مشکلات ماشین ظرفشویی (5 مشکل رایج و نحوه برطرف کردن آن‌)

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

امروزه ماشین ظرفشویی جزء وسایل اصلی آشپزخانه به شمار می‌آید. ماشین‌های ظرفشویی به نسبت عملکردشان قیمت مناسبی هم دارند و به عبارتی ارزش خرید دارند. ماشین ظرفشویی وسیله‌ای کم مصرف است که سبب صرفه‌جویی در وقت شما هم می‌شود. به‌جای شستن ظرف‌ها با دست می‌توانید در زمانی کمتر و با تلاشی کمتر ظرف‌های خود را در این ماشین بشویید.  اما این را بدانید که این وسیله هم مانند دیگر وسایل خانه به نگهداری درست و خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی به موقع و حرفه‌ای نیازمند است. در ادامه مقاله، رایج‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی که اغلب افراد با آن مواجه می‌شوند را بررسی می‌کنیم و نحوه رفع مشکلات را توضیح می‌دهیم.

نشتی ماشین ظرفشویی

بوی بد، یکی از اصلی‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی

بوی بد ماشین ظرفشویی اغلب براثر تجمع باقیمانده غذاها یا چربی درون ماشین است. باقیمانده غذاها و چربی‌ها در فیلترها، شلنگ تخلیه و دیگر گوشه‌های ماشین ظرفشویی جمع می‌شوند و در نهایت سبب ایجاد بوی نامناسب می‌شوند. اگر به مرور این باکتری‌ها در ماشین ظرفشویی شما جمع شوند، باعث ایجاد بوی بدی همچون بوی ماهی می‌شوند. این بوی بد می‌تواند به ظروف شما نیز منتقل شود. اگر نسبت به تمیز کردن این کثیفی‌ها و از بین بردن باکتری‌ها اقدام نکنید، ماشین ظرفشویی شما محل تجمع و پرورش باکتری‌ها و کپک‌ها خواهد شد.

اگر بوی ملایم رطوبت و نم از ماشین ظرفشویی خود استشمام می‌کنید، ممکن است شلنگ تخلیه یا خرطومی آن مسدود شده باشد. در این شرایط، ماشین ظرفشویی را بیرون آورده و شلنگ تخلیه و اطراف ان را به دقت بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: علت بوی بد کولر گازی

علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

صداهای بلند و غیرعادی

ماشین‌های ظرفشویی لوازم بی سر و صدایی نیستند، اما صدای بیش از حد و غیرعادی هم ندارند. صدای زیاد ماشین ظرفشویی می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. صدای غیرعادی می‌تواند نشانه عملکرد نامناسب پمپ شستشو، پمپ تخلیه یا موتور آن باشد. در این صورت بهترین راهکار آن است که یک تکنسین برای ارزیابی و رفع ایراد ماشین ظرفشویی شما نگاهی به آن بیندازد. بدترین حالت ممکن آن است که ماشین ظرفشویی شما باید تعویض شود. اما این را هم بدانید که برخی اوقات تعویض ماشین ظرفشویی از تعمیر آن به‌صرفه‌تر است.

خشک نکردن ظروف از ایرادات دیگر ماشین ظرفشویی

دلایل زیادی برای خشک نشدن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی وجود دارد. ممکن است گاهی اوقات ظرف‌های شما کاملا خیس باشند که اغلب به دلیل مشکل در خشک‌کن ماشین ظرفشویی شماست. در ادامه برخی از دلایل دیگر آن را بررسی می‌کنیم:

ظرف‌های شسته شده در ماشین ظرفشویی

  • ممکن است ظروف شما پلاستیکی باشند.

پلاستیک‌ها به دلیل تراکم بالایی که دارند، به راحتی خشک نمی‌شوند. این نوع از ظروف رطوبت باقیمانده زیادی را حفظ می‌کنند. اغلب این نوع از ظروف در هنگام شستشو داخل ماشین ظرفشویی دچار چرخش می‌شوند. برخی اوقات زمانی که کار ماشین ظرفشویی تمام می‌شود، شما با ظرف‌هایی وارونه و پر از آب مواجه می‌شوید.

  • گزینه‌های دیگر خشک‌کن را بررسی کنید.

ممکن است نیاز باشد شما گزینه خشک‌کن را به صورت دستی روشن کنید. همچنین ممکن است گزینه‌های دیگر نیز برای خشک‌کن وجود داشته باشد. بهتر است در این شرایط دفترچه راهنمای محصول را به طور کامل و دقیق مطالعه کنید تا بتوانید از امکانات ماشین ظرفشویی خود به طور کامل بهره ببرید. مطالعه دفترچه به بررسی ارورهای ماشین ظرفشویی نیز کمک خواهد کرد.

  • ممکن است بخش گرمایشی ظرفشویی شما از کار افتاده باشد.

برخی اوقات ممکن است سیستم گرمایشی ماشین ظرفشویی از کار بیفتد یا حتی بسوزد. ممکن است حتی با بوی سوختگی ناشی از آن متوجه این مشکل ماشین ظرفشویی شوید.

 زنگ‌زدگی از اشکالات ماشین ظرفشویی

اغلب می‌توان گفت زنگ‌زدگی اگر در قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی شما باشد مشکل بزرگی نیست. اما اگر زنگ‌زدگی در قسمت داخلی ماشین ظرفشویی باشد باید گفت یکی از مهم‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی رخ داده است. زنگ‌زدگی نشانه نشت مداوم آب است. اگر قسمت درونی ماشین ظرفشویی شما دچار زنگ‌زدگی شود نشانه پوسیدگی وسیله است. زمانی که وسیله شما در مرحله پوسیدگی باشد، عمر آن نیز به تدریج کاهش می‌یابد. در این حالت بهترین تصمیم، تعویض ماشین ظرفشویی است.

 زنگ‌زدگی

تمیز کردن هفتگی ماشین ظرفشویی ضروری است

برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی و رها شدن از بوی بد آن می‌توان چند کار ساده انجام داد. برای از بین بردن بقایای غذاها و چربی‌های داخل ماشین ظرفشویی بهتر است به صورت هفتگی نسبت به تمیز کردن ماشین خود افدام کنید تا کثیفی آن سبب ایجاد مشکل برای ماشین ظرفشویی شما نشود.

در ادامه چند روش ساده برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی به شما پیشنهاد می‌شود:

  • فیلترهای ماشین ظرفشویی را همیشه با مسواک تمیز کنید.
  • سوراخ تخلیه که اغلب شامل بقایای غذاها و چربی‌هاست را تمیز کنید.
  • سینی یا همان قفسه‌های ماشین ظرفشویی خود را بشویید.
  • فاضلاب موجود در قسمت پایین ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. برای خوشبو شدن این قسمت نیز می‌توانید کمی جوش شیرین به آن اضافه کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد مشکلات ماشین ظرفشویی، هر از گاهی فیلترهای آن را تعویض کنید.

برخی افراد پس از خوردن غذا تمامی ظروف را با تمامی بقایای غذا بدون توجه به نحوه چیدمان در داخل ماشین می‌گذارند. این افراد توقع دارند ظروف آن‌ها بسیار تمیز شود و همچنین ماشین ظرفشویی آن‌ها نیز سالم بماند. باید بدانید که قبل از چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی باید تمامی بقایای غذا را از روی ظرف‌ها تا جای ممکن بردارید و نگذارید در ماشین ظرفشویی شما آشغال جمع شود. چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی نیز اهمیت بالایی دارد. نباید جوری ظرف‌ها را بچینید که همه به هم بچسبند. بهتر است فضایی را بین ظروف قرار دهید تا آب و سایر مواد شستشودهنده به راحتی در ماشین ظرفشویی در گردش باشند.

تمیز کردن هفتگی ماشین ظرفشویی

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش عمر مفید ماشین ظرفشویی خود این 6 نکته مهم را رعایت کنید:

اصول نگهداری از ماشین ظرفشویی

کلام آخر

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل خانه است که سبب راحتی بسیاری از افراد شده است. اما هر وسیله‌ای نیاز به مراقبت و تمیزی دارد. ماشین ظرفشویی هم مانند دیگر وسایل خانه نیازمند آن است که هفتگی تمیز شود. با مراقبت و تمیزی مداوم از آن می‌توان از ایجاد بسیاری از مشکلات ماشین ظرفشویی جلوگیری کرد.

سوالات متداول

  1. چرا با وجود تمیز کردن ماشین ظرفشویی گاهی اوقات باز هم بوی بدی می‌دهد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که ایجاد بوی بد از شایع‌ترین مشکلات ماشین ظرفشویی است. ممکن است شما صرفا ظاهر ماشین ظرفشویی و قسمت‌های داخلی آن را تمیز ‌کنید. برای تمیزی کامل این وسیله باید هر چند وقت یکبار لوله تخلیه و قسمت فاضلاب آن را نیز تمیز کنید تا بقایای غذا و چربی‌ها از بین بروند.

  1. صدای زیاد ماشین ظرفشویی عادی است؟

باید گفت که اغلب وسایل برقی خانگی سر و صدا دارند و ماشین ظرفشویی نیز از این قاعده مستثتا نیست. منتها اگر ماشین ظرفشویی شما صدای غیرعادی و بسیار بالایی داشته باشد، ممکن است دچار مشکل شده باشد. دراین شرایط برای رفع ایرادات ماشین ظرفشویی بهتر است با تکنسین مربوطه تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید.

3. دلایل خوب کار نکردن ماشین ظرفشویی چیست؟

4. چرا ماشین ظرفشویی زنگ می‌زند؟

زمانی که قسمت بیرونی ماشین ظرفشویی شما زنگ بزند، می‌توان گفت مشکل بزرگی ایجاد نشده است. اما اگر قسمت درونی آن دچار زنگ‌زدگی شود باید گفت که ماشین ظرفشویی شما در مرحله پوسیدگی قرار دارد. زمانی که این وسیله به این مرحله برسد به این معناست که عمر کمی خواهد داشت. بنابراین بهتر است سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

5. جوش شیرین در تمیزی ماشین ظرفشویی تاثیری دارد؟

جوش شیرین باعث می‌شود که ظرفشویی شما بوی بهتری بدهد و همچنین فضای داخلی آن را روشن‌تر می‌کند. برای استفاه از جوش شیرین می‌توانید آن را در قسمت مخصوص ماشین ظرفشویی بریزید و ترجیحا یک بار با آب گرم داخل آن را شستشو دهید. در این صورت می‌توانید همیشه ظرفشویی تمیز با بویی مطلوب داشته باشید.

 

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
به این پست امتیاز دهید

6 دیدگاه

  1. من یه ماشین ظرفشویی جنرال الکتریک دارم که محفظه قرصش خیلی سخت باز میشه، میتونم فقط فنرش رو تعویض کنم یا باید کل محفظه قرص عوض شه؟

    1. با سلام، می‌توانید پانل را باز کنید و ببینید که فنر در جای خود قرار دارد یا خیر و یا دچار شکستگی شده است یا نه. اگر مشکل از فنر باشد می‌توانید فقط فنر را تعویض کنید و نیازی به عوض کردن کل محفظه نیست.

  2. ماشین ظرفشویی ما خیلی زود بو میگیره، دستگاه را بدون ظرف با سرکه روشن کردم اما حل نشد. چکار باید انجام بدم؟

    1. فیلتر کف، پمپ تخلیه و شیلنگ خروجی فاضلاب را بررسی کنید تا گرفتگی نداشته باشد. ماشین ظرفشویی را سرکه تمیز کنید و فیلتر را پاک کنید و مجددا بدون ظرف ماشین را روشن کنید.

  3. سلام ، اطراف قسمتی که جلا دهنده می ریزم زنگ زده !علتش چی هست ؟ داره بیشتر و بیشتر میشه !

    1. سلام وقت بخیر. طبیعی هستش این موضوع و ممکنه زنگ بزنه. یه مقدار کمتر استفاده کنین یا از قرص های شوینده‌ای که خودشون جلا دهنده دارن یا ژل ماشین ظرفشویی استفاده کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا