3 روش از بین بردن جای جوش [متدهای پزشکی، طب سنتی، ماسک‌های خانگی]

پوستزیبایی و سلامت

اگر پوستتان پر از حفره و لکه به‌جامانده از جوش است، حتماً باید قدمی برای از رفع آن‌ها بردارید، شما برای از بین‌ بردن جای جوش و درمان کامل آن باید نکاتی را بدانید و طبق آن‌ها اقدام کنید.

ما امروز در این مطلب از مجله آچاره به تمام نکات ریزودرشت درمان جای جوش پرداخته‌ایم، بنابراین اگر به فکر برطرف‌کردن این اسکار آکنه‌ها هستید این مطلب را تا انتها بخوانید.

چنانچه برای جوانسازی و پاکسازی پوست و لایه‌برداری از پوست، نیاز به خدمات تخصصی و مشاوره دارید، درخواست خود را در وبسایت آچاره ثبت کنید و از متخصصان این حوزه مشاوره رایگان دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • فقط با مداومت می‌توانید نتیجه دلخواه را برای از بین بردن جای جوش از محصولات طبیعی بگیرید.
  • بدن هر فردی واکنش متفاوتی به ماسک‌های طبیعی نشان می‌دهد، پس بهتر است برای نتایج صبور باشید.
  • با اینکه روغن تراپی برای انواع پوست بی‌ضرر هستند؛ اما استفاده بیش از حد از آن‌ها باعث ایجاد جوش می‌شود.

درمان جای جوش

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی، باقی‌ماندن جای جوش روی صورت است. جوش‌ها معمولاً به‌صورت برآمدگی در پوست ظاهر می‌شوند، اما پس از تخلیه جای آن‌ها مانند یک حفره روی پوست باقی می‌ماند. این حفره‌ها گاهی کم‌عمق و کوچک هستند و در کوتاه‌ترین زمان برطرف می‌شوند.

اما گاهی حفره‌ها عمیق و بزرگ هستند و برای درمان آن‌ها باید روش‌های درمانی را تست کنید؛ بنابراین نمی‌توانیم برای همه لکه‌ها یک روش درمانی را در نظر بگیریم. به همین دلیل باید ابتدا انواع جای جوش بررسی شود و سپس برای از بین‌ بردن جای جوش، درمان مناسبی انتخاب گردد.

انواع جای جوش

عمق و اندازه جای جوش ارتباط مستقیمی با نوع جوش دارد و درمان آن نیز باتوجه‌به همین موضوع انجام می‌شود. در ادامه با انواع آنها آشنا خواهید شد:

  • آیس پیک

یکی از انواع جای جوش، زخم آیس پیک یا مثلثی است که به‌صورت حفره‌های عمیق و خطی روی پوست تا لایه میانی ایجاد می‌شود. معمولاً عرض جای زخم آیس پیک کمتر از دو میلی‌متر است، اما متأسفانه این نوع جای جوش سوراخ‌های عمیقی روی پوست ایجاد می‌کند.

اصولاً درمان جای جوش آیس پیک، نیاز به مشورت با متخصص دارد و اگر این منافذ قدیمی باشند، با داروهای نسخه‌ای یا لیزر، درمان خواهند شد.

از بین بردن جای جوش

  • باکس کار

گاهی پس از بروز آکنه و جوش، زخم‌های به نام باکس کار پدید می‌آیند. معمولاً این زخم‌ها به شکل دایره‌ای یا بیضی هستند و رنگ آن‌ها قهوه‌ای یا قرمز است. درمان و از بین بردن جای جوش باکس کار نسبت به آیس پیک‌ها به‌مراتب آسان‌تر است؛ اما به درمان مداوم نیاز دارد.

  •  اِسکار رولینگ

نوع دیگر جای جوش، اِسکار رولینگ است که معمولاً سطح ناهمواری روی پوست ایجاد می‌کند، اما عمق حفره‌ها در این نوع نسبت به اسکار باکس بسیار کمتر است. خوشبختانه در این روش هر چه میزان عمق شیارهای کمتر باشد، احتمال درمان کامل جای جوش بیشتر خواهد بود.

درمان جای جوش معمولاً بسته به این سه نوع انجام می‌شوند، اما باید ذکر کنیم درهرصورت درمان این عارضه زمان زیادی می‌برد.

چگونه جای جوش را از بین ببریم

چه عواملی باعث ماندگار شدن جای جوش روی پوست می‌شوند؟

ماندگار شدن جای جوش روی پوست به عوامل متعددی بستگی دارد. بعضی از جوش‌ها عمق بیشتری از پوست را سوراخ می‌کنند و بعضی دیگر سطحی هستند؛ اما علاوه‌بر این مورد، می‌توان چند عامل را در ماندگاری جای جوش روی پوست موثر دانست که به شرح زیر هستند.

  • دست‌زدن به جوش

اگر عادت دارید به پوست خود دست بزنید و جوش‌ها را تخلیه کنید باید به شما بگوییم متأسفانه با این کار جای جوش‌ها را روی پوست محکم‌تر می‌کنید. پس به شما توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان به جوش‌ها دست نزنید.

  • نوع پوست

متأسفانه، برخی پوست‌ها پس از جوش‌زدن، بازسازی نمی‌شوند و در دسته پوست‌های حساس به‌حساب می‌آیند. برای از بین بردن جای جوش در این نوع پوست‌ها بهتر است با پزشک مشورت کنید.

محاسبه رایگان هزینه خدمات پاکسازی و لایه‌برداری پوست!

  • سبک زندگی ناسالم

یکی دیگر از دلایل باقی‌ماندن جای جوش روی صورت، سبک زندگی ناسالم است. استفاده مداوم از سیگار و غذاهای ناسالم باعث پیری زودرس پوست می‌شود. پس باید گفت پوست آسیب‌دیده پس از جوش‌زدن توانایی بازسازی ندارد و درنتیجه جای جوش باقی می‌ماند.

بنابراین، جای جوش‌ها بنا به دلایل گفته شده روی صورت باقی می‌ماند.

چگونه از ایجاد جوش و جای آن جلوگیری کنیم؟

پیش از آنکه به فکر از بین بردن جای جوش باشید، باید به فکر جلوگیری از ظهور این عارضه پوستی باشید. برای این کار لازم است سبک زندگی‌تان را کمی تغییر دهید و مراحل زیر را انجام دهید:

  • پاک‌سازی پوست به طور مداوم
  • خودداری از آرایش‌های غلیظ و سنگین
  • استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب
  • رژیم غذایی سالم
  • دست‌نزدن به جوش‌ها و پوست صورت

چگونه جای جوش را از بین ببریم؟

برای از بین بردن جای جوش شما ابتدا باید نوع آن را بیابید و سپس به کمک روش‌های مختلف مناسب پوستتان شروع به درمان کنید. در ادامه با روش‌های موثر از بین بردن جای جوش آشنا خواهید شد.

  •  درمان جای جوش با متدهای پزشکی

درمان جای جوش با روش‌های پزشکی معمولاً در صورتی انجام می‌شود که حفره‌های باقی‌مانده از جوش قدیمی و عمیق باشند؛ بنابراین پس از شناسایی نوع جای جوش، اگر متوجه عمق و قدیمی بودن آن شدید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کرده و زمان خود را برای درمان‌های خانگی صرف نکنید.

1. لیزردرمانی برای جای جوش

شاید یکی از متدهای پزشکی که زیاد به گوشتان خورده است، لیزردرمانی باشد. معمولاً از این روش برای حفره‌ها و از بین بردن جای جوش عمیق استفاده می‌شود. زیرا لیزر درست مانند یک لایه‌بردار شیمیایی قوی عمل می‌کند و لایه بیرونی سطح پوست را کامل از بین می‌برد. نکات مهمی که باید برای لیزردرمانی رعایت شود به شرح زیر هستند:

  • جوش فعال روی پوست نباشد.
  • رنگ پوست تیره نباشد.

در صورت وجود جوش فعال و رنگ پوست تیره لیزردرمانی بی‌فایده است و نباید انجام گردد.

چگونه جای جوش را از بین ببریم

2. درمان جای جوش با سابسیژن

سابسیژن یکی دیگر از گزینه‌های تخصصی برای از بین بردن جای جوش است. سابسیژن درواقع یک روش جراحی زیر پوستی است که باید حتماً توسط متخصص پوست انجام گردد.

در این روش با کمک یک جراحی کوچک به نام پانچ اکسیزیون، اسکارهای آکنه را جدا می‌کنند و سپس زخم را با پیوند پوست یا بخیه ترمیم می‌کنند. در نهایت، پزشک برای از بین بردن جای جوش در این روش سوزن‌هایی را از زیر پوست وارد کرده تا الیاف زیر اسکار را شل کند.

3. درمان جای جوش با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از درمان‌های جدید برای از بین بردن جای جوش است که به کمک یک غلتک دستی کوچک سوزن دار انجام می‌شود. این متد درمانی به کاهش عمق اسکار آکنه کمک می‌کند؛ اما معمولاً درمان آن طولانی است.

زیرا طبق گفته آکادمی پوست آمریکا، تغییرات مربوط به میکرونیدلینگ ممکن است تا ۹ ماه طول بکشد. این یک درمان بی‌خطر است که برای همه رنگ‌های پوست تأثیر دارد.

از بين بردن جاي جوش

4. درمان جای جوش با مزونیدلینگ

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای درمان اسکار آکنه، مزونیدلینگ است. در این متد درمانی مواد تقویتی به زیر پوست تزریق می‌شود تا جای جوش برطرف گردد. در مزونیدلینگ برای تحریک کلاژن‌سازی در بافت زیرین، یک وسیله سوزنی را روی پوست می‌چرخاند. این روش درمانی ساده، ایمن و در بیشتر موارد مؤثر است.

5. درمان جای جوش با RF

در این روش درمانی از امواج رادیو فرکوئنسی استفاده می‌شود که به‌وسیله سوزن‌های بسیار ریز، گرما را وارد لایه دوم پوست می‌کند. استفاده از روش RF به‌منظور رفع جای جوش باعث می‌شود که در طولانی‌مدت پوست تولید الاستین و کلاژن کند؛ بنابراین اسکارها به‌مرورزمان از بین رفته و پوست ترمیم می‌شود.

خدمات لایه‌برداری و پاکسازی پوست در منزل با تیم آچاره

6. درمان جای جوش با دستگاه میکرودرم

این دستگاه به لایه‌برداری و جوان‌سازی پوست کمک می‌کند و علاوه بر اینکه جای جوش را برطرف می‌کند چین‌وچروک روی صورت را نیز از بین می‌برد. شما می‌توانید این دستگاه را تهیه و در خانه استفاده کنید.

7. درمان جای جوش با پلاسماجت

پلاسماجت یکی دیگر از درمان‌های رایج و مؤثر برای از بین بردن جای جوش است. این متد درمانی می‌تواند طی چند جلسه با کمترین میزان آسیب جای هر گونه زخم و اسکار آکنه را از بین ببرد.

8. درمان جای جوش با دارو

علاوه‌بر روش‌های درمانی بالا می‌توانیم از داروهای خوراکی، پمادها، کرم‌ها و غیره برای از بین بردن جای جوش کمک بگیریم. البته بهتر است برای این متد درمانی نیز به پزشک مراجعه کنید، زیرا برای تهیه برخی از داروها و پماد به نسخه پزشک احتیاج دارید.

9. قرص آناهیل برای از بین بردن جای جوش

قرص آناهیل درمان‌کننده جای سوختگی و التهاب است و توانایی ترمیم جای زخم‌ها را دارد. اما می‌توان از این قرص برای بهبود لکه‌های ناشی از جای جوش و اسکار آکنه نیز استفاده کرد.

10. پماد زینک اکسید

زینک اکسید برای ترمیم جای سوختگی، رفع التهاب پوستی، ترمیم جای زخم و بهبود اسکار آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرد. تأثیر آن به میزان عمق حفره‌ها بستگی دارد.

از بین بردن جای جوش در یک روز

11. پماد آلفا

پماد آلفا یکی از بهترین لایه‌بردارها به‌حساب می‌آید که به شما در نابودی جای جوش نیز کمک می‌کند، شما می‌توانید با استفاده از این پماد لایه روی پوست را از بین ببرید.

12. محلول رتینول

این محلول باید توسط پزشک نسخه و سپس طبق اصول ساخته شود. رتینول یکی از مؤثرترین محلول‌ها برای از بین بردن جای جوش و اسکار آکنه است.

13. پماد رکوبیزول

رکوبیزول یک پماد برای درمان زخم و سوختگی است. این پماد از ترکیبات گیاهی ساخته شده و می‌تواند در درمان جای جوش نیز کمک بسزایی نماید.

14. صابون دیترون

این صابون آنتی‌باکتریال است و معمولاً برای ازبین‌بردن آکنه‌های صورت استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای ازبین‌بردن التهابات پوستی و رفع جای جوش نیز استفاده کرد.

  • درمان جای جوش در طب سنتی

برخی افراد برای از بین بردن جای جوش و اسکار آکنه به طب سنتی پناه می‌برند. در طب سنتی نیز مانند سایر متدها، درمان باتوجه‌به نوع، عمق و محل جای جوش انجام می‌شود. در این متد درمانی اگر اسکار آکنه عمیق نباشد، ماسک‌های خانگی پیشنهاد می‌شود؛ اما در صورت عمیق بودن جای جوش روغن تراپی انجام می‌شود.

معمولاً این روغن‌ها دارای ویتامین C، خاصیت ضدالتهاب، لایه‌بردار و ترمیم‌کننده زخم و جای سوختگی هستند. از این روغن‌ها می‌توانیم به روغن نارگیل، روغن درخت چای، روغن رزهیپ، روغن آرگان و روغن هسته انار اشاره کنیم. مداومت در انجام روغن تراپی باعث بهبود جای جوش می‌شود و هیچ عوارضی به دنبال ندارد.

  • درمان جای جوش با روش‌های خانگی

اگر جای جوش‌های صورتتان کم‌عمق هستند پیشنهاد می‌کنیم، به‌جای استفاده از متدهای پزشکی و دارویی سری به آشپزخانه خود بزنید. شما می‌توانید با برخی از مواد غذایی ماسکی بسازید که جای جوش را بهبود بخشد؛ مانند انواع ماسک خانگی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و سایر ماسک‌های درمانی که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهید شد:

1. درمان جای جوش با لیمو

لیمو دارای خاصیت ضدباکتری است و به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند و در نهایت باعث از بین بردن جای جوش می‌شود.

2. درمان جای جوش با عسل

عسل نیز مانند لیمو خاصیت ضدباکتری دارد و باعث کم‌رنگ‌تر شدن و حتی از بین رفتن جای جوش می‌شود.

از بين بردن جاي جوش

3. درمان جای جوش با ماسک نعنا

ماسک نعنا یکی از تأثیرگذارترین انواع ماسک خانگی برای برطرف‌ کردن جای جوش است. این ماسک دارای خاصیت ضدالتهابی و سفت‌کنندگی دارد و باعث از بین رفتن جای جوش می‌شود.

برای ساخت این ماسک چند عدد نعنا را له کرده تا شبیه به خمیر شود، سپس چند قطره آبلیمو و گلاب را به آن اضافه کنید. این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس آن را بشویید. از این ماسک هفته‌ای دو بار استفاده کنید.

4. درمان جای جوش با زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضدالتهابی، آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدان دارد به همین منظور باعث از بین بردن جای جوش می‌شود. برای استفاده از این ماسک یک قاشق غ.خ زردچوبه را با ۴ قطره آب مخلوط کنید تا حالت خمیری بگیرد. سپس ماسک را روی صورتتان بمالید و پس از ۱۵ دقیقه آن را بشویید، این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید.

5. درمان جای جوش با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین دارای خاصیت ضدباکتری است و به درمان جای جوش کمک زیادی می‌کند. برای استفاده از این ماسک یک قاشق چای خوری را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کرده و سپس روی جای جوش‌ها بمالید، پس از گذشت ده دقیقه صورت خود را بشویید. از این ماسک هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید.

درمان جای جوش | از بین بردن جای جوش

زمان موردنیاز برای درمان جای جوش

مدت‌زمان درمان جای جوش به علت به‌وجود آمدن جوش، نوع آن، عمق و میزان قدیمی بودن آن بستگی دارد؛ بنابراین شما ابتدا باید دلیل به‌وجود آمدن جوش را بدانید تا زمان درمان آن را تخمین بزنید. اما به‌طورکلی از بین بردن جای جوش به ۲ ماه الی ۲ سال زمان نیاز دارد و به‌هیچ‌عنوان درمان‌های طبیعی فوری نیستند.

برای درمان جای جوش به چه پزشکانی مراجعه کنیم؟

برای برطرف‌کردن جای جوش باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا پس از تشخیص به درمان آن بپردازد. همچنین در صورت زیاد نبودن جای جوش می‌توانید به متخصصان طب سنتی نیز مراجعه کنید.

چه زمانی برای درمان جای جوش به پزشک مراجعه کنیم؟

جای جوش بیماری دردناکی نیست و فقط روی زیبایی و اعتمادبه‌نفس فرد تأثیر می‌گذارد شما می‌توانید با استفاده از متدهای خانگی جای جوش را برطرف کنید. اما اگر اسکار آکنه‌ها پررنگ و عمیق بودند به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

جای جوش می‌تواند زیبایی شما را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش اعتمادبه‌نفس شما شود و از بين بردن جاي جوش یک‌قدم برای زیباتر شدن است. برای این کار ابتدا نوع جای جوش را ارزیابی کنید، سپس باتوجه‌به عمق آن یکی از متدهای درمانی مانند درمان پزشکی، درمان دارویی، درمان طب سنتی و درمان خانگی را انتخاب کنید و برای از بین بردن جای جوش، با مداومت در آن از شر این عارضه پوستی خلاص شوید.

سوالات متداول

آیا از بین بردن جای جوش در یک روز امکان‌پذیر است؟

خیر اگر به دنبال روش‌هایی فوری برای از بین بردن جای جوش می‌گردید، به نتیجه نخواهید رسید. به‌ویژه در روش‌های طبیعی که فرایند درمان بسیار طولانی است.

قرمزی و جای جوش را چگونه از بین ببریم؟

با رعایت بهداشت، استفاده از آب‌رسان و کرم‌های ضدالتهاب می‌توانید قرمزی جای جوش را بهبود دهید.

درمان جای جوش با لیزر چقدر زمان می‌برد؟

طول مدت درمان ارتباط مستقیمی با عمق و قدمت جای جوش دارد. در مورد لیزر درمانی نیز باید حداقل دو جلسه درمان انجام شود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا