جدول مقایسه سی پی یو amd با intel

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

از سال‌های پیش تا به امروز، دو غول پردازنده‌های مرکزی و پیشروهای دنیای فناوری، یعنی INTEL و AMD بازار دیجیتال را به دست گرفته‌اند. شما هم حتی اگر با این دو نام خیلی آشنایی نداشته باشید، اما بدون شک نام این دو سی پی یو را شنیده‌اید. هنگام خرید یک کامپیوتر جدید، جدول مقایسه سی پی یو amd با intel به شما کمک می‌کند که ببینید کدام یک از این دو سی پی یو قویتر است و بیشتر به دردتان می خورد.

در دوره‌ای از عصر دیجیتال، AMD چندان حرفی برای گفتن نداشت و مشکلات گرمایشی زیادی داشت که موجب نارضایتی خیلی از کاربران شده بود. اما اخیرا ورق برگشته و جز بهترین و بی‌نقص‌ترین پردازنده‌ها به‌شمار می‌رود. 

برای آشنایی با این که کدام یکی از سی‌پی‌یو ها بهتر از باقی آن‌هاست، نیاز به مقایسه‌ای جامع و کامل است که تمام نقاط ضعف و قوتشان را بیان کند. با ما باشید تا به بررسی و مقایسه انواع سی پی یو و ویژگی‌‌هایشان بپردازیم.

سی پی یو (CPU) چیست؟

سی پی یو در واقع واحد پردازش مرکزی کامپیوتر، و یکی از اجزای بسیار کلیدی و مهم سخت‌افزار است که مغز کامپیوتر تلقی می‌شود و مهمترین واحد پردازش آن به‌شمار می‌رود.

تمامی محاسبات و اجرای برنامه‌ها به دست CPU انجام می‌شوند. 

کارکرد سی پی یو بدین صورت است که از RAM کامپیوتر سیگنال یا یک سری دستورالعمل می‌گیرد و با کدگشایی و پردازش آن دستورالعمل‌ها، خروجی مشخصی ارائه می‌دهد. تمامی لوازم دیجیتال و هوشمند ما نظیر موبایل، تبلت، تلویزیون‌ و کامپیوترها مجهز به سی پی‌ یو هستند. 

جدول انواع سی پی یو

سی پی یو به چه شکل است؟ 

این قطعه آن‌قدر ریز است که نمی‌توان انتظار داشت بتواند این‌قدر نقش مهمی داشته باشد! سی پی یو تراشه‌ یا یک chip بسیار کوچک است که به شکل مربع می‌باشد و روی مادربورد قرار می‌گیرد. 

آشنایی با نحوه کار سی پی یو amd با intel

کارکرد سی پی یو از ابتدا تا به امروز، با توجه به تغییر کاربری تکنولوژی و پیشرفت آن، تغییرات زیادی را به خود دیده است. می‌توانیم بگوییم که عملکرد آن به‌طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود.

  • واکشی یا Fetch
  • رمزگشایی یا Decode
  • اجرا یا Execute

واکشی

واکشی یعنی دریافت آن دستورالعمل‌هایی که سی‌پی‌یو باید اجرا کند. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، این دستورات از RAM به سی پی یو می‌رسند و در قالب اعداد صفر و یک هستند. این اعداد، در واقع بخش‌های مختلف یک دستور هستند. تمامی این اعداد در نهایت در بخش IR قرار می‌گیرند و کم‌کم طول شمارش‌گر را افزایش می‌دهند.

رمزگشایی

پس از ذخیره دستور در IR، دستور به مدار رمزگشا فرستاده می‌شود. در این بخش دستورات تبدیل به سیگنال می‌شوند و به دیگر بخش‌های سی پی یو می‌روند.

اجرا

دستوراتی که در رمزگشا به سیگنال تبدیل شده‌اند، باید اجرا شوند. سی پی یو نتایج این کدگشایی‌ها را ذخیره و ثبت می‌کند تا هر موقع لازم شد بتواند از آن‌ها استفاده کند. 

قطعات CPU

نام  وظیفه
واحد محاسبه انجام تمامی عملیات محاسبات کامپیوتر
واحد کنترل هدایت و هماهنگی بخش‌های مختلف کامپیوتر و کارکرد آن‌ها و انتقال دستورات
حافظه یا Register ذخیره‌ی موقت داده‌ها – هنگام اجرای دستورات، واحد کنترل آن‌ها را در بخش حافظه ثبات نگه می‌دارد.
حافظه نهان یا Cache

نحوه مقایسه سی پی یو amd با intel

هر دوی این پردازنده‌ها قوی و قدر هستند، اما فاکتورهایی وجود دارد که مقایسه‌شان به انتخاب هوشمندانه‌تر کمک می‌کند. در ادامه برای مقایسه سی پی یو amd با intel موارد زیر را بررسی می‌کنیم.

  • سرعت کلاک یا clock speed
  • تعداد هسته‌ها
  • مسئله‌ی Multi-Threading
  • حافظه کش

مطلب پیشنهادی:وصل نشدن پلی استیشن به اینترنت

بررسی انواع سی پی یو

معیار سرعت کلاک برای مقایسه سی پی یو amd با اینتل

کلاک اسپید نشانگر شمار دستوراتی است که در هر ثانیه به اجرا درآمده. واحد کلاک اسپید هرتز است؛ مثلا اگر پردازنده‌ای دارای یک هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی است، می‌تواند ۲ میلیارد دستورالعمل را در عرض ۱ ثانیه اجرا کند. لازم است بدانید که هر هسته، دو نوع سرعت دارد. سرعت Base و سرعت Turbo که به آن Overclock هم می‌گویند. سرعت پایه یا Base سرعتی است که به طور کلی از آن استفاده می‌شود و بخش اصلی کار را به‌عهده دارد. سرعت Turbo زمانی روی کار می‌آید که سی پی یو نیاز دارد از بیشترین توان خود استفاده کند. 

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

مطلب پیشنهادی:سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل؟

تعداد هسته‌ها

هر هسته‌ای واحد پردازش جداگانه‌ای دارد و تعداد هسته‌هایش، تعداد تسک‌ها را مشخص می‌کند. پردازنده‌های قدیمی فقط یک هسته داشتند اما در حال حاضر تعداد آن‌ها تا ۶۴ تا هم می‌رسد. هسته‌ها را می‌توان به دو هسته تقسیم کرد تا هر کدامشان پروسه متفاوتی را به دست بگیرند. تعداد هسته‌ها، بر قیمت محصول اثر می‌گذارد. شما می‌توانید پردازنده‌ای را تهیه کنید که حداقل ۴ هسته دارد.

مسئله Multi-Threading جهت مقایسه سی پی یو amd با intel

دیگر پارامتر مهم در مقایسه سی پی یو amd با intel، همین مسئله‌ی Multi-Threading است. این واژه‌ به معنای انجام شدن همزمان چندین تسک در هسته است. 

در سی پی یو intel به این مورد Hyper-Threading می‌گویند، و در پردازنده‌ی AMD با نام SMT شناخته شده است. در صورتی که پردازنده‌تان قدیمی باشد، این آپشن را ندارد پس به‌جای چند عملیات در هر هسته، فقط یک عملیات انجام می‌شود. مثلا سی پی یو دو هسته‌ای تنها دو تسک را انجام می‌دهد.

حافظه کش در مقایسه سی پی یو amd با intel

کش یک رم داخل سی پی یو است که سرعت بسیار زیادی دارد و برای سریع‌تر انتقال دادن اطلاعات بین سی پی یو و رم استفاده می‌شود. کش سه سطح مختلف به نام‌های L1, L2 و L3 دارد که L1 مهمترین و گران‌ترین و دو مورد بعدی، کندترین‌ها هستند. 

بررسی و جدول مقایسه سی پی یو amd با intel

نوع پردازنده موارد استفاده
پردازنده‌های ضعیف در موبایل‌ها و گجت‌ها از این نوع سی پی یو استفاده می‌شود چون کاربری محدودی دارند. در بین پردازنده‌های اینتل، ATOM و CORE M در دسته پردازنده‌های ضعیف هستند اما AMD پردازنده‌ای در این دسته تعریف نکرده است.
پردازنده‌های پایه  این نوع پردازنده در کامپیوتر و لپتاپ به‌کار می‌رود و قیمت بالایی ندارد. سی پی یو پایه بیشتر مناسب کارهای ساده مانند فیلم دیدن و استفاده‌های غیرتخصصی از کامپیوتر است. اینتل سی‌ پی‌ یو‌های CELERON و PRNTIUM را در این دسته دارد.  Amd نیز سی پی یو ATHLON را تعریف کرده است.
پردازنده میان رده این پردازنده‌ها چند هسته‌ای هستند و در اینتل، CORE X، و در AMD پردازنده‌ی RYZEN به این دسته تعلق دارد.
پردازنده رده بالا سرعت این سی پی یو‌ها خیلی بالاست و تعداد هسته‌هایشان از سی پی یوهای میان‌رده بیشتر است. مجهز به قابلیت Multi-Threading و OverClocking نیز هستند.
ابر پردازنده‌ها این پردازنده‌ها در شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: معرفی 12 مادربرد برتر 2021 Intel و AMD

بررسی انواع سی پی یو intel

همانطور که در جدول بالا متوجه شدید، برای انتخاب سی پی یو باید ببینید میزان استفاده‌تان چقدر است و چه انتظاراتی از آن دارید. آیا فقط استفاده‌های روزمره مانند فیلم تماشا کردن دارید؟ کار تخصصی خاصی انجام نمی‌دهید؟ پس سی پی یو‌هایی مانند Celeron هم کارتان را راه می‌اندازند. پس گام اول در انتخاب سی پی یو، مشخص کردن نوع کاربری است. 

اگر فکر می‌کنید که در آینده ممکن است به سی پی یو قوی‌ای نیاز پیدا کنید، از همان اول خرید درست را انجام دهید که مجبور به خرید مجدد نشوید. به پسوندهای مدل‌های سی پی یو دقت کنید. این پسوندها مانند U, Y, K معانی مشخصی دارند.

سی پی یو

تشخیص نسل سی پی یو intel

برای تشخیص نسل سی پی یو intel باید به معنی نام، حروف و اعدادی که در پردازنده‌های اینتل استفاده شده‌اند؛ دقت کنید:

  • پسوند C: معنی Unlocked- در نسل‌های قدیمی‌تر سی پی یو دسکتاپ استفاده می‌شد.
  • پسوند E: معنی Supports ECC Memory- پشتیبانی از حافظه ECC در دسکتاپ.
  • پسوند F: معنی Without Integrated GPU- بدون کارت گرافیک آنبرد در دسکتاپ.
  • پسوند G: معنی With AMD Integrated GPU- همراه با کارت گرافیک آنبرد هم در لپتاپ و هم دسکتاپ.
  • پسوند H: معنی High-Performance CPU- پردازنده‌های رده بالا در لپتاپ.
  • پسوند K: معنی Unlocked- مجهز به قابلیت بالاترین اورکلاک در دسکتاپ.
  • پسوند P: معنی Without Integrated GPU-  بدون کارت گرافیک آنبرد در دسکتاپ.
  • پسوند R: معنی High-End Mobile- پردازنده رده بالا و چسبیده به مادربرد در لپ تاپ.
  • پسوند T: معنی LGA Desktop- پردازنده‌ی کم‌توان در لپتاپ.
  • پسوند U: معنی Ultra-Low Power- پردازنده کم‌توان در لپتاپ.
  • پسوند X: معنی Very High-End Unlocked- پردازنده‌ای با بالاترین توان هسته و اورکلاک در دسکتاپ.
  • پسوند Y: معنی Extremely Low Power- پردازنده‌ای با مصرف پایین باتری در لپ تاپ.

پردازنده‌ی intel core: پردازنده‌های core i و core duo دو نمونه از پردازنده‌های این دسته‌اند. هرچه عدد مقابل پردازنده بالاتر باشد توان آن بیشتر است.

پردازنده intel celeron: این پردازنده‌های در دسته پردازنده‌های کم قیمت و رده پایین هستند که در مدل‌های طلایی و نقره‌ای ساخته شده‌اند.

پردازنده itanium: ساخت این سی پی یو مدت‌هاست که متوقف شده است اما تا قبل از آن، در دسته سی پی یوهای ۶ بیتی قرار داشت.

پردازنده intel pentium: اگر کار خاصی با لپتاپ خود نمی‌کنید، این سی پی یو مناسب است و نباید از آن انتظار کار حرفه‌ای داشته باشید.

پردازنده intel xeon: این پردازنده‌ها چند هسته دارند.

مطلب پیشنهادی:آموزش تبدیل کیبورد معمولی به کیبورد گیمینگ

جدول نسل سی پی یو اینتل

جدولی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، جدول انواع سی پی یو اینتل است که از سال ۲۰۱۰ تا به امروز به بازار عرضه شده است.

نسل سال ورود به بازار نام اصلی ویژگی‌ها و مشخصات
نسل اول ۲۰۱۰ nehalem ۴۵ نانومتر
نسل دوم ۲۰۱۱ Sandy bridge ۳۲ نانومتر- ۱۱ درصد بالا بردن کارایی- سوکت ۱۱۵۶ ال جی ای و رم دی دی آر۳- ۱۰۶۶
نسل سوم ۲۰۱۲ Ivy bridge ۲۲ نانومتر- بیش از ۵۰ درصد افزایش کارایی- سوکت ۱۱۵۵ ال جی ای- رم دی دی أر۳ ۱۳۳۳/۱۶۰۰- مصرف برق پایینتر
نسل چهارم ۲۰۱۳ haswell ۲۲ نانومتر- حدود ۸ درصد بهبود و افزایش کارآیی- سوکت ۱۱۵۰ ال جی ای، ۱۳۶۴ بی جی ای، ۲۰۱۱ ال جی ای- رم دی دی آر۴
نسل پنجم  ۲۰۱۵ broadwell ۱۴ نانومتری – کاهش سایز و افزایش کارایی- عمر ۱/۵ ساعته‌ی باتری- سوکت ال جی ای ۱۱۵۰- رم ۱۳۳۳/۱۶۰۰ – دی دی آر ۳
نسل ششم  ۲۰۱۵ Sky lake ۱۴ نانومتر با ویژگی‌هایی مثل نسل پنجم
نسل هفتم ۲۰۱۶ Kaby lake ۱۴ نانومتر – بهبود در مصرف برق- بهبود کیفیت ویدیو و کارهای گرافیکی – سوکت ال جی ای ۱۱۵۱- رم دی دی آر ۳ ال- ۱۶۰۰
نسل هشتم ۲۰۱۷ Kaby lake R پشتیبانی از دی دی آر۴ – ۲۶۶۶- نداشتن درایور برای ویندوزهای ۷ و ۸
نسل نهم ۲۰۱۷ Coffee lake ۱۰ نانومتر – استفاده از IHS به جای خمیر سیلیکون
نسل دهم ۲۰۱۸ Ice lake ۱۰ نانومتر – سوکت بی جی ای ۱۵۲۶- رم دی دی آر۴ ۳۲۰۰ 
نسل یازدهم عرضه نشده Tiger lake ۱۰ نانومتر – بالا بردن کارایی
نسل‌های بعد بین ۱۰ تا ۷ نانومتر

بررسی انواع سی پی یو AMD

پردازنده‌های Ryzen که جز محبوب‌ترین پردازنده‌ها هستند و همراستای core اینتل است. این سری سی پی یو، زیر شاخه‌های ۳،۵،۷،۹ را دارد.

مقایسه سی پی یو amd با intel

تشخیص نسل سی پی یو amd

برای تشخیص نسل سی پی یو amd باید معنی حروفی که در پردازنده AMD استفاده شده‌اند را بدانید:

  • حرف G: از پردازنده‌ی Radeon Vega Graphics استفاده شده است.
  • حرف X: توان بالا
  • حرف U: تاکید بر مصرف پایین پردازنده
  • حرف H: تاکید بر عملکرد عالی پردازنده
برای تعمیر کامپیوتر از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

مقایسه هسته و Thread سی پی یو amd با intel

به طور کلی سی پی یو amd  از هسته‌های بیشتری تشکیل شده است اما قدرت پردازنده‌های intel بیشتر است. همچنین، عملکرد دو سی پی یو در یک زمان مانند هم نیست و به‌طور کلی اگر بخواهیم حساب کنیم، پردازنده‌های اینتل حرف بیشتری برای گفتن دارند. 

از نظر thread، اگر چندین کار می‌خواهید انجام بدهید، مانند ادیت ویدیو یا کارهایی از این قبیل، پردازنده amd بهتر است.

کدام CPU مناسب بازی‌های ویدیویی است؟

اگر گیمر هستید، باید سی پی یویی انتخاب کنید که برای این مقصود شما مناسب باشد. ما به شما سی پی یوهای AMD را برای این کار پیشنهاد می‌کنیم.

این پردازنده‌ها گرافیک یکدست و یکپارچه‌ای ندارند و هسته‌های دو مدل سی پی یو Ryzen و Radeon در آن ترکیب شده است. قابلیت‌های گرافیکی این پردازنده بسیار بهتر از پردازنده‌های اینتل، و مناسب‌تر برای بازی‌های ویدیویی است.

اگر در دنیای گیم حرفه‌ای هستید، می‌توانید از کارت گرافیک‌های اضافی استفاده کنید که برای گیم بهتر هستند. در صورت انتخاب این کارت گرافیک‌ها، باید بدانید که پردازنده‌ی اینتل عملکرد بهتری دارد.

مطلب پیشنهادی: معرفی و بررسی بهترین CPUهای گیمینگ

جمع بندی «مقایسه سی پی یو amd با intel»

در این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز در خصوص مقایسه سی پی یو amd با intel شرح داده شد و امیدوار هستیم که شما پاسخ تمامی پرسش‌های خود را گرفته باشید. چنانچه سوالی باقی مانده که از سوی ما به آن‌ها پرداخته نشد، حتما در قسمت نظرات مطرح فرمایید تا کارشناسان حوزه فناوری و تعمیر کامپیوتر به آن‌ها پاسخ دهند. همچنین اگر خودتان تجربه‌ای در مورد این دو سی پی یو دارید، خوشحال می‌شویم که با ما در میان بگذارید تا دیگران نیز از تجارب شما استفاده کنند.

1.6/5 - (28 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا