تشخیص سیم فاز و سیم نول بدون فازمتر

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد سیم کشی ساختمان باید رعایت شود، تشخیص سیم فاز و سیم نول است. اکثر افراد سیم فاز را از طریق فازمتر به آسانی پیدا کرده و می‌دانند که چگونه می‌توان به کمک فازمتر سیم فاز را تشخیص داد. اما موضوع مهم این است که زمانی که ابزاری همانند فازمتر در اختیار نداشته باشیم، چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم که سیم فاز کدام است. در این مطلب تشخیص سیم فاز بدون استفاده از فازمتر را برای شما شرح خواهیم داد.

تشخیص سیم فاز بدون فازمتر

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، هر سال حدود 700 نفر بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست می‌دهند. البته که دلایل و موارد برق‌گرفتگی متفاوت است ولی این آمار به اهمیت موضوع شناخت سیم فاز و نول و همچنین تفاوت میان آن‌ها اشاره دارد.

تشخیص فاز بدون فازمتر

معرفی سیم فاز و سیم نول

برای روشن کردن هر وسیله الکتریکی باید یک مدار بسته داخل ساختار آن وجود داشته باشد و یا آن دستگاه را بین دو نقطه با اختلاف پتانسیل مختلف قرار داد. در این مدارها سه نوع سیم برق که شامل سیم نول، سیم فاز و سیم ارت هست، وجود دارد.

درباره سیم فاز

 این سیم حامل بار الکتریکی (جریان) بوده و در برخورد با اجسام رسانا، بار الکتریکی را به آنها منتقل می‌کند. سیم فاز به نام سیم حامل جریان نیز شناخته می‌شود. این سیم وقتی به اجزای رسانای موجود در مدار وصل می‌شوند، جریان را به آنها منتقل می‌کنند که به همین دلیلی به آن سیم حامل جریان نیز گفته می‌شود.

تشخیص فاز از نول

به این سیم در زبان انگلیسی Load به معنای بار گفته، که با علامت “L”  نشان داده می‌شود.

مقاله پیشنهادی وظیفه کنتاکتور در تابلو برق چیست

درباره سیم نول

سیم نول در قسمتی از مدار است که مدار توسط این سیم بسته می‌شود. نکته قابل توجه این است که برای برقراری جریان الکتریکی به سیم فاز و نول همزمان نیاز است. سیم نول در واقع سیم‌هادی از زمین است که از نظر ساختار و کاربرد شبیه به فاز است و باید در نظر داشت برای برقراری جریان الکتریکی باید مسیر برگشت جریان وجود داشته باشد که این کار توسط سیم نول انجام می‌گیرد.

این سیم یک مدار یا مسیر بسته ایجاد می‌کند تا جریان الکتریکی از وسیله برقی به مولد بازگردد.

به این سیم در زبان انگلیسی Neutral به معنای بار گفته، که با علامت “N”  نشان داده می‌شود.

تشخیص سیم فاز و سیم نول

تشخیص سیم فاز و سیم نول به کمک فازمتر انجام می‌شود. فازمتر یکی از مهم‌ترین ابزارها در برق کشی ساختمان‌ها به شمار می‌رود. به عبارتی وسیله‌ای است که علاوه بر باز و بسته کردن پیچ‌ها می‌تواند سیم فاز و نول را هم تشخیص دهد. حال در مقاله به روش تشخیص سیم فاز و سیم نول از هم بدون استفاده از فازمتر می‌پردازیم

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

 

تشخیص سیم فاز بدون فازمتر

ایمنی‌ترین راه برای تشخیص فاز و نول

  • با استفاده از رنگ: در سیم برق‌های موجود در ساختمان به طور استاندارد و معمول از رنگ آبی برای سیم نول استفاده می‌شود. همچنین سیم فاز در اکثر موارد پوششی به رنگ قرمز دارد.
  • استفاده از مولتی‌متر: در شرایطی که از مولتی‌متر استفاده می‌کنید، درجه آن را روی ac volt حدود 300 یا 750 قرار دهید. یکی از پراب‌ها را به زمین یا لوله آب متصل کنید. اگر طرف دیگر به فاز متصل باشد، ولتاژ قابل مشاهده است.

بیشرت بخوانید دو فاز شدن برق ساختمان به چه علتی است؟

نکته پایانی تشخیص سیم فاز بدون فازمتر

به این نکته توجه کنید که برای تشخیص فاز و نول بدون فازمتر باید از متخصصین و افراد کاربلد در این حوزه استفاده کنید تا متوجه خطرات جبران‌ناپذیر برق‌گرفتگی نشوید. به طور جدی توصیه می‌کنیم که قبل از هرگونه کار با برق و سیم‌های فاز و نول، شرایط ایمنی را رعایت کنید و اگر تجربه کافی در این زمینه ندارید، از روش‌های گفته شده استفاده نکنید و خرید فازمتر را در اولویت کار خود قرار دهید.

2.9/5 - (33 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا