نحوه تعویض نشیمنگاه توالت فرنگی به روشی سریع و آسان!

ساختمانتوالت فرنگیلوله کشی و تاسیسات

تعویض نشیمنگاه توالت فرنگی به ظاهر کاری سخت و پیچیده است. اما اگر راهکارهای آسان آن را بدانید، می‌توانید ظرف 10 دقیقه این کار را انجام دهید. در بعضی مواقع بنابه ضرورت لازم است که نشیمنگاه توالت فرنگی تعویض شود. اما ممکن است شما تصور کنید که این کار بسیار پرهزینه و پرزحمت است و به همین دلیل از انجام آن صرفنظر کنید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با مجله آچاره همراه باشید تا به راحت‌ترین شیوه ممکن، روش تعویض نشیمنگاه توالت فرنگی را بیاموزید.

درچه مواقعی لازم است نشیمنگاه توالت فرنگی تعویض شود؟

به دلیل ساختار و نحوه استفاده از توالت فرنگی، عمر مفید این وسیله حدود 15 تا 20 سال است. اما قسمت نشیمنگاه آن به دلیل نوع کارکرد و تحمل وزن افراد ممکن است ظرف مدت 5 تا 7 سال دچار شکستگی و ترک شود. همچنین ممکن است لکه‌هایی روی آن ایجاد شود که به‌راحتی قابل شستشو نباشد و نظافت آن را دچار مشکل کند. به همین دلیل بهتر است در فواصل زمانی مناسب نشیمنگاه توالت فرنگی را عوض کرد.

به دلیل قابلیت جداسازی نشیمنگاه از بدنه اصلی توالت فرنگی، این امکان وجود دارد که بدون تخریب و آسیب، بتوان این بخش راجدا و تعویض کرد. برای این کار لازم است اتصالات را باز کنید و با احتیاط قطعه قبلی را با قطعه جدید عوض کنید. شما می‌توانید با در نظر داشتن چند راهکار کوچک بدون دردسر و ظرف مدت کوتاهی این کار را انجام دهید.

برای خرید درب جدید و تعویض نشیمنگاه توالت فرنگی به چند نکته توجه کنید!

وقتی شما درب جدیدی را خریداری می‌کنید ممکن است هنگام تعویض و نصب توالت فرنگی با مواردی برخورد کنید که مشکل‌ساز شود. بنابراین لازم است قبل از خرید درب جدید توالت فرنگی به نکات زیر توجه کنید؛

توجه به سایز و شکل درب توالت فرنگی

توالت فرنگی دارای سایزهای مختلفی است و نشیمنگاه هر یک از آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل قبل از خرید درب جدید لازم است که سایز آن را بدانید. به طور معمول سایزهای استاندارد اندازه‌های 38*47 ، 38*45، 35*43، 36*44 ، 35*40 و 37*42 می‌باشد. شما برای اندازه‌گیری عرض درب توالت فرنگی باید فاصله پهن‌ترین قسمت را اندازه‌گیری کنید. برای طول نیز طولانی‌ترین قسمت درب را که شامل فاصله پیچ‌های اتصال تا قسمت جلویی است را در نظر بگیرید.

همچنین برای اینکه درب خریداری شده کاملا روی توالت فرنگی فیکس شود لازم است به شکل درب نیز توجه کنید. درب‌های توالت فرنگی معمولا در سه شکل مستطیل، گرد و بیضی وجود دارند. شما با توجه به شکل و قالب درب توالت فرنگی برای خرید درب و نشیمنگاه جدید اقدام نمایید.

توجه به طراحی و قابلیت‌ها

قطعه نشیمنگاه توالت فرنگی از دوقسمت نشیمن و درب تشکیل شده است. اخیرا در طراحی درب‌های توالت فرنگی نوآوری‌هایی صورت گرفته است که بهتر است با آگاهی کامل از این قابلیت‌ها در هنگام خرید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

درب‌های دارای آرام‌بند

این درب‌ها دارای یک جک مکانیکی هستند که به آرامی بسته می‌شوند و نیازی نیست که شما برای آرام بستن آن احتیاط کنید.

ضربه‌گیرهای قالبی

روی بعضی از انواع نشیمنگاه‌ توالت فرنگی، بین درب و صندلی ضربه‌گیرهای قالبی تعبیه می‌شود. این قطعه موجب می‌شود تا به هنگام بسته شدن درب، ضربه‌ای به صندلی وارد نشده و موجب شکستن آن نشود.

نصب و نظافت آسان

نمونه‌های مختلفی از صندلی توالت فرنگی وجود دارد که طریقه نصب آن‌ها نیز کاملا با یکدیگر متفاوت است. صندلی‌های که به وسیله مهره و لولا به توالت فرنگی متصل می‌شود و یا نمونه‌های کشویی و خشابی یا یک تکه و چند تکه. بهتر است نمونه‌هایی را انتخاب کنید که دارای درز و تکه‌های جداگانه‌ای نداشته باشند و نظافت آن‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

دوام و استحکام

رایج‌ترین نوع صندلی توالت فرنگی نوع پلاستیکی آن است که علاوه بر داشتن قیمت مناسب، نظافت آن نیز بسیار آسان است. اما انواع مختلف دیگری نیز وجود دارد که از متریال‌های دیگری ساخته شده‌اند و دوام بیشتری دارند. صندلی‌های ساخته شده از جنس استنلس استیل یا روکش روی این امتیاز را دارند که از دوام بالایی برخوردارند. این صندلی‌ها کاملا در جای خود فیکس شده و جابجا نمی‌شوند و امکان شکستن و فرسایش آن‌ها نیز بسیار کم است.

قابلیت تغییر سایز برای کودکان

نوعی از نشیمن‌های توالت فرنگی وجود دارد که می‌توان با کشیدن یا هل دادن به صورت کشویی یا به صورت اهرمی سایز داخلی آن‌ها را تغییر داد. این نوع نشیمنگاه برای خانواده‌هایی که دارای فرزندان خردسال هستند بسیار مناسب خواهد بود.

نشیمنگاه مخصوص سالمندان

نوعی از نشیمنگاه‌ وجود دارد که دارای بازوهای کناری با دستگیره های ضد لغزش است. این نوع از صندلی توالت فرنگی برای سالمندان بسیار کاربردی و مناسب است.

نحوه تعویض نشیمنگاه توالت فرنگی

برای تعویض نشیمنگاه یا همان صندلی توالت فرنگی با توجه به نوع اتصالات آن لازم است ابزار مناسبی تهیه نمایید و مراحل زیر را انجام دهید؛

جداکردن نشیمنگاه قدیمی

  • اگر نشیمنگاه قدیمی شما از نوع کشویی و خشابی باشد بنابراین برای جدا کردن آن مشکل خاصی وجود ندارد. فقط کافی است با یک اهرم کمی آن را جابجا کرده و آن را به سمت جلو بکشید تا آزاد شود.
  • اگر اتصالات از نوع پیچ و مهره و لولا باشد، باید از پیچ‌گوشتی مناسب استفاده نمایید. در این مورد معمولا مهره در زیر قسمت نشیمنگاه قرار گرفته است.نکته مهم این است که به دلیل رطوبت و خیس شدن لولاها و مهره، عموما این اتصالات دچار کمی زنگ‌زدگی یا فرسودگی و خوردگی می‌شوند.
  • در این شرایط برای اینکه در هنگام باز کردن، مهره در پیچ نشکند و شما دچار دردسر نشوید بهتر است از اسپری WD-40 استفاده کنید. در این صورت باید 10 دقیقه صبر کنید و سپس دوباره امتحان کنید.
  • در صورتی که خوردگی لولا زیاد باشد شاید مجبور به تعویض این قطعه نیز باشید.

اما اگر رزوه پیچ و مهره (شیارهای مارپیچی روی پیچ یا درون مهره) به شدت خورده شده و آسیب دیده باشند احتمالا هیچ اسپری و روغنی کارساز نخواهد بود. در این صورت باید از یک مته برقی برای ایجاد کمی شیار روی پیچ کمک بگیرید. احتیاط کنید که این کار موجب شکستن پیچ نشود. همچنین می‌توانید از ابزار مناسبی مانند آچار سوکت یا یک انبردست قابل تنظیم استفاده کنید. کار با این وسیله بسیار راحت‌تر خواهد بود و می‌توانید به‌راحتی با فشار دادن دکمه میانی آن دهانه انبردست را با قطر مهره و پیچ اندازه کنید.

پس از برداشتن صندلی قبلی لازم است که آن قسمت را کاملا تمیز کنید و سپس اقدام به نصب صندلی جدید کنید.

اگر محفظه‌های محل قرارگیری پیچ و مهره دچار گرفتگی و رسوب بودند، لازم است تمیز و رسوب‌گیری شوند. به این ترتیب اتصالات جدید نیز در محل نصب به‌راحتی قرار می‌گیرند.

نصب صندلی توالت جدید

  • نصب صندلی جدید به مراتب راحت‌تر از برداشتن صندلی قدیمی است. بنابراین زمانی که موفق به برداشتن صندلی قدیمی شدید قسمت بیشتر کار انجام شده است.
  • برای نصب صندلی جدید در مورد نوع اتصالات آن از فروشنده اطلاعات کسب کنید تا در زمان خرید اگر نیاز به وسیله جدیدی برای نصب داشتید ، تهیه نمایید.
  • برای اینکه با چالش جدیدی در این رابطه مواجه نشوید بهتر است صندلی را انتخاب نمایید که نوع اتصالات آن با نوع صندلی قبلی مطابقت داشته باشد.
  • در این صورت دیگر نیاز به ابزار و اتصالات خاصی نخواهید داشت.
  • معمولا اتصالات مخصوص هر صندلی روی آن نصب شده است و به این ترتیب شما می‌توانید از همان اتصالات استفاده نمایید.

برای اتصال و نصب صندلی جدید ابتدا پیچ‌ها را از سوراخ‌های مخصوص عبور دهید.

با استفاده از یک آچار قابل تنظیم مهره را در قسمت زیر صندلی و در راستای پیچ قرار داده و محکم کنید. سپس در حالیکه مهره را با یک انبردست نگه داشته‌اید، با یک پیچ‌گوشتی پیچ‌ را محکم کنید. مراقب باشید که پیچ‌ها را بیش از حد محکم نکنید. زیرا ممکن است باعث ترک خوردن صندلی توالت شود.

اگر اتصالاتی که خریداری کرده‌اید دارای درپوش بودند، پس از بستن پیچ‌ها، درپوش‌ را روی آن‌ها قرار دهید و در جهت عقربه ساعت بچرخانید. به این ترتیب این درپوش‌ها کاملا در جای خود ثابت خواهند ماند. در زمان شستشو و نظافت نیز کافی است درپوش را به جهت خلاف عقربه ساعت بچرخانید تا امکان نظافت اطراف پیچ‌ها را نیز داشته باشید.

با انجام این مراحل شما می‌توانید به سادگی نشیمنگاه توالت فرنگی خود را تعویض نمایید.

سخن پایانی

همانگونه که اشاره شد، تعویض نشیمنگاه توالت فرنگی کار چندان پیچیده‌ای نیست. قطعا شما بیشترین چالش را در قسمت اتصالات قدیمی خواهید داشت. با راهکارهایی که ارائه شد شما می‌توانید به‌راحتی اتصالات قدیمی را باز کنید. اما اگر این اتصالات به شدت فرسوده شده باشند ممکن است در هنگام باز کردن موجب ترک خوردن توالت فرنگی شود. در این صورت شما متحمل هزینه سنگینی خواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط از تکنسین‌های مجرب کمک بگیرید. برای این کار می‌توانید با شماره‌گیری 1471 با آچاره تماس گرفته و برای رفع مشکل خود با تکنسین‌های آچاره مشاوره نمایید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا