نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان

هاردنر چیست و چه کاربردی در نقاشی ساختمان دارد؟

ساختمانتعمیرات ساختماننقاشی ساختمان

هاردنر ماده‌ای است که برای افزایش میزان سختی مواد دیگر به‌کار می‌رود. معمولاً از هاردنر برای افزایش مقاومت در مخلوط‌ها استفاده می‌کنند. گاهی نیز به عنوان ترمیم‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دوست دارید در مورد انواع هاردنر و کاربرد هر کدام بیشتر بدانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

هاردنر چیست؟ معرفی انواع هاردنر‌ها

هاردنر از لغت انگلیسی Hardener به معنای «سفت‌کننده» گرفته شده است. همان طور که از نام آن پیدا است، به منظور سفت کردن یک مخلوط مشخص استفاده می‌شود. از هاردنر به عنوان کاتالیزور شیمیایی نیز یاد می‌شود؛ زیرا سرعت انجام برخی فرایندها را افزایش می‌دهد. در برخی مخلوط‌ها از هاردنر به عنوان یک جزء ترمیم‌کننده استفاده می‌کنند.

هاردنرها اغلب برای قابل استفاده کردن اپوکسی رزین‌ها ضروری هستند. بدون استفاده از هاردنر، رزین اپوکسی نمی‌تواند به خواص شیمیایی و مکانیکی که در صورت وجود هاردنر می‌رسید، برسد.

نکته مهم این است که در صورتی رزین اپوکسی الزامات مورد نظر را برآورده می‌کند که از هاردنر مناسب در تهیه آن استفاده شده باشد. همیشه باید قبل از مخلوط کردن، در مورد رزین و هاردنر مربوطه اطلاعات کاملی داشته باشید تا مطمئن شوید نتیجه کار مطلوب خواهد بود. رایج‌ترین نوع هاردنرهای موجود در بازار بر پایه انیدرید، آمین، پلی‌آمید، آلیفاتیک و سیکلو آلیفاتیک هستند.

هاردنر

هاردنرهای کاتالیزور

انواع هاردنر برای به‌عمل آوردن اپوکسی رزین استفاده می‌شوند. اضافه کردن هاردنر به مخلوط باعث می‌شود آماده‌سازی مخلوط اندکی دیرتر صورت گیرد. اگر چنین باشد، بهتر است از هاردنر یا سخت‌کننده دیگری استفاده کرد. همچنین می‌توان از هاردنرهایی با افزودنی‌های خاص بهره گرفت؛ افزودنی‌هایی که به عنوان کاتالیزور عمل کرده و مدت زمان واکنش شیمیایی را کاهش می‌دهند.

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

مطلب پیشنهادی : اجرت نقاشی ساختمان 1401 چقدر است؟

هاردنر رنگ چیست؟

هاردنر رنگ یکی از انواع هاردنر است که برای قوام دادن به رنگ استفاده می‌شود. محلولی سازگار با محیط زیست که به رنگ اضافه می‌شود تا آن را سفت و محکم کرده و برای استفاده در کنار جاده‌ها مناسب‌تر کند. این هاردنر رنگ‌های آکریلیک و لاتکس را به سرعت سفت می‌کند. استفاده از هاردنر رنگ باعث می‌شود رنگ‌آمیزی ساختمان و همین طور خشک شدن رنگ زمان کمتری طول بکشد.

هاردنر‌های اپوکسی

ممکن است با جستجو و مشاهده انواع هاردنر این سوال برایتان پیش بیاید که هاردنر اپوکسی چیست؟ سخت‌کننده‌های اپوکسی از دو قسمت تشکیل شده‌اند: قسمت الف و قسمت ب. قسمت ب که به آن سخت‌کننده نیز گفته می‌شود، عامل عمل‌آورنده و سخت‌کننده اپوکسی است. عامل قوام‌دهنده اپوکسی مسئولیت کنترل و انجام واکنش با قسمت الف اپوکسی را نیز بر عهده دارد.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

هاردنر اپوکسی از انواع هاردنر است که قابلیت‌های زیادی دارد. از آن برای پخته شدن پوشش‌های محافظ، رنگ‌های لایه نهایی، رنگ‌های پرایمر و برخی ترکیبات آب‌بندی استفاده می‌شود. این ماده سرعت خشک کردن و پخته شدن را افزایش داده و کمک می‌کند رزین مربوطه با سرعت بیشتری برای وظیفه نهایی‌اش آماده شود. هاردنر اپوکسی با انواع حلال‌ها نیز سازگاری دارد.

این هاردنر انعطاف‌پذیری و غلظت بالایی دارد و در برابر ضربه و مواد شیمیایی مقاوم است. نکته قابل توجه این است که باید نسبت مناسب بین رزین و سخت‌کننده رعایت شود؛ در غیر این صورت فرآیند پخت رزین به‌درستی صورت نمی‌گیرد. در این شرایط رزین به شکل مایع باقی می‌ماند یا حالت چسبندگی پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی : فرمول 49 ترکیب رنگ نقاشی ساختمان

هاردنر سیلیکون چیست؟

هاردنر سیلیکون کمک می‌کند که پخت سیلیکون‌ها در دمای محیط انجام گیرد. در واقع هاردنر سیلیکون فرایند پخت سیلیکون را سرعت بخشیده و کمک می‌کند تا سیلیکون قالب‌گیری در زمان کوتاه‌تری به شکل نهایی خود درآید. بدون استفاده از هاردنر فرایند به‌عمل آمدن سیلیکون مدت زمان زیادی طول خواهد کشید.

درخواست نقاشی ساختمان

مطلب پیشنهادی : نقاشی ساختمان سه‌ بعدی

هاردنر سیلیکون قالب‌گیری معمولاً با نسبت 2 تا 5 درصد با سیلیکون ترکیب می‌شود. میزان هاردنر اضافه شده به مخلوط و همچنین دمای هوا در سرعت انجام شدن واکنش مؤثر است. هاردنر ممکن است به صورت مایع یا پودر به ترکیب اضافه شود و از این نظر ا ال استفاده متفاوتی دارد. این نوع هاردنر مصارفی همچون ساخت پروتز، تکثیر قطعات، مجسمه‌سازی، نمونه‌سازی سریع و قطعه‌سازی دارد. همچنین هاردنر سیلیکون یکی از انواع هاردنر است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد، عمر طولانی داشته و نمونه‌برداری را با دقت زیادی انجام می‌دهد.

قیمت هاردنر رنگ چقدر است؟

قیمت هاردنر رنگ با توجه به نوع هاردنر و مواد به‌کار رفته در تهیه آن متفاوت خواهد بود. همچنین در یک نوع مشخص از هاردنر، هر چه مقدار رنگ موجود درون جعبه رنگ بیشتر باشد، قیمت هاردنر رنگ بیشتر خواهد بود. قبل از اقدام به تهیه هاردنر رنگ، حتماً از قیمت آن و تناسب آن با کاربرد مد نظرتان مطمئن شوید.

نکات مهم هنگام مخلوط کردن انواع هاردنر با رزین

هاردنرها معمولاً اشتعال‌پذیر نیستند، با این وجود هنگام استفاده از انواع هاردنر و ترکیب آنها با مخلوط مورد نظر باید برخی نکات را رعایت کرد. از جمله نکات ایمنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حتماً مخلوط کردن هاردنر با رزین را با دستکش انجام دهید.
  2. هاردنر برای پوست ضرر دارد؛ بنابراین دقت کنید هنگام استفاده لباس مناسب بپوشید تا با بدن شما برخوردی نداشته باشد.
  3. هر هاردنر دستورالعمل خاص خود را برای استفاده دارد. پیش از مخلوط کردن حتماً به این مورد توجه کنید.
  4. جعبه یا بطری حاوی هاردنر را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا