دو فاز شدن برق ساختمان به چه علتی است؟

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

با دو فاز شدن برق ساختمان به جای اینکه مشترک برق، جریان برق 220 ولت که دارای یک سیم نول و یک سیم فاز است دریافت کند، ولتاژ 380 دریافت می‌کند که دارای دو سیم فاز است. با بروز این مشکل، نوسانات ولتاژ موجب سوختن لوازم الکترونیکی شده و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

دو فاز شدن برق ساختمان به 2 صورت حقیقی و غیرحقیقی رخ می‌دهد که هر کدام تعریف جداگانه‌ای دارند. دو فاز شدن غیر حقیقی زمانی اتفاق می‌افتد که سیم وسط ترانس توزیع برق شبکه اصلی قطع شده یا در آن ایرادی روی دهد.

تعریف دیگری که می‌توان از دو فاز شدن غیر حقیقی برق ساختمان ارائه داد، این است که ما فاز داریم اما نول قطع شده و سیم فاز بر روی نول هم تاثیر گذاشته است.

دو فاز شدن سیم کشی ساختمان به‌صورت حقیقی هم این است که به‌جای اینکه به مصرف‌کننده تک فاز ۲۲۰ ولت برق ارائه شود، ۳۸۰ ولت برق داده می‌شود. در ولتاژ ۲۲۰ ولت ما تنها یک سیم نول و فاز داریم، ولی در ۳۸۰ ولت دو سیم فاز داریم.

نکات کلیدی

  • هنگام دو فاز شدن برق وجود افت ولتاژ و یا نوسانات برقی امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.
  • یکی از مواردی که امکان دارد باعث دو فاز شدن برق ساختمان شود، متصل کردن جابه‌جا سیم نول و فاز در منازلی است که در منزل خود تابلو فیوز دارند.
  • قطع شدن سیم نول ممکن است به دلیل فرسودگی سیم نول، اتصال نادرست سیم‌ها هنگام انشعاب‌گیری، اتصال بخاری برقی یا دستگاه جوش به پریز با سیم ضعیف و دلایل دیگری رخ دهد.

چه زمانی دو فاز شدن برق ساختمان رخ می‌دهد ؟

عوامل مختلفی موجب دو فاز شدن برق ساختمان می‌شوند و برای عیب‌یابی، برقکار باید این موارد را بررسی کند. این موارد عبارتند از:

1- جابجا وصل شدن در کنتور برق و تابلو فیوز

یکی از مواردی که امکان دارد باعث دو فاز شدن برق ساختمان شود، متصل کردن جابه‌جا سیم نول و فاز در منازلی است که در منزل خود تابلو فیوز دارند.

شاید برقکار شما سیم‌ها را متصل کرده باشد و در زمانی که کسی قصد گرفتن انشعاب از کنتور شما به هر دلیلی مانند جوشکاری را داشته بعد از اتصال سیم‌ها آن‌ها را برعکس متصل کرده باشد.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان


با وصل کردن بر عکس سیم نول و فاز شما یک چیز عجیب را مشاهده خواهید کرد در تابلو فیوز خود می‌بینید که زمانی که فیوز‌ها بالا می‌باشد دو سر آن فازمتر را نشان نمی‌دهد و برعکس زمانی که فیوز‌ها پایین می‌باشد

خروجی همه آن‌ها فاز را نشان می‌دهد. به غیر از سیمی که به فیوز اصلی متصل شده است. (سیم اصلی که باید فاز باشد، ولی نول است اکنون برای همین نشان نمی‌دهد)

برای حل این مشکل باید جای سیم نول و سیم فاز را در کنتور خود عوض کنید.

مقاله پیشنهادی واژه نامه برقکاری

۲-متصل کردن جابه‌جا در کلید‌ها

این اتفاق می‌تواند زمانی رخ دهد که اتصال سیم‌ها به کلید دو پل، تک پل، تبدیل سیم فاز و نول برعکس متصل شود. زمانی که کلید شما قطع باشد در مصرف کننده روشنایی لامپ مهتابی یا …. دو فاز غیرحقیقی یا حالت دو فاز شدن برق ساختمان را مشاهده خواهید کرد.

دو فاز شدن

۳-متصل شدن جابه‌جا در سنسور‌ها

سنسور‌های مختلف که ورودی فاز و نول می‌گیرند هم مانند کلید‌ها عمل می‌کنند با این تفاوت که هوشمند و اتومات هستند.

4- قطع شدن سیم نول در مسیر

در صورتی که موارد بالا اتصال کلید‌ها و سنسور‌ها، اتصال فاز و نول درست باشد و باز هم فاز غیر حقیقی یا همون دو فاز شدن برق ساختمان را مشاهده کنیم امکان دارد سیم نول قطع شده باشد.

این مورد می‌تواند به دلیل فرسودگی سیم نول، اتصال نادرست سیم‌ها هنگام انشعاب‌گیری، اتصال بخاری برقی یا دستگاه جوش به پریز با سیم ضعیف و دلایل دیگری رخ دهد.

برای سیم کشی ساختمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

برای حل این مشکل تنها می‌توانید سیم قطع شده را پیدا کرده و دوباره سیم کشی نمایید.

بیشتر بخوانید بررسی سیم کشی برق ساختمان

دو فاز شدن برق ساختمان چه تاثیری روی دستگاه‌های برقی دارد؟

بزرگترین مشکلی که موجب سوختن وسایل الکتریکی می‌شود نوسانات ولتاژ است. هنگام دو فاز شدن برق وجود افت ولتاژ و یا نوسانات برقی امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود به همین دلیل دو فاز شدن برق می‌تواند موجب سوختن دستگاه‌های برقی شما بشود.

دو فاز شدن برق ساختمان

عوامل دیگری که باعث دو فاز شدن برق ساختمان می‌شوند

موارد دیگری نیز می‌تواند باعث دو فاز شدن برق ساختمان شوند که از جمله این موارد می‌توان به نکات زیر اشاره کرد :

    • کشیدن بار ناگهانی از سیم کشی ضعیف
    • اتصال کولر گازی به سیم‌های ضعیف
    • اتصال بخاری برقی
    • اتصال دستگاه جوش
    • قطع شدن نول کل شبکه
    • خراب شدن فیوز
    • ضعیف بودن اتصال سیم‌ها
    • فعالیت ساختمانی طبقات دیگر
    • کشیده شدن پریز‌ها و در رفتن از داخل پریز (سیم نول)
    • قطع شدن ترمینال نول از داخل کنتور یا آب شدن ترمینال و سیم

سخن پایانی

دو فاز شدن برق ساختمان، مشکلاتی مانند نوسانات شدید جریان برق را ایجاد می‌کند که ممکن است خسارات زیادی از جمله سوختن و نیم‌سوز شدن وسایل برقی را به دنبال داشته باشد. از این رو لازم است این مشکل در اسرع وقت برطرف شود.

چنانچه برای حل مشکل دو فاز شدن برق ساختمان خود و همچنین سایر خدمات برقکاری، نیاز به تکنسین و برقکار باتجربه دارید، درخواست خود را در وبسایت آچاره ثبت نمایید.

توصیه آقای هادی بهزادی پناه، تکنسین سیم‌کشی و برقکاری آچاره برای شما:

توصیه آقای هادی بهزادی پناه، تکنسین سیم‌کشی و برقکاری آچاره برای شما:

برای جلوگیری از آسیب لوازم برقی به دلیل دو فاز شدن برق ساختمان و جلوگیری از خسارت به نکات زیر توجه کنید؛

  • از یک محافظ کلی برای ساختمان یا واحد آپارتمانی خود استفاده کنید یا اینکه برای تمامی لوازم برقی خود محافظ برق تهیه نمایید.
  • گاهی دو فاز شدن برق ساختمان مربوط به سیم‌های ورودی از اراده برق است. برای اطمینان از این موضوع به وسیله فازمتر دو سیم پس از کنتور و اولین مینیاتور تابلو برق را در ورودی ساختمان بررسی کنید. در صورتی که مشکل مربوط به این قسمت باشد می‌توانید با قطع نمودن مینیاتوری آن، از ایجاد اختلال در مدار ساختمان جلوگیری کنید.
4.9/5 - (901 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا