4 علت اصلی افزایش صدای فن لپ‌ تاپ! [کاهش صدای فن لپ‌ تاپ]

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

هنگامی که شما مدت زمان طولانی با لپ‌تاپ کار می‌کنید، میزان حرارت و دمای لپ‌تاپ شما افزایش پیدا می‌کند و با داغ‌شدن لپ‌تاپ سنسورها فعال شده و سیگنالی به فن‌ها ارسال می‌شود تا جهت خنک‌شدن سیستم دور چرخش را بالا ببرند. البته حدی از این صدا در دستگاه‌های الکترونیکی طبیعی است. آنچه گاهی برای سیستم مشکل‌ساز است این است که لپ‌تاپ بدون کار سنگین یا روشن‌ماندن طولانی نیز با صدای بالایی همراه باشد. اگر شما هم به‌دنبال یافتن دلیل صدای زیاد فن لپ‌تاپ هستید و برایتان سوال است که چگونه می‌توان صدای فن لپ‌ تاپ را کاهش داد؟ به پیشنهاد آچاره خواندن این مقاله را از دست ندهید. در آخر، چنانچه نیاز به کارشناسان IT و تعمیرکاران جهت تعمیر لپ تاپ داشتید، تنها کافیست به وبسایت آچاره مراجعه کنید و سفارش خود را به‌سادگی و در طی چند کلیک ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • گاهی وقت‌ها صدای فن به‌علت جابه‌جا شدن آن از مکان اصلی‌اش است و این اتفاق در حین حرکت دادن لپ تاپ ممکن است رخ دهد.
  • وقتی چند برنامه سنگین را در لپ تاپ باز کنید، فعالیت پردازنده‌ی لپ تاپ بالا می‌رود و حرارت دستگاه افزایش پیدا می‌کند. این مورد در بالا رفتن سروصدای فن تاثیر زیادی دارد.

10 روش موثر کاهش صدای فن لپ‌ تاپ

1. برنامه‌های سنگین را ببندید

اگر برنامه‌های سنگین زیادی را باز کرده‌اید، واحد پردازشگر سیستم (CPU) فعالیت‌اش بیشتر می‌شود و این افزایش سرعت عملکرد با تولید گرما و حرارت همراه است. برای کاهش حرارت، فن‌ها با سرعت بیشتری شروع به‌کار می‌کنند و صدای فن بیشتر به گوش می‌رسد. برای رفع این مشکل می‌توانید با انتخاب همزمان (Ctrl+Alt+Del) و باز‌کردن صفحه “Task Manager ” با انتخاب نرم‌افزار سنگین و گزینه End Task، اقدام به بستن برنامه‌های باز کنید.صدای فن لپ‌ تاپ

2. کاهش صدای فن لپ‌ تاپ با استفاده از تنظیمات

برای کاهش میزان صدای فن لپ‌ تاپ از طریق تنظیمات سیستم می‌توانید با استفاده از روش ذیل اقدام کنید:

  1. از صفحه دسکتاپ و منو استارت عبارت “Control Panel” را جستجو کنید.
  2. از صفحه تنظیمات بر روی “Hardware and Sound” و سپس گزینه “Power Options” را انتخاب کنید.
  3. اینک در این مرحله گزینه “Change Plan Settings” انتخاب کرده و سپس بر روی عبارت “Change Advanced Power Settings” کلیک کنید. در این مرحله بر روی جعبه “Power Options” کلیک کنید.
  4. بر روی تب “Advanced Settings” کلیک کنید.
  5. در این مرحله بر روی گزینه “Processor Power Managementکلیک کنید تا گزینه submenu برای شما باز شود.
  6. از قسمت باز شده گزینه System Cooling Policy را باز کنید.
  7. از منو باز شده کشویی System Cooling Policy“، با استفاده از پیکان موس می‌توانید میزان شدت کارکرد فن را کاهش دهید.کاهش صدای فن لپ‌ تاپ

3. بررسی موقعیت فن لپ تاپ

گاهی در اثر جابه‌جایی، تکان و حرکت لپ‌تاپ فن‌های آن از محل اصلی خارج می‌شوند و با ایجاد صدای بلند شروع به فعالیت می‌کنند. به‌منظور رفع مشکل جابه‌جایی فن‌ها بهتر است پنل پشتی لپ‌تاپ را باز کرده و از قرار گرفتن فن‌ها در محل اصلی‌شان اطمینان حاصل کنید.

4. سیستم عامل مک دارید؟ SMC و PRAM را ریست کنید

کاربرانی که از سیستم عامل مکینتاش استفاده می‌کنند، با ریست‌ کردن SMC (System Management Controller) که واحد کنترل مدیریت سیستم است می‌توانند مشکل فن‌ها را حل کنند. اگر برای این بخش مشکلی به وجود بیاید، فن‌ها دیگر به‌طور طبیعی کار نمی‌کنند. علاوه‌بر آن با ریست‌ کردن PRAM هم می‌توانید مشکل را بهبود بخشید.

در قسمت PRAM اطلاعاتی در مورد تاریخ، ساعت و … قرار دارد که شما با ریست‌ کردن این بخش می‌توانید مشکل خود را برطرف کنید. با انتخاب دکمه‌های (Control+Option+Shift+Off) و (Option+Command+P+R) به ترتیب می‌توانید SMC و PRAM را ریسک کنید.افزایش صدای فن لپ‌ تاپ

5. تمیز کردن فن‌ لپ تاپ یا تعویض و ارتقای آن

از دلایل عمده افزایش صدای فن‌ لپ تاپ و از کار افتادن آن‌ها می‌تواند گرد‌‌وغبار باشد. همین ذرات ریز گردوخاک‌ها باعث کاهش گردش هوا و در نتیجه گرم‌ شدن لپ‌تاپ می‌شود و ممکن است حتی به سایر قطعات لپ‌تاپ هم آسیب برسانند. اما چاره کار چیست؟

برای رفع این مشکل بهتر است گاهی قطعات داخلی لپ‌تاپ خود را تمیز کنید. شما می‌توانید با استفاده از سشوار البته در حالت خنک گردوغبار فن‌ها را از داخل لپ تاپ خارج کنید. البته بهتر است برای تمیز‌ کردن سیستم خود دقت لازم را به‌کار گیرید تا به قطعات داخلی سیستم آسیب نرسد. اگر برای انجام‌ دادن این کار به اندازه کافی حرفه‌ای نیستید؛ بهتر است آن را به سرویس‌کار واگذار کنید تا به قطعات داخلی آسیب وارد نشود.

اگر مدت زمان طولانی است که از لپ‌تاپ خود استفاده می‌کنید و هیچ‌کدام از قطعات خنک‌کننده سیستم خود را تعویض نکرده‌اید؛ ممکن است صدای ایجاد‌شده، حاصل فرسودگی و قدیمی‌شدن فن‌ها باشد. به‌منظور برطرف‌ شدن این مشکل می‌توانید با تعویض و ارتقای سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ مشکل را برطرف کنید.علت صدای زیاد فن لپ‌ تاپ

6. استفاده از نرم‌افزار برای کاهش Hatron

برخی نرم‌افزارها علاوه‌بر کنترل سرعت فن لپ‌تاپ اطلاعات کامل و دقیقی در رابطه با سخت‌افزار سیستم به شما می‌دهند. پیشنهاد آچاره برای کاربران ویندوز SpeedFan و برای کاربران مک SMC Fan Control است.

7. بروزرسانی سیستم عامل

اساسا بروزرسانی سیستم عامل لپ تاپ به‌منظور رفع مشکلاتی نظیر خرابی فن لپ تاپ توصیه نمی‌شود؛ اما اگر با راهکارهای ارائه‌شده همچنان فن‌ها با صدای زیادی کار می‌کنند، می‌توانید سیستم عامل خود را عوض کنید.

تجربه نشان داده است که نصب نسخه دسک‌تاپ ابونوتو لینوکس در تنظیم فعالیت فن و کاهش صدای فن لپ تاپ بسیار موثر‌تر از سایر نسخه‌های ویندوز نظیر ویندوز 7 یا ویندوز 10 می‌باشد؛ زیرا ابونوتو سبک است و بعضی از برنامه‌ها همانند فایروال و آنتی‌ویروس ویندوز که سرعت پردازش سیستم را افزایش می‌دهند، در لینوکس وجود ندارد.

8. استفاده از خمیر سیلیکون برای کاهش صدای فن لپ‌ تاپ

اگر شما از نرم‌افزار‌های رندرینگ و گرافیکی مانند Photoshop و AUTOCAD استفاده می‌کنید، حتما باید از خمیر سیلیکون استفاده کنید؛ این خمیر‌های حرارتی به طرز شگفت‌آوری تاثیر مستقیم بر دمای سی‌پی‌یو‌ها دارند و بین 1 الی 20 درجه سانتی‌گراد دمای سی‌پی‌یو را کاهش می‌دهند. (راستی اگر می‌خواهید در خصوص سی‌پی‌یوها اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید و با دو غول دنیای پردازنده‌ها یعنی سی پی یو اینتل و ای ام دی بیشتر آشنا شوید، ما این مقاله را به شما پیشنهاد می‌دهیم.)

همان‌طور که می‌دانید به هنگام افزایش دمای سی‌پی‌یو بازده و عملکرد آن کاهش می‌یابد و فن‌ها مجبورند تا با سرعت بیشتری کار کنند؛ سرعت بیشتر فن‌ها منجر به ایجاد سرو صدا در لپ تاپ خواهد شد. بنابراین خمیر سیلیکون تا حد زیادی می‌تواند به کاهش گرمای لپ تاپ کمک کند.

صدای فن لپ تاپ

9. افزودن هارد SSD به سیستم

به وضوح روشن است که SSD‌ها عملکرد بهتری به نسبت هارد دیسک‌های قدیمی دارند. امروزه SSD‌ها در بازار لوازم دیجیتال جای HDD‌ها را گرفته‌اند و آن را از میدان خارج کرده‌اند. نکته قابل‌توجه تاثیر باورنکردنی SSD‌ها در سرعت سیستم و صدای فن‌ لپ تاپ است. شما با اضافه کردن SSD به‌جای HDD به سیستم خود می‌توانید شاهد عملکرد بهتر سیستم خود باشید. بهبود عملکرد سیستم با اضافه کردن SSD منجر به کاهش صدای فن‌ها می‌شود.

برای این کار فقط باید مطمئن شوید که لپ تاپ شما از سوکت‌های اتصالی SSD پشتیبانی می‌کند یا خیر که در صورت پشتیبانی شما به‌راحتی می‌توانید حافظه SSD را به لپ‌تاپ خود اضافه کنید.

تعمیرات کامپیوتر با تیم آچاره

10. استفاده از پد‌های خنک‌کننده به‌منظور کاهش صدای فن لپ‌ تاپ

خرید پدهای خنک‌کننده (cool pads) برای لپ‌تاپ می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع مشکل گرما باشد و در نتیجه به کاهش صدای فن لپ تاپ منجر شود. این پد‌ها ظاهر جذابی دارند و در قیمت‌ها و مدل‌های متفاوتی در بازار موجود هستند. مقایسه قیمت چند مدل کول‌پد یا همان پد خنک‌کننده در شهریور 1401 از سایت دیجی‌کالا به‌صورت زیر است:

ردیف نام برند قیمت
1 تسکو (TSCO) 558000 تومان
2 دیپ‌کول (Deep Cool) 691000 تومان
3 سادیتا (SADATA) 141000 تومان
4 کولرمستر (Cooler Master) 1490000
5 هترون (Hatron) 274000

جمع‌بندی

امیدوار هستیم که این مقاله‌ی آچاره برایتان مفید بوده باشد. خوشحال می‌شویم که نظرتان را در خصوص این مقاله برای ما بنویسید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا