مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان [ راهنمای خرید + معرفی 5 مدل ]

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

اگرچه در سال‌های گذشته آل این وان‌‌ها به عنوان کامپیوتر‌هایی ضعیف و با قیمت بالا شناخته می‌شدند، اما در حال حاضر این سیستم‌ها‌ با کامپیوترهای رومیزی معمولی و لپ تاپ‌ها درحال رقابت هستند و به دلیل کاربری آسان و اشغال فضای کم، توانسته‌اند در بازار تکنولوژی جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند.

در این مقاله از مجله آچاره قصد داریم به شرح و بررسی مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان بپردازیم تا بتوانیم شما را در انتخاب آگاهانه برای خرید این محصولات یاری دهیم. با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • آل این وان‌ سیستمی با کارایی کامپیوتر‌ معمولی در ابعاد  لپتاپ است.
  • آل ای این وان‌ها دارای کیس مجزا نیستند و قطعات آنها در پشت مانیتور قرار گرفته‌اند.
  • از مزایای آل این وان‌ها می‌توان به اندازه مناسب، کیفیت بالای مانیتور، کم‌‌مصرف بودن و قابلیت جابه‌جایی آسان اشاره کرد.
  • معایب سیستم آل این وان قیمت بالا، دشوار بودن روند تعمیر، کم‌یاب‌بودن قطعات، مناسب نبودن آن برای کمینگ و پایین بودن طول عمر آن نسبت به کامپیوتر‌های معمولی است.
  • هنگام خرید آل این وان باید به قدرت رم و پردازنده، سرعت، طراحی و کیفیت صفحه نمایش توجه شود.

سیستم آل این وان چیست؟

آل این وان‌ ALL IN ONE یا کامپیوتر چندمنظوره، سیستمی در ابعاد لپ تاپ با ویژگی‌ کامپیوتر‌های‌ معمولی است. در کامپیوتر‌ آل این وان تمام اجزای سی پی یو در پشت دسکتاپ تعبیه شده‌‌اند، به همین دلیل در این سیستم‌ها برخلاف کامپیوتر‌های قدیمی، شما نیاز به هیچ‌گونه کیس و کابل‌کشی نخواهید داشت.

به زبان ساده، آل این وان، کامپیوتری کوچک است که اجزای آن به جای آنکه مجزا باشند، در یک صفحه نمایش واحد قرار گرفته‌اند، و به دلیل عدم وجود کیس، اسپیکر و سیم‌کشی اتصال به صفحه نمایشگر، فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. در برخی مدل‌ها، صفحه رایانه لمسی است و بدون موس و کیبورد نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

بررسی مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

رایانه آل این وان مانند هر نوع رایانه‌ دیگر در کنار مزایا معایبی نیز دارد که پیش از خرید باید با آنها آشنا باشید. در ادامه به بررسی هریک از مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان می‌پردازیم:

مزایای آل این وان

1. اندازه مناسب

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، کامپیوتر‌های آل این وان به دلیل نداشتن کیس و سیم اضافی فضای کمی را اشغال می‌کنند و همین امر سبب محبوبیت روزافزون این محصولات شده است. با پیشرفت تکنولوژی اندازه هر مانیتور کامپیوتر آل این وان، نسبت به مدل‌های اولیه آن در حال کاهش است. اگر چه مانیتور آل این وان نسبت به مانیتور یک رایانه معمولی دارای قطعات بیشتری است، اما ابعاد بزرگتری نسبت به آنها ندارد.

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

2. کیفیت مانیتور

کلیدی‌ترین عضو یک سیستم آل این وان، مانیتور آن است. صفحه نمایش این کامپیوتر‌ها از وضوح و کیفیت بالایی برخوردار هستند و نسبت به مانیتور کامپیوتر‌های معمولی ظرفیت و قدرت بیشتری دارند.

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

3. مصرف برق کم

یکی از بزرگترین مزایای آل این وان، کم مصرف بودن آن است. دلیل این امر این است که برخلاف کامپیوتر‌های رومیزی که به چند منبع تغذیه نیاز دارند، برق تمام اجزای این سیستم‌ها تنها از طریق برق مانیتور تامین می‌شود.

4. جا‌به‌جایی آسان

کامپیوترهای all in one به دلیل تجهیزات جانبی کمی که دارند دارای وزن بسیار پایینی هستند؛ بنابراین به راحتی می‌توان آنها را از مکانی به مکان دیگر منتقل کرد. البته توجه داشته باشید که این سیستم‌‌ها به اندازه لپ‌تاپ‌ها برای جابه‌جایی مداوم مناسب نیستند.

5. اسپیکر داخلی

همانطور که اشاره کردیم تمام قطعات آل این وان در داخل مانیتور قرار گرفته است بنابراین اسپیکر‌ها نیز در داخل این دستگاه تعبیه شده‌اند، پس نیازی به داشتن فضای اضافی برای قرار دادن بلندگو‌های خود نخواهید داشت.

6. صفحه نمایش های لمسی

اغلب کامپیوتر‌های آل این وان مجهز به صفحه نمایش لمسی و قلم مخصوص هستند که این امر انجام کار‌های گرافیکی و طراحی دیجیتال را آسان و لذت‌بخش خواهد کرد. همچنین برنامه‌هایی مانند، Staffpad و Fresh Paint برای ویندوز 10 وجود دارند که با مانیتور لمسی و قلم دیجیتال بهتر از مانیتور‌های معمولی می‌توان از آنها استفاده کرد.

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

معایب آل این وان

1. قیمت بالا

در مقایسه با کامپیوتر‌های معمولی، آل این وان‌ها از قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

2. تعمیر دشوار

فرآیند تعمیرات آل این وان به دلیل طراحی فشرده آن، نسبت به لپ تاپ و کامپیوتر‌های معمولی بسیار دشوار‌تر است؛ بنابراین عیب‌یابی آن باید توسط یک شخص متخصص انجام شود. هرچه سیستم شما به‌روزتر باشد، تعمیر آن نیز پرهزینه‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود.

3. در دسترس نبودن قطعات کامپیوتر آل این وان

قطعات موجود در دسکاتپ آل این وان در صورتی که دچار آسیب‌دیدگی شوند، به راحتی در بازار یا فروشگاه‌های اینترنتی یافت نمی‌شوند و اگر هم باشند، اغلب با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسند.

4. مناسب نبودن آل این وان برای بازی

یک رایانه برای اجرای بازی‌های سنگین به فضای ذخیره‌سازی، رم و فرکانس پردازش بالا نیاز خواهد داشت که یک کامپیوتر چندمنظوره قادر به ارائه همه آنها نیست و فقط بازی‌های سبک تا متوسط در این سیستم‌ها قابلیت اجرا دارند.

5. طول عمر

یکی از معایب کامپیوتر آل این وان طول عمر آن است. از آنجایی که نمی‌توان تمام قطعات به کار رفته در دسکتاپ را تغییر داد، عمر مفید این دستگاه‌ها تنها بین 3 تا 5 سال است.

6. ارتقا آل این وان

برای ارتقا آل این وان فقط می‌توان ظرفیت رم را تغییر داد یا هارددیسک را جایگزین نمود، و امکان ارتقا دادن قطعات دیگر به هیچ عنوان وجود ندارد. البته ارتقا رم و هارد دیسک کامپیوتر آل این وان نیز به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و توصیه می‌شود انجام آن را به یک متخصص مجرب بسپارید.

ارتقا آل این وان

راهنمای خرید آل این وان

مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید کامپیوتر all in one باید به آنها توجه داشته باشید به شرح زیر هستند:

  • رم
  • سرعت
  • کیفیت صفحه نمایش
  • طراحی
  • سیستم عامل
  • محل قرارگیری پورت‌ها

1. رم و پردازنده

اولین ویژگی مهمی که برای خرید هر نوع سیستمی از جمله آل این وان باید به آن توجه کنید، ظرفیت رم و قدرت پردازنده یا همان سی پی یو است. اگر آل این وان را برای انجام کار‌های سبک مانند کلاس‌های آنلاین، تماشای فیلم، حسابداری و… می‌خواهید آل این وانی با سی پی یو Core i3 و رم 4 گیگ برای رفع نیاز‌های شما کفایت می‌کند، اما برای انجام کار‌های سنگین بهتر است به سراغ پردازنده‌های Core i7 یا i5 با رم 8 گیگ بروید.

2. سرعت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید آل این وان باید به آن توجه داشته باشید، سرعت سیستم است. یک کامپیوتر چند منظوره پرسرعت باید از یک درایو 256 گیگابایتی و یک هارددیسک 1 ترابایتی برخوردار باشد.

3. کیفیت صفحه نمایش

اگر سایز صفحه نمایش برایتان مهم است، آل این وان 27 یا 28 اینچ با کیفیت 4K می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. همانطور که گفتیم، برخی آل این وان‌ها درای صفحه نمایش لمسی هستند که از قیمت بالاتری نسبت به صفحه نمایش‌های معمولی برخوردار هستند. اگر قصد انجام کار‌های گرافیکی را ندارید، مانیتور‌ معمولی نیز برای رفع نیاز‌هایتان کفایت خواهد کرد.

4. طراحی

طراحی برخی کامپیوتر‌های آل این وان به گونه‌ای است که می‌توان ارتفاع آنها را به دلخواه تنظیم کرد. اگر دغدغه دسترسی کودکان به رایانه خود دارید، آل این وان‌هایی با این قابلیت می‌توانند برای شما مناسب باشند.

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

 5. سیستم عامل

آل این وان‌ها در دو نوع سیستم عامل ویندوز و مک عرضه می‌شوند. انتخاب هرکدام از این دو سیستم عامل‌، بسته به سلیقه و تجربه افراد می‌تواند متفاوت باشد.

6. محل قرار گیری پورت‌ها

در هنگام خرید آل این وان به محل قرارگیری پورت‌ها و تعداد آنها توجه کنید زیرا در برخی مدل‌ها محل قرارگیری پورت‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دسترسی به آنها چندان راحت نیست.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

معرفی جدیدترین مدل‌های آل این وان

حال که با مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان و نکات مهم هنگام خرید آنها آشنا شدیم، باید نگاهی به برخی از محبوب‌ترین آل این وان‌های موجود در بازار ایران نیز داشته باشیم:

1. آل این وان 21.5 اینچی ایسوس مدل A6421- H

ausu all in one A6421- H

نام شرکت سازنده سری پردازنده ظرفیت رم دقت صفحه نمایش
ایسوس  Core i7 8 گیگابایت  900 × 1600 پیکسل

2. آل این وان آیمک 24 اینچ M1

all in one imac m1

 نام شرک سازنده سری پردازنده  ظرفیت رم دقت صفحه نمایش
اپل Apple M1 8-core CPU 8 گیگابایت  4480 X 2520

3. آل این وان اچ پی 24 اینچ مدل Pavilion 24 K1315-B

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

نام شرکت سازنده سری پردازنده  ظرفیت رم حافظه اختصاصی کارت گرافیک دقت صفحه نمایش
اچ پی Core i7 16 گیگابایت 4 گیگابایت   1920 x 1080

4. آل این وان 27 اینچی اپل مدل iMac MXWV2 2020

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

نام شرکت سازنده سری پردازنده ظرفیت رم دقت صفحه نمایش
اپل Core i7 8 گیگابایت  5120  x  2880

5. آل این وان لنوو مدل IdeaCentre AIO 5 24IMB05

مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان

 نام شرکت سازنده سری پردازنده ظرفیت رم  حافظه اختصاصی کارت گرافیک دقت صفحه نمایش
لنوو Core i7 16 گیگابایت 2 گیگابایت 1920 x 1080

سخن پایانی

آل این وان سیستم‌هایی با عملکرد کامپیوتر‌های معمولی هستند که به جای کیس، قطعات اصلی آنها در پشت دسکتاپ قرار گرفته‌اند و همین دلیل فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند. در این مقاله از مجله آچاره ضمن بررسی مزایا و معایب کامپیوتر آل این وان، نگاهی به نکات مهم خرید و برخی از مدل‌های محبوب این رایانه‌ها نیز داشتیم.

شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان لوازم دیجیتال آچاره در زمینه تعمیر کامپیوتر دریافت نمایید. امیدواریم این پست برای شما مفید بوده باشد.

به این پست امتیاز دهید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا