معرفی ابزار کاشی کاری و کاربرد آن‌ها

تعمیرات ساختمانکاشی کاری و سرامیک

نصب کاشی مراحل مختلفی دارد که عبارتند از: آماده‌سازی سطح زیرکار، آماده‌سازی ملات، برش کاشی، چسباندن کاشی، ترازبندی، بندکشی و ….که هریک از این مراحل با ابزار خاصی اجرا می‌شوند. ما قصد داریم در این مطلب با معرفی ابزار کاشی کاری، کاربرد هریک را شرح دهیم.

کاشی و سرامیک از جمله مصالحی هستند که در نقاط مختلف ساختمان، از کف اتاق‌ها، آشپزخانه، هال و پذیرایی گرفته تا کف و دیواره‌های سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کاشی‌کاری ابزار مختلفی نیاز است که بعضی از آن‌ها ضروری و برخی دیگر کمکی و برای بهبود کار، استفاده می شوند.

یادآور می‌شویم که آچاره با بیش از 6383 کاشی کار حرفه‌ای یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان خدمات کاشی کاری آنلاین است که تاکنون توانسته هزاران سفارش موفق را به انجام برساند. اگر دنبال یک کاشی کار خوب هستید و می‌خواهید از تعرفه کاشی کاری مطلع شوید، به صفحه خدمات کاشی کاری سایت مراجعه فرمایید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

معرفی ابزار کاشی کاری 

برای معرفی ابزار کاشی کاری لازم است این ابزار را در 2 دسته مجزا دسته‌بندی کنیم. ابتدا به معرفی ابزار ضروری مورد نیاز برای کاشی کاری که بیش‌تر استفاده می‌شوند و برای هر پروژه‌ای وجود آن ها ضروری‌ است، می‌پردازیم.

کاشی کاری ساختمان را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • کاشی کاری سرویس بهداشتی و حمام
  • نصب کاشی بین کابینتی
  • نصب کاشی و سرامیک کف
  • تعویض و کندن کاشی و سرامیک

کاشی کاری ساختمان با تیم آچاره

کاشی کاری ساختمان را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • کاشی کاری سرویس بهداشتی و حمام
  • نصب کاشی بین کابینتی
  • نصب کاشی و سرامیک کف
  • تعویض و کندن کاشی و سرامیک

کاشی کاری ساختمان با تیم آچاره

1. چکش لاستیکی

یکی از ابزارهای ضروری مورد نیاز برای کاشی کاری، چکش لاستیکی است. با این ابزار می‌توانیم سرامیک یا کاشی را بعد از قرار دادن سرجای خود، روی ملات یا چسب، با زدن چند ضربه آرام، محکم کنیم.

چکش لاستیکی فشار را به‌خوبی روی سطح کاشی یا سرامیک پخش کرده و از خرد شدن آن جلوگیری می‌کند. به علاوه، باعث پخش شدن ملات بر سطح پشتی کاشی می‌شود که خود از ترک برداشتن کاشی جلوگیری می‌کند.

زیرا وجود فضای خالی پشت کاشی منجر به شکستگی و افتادن و ترک برداشتن کاشی می‌شود.

2. ابزار برش کاشی: کاشی‌بر

یکی از لوازم حرفه‌ای که باید در فهرست معرفی ابزار کاشی‌ کاری باید قرار بگیرد، ابزار برش کاشی است که به دو صورت دستی و برقی موجود است. مدل دستگاه برش، بسته به نوع کاشی، ضخامت و ابعاد و میزان سختی آن باید انتخاب شود.

از آنجایی که گوشه‌های دیوار یا کف ممکن است ابعاد متفاوتی نسبت به سطح‌های دیگر داشته باشند، با کمک این ابزار می‌توانیم کاشی و سرامیک را به ابعاد دلخواه خود برش دهیم.

لوازم حرفه ای کاشی کاری

3. معرفی ابزار کاشی کاری؛ سیستم تراز کاشی

برای اینکه کاشی‌ها خیلی یک‌دست و منظم چیده شوند و به اصطلاح باهم تراز باشند، ابزار تراز کاشی به کار می‌رود. تراز نبودن کاشی‌ها باعث باقی ماندن هوا در بین کاشی و بالا و پایین بودن کاشی‌ها در کنارهم می‌شود. این ابزار شامل کلیپس، گوه و انبر مخصوص است.

برای تراز کردن، هنگام قرار دادن کاشی‌ها از یک سری کلیپس در بین آن‌ها استفاده می‌شود. سپس گوه‌ها را با انبر مخصوص روی آن می‌گذارند تا هوای بین کاشی و ملات یا چسب از بین برود و کاشی‌ها همتراز شوند.

بنابراین سیستم تراز کاشی از ابزار ضروری مورد نیاز برای کاشی کاری محسوب می شود.

ابزار نصب کاشی و سرامیک

4. میکسر ملات کاشی

برای مخلوط کردن ملات، سیمان، چسب، رنگ و سایر مواد از میکسر با تیغه‌های مختلف و موتورهای گوناگونی استفاده می‌شود. کیفیت مخلوط‌ شدن ملات برای کاشی کاری اهمیت بالایی دارد و روی کل فرایند تاثیر گذار است.

معرفی ابزارآلات نصب کاشی و سرامیک

5. سطل لاستیکی

برای مخلوط کردن و حمل ملات کاشی، استفاده از سطل‌های لاستیکی حائز اهمیت است. این سطل‌ها در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شوند و نسبت به سطل‌های پلاستیکی دارای انعطاف هستند و راحت‌تر تمیز می‌شوند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات کاشی کاری ساختمان!

6. معرفی ابزار کاشی کاری؛ ماله کاشی

برای پخش کردن ملات در سطح دیوار یا کف‌ زمین از ماله کاشی استفاده می‌شود. ماله‌ها در سایزهای مختلف وجود دارند. استفاده از ماله سبک و محکم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

معرفی ابزارآلات نصب کاشی و سرامیک

‌7. ماله بندکشی (تخته ماله)

علاوه بر ماله‌های معمول، ماله مخصوص بندکشی نیز وجود دارد. این ماله‌ها مناسب برای پخش‌کردن ملات بندکشی بین درزها و فواصل می‌باشد.

معرفی ابزار کمکی کاشی کاری

8. مته الماسی

یکی از ابزار مهم در فهرست معرفی ابزار کاشی کاری مته الماسی است. برای ایجاد سوراخ یا حفره در کاشی، هنگامی‌که حفره‌ها یا لوله‌هایی قرار است از بین آن عبور کند، وجود مته دریل در سایزهای مختلف اهمیت دارد. این وسیله کمک می‌کند که کاشی آسیب نبیند. در بسیاری مواقع به علت ترک خوردن کاشی، متحمل هزینه بیشتری می‌شوید تا کاشی آسیب‌دیده را عوض کنید.

ابزار ضروری مورد نیاز برای کاشی کاری

9. معرفی ابزار کاشی کاری؛ قاپک

جابه‌جایی کاشی‌ با مساحت متوسط یا بزرگ امری دشوار است. معرفي ابزار کاشي کاري که مناسب جابه‌جایی کاشی باشد، به شما کمک می‌کند تا از دشواری کار کم شود. این ابزار قاپک است که باعث ایجاد مکش و خلاء در کاشی شده و حمل آن را آسان می‌کند.

ابزار نصب کاشی و سرامیک

معرفی ابزار کمکی کاشی کاری

در کنار ابزار ضروری کاشی‌کاری، در این بخش قصد داریم در مورد ابزار کاشی‌کاری که به عنوان ‌ابزار جدید یا کمکی استفاده می‌شوند، صحبت کنیم.

1. فاصله‌دهنده (Spacer) کاشی

از دیگر ابزار مهم درلیست معرفی ابزار کاشی کاری، فاصله دهنده‌ها هستند. در قدیم، استادکاران با نخ و پیچ بین کاشی‌ها فاصله می‌گذاشتند که امری دشوار و زمان‌بر بود.

امروزه از ابزار فاصله‌دهنده کاشی استفاده می‌شود که به شکل صلیب یا به‌علاوه هستند و در بین کاشی‌ها فواصل منظم ایجاد می‌کند. این‌کار به زیبایی و یکدستی کاشی‌ کمک می‌کند.

2. چکش ویبره

از ابزار جدید نصب کاشی و سرامیک، چکش ویبره است که همزمان کار چکش پلاستیکی و قاپک را انجام می‌دهد. به کمک این ابزار خیلی راحت می‌توانید کاشی را جابه‌جا کنید، بدون‌ اینکه روی آن خط و خش بیفتد و مناسب کاشی‌های سنگین و گران قیمت است.

با استفاده از این ابزار می‌توان پس از قرار دادن کاشی در محل موردنظر، با یک دکمه چکش ویبره را روشن کرده و در کم‌ترین زمان روی سطح موردنظر قرار داد.

معرفی ابزار کمکی کاشی کاری

3. پد زانو

پد زانو از جمله ابزاری که برای یک کاشی کار مناسب است. پد زانو در واقع برای محافظت از زانو طراحی شده است. در مدل‌های جدید آن از چرخ نیز استفاده شده تا کاشی‌کار حین نصب کاشی یا نصب کفپوش پی وی سی یا هر کفپوش دیگری مجبور به زیاد بلند شدن و نشستن نباشد.

4. چسب کاشی

امروزه برای سرعت بخشیدن به کار، از چسب کاشی استفاده می‌شود. چسب کاشی دارای چند مزیت است.

  • مقاوم به رطوبت و آب است.
  • چسبندگی بالایی دارد.
  • استفاده از آن راحت است و دردسرهای درست کردن ملات را ندارد.
  • ضخامت کم آن در مقایسه با ملات باعث می‌شود که مقرون به صرفه باشد.
  • طول عمر بالایی دارد.
  • مقاوم در برابر ضربه و لغزش است.

5. پودر بندکشی

به منظور پرکردن فواصل و درزهای بین کاشی‌ها و برای محافظت آن‌ها از نفوذ رطوبت و آلودگی از پودر بندکشی در انتهای کار استفاده می‌شود.

در گذشته از ملات سیمان سفید برای بندکشی استفاده می‌شد، اما امروزه پودرهای بندکشی به دلیل مقاومت بالاتر در برابر رطوبت و شوک‌های حرارتی، می‌تواند جایگزین مناسبی باشند. پودر‌های بندکشی در انواع مختلف به عنوان ضداسید یا آنتی باکتریال استفاده می‌شوند.

6. موتور میکسر دوغاب و سیمان

یکی از اقلام مورد استفاده که در لیست معرفی ابزار کاشی کاری قرار دارد، موتور میکسر است. در واقع برای کاشی‌ کاری می‌توان از دوغاب آماده استفاده کرد که هزینه زیادی دارد.

بنابراین اگر از یک موتور میکسر دوغاب با سرهای مختلف برای هم‌زدن ملاتی که خودتان تهیه می‌کنید، استفاده کنید، هزینه ها پایین‌تر می‌آید.

لوازم حرفه ای کاشی کاری

7. معرفی ابزار کاشی کاری؛ اسفنج دوغاب

اسفنج‌های مخصوص دوغاب از قدرت جذب بالایی برخوردارند و برای پاک کردن سطح کاشی از دوغاب و لکه شدن آن مناسب می‌باشد.

8. انبر کاشی

یکی از مواردی که باید در فهرست معرفی ابزار کاشی کاری به آن اشاره شود، انبر کاشی است.این ابزار برای کاشی‌هایی با لبه منحنی و خطوط نامنظم مناسب است.

9. خط گچ یا طرح لیزری

وجود خطوط مستقیم در کاشی کاری اهمیت زیادی دارد. باید ردیف کاشی‌ها مستقیم و در یک راستا باشند. بنابراین ابزار دقیق اندازه گیری برای کاشی کاری بسیار مهم و ضروری هستند.

بسته به بودجه و توانایی خود می‌توانید از خط گچ که شامل سیم پوشانده شده با گچ یا سطح لیزری است، استفاده کنید. این ابزار دقت بالاتری دارد، اما هزینه آن هم بیشتر است!

10. معرفی ابزار کاشی کاری؛ تراز حبابی

در ادامه معرفی ابزار کاشی کاری نوبت به تراز حبابی می‌رسد. تراز حبابی نیز، ابزار دقیق اندازه گیری برای کاشی کاری است. معرفی این ابزار کاشی کاری به شما کمک می‌کند تا میزان صاف بودن ردیف کاشی‌ها را بسنجید و از صاف و در یک‌راستا بودن آن‌ها مطمئن شوید.

ابزار دقیق اندازه گیری برای کاشی کاری |معرفی ابزار کاشی کاری

جمع‌بندی

یک کاشی کار برای نصب کاشی یا سرامیک روی سطح زمین یا دیوار نیازمند ابزارهایی است. در این مطلب سعی کردیم با معرفی ابزار کاشی کاری به شما کمک کنیم تا برای شروع کار، یک دید کلی نسبت به ابزار ضروری و کمکی نصب کاشی و سرامیک داشته باشید.

سوالات متداول

مزیت استفاده از فاصله‌دهنده کاشی چیست؟

در قدیم، استادکاران با نخ و پیچ بین کاشی‌ها فاصله می‌گذاشتند که امری دشوار و زمان‌بر بود. امروزه از ابزار فاصله‌دهنده کاشی استفاده می‌شود که به شکل صلیب یا به‌علاوه هستند و در بین کاشی‌ها فواصل منظم ایجاد می‌کند. این‌کار به زیبایی و یکدستی کاشی‌ کمک می‌کند.

در کاشی کاری، پودر بندکشی چه کاربردی دارد؟

به منظور پرکردن فواصل و درزهای بین کاشی‌ها و برای محافظت آن‌ها از نفوذ رطوبت و آلودگی از پودر بندکشی در انتهای کار استفاده می‌شود. در گذشته از ملات سیمان سفید برای بندکشی استفاده می‌شد، اما امروزه پودرهای بندکشی به دلیل مقاومت بالاتر در برابر رطوبت و شوک‌های حرارتی، می‌تواند جایگزین مناسبی باشند.

در کاشی کاری از چکش ویبره به چه منظوری استفاده می‌شود؟

چکش ویبره همزمان کار چکش پلاستیکی و قاپک را انجام می‌دهد. به کمک این ابزار خیلی راحت می‌توانید کاشی را جابه‌جا کنید. بدون‌اینکه روی آن خط و خش بیفتد و مناسب کاشی‌های سنگین و گران قیمت است. با استفاده از این ابزار می‌توان پس از قرار دادن کاشی در محل موردنظر، با یک دکمه چکش ویبره را روشن کرده و در کم‌ترین زمان روی سطح موردنظر قرار داد.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا