نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

رنگ کردن کاشی؛ راهی ارزان برای نو کردن کاشی و سرامیک

تعمیرات ساختمانساختماننقاشی ساختمان

یکی از چیزهایی که به خانه زیبایی می‌‌بخشد، استفاده از کاشی و سرامیک زیبا در قسمت‌های خاصی از خانه است. کاشی و سرامیک‌ها مانند هر وسیله دیگری بعد از یک‌مدت زرق و برق خود را از دست می‌دهند و مثل روزهای اول زیبا نیستند. با این تفاسیر بهتر است که پس از مدتی که کاشی‌ها دچار رنگ پریدگی شدند، عوض شوند. اما عوض کردن آن‌ها هزینه زیادی دارد. یکی از راه‌هایی که هزینه را کاهش می‌دهد این است که شما با رنگ کردن کاشی، کاری کنید که کاشی‌هایتان تغییری دوباره بکنند. برای این‌کار باید رنگ مخصوص کاشی و سرامیک را خریداری کنید.

آموزش رنگ کردن کاشی و سرامیک

اهمیت رنگ کردن کاشی و سرامیک

شاید خیلی از شما فکر کنید که رنگ کردن کاشی امکان پذیر نیست و اصلا کاشی رنگ نمی‌گیرد. اما این‌طور نیست. کاشی و سرامیک‌ها به دلیل خاصیتی که دارند، می‌توان خیلی راحت آن‏ها را از هرگونه آلودگی پاک کرد. این آلودگی‌ها می‌تواند شامل ذرات گردوغبار، رنگ، کثیفی، چربی و … باشد. برای رنگ زدن روی کاشی یک سری اصول و قواعد وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

هزینه رنگ کردن کاشی بسیار مقرون ‌به‌صرفه‌تر از عوض‌کردن کل کاشی و سرامیک‌های منزل است. با این‏‏کار شما می‌توانید بدون صرف هزینه آن‎چنانی، دکوراسیون آشپزخانه یا حمام و دستشویی را تغییر دهید. تهیه رنگ مخصوص کاشی و سرامیک نیز کار سختی نیست و قیمت آن نیز مناسب است. رنگ‌کردن کاشی‌های خانه به نسبت عوض کردن آن‌ها دارای دردسر و کثیفی کمتری است.

رنگ کردن کاشی آشپزخانه

رنگ‌کردن کاشی‌های آشپزخانه می‌تواند یک تغییر فوق‌العاده را برای آشپزخانه شما به همراه داشته باشد. ضمن این‌که رنگ کاشی آشپزخانه، باید با اکسسوری‌های موجود در آن هم‌خوانی و هماهنگی داشته باشد. این‌طوری آشپزخانه شما بیشتر به چشم می‌آید و تغییرات مشهودی می‌کند.

بهره‌گیری از روش‌های رنگ‌کردن کاشی و سرامیک می‌تواند در تغییر کاشی‌ها بسیار موثر باشد. این‌گونه شما با صرف یک هزینه معقول و مناسب می‌توانید یک آشپزخانه زیبا و شیک داشته باشید. اکثرا شنیده‌ایم که رنگ کاشی آشپزخانه باید با سایر بخش‌های آن تناسب داشته باشد. اما به‌طورکلی رنگ‌های سفید، طوسی و خاکستری و همین‌طور رنگ‌های گرم بهترین گزینه برای رنگ آشپزخانه است.

مراحل رنگ کردن کاشی و سرامیک

رنگ کردن کاشی و سرامیک کار چندان سختی نیست و نیاز به تخصص بالایی ندارد. این‌کار نیازمند کمی مهارت است که خودتان بتوانید بدون کمک گرفتن از کسی تمام کاشی‌ها را رنگ کنید و رنگی تازه به منزلتان هدیه دهید. این کار نیازمند رنگ مخصوص کاشی و سرامیک و رعایت مراحل آن است.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

  • ابتدا به ساکن باید سطح کاشی را با آب و مواد شوینده پاک کنید تا هیچ کثیفی و آلودگی وارد رنگ نشود.
  • برای همسان کردن و همانگی کاشی‌ها باید کاشی شکسته را نیز بچسبانید و جاهای فرو رفته را پر کنید.
  • در این مرحله به کمک یک کاغذ سمباده تمامی ناهمواری‌‏ها و برجستگی‌های سطح کاشی و سرامیک را درست کنید. این‏کار باعث می‌شود پس از اتمام رنگ ‏آمیزی، یک کار زیبا و یک‌دست داشته باشید.
  • پیرامون کاشی و سرامیک و یا سطوحی که قصد رنگ‌آمیزی آن‏ها را ندارید با نوار رنگ‏ آمیزی بپوشانید. با چسباندن این نوار، پس از پایان رنگ‏ آمیزی سرامیک‌‏هایتان تمیز و سالم می‌ماند.
  • پس از این که تمامی مراحل بالا را به‌درستی انجام دادید حالا باید سطوح کاشی را با استفاده از پرایمر یا لایه آستر رنگ‌ آمیزی کنید. استفاده از پرایمر، کیفیت و سرعت خشک شدن رنگ را افزایش می‌دهد. بعد از این‎که چند ساعتی از آسترکشی گذشت، بگذارید سرامیک و کاشی در هوای آزاد خشک شوند.
  • همیشه برای رنگ‌آمیزی بهتر است که از قسمت لبه‌های کاشی شروع به‌کار کنید. برای رنگ زدن لبه‌ها از لایه‌های نازک رنگ با قلم مو استفاده کنید.
  • درنهایت تمامی سطوح را با استفاده از غلطک رنگ کنید تا همه‌جای آن یکنواخت شود.

مزایا و معایب رنگ کردن کاشی و سرامیک

رنگ کردن کاشی و سرامیک هم مثل تمامی کارهای دیگر، ویژگی‌های مثبت و منفی خودش را دارد. مزایای این‎کار شامل:

  • افزایش عمرمفید کاشی و سرامیک
  • عدم نیاز به عوض کردن کاشی‌های فعلی
  • قابلیت ترمیم و تعمیر مشکلات کوچکی که برای کاشی و سرامیک پیش می‌آید.
  • دارای صرفه اقتصادی به نسبت عوض کردن کاشی و سرامیک‌ها

معایب رنگ کردن کاشی و سرامیک:

  • بلند شدن تدریجی رنگ از روی سطح کاشی و سرامیک
  • پوشاندن دوغاب علاوه بر کاشی
  • انجام این‌کار آماده سازی می‌خواهد. علاوه بر آن نیاز به مقدمات پیچیده و وسیعی دارد.

از چه رنگی برای رنگ آمیزی کاشی و سرامیک استفاده کنیم؟

یکی از ویژگی‌هایی که رنگ مخصوص برای کاشی و سرامیک باید داشته باشد این است که باید دارای چسبندگی بالایی باشد. اکثر مردم برای پوشش سرامیک و کاشی خودشان از رنگ اپوکسی استفاده می‌کنند. رنگ اپوکسی از چسبندگی بالایی برخوردار است و دارای انواع مختلف است. خرید این رنگ با توجه به نیازتان متفاوت است.

رنگ اپوکسی یک جزئی

رنگ کردن با رنگ اپوکسی یک جزئی، بسیار راحت است. شما با  استفاده از رنگ اپوکسی نیازمند چندلایه رنگ زدن نیستید. این رنگ با چسبندگی بالا، به خوبی روی سطح می‌چسبد و از ماندگاری فوق العاده‌ بالایی برخوردار است. این ماده به‌دلیل یک جزئی بودنش، نیازمند ترکیب شدن با سایر ماده‌ها برای خشک شدن ندارد. این رنگ به شکل اسپری هم در بازار موجود است.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

رنگ اپوکسی دو جزئی

رنگ‌های اپوکسی، رنگ مخصوص کاشی و سرامیک است. این رنگ اپوکسی متشکل از دو بخش است. اولین بخش رنگ و بخش دوم هاردنر(سخت کننده رنگ) است. این هاردنر باعث می‌شود که رنگ کمی زودتر خشک شود. درست کردن این رنگ از رنگ اپوکسی یک جزئی خیلی آسان‌تر است.

رنگ اپوکسی دو جزئی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دسترس است. رنگ‌هایی که بر پایه آکریلیک یا همان آب هستند نمی‌توانند گزینه‌های مناسبی برای رنگ کردن کاشی و سرامیک باشند. رنگ‌هایی با این ویژگی خیلی زودتر از سایر رنگ‌ها از روی سطح کاشی و سرامیک کنده می‌شود.

رنگ لاتکس

اگر نمی‌توانید یا دوست ندارید که از رنگ‌های اپوکسی استفاده کنید، رنگ لاتکس بهترین گزینه برای رنگ کردن کاشی و سرامیک است. برای استفاده از این رنگ باید لایه اول را یک رنگ آکریلیک بزنید. برای سطح دوم نیز باید از رنگ لاتکسی که نیمه براق باشد استفاده کنید.

رنگ کاشی متناسب با سرویس بهداشتی و حمام

استفاده از رنگ مخصوص کاشی و سرامیک برای محیط‌های مرطوبی مثل حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب است. برای این مکان‌ها به‌طورمعمول از رنگ‌های ملایم مثل آبی روشن، صورتی، سفید، گل بهی و… استفاده می‌کنند. مثلا اگر شما برای سقف حمام یا دستشویی خود از سقف کاذب استفاده می‌کنید؛ بهتر است از ترکیب رنگ‌های طوسی تیره و روشن استفاده کنید.

آیا می‌توان به‌ جای رنگ کردن کاشی از چسباندن کاشی استفاده کرد؟

به‌جای رنگ کردن کاشی می‌توان از روش چسباندن کاشی چسبی روی کاشی و سرامیک استفاده کرد. البته این نوع کاشی‌ها، خودشان دارای چسب مخصوص هستند و خیلی راحت روی کاشی‌های قدیمی می‌چسبند و نصب می‌شوند. چسباندن کاشی هم می‌تواند جایگزین رنگ کردن کاشی بشود. امروزه خیلی ها به جای رنگ کردن، از این روش استفاده می‌کنند.

درخواست نقاشی ساختمان

کاشی‌های چسبی که قبلا تولید می‌شد وزن زیادی داشت. امروزه با فناوری‌های جدید این کاشی‌ها را درست می‌کنند که مانند قبل دیگر سنگین نیستند. چسباندن آن‌ها نیز به مراتب راحت‌تر است و به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

فرق کاشی و سرامیک در چیست؟

کاشی از دو  بخش درست شده است. اولین قسمت آن، بخش سفالی کاشی است و استخوان‌بندی‌اش را تشکیل می‌دهد. اصطلاحا به این قسمت، “بیسکوئیتی” هم می‌گویند. دومین قسمت آن، بخش لعاب است. لعاب روی بخش رویی کاشی قرار دارد که از جنس شیشه است. اگر لعابی که روی کاشی قرار گرفته از جنس سرامیک باشد، به آن کاشی سرامیکی می‌گویند.

دومین تفاوت کاشی و سرامیک برای میزان مقاومت و محکم بودن آن‌هاست. کاشی به‌علت وزن پایینی که دارد بیشتر در سقف استفاده می‌شود. سرامیک هم چون مقاوم‌تر است و وزن زیادی دارد، برای کف، کار گذاشته می‌شود. سرامیک‌ها هم‌چنین به‌علت مقاومت بالایی که دربرابر سرما و گرما و … دارند، برای جاهای مختلفی به‌کار برده می‌شوند.

شما هم‌چنین می‌توانید مدتی پس از استفاده، برای تنوع با رنگ مخصوص کاشی و سرامیک برای رنگ کردن آن‌ها اقدام کنید تا خانه زیباتری داشته باشید.

نتیجه گیری

همه مایل هستند که خانه‌ای زیبا و چشم‌گیر داشته باشند. عوض‌کردن دکوراسیون خانه می‌تواند خیلی در روحیه تاثیرگذار باشد. یکی از راه‌های عوض‌کردن دکوراسیون، عوض کردن کاشی و سرامیک‌های خانه است.

 رنگ کردن کاشی یک روش مقرون به‌صرفه است که جایگزین تعویض کاشی‌ها شده است. این کار هم زحمت کمتری دارد و هم از هزینه کمتری برخوردار است. برای رنگ کردن آن هم باید مراحلی را که پیش‌تر توضیح دادیم رعایت کرده و از رنگ مخصوص کاشی و سرامیک برای رنگ‌آمیزی آن‌ها استفاده کرد. امیدواریم که از این مقاله لذت بهره باشید.

4.2/5 - (36 امتیاز)

5 دیدگاه

  1. سلام هزینه هر متر مربع کاشی و هزینه هر متر مربع سرامیک رو بفرمایید
    برای اجرای این طرح کسی رو میتونید معرفی کنید ؟
    برای رنگ کردن کاسه توالت هم میتوان از این روش استفاده کرد ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام وقت بخیر،
      در سایت و اپلیکیشن آچاره قبل از ثبت درخواست، با تعیین متراژ، میزان و نوع کاشی کاری قیمت محاسبه می‌شود.
      بله
      با ثبت سفارش رایگان نفر مورد نظر شما به شما معرفی می‌شود.

  2. سلام، چطور میشه رنگ مخصوص کاشی و سرامیک رو خرید؟ جایی خوندم رنگ کاشی و سرامیک جدید اومده و با اپوکسی فرق داره

  3. سلام. توی آچاره هیچ نیرویی نیست که اجرای رنگ اپوکسی توی سرویس بهداشتی انجام بده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا