌ای نگرفتید، مراحل بعد را دنبال کنید.
  • حالا زمان بررسی موقعیت قرارگیری اتصالات و کابل‌هاست. در این مرحله شما باید از صحیح بودن موقعیت و درست بودن نحوه قرارگیری این اتصالات در موقعیت خود اطمینان حاصل کنید. همچنین توجه داشته باشید که لوازمی مثل هدفون، کابل انتقال صدا ( AUX ) و … به تلویزیون شما متصل نیست.
  • در قدم بعد باید تنظیمات صدای تلویزیون و رسیور با دقت کامل بررسی شود. در صورتی که به دفترچه راهنمای دستگاه دسترسی نداشته و از تنظیمات صحیح آن بی‌اطلاع هستید، باید تنظیمات را به حالت کارخانه بازگردانید. در غیر این صورت هر گونه تنظیمات غیرطبیعی را اصلاح کرده و دوباره شرایط تلویزیون را چک کنید.
  • در این مرحله سیستم عامل تلویزیون را بررسی کرده تا از به‌روز بودن نسخه آن اطمینان حاصل کنید. اگر سیستم عامل به بروزرسانی نیاز داشت، این روند را پشت سر بگذارید.
  • اگر پس از بروزرسانی نیز مشکل رفع نشد، باید تلویزیون را ریست فکتوری (بازگردانی به حالت کارخانه) کنید. فراموش نکنید که با بازگردانی تنظیمات تلویزیون به حالت کارخانه، تمامی اطلاعات و برنامه‌های شما پاک خواهد شد. بنابراین حتما قبل از ریست کردن تلویزیون، از اطلاعات ضروری خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. روند ریست کردن تلویزیون در برندهای مختلف نسبت به یکدیگر کمی متفاوت است در نتیجه این روند را با توجه به دفترچه راهنمای دستگاه پشت سر بگذارید.
  • در صورتی که با ریست فکتوری دستگاه نیز مشکل قطع شدن صدای تلویزیون شما برطرف نشد، سلامت سخت‌افزارهای آن باید توسط کارشناسان حرفه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. در این مرحله قبل از انتخاب متخصص، از مهارت وی اطمینان حاصل کنید. همچنین دقت داشته باشید که در روند تعمیر و یا تعویض هر قطعه‌ای از تلویزیون، حتما از قطعات با کیفیت و اصلی استفاده کرده و از به کار بردن قطعاتی که مورد تایید سازنده تلویزیون شما نیست، خودداری کنید. در این راستا شما می‌توانید با خیال راحت از خدمات تعمیر تلویزیون آچاره استفاده کنید.

در این مقاله با بررسی دلایل قطع شدن صدای تلویزیون تلاش کردیم تا راهکارهای رفع این مشکل را در اختیار شما قرار دهیم. لازم به ذکر است که اگر بدون تجربه قبلی و آشنایی با ساختار این دستگاه نسبت به رفع مشکل آن اقدام کنید، احتمال بروز مشکلات دیگر نیز در تلویزیون شما وجود خواهد داشت.

بنابراین علاوه بر رعایت نکات ایمنی، از مهارت خود به‌منظور رفع عیب و تعمیر صدای تلویزیون مطمئن شوید. در صورتی که در رفع این مشکل به کمک نیاز داشتید می‌توانید نظر کارشناسان مجرب آچاره را جویا شوید. امیدواریم که از مطالعه مطالب ذکر شده در این مقاله بهره برده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید