لیست انواع نژادهای گوسفند ایرانی (گوشتی، شیری، چند قلوزا و …)

پرورش و نگهداری دام و طیور

فراوانی نژادهای گوسفند ایرانی زیاد است و هر کدام دارای خصوصیات متمایزی هستند. گوسفند ایرانی علاوه‌بر مصارف خوراکی، در صنایع نساجی، آرایشی، بهداشتی و پزشکی هم کاربرد دارد.

در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم با ارائه لیست نژادهای گوسفند ایرانی، بهترین نژادها را مورد بررسی قرار دهیم تا راهنمای جامع و مفیدی باشد برای کسانی که قصد دارند در صنعت پرورش دام سرمایه‌گذاری کنند.

چنانچه برای خرید و سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش و نگهداری دام در جستجوی نژاد خاصی هستید یا برای مناسبت‌های مختلف نیاز به ذبح گوسفند دارید، برای تهیه و ذبح آن از خدمات آچاره استفاده کنید. برای ثبت سفارش و مشاهده قیمت گوسفند زنده روی لینک کلیک کنید.

نکات کلیدی

  • نژاد گوسفند سنگسری یکی از بهترین نژادهای گوسفند گوشتی ایرانی است.
  • گوسفند ایرانی به پنج دسته‌بندی گوشتی، پوستی، پشمی، شیری و چند قلوزا تقسیم می‌شود.
  • معروف‌ترین نژادهای گوسفند پوستی ایرانی، نژاد قره‌‌گل است.
  • نژادهای افشاری، شال، رومانوف و کردی از معروف‌ترین نژادهای چند قلوزا هستند.

انواع نژادهای گوسفند ایرانی

ایران، رتبه پنجم را در نگهداری نژادهای گوسفند در جهان دارد. گوسفند ایرانی از نظر نژاد، تنوع بالایی دارد و هر نژاد، دارای دسته‌‌بندی‌های مختلفی است. گوسفند گوشتی، پوستی، پشمی، شیری و چند قلوزا از جمله این دسته‌‌بندی‌ها هستند.

لیست نژادهای گوسفند ایرانی شامل موارد زیر است:

  • نژاد گوسفند افشاری
  • نژاد گوسفند کردی
  • نژاد گوسفند گل
  • نژاد گوسفند بلوچی
  • نژاد گوسفند مهربانی
  • نژاد گوسفند مغانی
  • نژاد گوسفند قزل
  • نژاد گوسفند سنگسری
  • نژاد گوسفند بهمنی و غیره 

هریک از این نژادها دارای ویژگی‌های ظاهری و خصوصیات ژنتیکی متفاوتی هستند. دسته‌بندی انواع نژادهای گوسفند ایرانی بر اساس مصارفی که دارند انجام می‌شود. برای مثال نژاد گوسفند سنگسری یکی از بهترین نژادهای گوسفند گوشتی ایرانی است.

با من همراه شوید تا نژادهای گوسفند ایرانی را بیشتر بشناسیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که هر نژاد برای چه مصارفی کارآمدتر و پربازده‌تر است. با خصوصیات گوسفند ایرانی هم آشنا خواهیم شد.

استعلام قیمت گوسفند زنده

بهترین نژادهای گوسفند گوشتی ایرانی

گوسفندهای گوشتی از پرطرفدارترین نژادهای گوسفند ایرانی هستند. این نژادها، سوددهی بالایی دارند و خرید و فروش آن‌ها باعث درآمدزایی بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر در فکر تاسیس دامداری هستید، بهتر است گوسفندان گوشتی را انتخاب کنید.

بهترین نژاد گوسفند ایرانی

از انواع نژادهای گوسفند گوشتی ایرانی می‌توان به نژادهای زیر اشاره کرد:

  • نژاد سنگسری
  • نژاد افشاری
  • نژاد لری
  • نژاد شال
  • نژاد مهربانی 

در این میان، نژادهای مهربانی و سنگسری جزو بهترین نژادها در نظر گرفته می‌شوند. گوسفندان نژاد سنگسری به استان سمنان تعلق دارند و جزو پروارترین نژادهای ایرانی هستند.

خاستگاه گوسفند مهربانی به روستای مهربان در استان همدان برمی‌گردد و دارای ویژگی‌های برتری از لحاظ تولید گوشت است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نژادهای گوسفند گوشتی می‌توان به رشد سریع، وزن سنگین، سازگاری با شرایط سر آب‌وهوایی، تولید شیر پرچرب و باکیفیت، درصد بالای دو قلوزایی و مقاومت بالا در برابر بیماری‌های انگلی اشاره کرد.

انواع نژادهای گوسفند ایرانی

بهترین نژادهای گوسفند پشمی ایرانی

انواع گوسفندهای پشمی دارای پشم انبوه و مرغوب هستند. این پشم برای تولید محصولاتی چون لباس، کیف، کفش و حتی خامه برای فرش بافی به‌کار می‌رود.

بنابراین اگر به فکر راه‌اندازی تجارت جدیدی در حوزه پوشاک و نساجی هستید این نژادهای گوسفند را انتخاب کنید. خرید و فروش نژادهای گوسفند پشمی، پرسود است و باعث درآمدزایی تجارت شما می‌شود.

از انواع نژادهای گوسفند پشمی ایرانی می‌توان به نژاد بلوچی، نژاد ماکویی و نژاد مغانی اشاره کرد. در این میان، انواع نژاد ماکویی، محبوبیت بیشتری دارند و معروف‌تر هستند.

نژادهای ماکویی حدود 3 تا 5 کیلو پشم دارند و از کیفیت بالایی برخوردار است. این پشم را می‌توان رنگ کرد و در صنایع پوشاک و قالی بافی به‌کار می‌رود.

بهترین نژادهای گوسفند گوشتی ایرانی

بهترین نژادهای گوسفند پوستی ایرانی

نژادهای پوستی در میان انواع نژادهای گوسفند ایرانی دارای پوست لطیف و نرم هستند. از پوست این گوسفندان برای ساخت و تولید انواع لباس‌ها و کیف و کفش استفاده می‌شود.

معروف‌ترین نژادهای گوسفند پوستی ایرانی، نژاد قره‌گل است که در کشورهای دیگر هم طرفداران زیادی دارد.

گوسفندان در این دسته از معروفیت بالایی برخوردارند به‌طوری که در کشورهای مختلف یکی از گرانترین نژادها به خاطر مرغوبیت پوست هستند.

بهترین نژادهای گوسفند چند قلوزا ایرانی

بهترین نژادهای گوسفند چند قلوزا ایرانی

نژادهای چند قلوزا بهترین نژادهای گوسفندان ایرانی برای درآمدزایی هستند. این نژادها صرفه اقتصادی بالایی دارند و جزو پرطرفدارترین انواع گوسفندان ایرانی هستند.

بیشتر دامپروران ترجیح می‌دهند نژادهای گوسفند چند قلوزا را پرورش دهند؛ چون سود اقتصادی بالایی دارند. از بهترین نژادهای گوسفند چند قلوزا می‌توان به نژاد افشاری، شال، رومانوف و کردی اشاره کرد.

میش‌های این نژادها در هر بار زایمان، بیشتر از یک بره به دنیا می‌آورند. بنابراین از نظر اقتصادی، سودآور و درآمدزا هستند.

بهترین نژادهای گوسفند شیری ایرانی | نژادهای گوسفند ایرانی

بهترین نژادهای گوسفند شیری ایرانی

نژاد قزل از جمله معروف‌ترین نژادهای شیری گوسفند ایرانی هستند. این نژادها، بیشترین مقدار شیر را در مقایسه با سایر نژادها تولید می‌کنند. از این رو محبوبیت ویژه‌ای دارند و از نظر اقتصادی هم سودآور هستند.

نژاد قزل که بهترین نژاد گوسفند شیری ایرانی است، لگن بسیار پهنی دارد و بدنش کشیده و ظریف است. این نژادهای گوسفند برای تامین شیر مصرفی کشور پرورش داده می‌شوند.

ثبت سفارش خدمات فروش و ذبح گوسفند

قیمت گوسفند زنده نژادهای ایرانی

قیمت گوسفند زنده به وزن حیوان و خصوصیات آن بستگی دارد. برای مثال قیمت هر کیلو گوشت گوسفند نژاد سنگسر نسبت به قیمت گوشت گوسفند نژاد افشاری درجه یک کمتر است.

بنابراین نژادهای گوسفند ایرانی با توجه به امتیازات و میزان تقاضایی که در بازار عرضه دام وجود دارد، قیمت‌گذاری می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله با نژادهای گوسفند ایرانی و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدیم. نژادهای گوسفند ایرانی بر حسب شیری، گوشتی، پوستی، پشمی و چند قلوزایی به چند دسته‌بندی تقسیم می‌شوند.

علاوه‌براین موارد، انواع گوسفند ایرانی هستند که در دسته‌بندی گوشتی، پشمی و شیری قرار دارند. این گوسفندان شامل نژادهای مغانی و سنجابی می‌شود. نژاد کرمانی هم در دسته‌بندی گوسفندان گوشتی و شیری قرار دارد.

سوالات متداول

معروف‌ترین نژاد گوسفند شیری کدام است؟

نژاد قزل معروف‌ترین نژاد گوسفند شیری در ایران است.

مهم‌ترین نژادهای گوسفند گوشتی کدام است؟

نژادهای سنگسری، افشاری، لری، شال و مهربانی از جمله مهم‌ترین نژادهای گوسفند گوشتی هستند.

نژاد ماکویی جزو کدام دسته بندی قرار دارد؟

نژاد ماکویی معروف‌ترین نژاد گوسفند ایرانی برای تولید پشم باکیفیت است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا