آموزش کامل نصب فیش آنتن

لوازم خانگیآنتن تلویزیونبرقکاریتلویزیونساختمان

فیش آنتن از جمله تجهیزاتی است که برای دریافت تصویری باکیفیت از تلویزیون لازم است؛ در هنگام نصب فیش آنتن اگر اتصالات آنتن مانند فیش سر آنتن و کابل به‌درستی نصب نشوند مشکلاتی را در دریافت سیگنال و در نتیجه مشکل در تصویر به وجود می‌‌آورد.

فیش آنتن، رابطی است که به وسیله‌‌ی آن کابل آنتن به ورودی مخصوص آنتن تلویزیون وصل می-شود. مراحل سیم‌‌کشی و نصب فیش آنتن با توجه به نوع آنتن و تلویزیون می‌‌تواند متفاوت باشد، انواع آنتن‌‌های هوایی ثابت، هوایی گردان، آنتن‌های رومیزی و دیجیتال از این انواع مختلف آنتن‌‌ها هستند. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با مراحل نصب فیش آنتن به صورت اصولی آشنا سازیم، پس با ما همراه باشید.

نصب فیش آنتن و بررسی اتصال صحیح فیش آنتن به کابل

کابلی که به تلویزیون‌‌ها وصل است از نوع کابل کواکسیال تلویزیون است. از ویژگی‌‌های کابل کواکسیال انتقال سیگنال‌‌های با فرکانس بالا است که برای نمایش تصاویر در تلویزیون لازم است. از قسمت‌‌های مهم این نوع کابل، فیش آنتن است که در حقیقت یک متصل‌کننده فیزیکی است که کابل را به تلویزیون متصل می‌‌کند تا تصویر ایجاد شود؛ لذا عدم دریافت سیگنال و اشکال در نمایش تصویر ممکن است در ارتباط با معیوب بودن فیش آنتن باشد.

نصب فیش آنتن

برای نصب فیش آنتن مراحل زیر را به صورت گام به گام طی نمایید:

  • با استفاده از یک سیم‌‌چین، بریدگی را بر روی کابل کواکسیال نقطه اتصال استفاده کنید و سپس به کمک سیم لخت کن کواکسیال، حداقل 5/1 سانتی‌‌متر از سر کابل را لخت کنید تا سیم مسی و پوشش داخلی کابل را مشاهده نمایید.
  • در این مرحله می‌‌توانید متصل کردن فیش آنتن به کابل را شروع کنید. نصب فیش آنتن باید به شکلی باشد که سیم مسی کابل از بخش جلوی فیش بیرون بزند و پایه فیش روی رشته سیم‌‌ها را بپوشاند. بعد از این‌‌که فیش به‌درستی در سر جایش بر روی کابل قرار گرفت، برای این‌‌که کابل از داخل فیش بیرون نیاید، با استفاده از ابزار مخصوصی باید آن را فشار دهید تا فیش به محکمی کابل را در بر بگیرد.
  • اکنون با نصب فیش آنتن به تلویزیون، امکان مشاهده تصویر باکیفیت از طریق تلویزیون امکان‌پذیر است.

نحوه نصب فیش آنتن

آموزش سیم‌‌کشی و نصب فیش آنتن آنالوگ

اگر قصد دارید شبکه‌‌های آنالوگ را در تلویزیون مشاهده کنید، این کار نیاز به استفاده از آنتن‌‌های قوی دارد؛ بنابراین بهترین گزینه در این شرایط آنتن‌‌های هوایی هستند. آنتن‌‌های هوایی معمولاً در پشت‌بام قرار داده می‌‌شوند و به دلیل فاصله زیادی که با تلویزیون دارند، برای نصب از سیم آنتن استفاده می‌‌شود.

توصیه ما این است که نصب آنتن‌‌های هوایی به خاطر وقت‌گیر بودن و خطرات کار با برق، به کمک یک متخصص انجام شود. در ادامه مراحل سیم‌‌کشی و نصب فیش آنتن‌‌های هوایی را برای شما شرح می‌‌دهیم:

مرحله اول

با کمک یک سیم‌‌چین، چاقو یا کاتر، کابل آنتن (کابل کواکسیال) را حدود 2 سانتی‌‌متر لخت کنید، سعی کنید که برش نازکی را حلقه‌‌ای به‌دور سیم بزنید تا سیم‌‌های افشان رشته‌‌ای آسیب نبینند، اکنون جدار پلاستیکی داخلی آن را نیز که دور مفتول پیچیده شده است حدود 5/0 سانتی‌‌متر برش دهید تا سیم مسی داخلی مشاهده شود. این بهتر است بدانید که اگر بعد از لخت شدن سیم، یک‌رشته سیم افشان با سیم مغزی تماس داشته باشد تلویزیون شما در گرفتن کانال‌‌های مختلف دچار مشکل خواهد شد.

مرحله دوم

  • در این مرحله با باز کردن جعبه آنتن به برد آنتن دسترسی پیدا کنید. بر روی برد آنتن دو حلقه را مشاهده می‌‌کنید که هم اندازه نیستند و یکی از حلقه‌‌ها بزرگ‌‌تر است و دیگر کوچک‌‌تر. این دو حلقه به وسیله سه عدد پیچ بر روی برد محکم بسته شده‌‌اند.
  • بخش افشانه سیم را در حلقه بزرگ‌‌تر گذاشته و بخش مغزی سیم را در داخل حلقه کوچک‌‌تر قرار دهید، سپس سه عدد پیچ گفته شده را دوباره به محکمی بسته و درب جعبه آنتن را ببندید.
  • اکنون پیچی را که در پشت جعبه آنتن قرار دارد باز کنید و جعبه را به قسمت میانی آنتن که محلی مخصوص به منظور قرارگیری پیچ و جعبه وجود دارد متصل نمایید، در نهایت پیچ را نیز محکم کنید.
  •  این جعبه از برد در برابر باران و آفتاب محافظت می‌‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌‌کنیم که برای محافظت بهتر برد از آفتاب و باران، چند دور چسب پهن شیشه‌‌ای به دور جعبه بپیچید.

مرحله سوم

آنتن را بر روی پایه آن قرار داده و محکم ببندید. بهتر است که برای جلوگیری از جدا شدن سیم آنتن در هنگام وزش باد، با کمک چسب سیم آنتن را بر روی لوله محکم کنید.

مرحله چهارم

آنتن را در بالاترین بخش ساختمان نصب کنید، برای این کار می‌‌توانید از یک لوله استفاده کنید. لوله‌‌های آهنی مخصوص لوله‌‌کشی آب برای این کار مناسب هستند که می‌‌توان با استفاده از دو عدد بست و چهار عدد رول پلاک لوله را به دیوار متصل نمود. البته در صورتی که ارتفاع ساختمان شما هم‌‌اندازه و یا بیش‌‌تر از ارتفاع ساختمان‌‌های مجاور است دیگر نیازی به نصب لوله و قرار دادن آنتن در ارتفاع خیلی بالا وجود ندارد.

مرحله پنجم

اکنون وارد مرحله نصب فیش آنتن می‌‌شویم. برای این کار، قسمت جلویی سیمی را که از پشت بام به سمت پایین آمده است را لخت می‌‌کنیم، سپس با شل کردن پیچ مغزی فیش آنتن، مغزی کابل را درون فیش آنتن قرار می‌‌دهیم. دقت کنید که اگر سیم مغزی بیش از اندازه لخت شده باشد باید اضافه آن را با سیم‌‌چین کوتاه نمود.

در گام بعدی سیم‌‌های افشانه را به دور سیم آنتن می‌‌پیچانیم و سپس قسمت انتهایی مغزی فیش آنتن را که قرار است روی سیم‌‌های افشانه قرار داده شود، به کمک انبردست با دم باریک باز می-کنیم تا سیم‌‌های افشانه‌‌ در آن قرار بگیرند.

بعد از طی کردن مراحل گفته شده، روکش فیش آنتن را وارد سیم آنتن می‌‌کنیم و با بستن قاب روی آن کار را تمام می‌‌کنیم. حالا می‌‌توان فیش را به تلویزیون یا ستاپ باکس خود وصل کرد و از دیدن تصویر صاف و واضح لذت برد.

نحوه سیم‌‌کشی و نصب فیش آنتن تلویزیون دیجیتال

امروزه آنتن دیجیتال در انواع مختلف وارد بازار شده است. آنتن دیجیتال قابلیت اتصال به یک گیرنده‌‌ی قوی را دارد که با توجه به پهنای باند وسیع آن و قابلیت دریافت امواج دیجیتال، مخصوصاً در مناطقی که فرکانس‌‌های پراکنده دارند بسیار پرکاربرد است.

آنتن رومیزی در گیرنده‌‌های دیجیتال و یا تلویزیون‌‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. این نوع آنتن به آسانی و بدون نیاز به صرف هزینه و وقت زیاد،در کنار تلویزیون نصب می‌‌شوند. این آنتن‌‌ها باید در ارتفاع مناسبی قرار بگیرند و جلوی آن‌‌ها باز باشد تا بتواند سیگنال‌‌ها را به راحتی دریافت کرده و تصویر با کیفیتی نمایش دهد.

آنتن‌‌های رومیزی دو پورت دارند. در ابتدا باید اقدام به نصب فیش آنتن به پشت تلویزیون نمایید. در مرحله‌‌ی بعد اگر از گیرنده‌‌ی دیجیتال استفاده می‌‌کنید، پورت USB را به پشت گیرنده‌‌ی دیجیتال وصل کنید؛ در غیر این صورت باید آنتنی را تهیه کنید که دارای اداپتور باشد و یا این‌‌که یک آداپتور تهیه نمایید.

در این مرحله ابتدا پورت USB را به آداپتور وصل کنید و سپس آداپتور را  به برق بزنید. به این طریق به راحتی می‌‌توانید از آنتن رومیزی خود استفاده کنید. بعد از تمام شدن نصب آنتن، توسط تلویزیون یا گیرنده‌‌ دیجیتال، عملیات جستجو را آغاز کنید تا بتوانید تصویری صاف و با کیفیت داشته باشید.

نصب تقویت کننده‌‌ آنتن تلویزیون

نصب تقویت کننده‌‌ آنتن تلویزیون می‌‌تواند مشکلات عمده‌‌ی آنتن از قبیل عدم دریافت تصویر مطلوب، بروز نویز و پارازیت بر روی تصویر دریافتی و … را برطرف کند. بنابراین به جای تعویض مداوم آنتن‌‌، می‌توانید با نصب یک تقویت کننده‌‌ آنتن مشکل را برطرف کنید.

روش نصب تقویت کننده‌‌ آنتن، با توجه به نوع انتن و نوع تقویت کننده تا حدی متفاوت است بنابراین بهتر است در این مورد از مشورت یک متخصص استفاده نمایید.

علت روشن نشدن چراغ آنتن تلویزیون

از دلایل روشن نشدن چراغ آنتن تلویزیون می‌‌توان به ایراداتی که در کابل اتصال تلویزیون به آنتن وجود دارد اشاره نمود. به غیر از این مشکل، موارد دیگری مانند معیوب شدن و فرسودگی در تجهیزات مختلف آنتن می‌‌تواند باعث بروز این حالت شود.

نحوه‌‌ی اتصال دو سیم آنتن

بهتر است بدانید که علاوه بر فیش آنتن، از دیگر مواردی که بر روی کیفیت تصاویر دریافتی تأثیر می‌‌گذارد، یک تکه بودن کابل است. لذا تا حد ممکن سعی کنید که از یک کابل آنتن یک تکه استفاده نمایید زیرا کابل‌‌های آنتن دو یا چند تکاه از عوامل افت کیفیت تصاویر دریافتی در یک تلویزیون می‌‌باشد.

اما اگر بنا به دلایلی مجبور شدید که از کابل آنتن دو تکه استفاده کنید، بهتر است که برای اتصال سیم‌‌ها، از فیش رابط‌‌های مخصوص مانند Coaxial Coupler برای این کار استفاده کنید، زیرا در صورتی که برای اتصال دو تکه کابل آنتن، مانند سیم‌‌های برق آن‌‌ها را به هم بتابانید، بخش قابل توجهی از سیگنال‌‌های دریافتی را از دست خواهید داد.

4.4/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید