آموزش سیم‌ کشی لوستر و نصب آسان لوستر سقف

برقکاری

زیبایی هر خانه‌ای با نورپردازی آن و انتخاب لوستر مناسب چندین برابر می‌شود. بدون شک برای جذاب‌تر کردن فضای خانه نیاز به نصب لوستر مناسب داریم. اما بعد از انتخاب لوستر مورد نظرمان سوال اصلی این است که نحوه سیم‌کشی، تشخیص سیم فاز و نول در لوستر و نصب آن به چه صورت است؟ اگر تا بحال تجربه نصب لوستر را نداشته‌اید، در این مقاله از آچاره با آموزش سیم‌کشی لوستر همراه شوید تا بتوانید خودتان به راحتی و به شکل اصولی لوستر‌های منزل‌تان را نصب کنید.

آموزش سیم‌ کشی لوستر

برای تغییر ظاهر ساده پذیرایی خانه‌تان به فضایی با نورپردازی رویایی، لوستر‌ها بهترین گزینه هستند. لوسترهای سقفی انواع مختلف و طریقه نصب متفاوتی دارند که برحسب نوع و تعداد لامپ‌ها مشخص می‌شود. با دنبال کردن مراحل و تصاویر آموزش سیم‌کشی لوستر می‌توانید به راحتی نصب لوستر و سیم‌کشی آن را بدون نیاز به خدمات لوستر انجام بدهید. قبل از هرچیز باید بدانید به چه ابزاری نیاز دارید:

  • پیچ گوشتی
  • دم‌باریک
  • فازمتر دیجیتال
  • انبردست
  • نردبان پله‌ای (تاشو)
  • سیم‌چین

چطور لوستر سقفی را نصب کنیم؟

عموما نصب لوسترهای سقفی کار ساده‌ای است و نیاز به آموزش سیم‌ کشی لوستر و خدمات لوستر ندارد؛ چرا که اکثر مدل‌ها به نحوی تولید می‌شوند که هر شخصی بتواند خودش کار نصب لوستر را انجام دهد. اما گاهی اشتباه در مراحل نصب و یا اشتباه در تشخیص فاز و نول لوستر می‌تواند نه تنها نتیجه کار را خراب کند، بلکه از نظر ایمنی خطرناک باشد. یکی از مشکلاتی که وجود دارد، نحوه جدا کردن لوسترهای قبلی و نصب لوستر جدید است. در ادامه مطلب آموزش برقکاری لوستر، شما را با نحوه نصب و تعویض لوستر سقفی جهت سیم‌ کشی لوستر شش شاخه آشنا می‌کنیم.

نحوه نصب لوستر سقفی

مرحله اول: جدا کردن لوستر قبلی و بررسی سیم‌ کشی

یکی از اولین کارهایی که برای نصب لوستر جدید باید انجام شود جدا کردن لوستر قدیمی و تشخیص فاز و نول لوستر است. برای تشخیص سیم فاز و نول در لوستر ابتدا فیوز را قطع کنید. اگر برای بخش‌های خانه فیوز جدا دارید تنها فیوز قسمتی که در آن قصد نصب لوستر را دارید قطع کرده و در غیر این صورت فیوز کلی را قطع کنید. سپس پیچ‌های نگه دارنده حباب لوستر را شل و جدا کرده و لوستر را پایین بیاورید.

جدا کردن لوستر قبلی و بررسی سیم‌کشی

 

مرحله دوم: تشخیص سیم فاز و نول در لوستر

برای تشخیص فاز و نول لوستر به وسیله فازمتر دیجیتال سیم‌کشی‌ها را بررسی کنید. سری فازمتر دیجیتال را نزدیک تک تک سیم‌های جعبه دیجیتال برده تا مطمئن شوید جریان الکتریسیته در سیم‌ها وجود ندارد (هنگام انجام تست، کلید چراغ‌ها باید روی حالت روشن باشد). هر زمان چراغ فازمتر روشن شد به این معنی است که سیم مورد نظر فاز و در غیر این صورت نول است. انتهای این سیم‌ها را از سَری لوستر قدیمی جدا کنید و باقی را به همان صورت متصل در جعبه الکترونیکی رها کنید. به نحوه نصب سیم‌های لوستر قبلی و به سیم‌های فاز و نول در تصویر بالا دقت کنید.

لوسترهای سنگین نیاز به جعبه الکترونیکی و قلاب قوی‌تری دارند. قبل از نصب لوستر جدید از محکم بودن و نصب درست جعبه الکترونیکی و انتخاب قلاب درست جهت آویزان کردن لوستر اطمینان حاصل کنید.

تشخیص سیم فاز و نول در لوستر

 

مرحله سوم: تست جریان برق

برای اطمینان حاصل کردن از وجود جریان برق در سیم اصلی (فاز)، فیوز را وصل کرده و با فازمتر دیجیتال سیم اصلی (مطابق تصویر) را تست کنید. در این مرحله هم کلید چراغ‌ها باید روی حالت روشن باشد. اگر چراغ فازمتر روشن شود به معنی فاز بودن سیم و وجود جریان برق است. عموما سیم قرمز رنگ، سیم فاز است.

تست جریان برق

 

مرحله چهارم: اتصال لوستر به سیم‌های برق

جهت اتصال راحت‌تر سیم‌های لوستر به سیم‌های سقفی می‌توانید این مرحله را روی زمین انجام بدهید. برای این کار قسمت پشتی کاسه لوستر را با میله عرضی (مشخص شده در تصویر) تراز کنید و لوله را با پیچاندن مهره روی میله عرضی در این حالت محکم کنید تا لوستر برای نصب روی سقف آماده شود.

اتصال لوستر به سیم‌های برق

 

مرحله پنجم: نصب سیم‌ها

سیم‌ها را در یک طرف میله عرضی جمع کنید، سپس میله را به وسیله پیچ به جعبه الکتریکی وصل کنید. در این مرحله به کمک یک نفر دیگر نیاز دارید تا در حین پیچاندن پیچ‌ها، لوستر را در جای خود محکم نگه دارد.

نصب لوستر

 

مرحله ششم: نصب لوستر

سیم نول لوستر را به سیم‌های نول جعبه الکترونیکی (سیم‌های سفید رنگ سمت چپ تصویر) وصل کنید و سیم‌های بدون مارک (فاز) را به سیم قرمز که پیش‌تر بررسی کردید متصل کنید. سیم زمین یا سیم ارت را (سیم مسی رنگ تصویر) مطابق تصویر در جهت عقربه‌های ساعت دور پیچ بپیچید و رد کنید. در نهایت پیچ‌ها را سفت کنید.

نصب لوستر

 

مرحله هفتم: بستن لوستر

حباب و سرپیچ‌ها را متصل کرده و آن‌ها را در جای خود محکم کنید. حالا می‌توانید فیوز را وصل کرده و روشنایی را امتحان کنید. در صورت روشن شدن تمام لامپ‌ها مراحل نصب به درستی انجام شده و در غیر این صورت ابتدا سالم بودن لامپ‌های خاموش را چک کرده و در صورت نبود مشکل احتمالا مراحل نصب را به درستی انجام نداده و یا ممکن است بخشی از سیم‌های برق لوستر دچار قطعی شده باشند.

نصب لوستر

 

نحوه سیم کشی لوستر سه شاخه

تا این قسمت از مطلب شما را با آموزش سیم‌ کشی لوستر سه شاخه سه سیم آشنا کردیم. لوستر سه شاخه با لوستر سه سیم لوستری است که دو عدد سیم فاز و یک سیم نول در آن قرار دارد و شامل سه لامپ است. برخی از لوسترهای سه شاخه با دو سیم ورودی (یک فاز و یک نول) نصب می‌شوند که نحوه نصبشان تاحدودی متفاوت است. به طور کلی لوسترها به دو نوع یک پل و دو پل تقسیم می‌شوند که هرکدام نحوه اتصال متفاوتی دارند. با توجه به تعداد لامپ‌ها و نوع لوستر می‌توانید متوجه یک پل یا دو پل بودن آن شوید. لوسترهای دو پل تعداد لامپ بیشتری دارند و با استفاده از کلید دوپل در نصب آن‌ها می‌توانید در هر زمان به جای تمام لامپ‌های لوستر تنها تعدادی از آن‌ها را روشن کنید.

نصب لوستر

 

ساده‌ترین مدل لوستر سه شاخه مدل تک پل است. آموزش سیم‌ کشی لوستر تک پل تاحدودی مشابه مواردی است که در این مقاله گفته شد. جهت نصب این مدل تنها با دو سیم، یک فاز و یک نول سروکار دارید. جهت سیم‌ کشی لوستر سه سیم به سیم‌های برق نیاز به استفاده از یک ترمینال دوتایی دارید که در آن سیم فاز را به سیم‌های فاز و سیم نول را به سیم‌های نول لوستر متصل کنید.

سخن پایانی

برای نصب انواع لوستر حتما به کمک فرد دیگری این کار را انجام بدهید تا هم مراحل کار راحت‌تر پیش برود و هم ایمنی شما حفظ شود. اگر آموزش سیم‌ کشی لوستر برایتان کافی نیست و نیاز به کمک در این باره دارید بهتر است از خدمات لوستر ارائه شده توسط افراد متخصص آچاره استفاده کرده و در صورت عدم آشنایی با موضوعات فنی کار را به افراد متخصص بسپارید.

منبع: FamilyHandyman

 
3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا