آموزش تعمیر درب چوبی باد کرده + جلوگیری از آن

تعمیرات ساختماندرب و پنجرهساختمان

تعمیر درب چوبی باد کرده به چه صورت انجام می‌شود؟ دلایل باد کردن درب‌های چوبی چیست؟ چگونه می‌توان از باد کردن و پوسیدگی درب‌های چوبی جلوگیری کرد؟ چه عواملی باعث باد کردن درب‌های چوبی می‌شود؟ تعمیر درب چوبی باد کرده اتاق‌ها یکی از اقدامات مهم و ضروری در روزهای پایانی سال و شروع خانه تکانی عید است. همگی می‌دانیم یکی از ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقاتی که در خانه می‌تواند رخ دهد این است که درهای داخلی متورم شده و به‌راحتی بسته نشوند. از آنجایی که اکثر خانه‌ها دارای چند درب داخلی هستند، این مشکل می‌تواند از کنترل خارج شود مگر این‌که به سرعت برای تعمیر درب چوبی باد کرده اقدام کنید. در این مقاله سعی داریم دلایل باد کردن درهای داخلی و روش‌های کاهش این مشکل را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با دلایل باد کردن درب چوبی

بیایید برگردیم به زمانی که به دنبال ساخت خانه رویایی خود بودید. یکی از مقدمات طراحی داخلی هر خانه‌ای انتخاب درب‌های ورودی اتاق‌ها است. قطعا انتخاب شما هم یک درب چوبی زیبا بوده که نه تنها ظاهری سنتی به محیط زندگی شما هدیه کند، بلکه به راحتی نیز قابل استفاده باشد. با کمال تأسف باید بگوییم که درهای چوبی در شرایط جوی خاصی متورم می‌شوند و ممکن است روزی برسد که مانند گذشته به نرمی باز و بسته نشوند. آیا می‌خواهید دلیل این مشکل را بدانید؟ با ما همراه باشید تا در تعمیر درب چوبی باد کرده به شما کمک کنیم تا مشکل را خودتان حل کنید.

علت مهم باد کردن درب و خراشیده شدن آن روی زمین “رطوبت” است. هر چوب طبیعی یا مصنوعی رطوبت را جذب می‌کند و تورم بیشتر در امتداد لبه‌های درب چوبی که به خوبی روغن جلا نخورده‌اند اتفاق می‌افتد.

آشنایی با دلایل باد کردن درب های چوبی

چه چیزی باعث تورم درب می‌شود؟

بیایید قبل از پرداختن به روش‌های تعمیر درب چوبی آب خورده، دلایل متورم شدن درب را بشناسیم:

  1. درها عمدتاً به دلیل تغییرات آب و هوایی و فصلی متورم یا جمع می‌شوند. چوب یک ماده طبیعی است که گرما یا رطوبت هوا را جذب می‌کند و با جذب رطوبت منبسط می‌شود. اگر منبسط شود در نهایت روی چهارچوب، خراشیده شده و باز کردن یا بستن درب سخت می‌شود. در آب و هوای مرطوب، این پدیده بسیار رایج‌تر است. در تابستان به دلیل افزایش سطح رطوبت در محیط بیرون، امکان باد کردن د‌رها بیشتر می‌شود. به همین ترتیب، اگر یک دوره بارندگی شدید وجود داشته باشد این رطوبت اضافی در هوا می‌تواند باد کردن چوب درب‌های منزل شما را تشدید کند. بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است در تمام طول سال از این مشکل رنج ببرید.
  2. درب بدون پوشش روغن جلا نیز می‌تواند رطوبت را حفظ کند. این می‌تواند دلیل دیگری برای متورم شدن چوب باشد و ضرورت تعمیر درب چوبی باد کرده را بیشتر می‌کند.
  3. موقعیت منزل شما و همچنین موقعیت درب‌ها نیز عامل موثر بر این مشکل است. درب‌ها در نواحی جنوبی و غربی منزل بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرند که باعث به خطر افتادن پوشش آن‌ها می‌شود. در صورت عدم وجود حفاظت کافی، درب‌ها شروع به متورم شدن می‌کنند.
  4. رطوبت ممکن است به دلایل زیادی در هر خانه‌ای ایجاد شود. برخی از دلایل برجسته عبارت‌اند از عایق‌بندی ضعیف، خشک کردن لباس‌ها در داخل خانه، تهویه نامناسب اتاق‌ها و باز گذاشتن درب حمام بعد از دوش گرفتن برای خروج بخار. این دلایل اجازه می‌دهند تا رطوبت در محیط پخش شده و باعث ایجاد بوی نامطبوع و متورم شدن چوب شود.

چرا باز و بسته کردن درب متورم دشوار است؟

برای باز کردن یا بستن درب متورم به تلاش فیزیکی زیادی نیاز است و در نتیجه، گاهی آزاردهنده می‌شود. حتی در مواقعی ممکن است به دلیل اعمال فشار، به اتصالات درب آسیب برسد. علاوه بر این، اگر درب بیشتر از حد منبسط شود، بستن آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

با این اتفاقات، ورود و خروج شما به اتاق دشوار می‌شود. سر و کله زدن با این درها برای بچه‌ها و همچنین اعضای خانواده نیز دردسرساز خواهد بود. حال به موقعیتی فکر کنید که باید چنین دری را قفل کنید و بیرون بروید. از این رو، تعمیر درب چوبی باد کرده اتاق باید در اولویت کارهای شما قرار بگیرد.

باز و بسته کردن درب متورم دشوار

اقدامات پیشگیرانه برای اینکه درب متورم نشود

پیشنهاد می‌کنیم به منظور کاهش هزینه‌های تعمیر درب چوبی آب خورده، برخی اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهید. در ادامه به ذکر این فعالیت‌ها می‌پردازیم.

1. در زمان تعمیر درب، یک فاصله چند میلی‌‌متری را حفظ کنید

یک نجار یا سازنده خوب همیشه حین تعمیر درب، شکافی بین 2 تا 3 میلی‌متر ایجاد می‌کند. این کار برای حفظ انبساط به دلیل رطوبت است که ممکن است به دلیل تغییر شرایط جوی اتفاق بیفتد.

2. درب چوبی را روغن جلا بزنید تا از باد کردن درب جلوگیری کنید

در زمان خرید درب یا پنجره چوبی جدید و یا حتی در حین نصب آن، قبل از اتصال درب به چهارچوب، از روغن جلای باکیفیت استفاده کنید. درهای چوبی معمولاً پس از ساخت با یک پوشش محافظ پوشانده می‌شوند، اما این برای محافظت از آن‌ها در برابر صدمات پس از نصب کافی نیست.

بنابراین در هر دو طرف در و به‌طور خاص، در هر چهار لبه و پایه، روغن جلا بزنید. استفاده از سه لایه روغن جلا یک روش استاندارد برای کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر درب چوبی باد کرده خواهد بود. این روش‌ها باید به صورت دوره‌ای یعنی حداقل هر 2 تا 3 سال انجام شوند تا حفاظت از در تضمین شود.

روغن جلا بزنید

3. برای جلوگیری از باد کردن درب چوبی، آن را رنگ کنید

اگر می خواهید درب اتاقی را رنگ کنید، قبل از رنگ آمیزی، حتماً از آستر چوب استفاده کنید. بهتر است از رنگی استفاده کنید که برای درهای چوبی در نظر گرفته شده است. قبل از هر کاری، روکش را از نظر ترک‌هایی که ممکن است رطوبت از طریق آن‌ها نفوذ کرده و باعث باد کردن درب شود، مورد بررسی قرار دهید.

قبل از شروع به تعمیر درب چوبی باد کرده، مطمئن شوید که مشکل باز و بسته نشدن درب به دلیل افتادگی لولا یا شل شدن پیچ‌ها نباشد.

4. برای جلوگیری از باد کردن درب، از روان‌کننده‌ها استفاده کنید

روان‌کننده‌ها می‌توانند کمک بزرگی برای جلوگیری از باد کردن درب‌ها باشند. بنابراین سطح درهایی که به چهارچوب می‌چسبند را برای کاهش چسبندگی روغن کاری کنید. قسمت بالایی و کناره‌های درب را با یک نوار صابون خشک، موم پارافین، ژل نفتی یا اسپری روان‌کننده خانگی آغشته کنید تا به چهارچوب نچسبد.

استفاده از روان‌کننده برای لبه‌ها و بالای درب یک راه حل موقت است. حتی اگر پس از استفاده از روان‌کننده، درب به چارچوب بچسبد، مشکل کمی متفاوت خواهد بود. ممکن است درب به اشتباه نصب شده یا لولاها به درستی در جای خود قرار نگرفته‌ باشند.

جلوگیری از باد کردن درب

5. برای جلوگیری از باد کردن درب چوبی، از یک رطوبت گیر استفاده کنید.

از آنجایی که درب‌های چوبی به‌طور مداوم رطوبت خانه و فضای اطراف را جذب می‌کنند، می‌توانید از یک رطوبت‌گیر برای کاهش آن استفاده کنید. بنابراین، استفاده از رطوبت‌‌گیر از مرطوب شدن درب و در نتیجه تورم آن، جلوگیری می‌کند.

در حین استفاده از این وسیله، در و پنجره‌های بیرونی خانه خود را ببندید. زمانی که چوب در معرض هوای مرطوب قرار می‌گیرد، تورم در چوب تشدید می‌شود.

بهترین راه‌ها برای تعمیر درب چوبی آب خورده

در این جا با معرفی بهترین روش‌ها برای تعمیر درب‌های باد کرده با شما همراه هستیم.

1. برای تعمیر درب چوبی باد کرده از تفنگ حرارتی یا سشوار استفاده کنید

می‌توانید از تفنگ حرارتی یا سشوار برای خشک کردن رطوبت درب‌ها استفاده کنید. وقتی تفنگ حرارتی را از روی چوب باد کرده می‌گیرید، رطوبت داخل چوب به هوا باز می‌گردد. بهتر است ابزار خشک کن را در فاصله 30 سانتی متری نگه دارید تا چوب نسوزد.

برای درب‌های رنگ شده از فن چرخان استفاده کنید. اگر رنگ شروع به پوسته پوسته شدن کرد، می‌توانید آن‌ها را پایین بیاورید و دوباره رنگ کنید.

2. پیچ‌ها را ببندید و لبه‌ها را سنباده بزنید

یکی از راه‌های تعمیر درب چوبی آب خورده، بستن پیچ‌های آن است. این کار شامل لولاها و صفحات ضربه‌ای است. وقتی این قطعات شل می‌شوند، در را به سمت چارچوب آن سست کرده و بسته شدن آن را سخت می‌کنند.

اگر سفت کردن مهره‌ها را امتحان کردید و جواب نداد، نواحی باد کرده را با مداد علامت بزنید. سپس این قسمت‌ها را با کاغذ سنباده درشت سنباده بزنید. باید این کار را روی یک صفحه فلزی انجام دهید. شاید مجبور شوید درب را از لولاهای آن پایین بیاورید تا تمام لبه‌ها را به‌طور یکنواخت سنباده بزنید. کار به این صورت راحت‌تر خواهد بود، بنابراین گیره‌های لولاها را شل کنید. سپس درب را از روی پایه جدا کنید، آن را به پهلو بخوابانید و تمام قست‌های آن را کاملا سمباده بزنید.

تعمیر درب چوبی باد کرده

سمباده زدن:

در این مرحله از تعمیر درب چوبی باد کرده باید آن را از چهارچوب پایین بیاورید و شروع به سمباده زدن کنید. سپس اجازه دهید زیر نور خورشید خشک شود یا از یک فن استفاده کنید تا رطوبت آن را از بین ببرید. اگر مراحل سمباده زدن و خشک کردن را تمام کردید، نکته بعدی، پوشاندن درب با رنگ مرغوب است.

استفاده از رنگ با کیفیت بالا، در دراز مدت محافظت بهتری را تضمین می‌کند. ابتدا یک پرایمر را روی چهار لبه و پشت و جلوی درب بمالید. پس از خشک شدن آستر، دو لایه ضخیم رنگ روی آن بزنید. درب را روی چهارچوب آن قرار دهید و بررسی کنید که آیا بدون فشار به‌راحتی باز و بسته می‌شود یا خیر. همچنین بهتر است برای جلوگیری از ورود هوا به چوب و رطوبت مجدد درب، آن را از نظر وجود شکاف بررسی کنید.

3. جایگزینی کلی درب

در برخی موارد، درب‌ها آنقدر آسیب دیده هستند که شما هیچ گزینه دیگری جز تعویض آن‌ها ندارید. این روش آخرین راه حل پس از آزمایش روش‌های بالا در مورد نحوه تعمیر درب چوبی باد کرده است. بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدام اصلاحی، نظر فردی حرفه‌ای را هم بپرسید.

با این حال، تعویض درب همیشه آسان نیست، به‌خصوص اگر جنس فایبرگلاس یا چوب باشد. شما باید سوراخ‌هایی را برای دستگیره‌ها ایجاد کنید و حتی در برخی موارد به اندازه آن‌ها چوب را برش بزنید. اگر نمی‌دانید چگونه یک درب جدید را نصب کنید، می‎‌توانید از متخصصین آچاره کمک بگیرید.

سخن پایانی

درب‌های باد کرده، حریم خصوصی ما را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند و نیاز به تعمیر فوری دارند. یادگیری نحوه تعمیر درب چوبی باد کرده، به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند زیرا نیازی به تماس با یک متخصص ندارید.

همچنین بهتر است بدانید که چگونه از باد کردن درب‌ها جلوگیری کنید تا در آینده برای رفع این مشکل به زحمت نیفتید. درب‌های باد کرده در خانه، زندگی کودکان و سالمندان را نیز دشوار می‌کنند. بنابراین، زمانی که با آن‌ها روبرو شدید، بر اساس اولویت به تعمیر آن‌ها بپردازید. از قدیم می‌گویند: پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین بهتر است در وهله اول جلوی اتفاقات را بگیرید. به همین ترتیب، می‌توانید از باد کردن درب‌ها جلوگیری کنید تا مجبور نشوید برای تعمیر درب چوبی باد کرده هزینه‌های زیادی را پرداخت کنید.

3.7/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا