چگونه سیم کشی روکار را بپوشانیم؟

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

زمانی که سیم کشی را به صورت روکار انجام می‌دهیم ظاهری بسیار زشت و شلوغ را با خود به همراه خواهد داشت. برای اینکه این ظاهر را تبدیل به ظاهری شکیل و درست بکنیم نیازمند یکسری ابزار و دانش داریم. در این مطلب ما به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید با داکت کشی و ترانکینگ این کار را به زیبایی هر چه تمام تر انجام دهید و بررسی خواهیم کرد که چگونه سیم کشی روکار را بپوشانیم؟

با داکت کشی چگونه سیم کشی روکار را بپوشانیم؟

داکت مجرایی برای عبور سیم‌های برق و کابل‌های جریان ضعیف است. داکت از جنس PVC است و در دو نوع ساده و شیاردار (شانه‌ای) در اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. نوع شیاردار معمولاً در تابلوهای برق صنعتی قابل استفاده است. داخل داکت سوراخ‌هایی جهت نصب به دیوار وجود دارد.

اگر بخواهیم سیم یا کابلی را از روی کف تمام شده عبور کند از داکت کف خواب استفاده می‌شود. داکت کف خواب طوری طراحی شده است که در رفت و آمد پا به آن گیر نمی‌کند و در رنگ‌های مختلف جهت سازگاری با رنگ محیط تولید می‌شوند. داکت کف خواب در اندازه‌های 5، 7.5 و 9 سانتیمتر ساخته می‌شوند. برای نصب آن می‌توان از چسب دوطرفه یا پیچ و رولپلاک استفاده کرد.

داکت کشی پوشاندن سیم کشی

تعیین مکان داکت کشی برای پوشاندن سیم کشی روکار

برای داکت کشی شما باید در ابتدای کار نقشه مناسبی تهیه کنید. در ضمن اینکه باید متوجه بشوید که این داکت را برای چه منظوری استفاده می‌کنید. داکت کشی شما مسیر کوتاهی است یا اینکه کل ساختمان را می‌خواهید داکت کشی کنید؟

اگر مسیر داکت کشی کوتاه است، شما باید براساس تعداد سیم و قطر سیم‌هایی که دارید یکی از انواع داکت‌ها را خریداری نمایید. متراژ مورد نظر خود را اندازه گیری و براساس آن داکت‌های خود را تهیه فرمایید. داکت‌هایی که سایز کوچکی دارند و معمولاً برای عبور دادن سیم‌های تلفن یا آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان با چسب دو طرفه یا میخ به دیوار نصب کرد.

داکت کشی اتاق خواب

اما در مورد داکت‌های بزرگتر بر روی آنها جای نصب پیچ مشخص می‌باشد. با کمک یک تراز و مداد محل نصب را مشخص کنید. جای سوراخ‌ها را با مداد بر روی دیوار مشخص کنید. با کمک یک دریل محل‌های مشخص شده را سوراخ نمایید و رولپلاک را در محل سوراخ‌ها قرار دهید و سپس داکت را بر روی دیوار پیچ کنید.

سیم‌ها به آرامی‌ بر روی پایه داکت بخوابانید و درب داکت را نصب کنید. دقت کنید که درب به خوبی بسته شده باشد. در صورتی که در محل پر رفت و آمدی داکت را نصب می‌کنید از بست‌های کمربندی برای محکم کردن درب داکت کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید آموزش سیم کشی روکار ساختمان

نکته‌های مهم در زمان داکت کشی برای پوشاندن سیم کشی روکار
  • داکت مخصوص سیم و کابل فشار ضعیف است و برای سیم و کابل فشار قوی کارایی ندارد.
  • دقت کنید که معمولاً مسیر داکت کشی را از کنار کف یا سقف نصب می‌شود و در صورتی که خواستید آن را به محل مشخصی از پریز یا کلید برسانید به صورت کاملاً مستقیم و با زاویه 90 درجه این کار را انجام دهید.
  • در خرید داکت خود دقت کنید در صورتی که سایز داکت خریداری شده کوچک تر از آنچه مورد نیازتان است باشد، درب داکت بسته نمی‌شود و در صورتی که بزرگتر باشد ظاهر زیبایی نخواهد داشت.
  • می‌توانید با بست‌های کمربندی مخصوصی درب داکت را محکم نمایید. در صورتی که داکت شما در محل پر رفت و آمدی است حتماً این کار را انجام دهید.
  • دقت نمایید که پایه داکت را به صورت محکمی‌ نصب کرده باشید.

پوشاندن سیم کشی روکار با داکت

با ترانکینگ چگونه سیم کشی روکار را بپوشانیم ؟

ترانکینگ مجرای عبور سیم برق و کابل‌های جریان ضعیف است و در دو نوع دیواری و کف خواب ساخته شده است. ترانکینگ قابلیت نصب پریزهای برق، پریز شبکه‌های کامپیوتری و کلید را دارد.

داخل ترانکینگ را می‌توان توسط پارتیشن‌های تقسیم بندی کرد و کابل‌های تلفن، شبکه و برق را مجزا عبور داد. در برخی از مدل‌ها جهت جلوگیری از پراکندگی کابل‌ها بست نگهدارنده تعبیه شده است.

جهت نصب کلید و پریز بر روی ترانکینگ، قاب‌های تکی، دوتایی، سه تایی و چهارتایی بر روی ترانک قرار می‌گیرد و کلید و پریزهای 45×45 میلی متر داخل این قاب‌ها گذاشته می‌شوند.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

ترانکینگ

مراحل نصب ترانکینگ
  1. محل تجهیزات برقی را با توجه به نقشه تعیین می‌کنید
  2. متعلقات مورد نیاز ترانکینگ را برآورد می‌کنید
  3. مسیر نصب ترانکینگ را علامت گذاری می‌کنید. برای اینکار باید ابتدا ترانکینگ را در محل نصب قرار دهید، سپس ترانکینگ‌ها را با قراردادن تراز روی آنها در مسیر مورد نظر تراز کنید. در نهایت با مداد محل سوراخ کاری جهت نگهداشتن ترانکینگ را از داخل علامت گذاری کنید.
  4. اندازه روی کار را بر روی ترانکینگ منتقل کرده و برای برش کاری علامت گذاری می‌کنیم
  5. محل‌هایی که برای سوراخ کاری علامت گذاری شده با مته مناسب سوراخ کنید و داخل آن متناسب با قطر سوراخ، رولپلاک قرار می‌دهیم.
  6. ترانکینگ را در محل خود قرار دهید و با پیچ خودکار و یک عدد واشر مناسب، آن را با دریل پیچ گوشتی بر روی دیوار نصب می‌کنید. در حین نصب باید دقت کرد لبه بالایی ترانکینگ با خطی که با مداد کشیدیم، منطبق باشد.
  7. برای گوشه‌های داخلی باید دو ترانکینگ که لبه آنها بر هم منطبق می‌شود را فارسی بر کرد.
  8. پس از فارسی بر کردن و نصب ترانکینگ زانوی داخلی بر روی آن نصب شود
  9. برای گوشه‌های بیرونی زانوی خارجی نصب کنید
  10. برای اتصال دو ترانکینگ می‌توان از رابط‌های مخصووص استفاده کرد
  11. پس از انجام سیم کشی درب ترانکینگ را می‌بندیم، درهای ترانکینگ طوری ساخته شده که درون شیارهای روی ترانکینگ قرار می‌گیرد
  12. برای نصب پریزها و سوکت تلفن و شبکه می‌توان از کادری که برای همین منظور ساخته شده، استفاده کرد. برای هر یک از پریزهای برق یک کادر یک خانه و می‌توان برای هر دو سوکت تلفن و شبکه یک کادر یک خانه در نظر گرفت. هر کادر یک خانه به طور استاندارد ابعاد 45×45 میلی متر دارد.

پوشاندن سیم ها با ترانکینگ

کار را به آچاره بسپارید

برای پوشاندن سیم کشی روکار خود می‌توانید کار را به متخصصین آچاره بسپارید. با آچاره می‌توانید به صورت کاملاً رایگان مشاوره بگیرید و خدمات خود را انجام دهید.

 

4.4/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا