نحوه محاسبه دیوار‌چینی با بلوک سیمانی (دستی و با نرم‌افزار)

ساختمانبناییتعمیرات ساختمان

بلوک‌های سیمانی در اندازه، شکل‌ و وزن‌های مختلف و با خواص فیزیکی متفاوتی از جمله عایق صوتی و حرارتی تولید ‌می‌شوند. از مزایای استفاده از این نوع بلوک‌ها می‌توان به کاهش هزینه ساخت، کاهش وزن سازه و افزایش سرعت اجرای ساخت‌و‌ساز اشاره کرد. در هر پروژه ساختمانی، گام اول تهیه نقشه و گام دوم تهیه مصالح موردنیاز است. پس اگر دستی در تهیه مصالح ساختمانی دارید، قبل از این‌که با خرید مصالح اضافه، هزینه‌ها و نخاله‌های ساختمانی را افزایش دهید، در این مقاله با انواع بلوک‌های موجود در بازار و نحوه محاسبه دیوارچینی با بلوک سیمانی در هر متر مربع  آشنا شوید.

انواع بلوک ساختمان

1. انواع بلوک‌های ساختمانی از نظر جنس

در ساخت بلوک‌های ساختمانی، از ترکیب اصلی سیمان، آب، ماسه و سایر سنگدانه‌ها استفاده می‌شود که انواع سنگدانه‌های بکار رفته، سبب ایجاد تنوع بیشتر در کاربرد و ظاهر بلوک‌ها خواهند شد.

  • دیوارچینی با بلوک سیمانی

در ساخت بلوک سیمانی از شن‌و‌ماسه رودخانه به‌عنوان سنگدانه استفاده می‌شود و این نوع بلوک بیشترین استفاده را در میان انواع بلوک‌ها دارد. بلوک‌های سیمانی بسته به این‌که مقدار چگالی آن‌ها بعد از خشک شدن بیش از 2000 کیلوگرم بر متر‌مربع باشد یا کمتر، به 2 صورت معمولی و سبک در بازار عرضه می‌شوند.دیوارچینی با بلوک سیمانی

  • بلوک لیپر

در بلوک لیپر به‌جای سنگدانه از پرلیت که نوعی پوکه صنعتی است، استفاده ‌می‌شود و همین موضوع باعث کاهش وزن این بلوک و ایجاد ویژگی‌هایی همچون عایق‌بودن، عدم اشتعال‌پذیری، مقاومت بالا، قابلیت رنگ‌پذیری و برش خواهد شد.

  • بلوک لیکا

در ساخت بلوک لیکا به‌جای سنگدانه از ماسه سبکدانه‌ها استفاده ‌می‌شود. این بلوک‌ها از تخلخل بالاتری نسبت به بلوک‌های سیمانی برخوردار بوده و از نوع سه‌جداره آن، اغلب در دیوار‌های خارجی به‌عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده ‌می‌گردد.دیوار باربر با بلوک سیمانی

  • بلوک سنگ‌فرش

بلوک سنگ‌فرش به دلیل کاربردش که در سنگ‌فرش خیابان‌ها و اماکن عمومی است، به این نام خوانده می‌شود. این کاربرد نیازمند مقاومت و استحکام بالایی است، از این‌ رو در ترکیب آن به‌جای سنگدانه‌ها، بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای بازسازی و دکوراسیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
  • بلوک گازی هبلکس (acc)

در ساخت بلوک گازی هبلکس از ترکیب پودر سیلیس، آهک و پودر آلومینیوم به‌جای سنگدانه استفاده می‌شود و همین موضوع سبب کاهش وزن این بلوک‌ها و مصرف آن‌ها به‌عنوان عایق حرارتی شده است. قیمت تمام‌شده بلوک‌های هبلکس یا acc اغلب بالاست و ترکیبات به‌کار رفته در آن با محیط‌زیست سازگاری ندارد.

  • بلوک پرلکس (clc)

این بلوک از تزریق فوم به ترکیب اصلی سیمان، آب و ماسه ریزدانه به‌دست می‌آید. از این بلوک‌ها می‌توان به‌جای آجر و سفال در ساخت دیوار استفاده کرد.اصول دیوار چینی با بلوک

  • بلوک سفالی

در بلوک سفالی از خاک رس به‌عنوان سنگدانه در ترکیب اصلی استفاده می‌شود و از پرکاربرد‌ترین بلوک‌ها در ساخت دیوار‌های غیرباربر و سقف تیرچه بلوک است. از معایب بلوک سفالی، می‌توان به وزن بالای آن اشاره کرد.

  • بلوک گچی

همان‌طور که از نامش پیداست، از افزودن گچ به‌عنوان سنگدانه در ترکیب اصلی، بلوک گچی به‌دست می‌آید. بلوک‌های گچی بسته به نوع کاربردشان در رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

در ادامه با انواع بلوک سیمانی، کاربرد و نحوه محاسبه دیوارچینی با بلوک سیمانی آشنا خواهیم شد.محاسبه دیوارچینی با بلوک سیمانی

2. انواع بلوک‌های سیمانی از نظر شکل هندسی

بلوک‌های سیمانی از نظر شکل هندسی به 2 صورت تولید می‌شوند که عبارتند از:

  • مکعب مربع
  • مکعب مستطیل

مطلب پیشنهادی:محاسبه رنگ ساختمان

3. انواع بلوک‌های سیمانی از نظر ابعاد

سایز بلوک‌های سیمانی استاندارد از لحاظ طول و ارتفاع یکسان هستند و ابعادی برابر با 20 40 (سانتی‌متر مربع) دارند. در واقع این ضخامت بلوک‌ها است که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. 7، 10، 15، 20، 30، 40 (سانتی‌متر) و… ضخامت‌های رایج بلوک در بازار بوده و همین ضخامت‌ها، تعیین‌کننده قیمت بلوک سیمانی محسوب می‌شوند.

4. انواع بلوک‌های سیمانی از نظر وزن

  • بلوک‌های توپر (وزن بالا)
  • بلوک‌های توخالی (وزن کم)

انواع دیوارچینی با بلوک سیمانی

طبق استاندارد‌های ساخت‌و‌ساز، و بسته به این‌که دیوار به کدام قسمت از سازه مربوط است و چه میزان فشاری را تحمل می‌کند، می‌توان از انواع بلوک‌ها برای دیوارچینی استفاده کرد. به‌طور کلی انواع دیوارها در ساختمان به 2 نوع دیوار ‌بیرونی و دیوار ‌داخلی تقسیم می‌شوند. دیوارهای بیرونی به‌عنوان محافظ، از خانه سرپناه می‌سازند و دیوارهای داخلی، به تقسیم‌بندی محوطه کمک می‌کنند. دیوارهای بیرونی و داخلی نیز از نظر تحمل بار به 2 دسته دیوار‌های باربر و غیرباربر تقسیم می‌شوند.

1. دیوار باربر

همان‌طور که از نام آن‌ها نیز به‌راحتی می‌توان متوجه شد، دیوارهای باربر علاوه‌بر وزن خود، بارهای اعمالی از دیگر بخش‌ها مانند: سقف‌ها، تیر‌ها و دال‌های ساختمان را نیز تحمل و به فنداسیون منتقل می‌کنند. در حقیقت این دیوارهای باربر هستند که بار ساختمان را از سقف به کف منتقل خواهند کرد.

این دیوارها‌ در اصطلاح عامیانه به دیوار‌های حمال نیز معروف هستند. دیوار‌های بتنی پیش‌ساخته، دیوار حائل، دیوار بنایی، دیوار‌های میخ‌فلزی، دیوار‌های آجری و سنگی از انواع دیوار‌های باربر هستند.دیوارچینی با بلوک سیمانی

2. دیوارهای غیرباربر در دیوارچینی با بلوک سیمانی

بر‌خلاف دیوارهای حمال، دیوارهای غیر باربر یکپارچگی خاصی ندارند و صرفا وزن خود را تحمل‌ کرده و هیچ‌گونه بار اضافی مربوط به دیگر اجزای ساختمانی مانند تیرها، سقف‌ها و دال‌ها را تحمل نمی‌کنند. این‌گونه دیوار‌ها تنها با هدف پارتیشن‌بندی و به‌منظور جدا‌‌کردن فضاها، مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

این دیوارها در بازار با نام پرکننده نیز شناخته می‌شوند. دیوارهای بلوک بتنی توخالی، دیوارهای آجرنما، دیوارهای مبتنی بر آجرهای توخالی از انواع دیوارهای غیرباربر هستند.

احتمالا با توجه به اهمیت قرارگیری دیوار‌ها در سازه می‌توان حدس زد که استفاده از بلوک‌های سیمانی سبک و توخالی یا به اصطلاح مقاوم‌نشده، به‌عنوان مصالح ساخت دیوار‌های باربر، کار عاقلانه‌ای نیست. در‌عوض استفاده از همین بلوک‌های سیمانی تو‌خالی در دیوارهای نما به دلیل لایه هوای محبوس‌شده، قابلیت عایق صوتی و حرارتی مناسبی به دیوار می‌بخشد.

برای بازسازی و دکوراسیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مقاومت لرزه‌ای بلوک‌های سیمانی سبک

متاسفانه به‌دلیل عدم رعایت استاندارد‌های ساخت‌و‌ساز، آمار زلزله‌های اخیر در ایران نشان‌دهنده مقاومت کم ساختمان‌هایی است که از بلوک‌های سیمانی مقاوم‌نشده در دیوار‌های باربر استفاده کرده‌اند. در برخی از مناطق شمالی و جنوبی ایران هم به دلیل رطوبت هوای محیط، رویه‌های میلگرد یا آرماتور‌هایی جهت افزایش مقاومت لرزه‌ای به بلوک‌های سیمانی متصل می‌شوند که آن‌ها نیز دچار خوردگی شده و مقاوم‌سازی را بی‌اثر می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:انواع فوم زیر پارکت

نحوه محاسبه دیوارچینی با بلوک سیمانی به‌صورت دستی

 

  • گام اول: به نقشه‌های ساختمان مراجعه کنید و سپس مساحت هر دیوار را با استفاده از معادله ساده زیر به دست آورید:

طول دیوار * ارتفاع دیوار = مساحت دیوار

  • گام دوم: از مجموع مساحت تمام دیوار‌ها، مساحت کل دیوار‌ها را به دست آورید.

مساحت دیوار(1) + مساحت دیوار(2) + مساحت دیوار(3) = مساحت کل دیوارها

  • گام سوم: با استفاده از اطلاعات نقشه، مجموع مساحت پنجره‌ها را از مساحت کل کسر کنید، زیرا پنجره‌ها بلوک‌چینی نمی‌شوند.

مساحت کل دیوارها – مساحت کل پنجره‌ها = مساحت دیوار‌چینی

  • گام چهارم: مساحت سطح بلوک سیمانی یعنی حاصل‌ضرب طول بلوک در ارتفاع بلوک را محاسبه کنید.

طول بلوک سیمانی * ارتفاع بلوک سیمانی = مساحت بلوک سیمانی

  • گام پنجم:

مساحت کل دیوارها / مساحت یک بلوک = تعداد بلوک‌های موردنیاز

نحوه محاسبه دیوارچینی با بلوک سیمانی آنلاین یا با نرم‌افزار

اگر در شرایطی نیستید که بتوانید محاسبات گفته‌شده را دستی یا با ماشین‌حساب انجام دهید، با دسترسی به اینترنت می‌توانید واژه محاسبه آنلاین مصالح ساختمان را در گوگل سرچ کنید و در سایت‌هایی تحت همین عنوان، محاسبات خود را به‌صورت آنلاین انجام دهید و تعداد بلوک‌های سیمانی جهت دیوارچینی را با احتساب ابعاد پنجره‌ها، محاسبه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی نحوه محاسبه دیوارچینی با بلوک سیمانی تلاش کردیم که همه اطلاعات موردنیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم. اگر در این زمینه سوالی در ذهن خود دارید، فراموش نکنید که کارشناسان آچاره از طریق بخش نظرات پاسخگوی شما خواهند بود. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.7/5 - (53 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا